Het zijn bijzondere tijden. Iedereen is aan het schakelen.
Vanuit de Oranje drijfveer zoeken verschillende ondernemers nu naar nieuwe initiatieven. Oranje is in dit soort tijden op zijn best! Want de omstandigheden zijn een uitdaging maar niets is onmogelijk en dus zie je allerlei initiatieven ontstaan.
Groenteboeren en bakkers die niet meer op de markt mogen staan verkopen aan huis. Ook de koffietentjes en restaurants leveren aan huis. En bloemen kan jij nu bij elke kweker aan ‘de deur’ kopen. En posten de sportscholen allerlei video's om thuis fit te blijven.
De kinderen krijgen online les en veel mensen werken thuis.
En nu we allemaal thuis werken of thuis zijn al dan niet met kinderen, vraagt het ook iets nieuws van ons. Want waar je normaliter je klanten en/of je collega’s ziet is dat nu toch even wat anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je toch ‘verbonden’ blijft? Wat hebben je klanten en collega’s nú in deze situatie van je nodig? En wat heb jij hen te bieden vanuit jouw drijfveren?
Inzicht
Jouw klant (of collega, maar dat ga ik nu niet meer elke keer typen, is ook irritant om te lezen, je snapt mij well). Jouw klant dus met de Gele drijfveer heeft juist in deze tijden behoefte aan nieuwe kennis en inzichten. Heb jij Gele Gina of Gele Gijs als klant dan wil zij van jou inspiratie en nieuwe inzichten hoe zij haar business nu toch kan laten draaien. Of waar ze nu aan kan werken om straks na de Coronacrisis er klaar voor te zijn.
SamenwerkenGroene Gerben en Groene Grace willen graag anderen helpen en willen graag samenwerken. Zij vinden het maar niks om nu vanachter een scherm van alles te moeten doen. Zij missen van alle drijfveren het meest het menselijke contact.
Dus ook al is het vanachter een scherm, drink even écht koffie met je klant achter je scherm, video en microfoon aan. Praat even bij. Kijk of je je klant kan helpen met waar ze mee bezig zijn. Zij zijn vast al boodschappen aan het doen voor anderen. Help je klant om zichzelf niet te vergeten, aandacht te blijven houden voor zichzelf.
Oranje Olga en Oranje Oscar zijn druk kansen en mogelijkheden te zien. Zij zijn aan het kijken hoe zij onder deze ongewone omstandigheden toch hun business kunnen laten draaien. Zij proberen toch resultaat neer te zetten ook als zullen het misschien niet de (financiële) doelen zijn die zij zich eerder hadden gesteld.
Structuur
Blauwe Bibi en Blauwe Bram proberen de structuur van het werk (of gezin) vast te houden. Schema’s zijn gemaakt. Het is duidelijk wanneer er pauze wordt gehouden, wat iedereen moet doen en ook ontspanning is in het schema gezet. Zij willen het leifst zo veel mkogelijk de structuur die zij twee weken geleden hadden vasthouden. Dus gewone tijd opstaan, aankleden en ontbijten. Weet niet of ze in pak achter hun laptop zitten maar die kans is er wel ;). En niet niet alleen de bovenkant en van onderen een joggingbroek aan dat is weer iets wat andere drijfveren bedenken.
Is Blauwe Bibi jouw klant? Probeer de structuur vast te houden met haar. Had jij elke donderdag een afspraak om 10.00 uur? Hou die afspraak dan vast, maar ‘zie’ elkaar online. Leg Blauwe Bibi uit hoe zij gebruik kan maken van de onlinetechnieken om de afspraak goed na te komen. Zet in een mail een stappenplan hoe ze om 10.00 uur kan inbellen.
Rode Rosa en Rode Roel zitten al ruim een week vol in de adrenaline en actiemodus. Zij hebben niet afgewacht maar gehandeld. Direct een abonnement genomen op een webinarprogramma of programma om samen online te werken. Zij hebben snel besluiten genomen toen de maatregelen duidelijk werden. Sterker nog, ze zullen niet echt op de autoriteiten hebben gewacht.
Rode Rosa had al een actieplan gemaakt voordat het aan de orde was. Rode Rosa verwacht ook van jou dat je snel kan schakelen. Dus hoezo kan een afspraak niet doorgaan? We facetimen toch gewoon?
Te bieden
Nu je weet hoe jouw klanten in deze situatie reageren en waar ze behoefte aan hebben, kan jij kijken wat jij jouw klanten te bieden hebt. Wat zijn jouw drijfveren en wat heb jij aan je klanten toe te voegen? Daarover ga ik het hebben in de gratis online training a.s. maandag 23 maart om 10.00 uur. Jij komt toch ook?
En?
En ? Welke klant herken jij? Is dat Gele Gina, Oranje Oscar, Groene Grace, Blauwe Bram of Rode Rosa?
En voor degenen die zich afvragen waar Paarse Paula en Turkooise Toine zich schuilhouden. Paars en Turkoois komen in Nederland bijna niet voor als eerste drijfveer, vandaar de focus op de andere drijfveren.