De kracht van Turkoois - Drijfveren in de media #114

De kracht van Turkoois – Drijfveren in de media #114

Soms heb je van die dagen.... Zo is er iets mis met mijn website en is mijn blog nu niet zichtbaar, dat is balen. En ik vergat ik zojuist dat onze jongste hockeytraining had. En ik weet, allemaal geen ramp en oplosbaar. Toch fijn toen net op dat moment een vriendin belde.

Het grappige van deze vriendin is dat we elkaar soms een half jaar of meer niet spreken en als we elkaar dan weer spreken we altijd weer met dezelfde vraagstukken bezig zijn. Wonderlijk elke keer. 

Zo hadden we het deze keer over wat de Corona-situatie nu voor ons als zelfstandige professional betekende.

Betekenis
Zij was erg op zoek naar betekenis in haar werk. Waar wilde ze gaan werken, in welke organisatie wilde ze met haar werk iets bijdragen? Ze kon zich er niets bij voorstellen om in een organisatie te werken waar ze toiletpotten maken (toch ook noodzakelijk, daar niet van). Liever iets waar ze écht een bijdrage kon leveren.

Grappig want in haar drijfverenprofiel kwam naar voren dat zij het liefst in een omgeving werkt waar naast Geel ook Turkoois is. (Zie ook het voorbeeldprofiel, pagina 15 en 16.) Dat zij dus op zoek is naar een werkplek waar zij een echte bijdrage kan leveren is niet vreemd. 

Turkoois
Turkoois is de drijfveer die de wereld tot een betere plek wil maken. Het is voor Turkoois niet noodzakelijk om te weten hoe iets werkt, de wetenschap dat alles met elkaar verband houdt maakt dat je op onverklaarbare manieren toch tot verbeteringen kunt komen. Turkoois beschouwt de wereld dan ook als een samenhangend organisme met een collectief bewustzijn waarbij alles met elkaar is verbonden.

En ik weet, ook uit mijn trainingen, dat mensen deze omschrijving vaak als vaag ervaren (en ja dat ligt ook aan jouw en mijn drijfveren). Ik geef je daarom een paar voorbeelden van mensen in mijn trainingen om je iets meer gevoel te geven bij Turkoois.

Verkopen
In een van mijn teamtrainingen zat een man die een Oranje met Turkoois profiel had en in een salesfunctie bij een bierbrouwerij had gewerkt. Hij was niet gelukkig geweest in die functie. Het verkopen op zich was wel zijn drive maar niet het verkopen van bier. In zijn directe omgeving kampte iemand met een alcoholverslaving en voor een bierbrouwerij werken voelde niet goed meer. Hij werkte nu in een functie waar hij de gezondheid en fitheid van de klant kon verbeteren.

Plastic
In een andere teamtraining zat een vrouw die in haar energieprofiel Turkoois als eerste had staan. Ik vroeg haar hoe dit voor haar eruit zag in haar werk. Zij gaf als voorbeeld dat zij al lang voordat de plastic tasjes werden verboden, zij op haar werk geen plastic tasjes meer meegaf. En o ja, ze had al jaren geleden besloten veganistisch te eten vanwege het dierenwelzijn. 

(Disclaimer: Ik zeg nu niet dat elke veganist gedreven wordt door Turkoois of als je Turkoois in je profiel hebt je gelijk veganist moet worden.)

Rabobank
Een lifeoach vertelde dat zij eerder voor de Rabobank had gewerkt. Zelf had ik ook voor de Rabobank gewerkt, nu alweer 20 jaar (oefff...) geleden. In die tijd koos je voor de ABN AMRO, Postbank of de Rabobank. ABN AMRO was voor de echte carrièretijgers, een nogal Oranje omgeving (mind you, 20 jaar geleden), de Postbank dat was toch meer een overheidsbank, nogal Blauw zeg maar. De Rabobank was toch meer voor boeren. 

Zij koos voor destijds voor de Rabobank omdat het een coöperatie was (van die structuur is nu niet veel meer over helaas). En omdat de Rabobank veel verenigingen en evenementen in dorpen sponsorde.

Zoals je ziet vult iedereen Turkoois op zijn/haar manier in maar ik hoop dat deze voorbeelden je een beetje inzicht geven in de Turkooizen drijfveer..

Kracht
Elke drijfveer heeft zijn kracht. Zo is de kracht van Turkoois dat Turkoois snel een bijdrage kan leveren in complexe opdrachten en daarbij geen enkele vorm van egoïsme of geldingsdrang heeft. Turkoois is zeer onafhankelijk en bindt zich niet aan een ideologie.

Maar we vinden vanuit onze drijfveren vaak wel iets van Turkoois. Oranje vindt het maar vreemd dat Turkoois niet opkomt voor het eigen belang en Groen vindt Turkoois wel sociaal maar bindt zich dan weer niet aan een groep. En zo heeft elke drijfveer wel een eigen kijk op Turkoois. Goed om je dat te realiseren. Want wat dacht jij toen je de voorbeelden en de beschrijving van Turkoois las? 

Hoe kijk jij naar Turkoois - Drijfveren in de media

Doutzen Kroes postte aan het begin van de Coronacrisis een 'Thank you Corona' video. Al snel kreeg ze nare reacties waardoor ze snel haar post verwijderde en een excuusvideo plaatste. Haar video was duidelijk vanuit de Turkooizen drijfveer gemaakt en daar was niet iedereen van gediend....

En? Herken jij iets van jezelf in Turkoois? En hoe kijk je vanuit jouw drijfveer naar Turkoois? Laat je het mij weten?