Blij van een stappenplan? - Drijfveren in de media #115

Blij van een stappenplan? – Drijfveren in de media #115

'Zie je de stoel waarop je nu zit?' 

Wat voor vraag was dat nu weer? 
'Ja, die zie ik' antwoordde ik. 

'Mooi!',  zei mijn manager tijdens het tweede sollicitatiegesprek. "Mooi, tot daar kan je gaan. Als je over een tijdje bij de poten bent aanbeland dan hebben we een goed gesprek. Tot die tijd: veel succes!"

Ik was verrast over de wending in dit tweede gesprek. Maar ik voelde ook een enorme vrijheid. Ik wist dat ik nog veel te leren had, het was tenslotte mijn eerste echte baan, maar ik kreeg op voorhand alle ruimte (tot die stoelpoten dus).

Blauwe kaart

Hoe anders was in een interimopdracht. Een opdracht waar ik niet de ruimte kreeg maar telkens in de structuren, systemen en processen werd ‘geduwd’. Waar geen ruimte was om er boven te hangen of er omheen te gaan. Waar ik vaak als antwoord op een vraag de ‘blauwe kaart’ moest spelen:  "Nee, kan ik je niet mee helpen moet je de administratie mailen". "Nee, ik kan het niet zelf accorderen in het systeem, dan moet je bij x zijn."

Horendol werd ik ervan en dat niet alleen, het kostte mij ook veel energie. 

Training
Vorige week volgde ik een training van een ondernemer met een Gele drijfveer. (En geen disclaimer deze keer want ze heeft een drijfverenprofiel bij mij gemaakt ;).

Deze ondernemer was druk aan het praten over hoe je naar haar idee dingen zou kunnen doen. Met veel gepraat. omwegen en zijstapjes, zoals wij Gelen dat nu eenmaal doen ;).

In de training was ook een deelnemer aanwezig die meer behoefte had aan structuur (Blauw) en vragen stelde als: Maar wanneer moet dat dan af? Net zei je dit nu zeg je dat, is dat hetzelfde? Wat zijn precies de stappen en wat is de volgorde? 

Ik zet mijn drijfverenbril nooit af, ik zou niet eens weten hoe, dus ook in die training herkende ik de drijfveren.

Inspireren
Daar waar deze ondernemer in haar training vanuit Geel haar deelnemers inspireert door haar aanpak en ideeën met ons te delen, wilde de deelnemer het liefst een stappenplan en een vaste volgorde. En een duidelijk antwoord op de vragen. Maar ja, dat is voor Geel nog niet zo makkelijk...

Want een vraag roept bij Geel allerlei associaties op en dus krijg je op drie manieren antwoord met de nodige bochten en omwegen. Ook praat Geel graag in metaforen wat niet echt voor iedereen te volgen is. 

Eigen bril
Daar komt nog bij dat zowel Geel als Blauw naar elkaar kijken vanuit hun eigen bril. Zo vindt Blauw Geel vaak chaotisch en zelfs bedreigend omdat Geel het altijd anders wil. Ook wil Geel niet echt in structuren passen. 

Geel vindt blauw vaak star en denkend vanuit het bestaande in plaats van een visie en de toekomst.

Afspraak is afspraak voor Blauw, Geel wil daarin regelmatig afwijken van de afspraak vanuit het gevoel en het idee van vrijheid.

Klanten
Het is goed om je te realiseren dat klanten (collega's) soms andere dingen van jou verwachten dan je te brengen hebt. Dat ligt niet aan hen en ook niet aan jou. Maar het is wel goed om daar duidelijk over te zijn en je te realiseren wat die ander nodig heeft. En als je dat weet, of je dat kan en wilt geven.

Stappenplan
In je marketing en taalgebruik is het goed om je daar bewust van te zijn. Want als ik (als Gele) een training ga geven en ik noem de training een 'stappenplan naar geluk'. Dan zal dat met name Blauwe mensen aanspreken want die worden blij van stappenplannen. Sterker nog zij volgen die stappenplannen ook écht. En maken het af ook!

Maar noem je het een stappenplan en vervolgens in je training ga je alle kanten op dan is dat voor Blauw niet te volgen.

Woorden
Wil je mensen inspireren en dus voornamelijk Gele klanten aantrekken dan gebruik je woorden als inzichten en leerzaam. Dus zoals in het voorbeeld geen 'stappenplan naar geluk' maar 'inspirerende inzichten over geluk'.

Zo zie je dat je met woordgebruik al bepaalde klanten naar je toe kan trekken of die op voorhand al gillend bij je vandaan rennen. 

En weet je dat is helmaal prima. Iedereen wil wat anders en iedereen heeft iets anders te geven. Je hoeft niet met een stappenplan-methode te werken als je daar zelf niet blij van wordt. Kijk vanuit jouw drijfveren wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij jouw klanten te brengen hebt.

Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar op donderdag 4 juni om 10.00 uur. In het webinarf 'Wat wil je klant?' geef ik je tips geef hoe je je klant (nog) beter leert kennen. En of die klant meer van de stappenplannen is of meer van de inzichten ;).

Zie ik je donderdag 4 juni?