Is dit alles - drijfveren in de media #84

Is dit alles? – Drijfveren in de media #84

s dit alles? Whoehoehoe… 

Als je van mijn generatie bent dan weet je dat dit een nummer van Doe Maar is. 

Ben je jonger en ken je Doe Maar niet? ? Tsja dan is dat toch een gemis? Of zoals een schoolvriend dat tegen mij zei: Kan je je voorstellen dat er nu een hele generatie opgroeit die Doe Maar niet kent. Haha...


Flinke winsten

Dat doet mij vaak denken aan organisatie die flinke winsten maken en dan een draai maken naar Groen. Die dan denken is winst maken alles? 

Zoals KPMG die een tijdlang op de gevel had hangen : People driven progress.  Echt, ik geloof er niets van dat een Oranje organisatie zoals KMPG die zo gericht is op status en resultaat ineens Groen gaat 'doen'.

Vals Groen
Ik noem dat vals Groen. Groen doen om geaccepteerd te worden of liever nog Groen doen om ervoor te zorgen dat je bereikt wat je wil bereiken, daar is niks oprechts aan. 

Ik zie het ook in mijn vakgebied, organisaties die ineens roepen ons ‘human capital’. 

Maar al te vaak zie ik dat het niet meer dan een slogan is, het is niet echt.

En als het niet echt is, pretendeer het dan ook niet, zeg ik vanuit mijn principieel Geel ;)


Écht!

Een écht Oranje/Groene organisatie zorgt ervoor dat mensen elkaar écht leren kennen, dat mensen achter hun beeldschermen vandaan komen. Dat je echt samenwerking waardeert en stimuleert.

Dat je er achter komt dat je eigenlijk veel meer gemeen hebt met een collega dan je dacht. Dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in je collega’s.


Excessen

Het Groen houdt de Oranje excessen buiten de deur als het gaat om onbeheerste groei ten koste van alles. Met Groen in huis komt er meer aandacht voor de omgeving (de mensen, de dieren, de natuur).

Ben je een Oranje/Groene ondernemer dan doe je graag zaken met mensen die je goed kent. Je gunt elkaar dan ‘business’.

Marketing

Groen kan het soms wel moeilijk hebben met de Oranje marketing. Want ja, dan gaat het ineens over jou en je product terwijl je eigenlijk iemand wilde helpen. 

Daar komt volgens mij ook wel het verhaal vandaan dat het niet om jou gaat. Het gaat toch om die ander of om het product dat je wilt verkopen. Ik denk niet dat het zo is, mensen kopen bij jou omdat ze een klik met jou hebben. 


Geen aandacht

Vanuit Oranje/Groen is er geen aandacht voor de processen, voor het borgen van processen. Voor het aanbrengen van structuur. Groen wil graag alleen maar maatwerk en Oranje  kijkt wat het snelste resultaat geeft en heeft geen zin in regels die het speelveld beperken. Maar ja, je hebt Blauw wel nodig voor je cijfers, je boekhouding en je processen. Uitbesteden dan maar?

En? Heb jij nog voorbeelden van Oranje organisaties die Groen ‘doen’?