Tips voor betere communicatie - Drijfveren in de media #124

Tips voor betere communicatie – Drijfveren in de media #124

'I know you think you understand what you think I just said, but I am not sure you realise that what you heard is not what I meant."

Huh?!

Ja, lees nog maar een keer en misschien zelfs nog een keer. Ik moest 'm ook een paar keer lezen om 'm echt te begrijpen (maar ja, je bent Geel of niet ;).

Deze prachtige quote is van Alan Greenspan afkomstig en kwam ik deze week weer tegen in het boek Drijfveren van Versnel & Koppenol. En past zo mooi waar ik deze week tegenaan liep.

Kijken
Kijk, als je mij al een tijdje volgt en misschien zelfs een persoonlijk drijfverenprofielhebt gemaakt dan is het voor jou niet nieuw: De manier waarop je naar je omgeving kijkt wordt sterk beïnvloed door de kleur bril waar je doorheen kijkt. En daarom zien mensen dezelfde werkelijkheid heel anders.

Zo sprak ik deze week een klant die boos was dat een ander zich niet aan de afspraak had gehouden. 'Ze had beloofd dat ze mij deze week zou bellen", zei ze verontwaardigd. 

Afspraak
Het liep al bijna op een conflict uit dus ik ging met haar praten en uitleggen dat wat voor haar een afspraak is voor de ander een wens kan zijn. In de categorie: Ik hoop je deze week te bellen. 

Nou, ik moest heel veel praten en toen had ik nog niet de indruk dat het overkwam. Want voor haar was het een keiharde afspraak. Punt.  

Openheid
Je kunt ook anders kijken naar woorden. Zoals 'openheid'. 

Jouw klant met een Blauwe drijfveer verstaat onder openheid: transparantie en controleerbaar handelen. Voor jouw klant met een Oranje drijfveer is openheid dat je duidelijk bent over je doelen en ambities. En voor jouw klant met de Groene drijfveer is het dat je je niet gesloten opstelt en dat je eerlijk bent over je gevoelens.

Professionaliteit
En neem bijvoorbeeld professionaliteit. Jij kan vinden dat je je professioneel opstelt. Jouw klant met een Groene drijfveer ziet professionaliteit dat jij laat zien dat je het zakelijke en het menselijke weet te combineren. 

Jouw klant met een Paarse drijfveer vindt jou professioneel als je vakmanschap en ervaring laat zien. En jouw klant met een Oranje drijfveer vindt dat jij professioneel bent als je flexibel bent en je klantgericht opstelt en gaat voor resultaat.

Dus ben je nu professioneel in de ogen van jouw klant? 

Zo zie je maar. Niet alleen 'praat' iedereen vanuit zijn eigen drijfveer maar 'hoort' iedereen ook vanuit zijn drijfveer. En woorden kunnen hetzelfde zijn maar jij en ik kunnen daar toch totaal iets anders onder verstaan.

En? Herken je dit?