Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! - Drijfveren in de media #91

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! – Drijfveren in de media #91

Fantastisch voorbeeld gisteren op Linkedin over een ZZP-er die op gesprek ging voor een opdracht. Ze vroeg het bedrijf naar wat de leiderschapsstijl van het management was. Het antwoord? 'We zoeken een Blauw iemand want het gaat wel om programma’s implementeren. En ja ook Groen, want je moet het wel samen doen natuurlijk.'

Comments

In de comments werden alle drijfverentest grotendeels met de grond gelijk gemaakt en er werd ook verwezen naar deze column van Richard Engelfriet. 

Hij stelt dat alle persoonlijkheidstest gebakken lucht zijn. En "in de serieuze wetenschap is nog altijd geen consistente relatie gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit".

Niet

Grappig het voorbeeld in het Linkedinbericht en in de genoemde column zijn waar het juist niet om draait bij drijfveren.

Mensen worden niet ‘gestickerd’ of in een ‘hokje’ gestopt. Ook kan je niet zeggen of iemand ‘goed’ is in zijn werk. 

Elke teamtraining vertel ik  aan het begin dat drijfveren richting aangeven aan talenten, zintuigen, intelligentie en ervaringen. 

Maar …. dat ze niets zeggen over de kwaliteit daarvan. Er is geen relatie met geslacht, leeftijd, ras en intelligentie. Gelukkig maar zeg ik altijd! 

Dus dat er nog geen bewijs is gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit begrijp ik heel goed. 

Wegzetten

Collega’s wegzetten omdat ‘jij de dame bent die geen kansen ziet’ zoals in de column wordt genoemd is belachelijk en niet mijn ervaring. 

Inzicht in de drijfveren van elkaar vergroot juist vaak het begrip naar elkaar toe. Snappen waar die ander sterk in is en jij minder. Weten wat jou toegevoegde waarde is.  

Weten in welke omgeving jij het beste tot je recht komt. Wat jou energie geeft en kost. Maar ook weten waar collega’s elkaar nodig hebben in een team.

Het daarover hebben met een team. Benoemen wat een ieder toevoegt. Benoemen waar de valkuilen liggen van het team, waar de blinde vlekken zitten. Dat is wat er gebeurt in een goede drijfverentraining. Dat is wat je een team meegeeft.

Interpretatie

Maar ja, ik zie soms ook mensen aan de haal gaan met de ‘kleuren’. Niet getraind zijn in de drijfveren en juist daardoor het zo kort door de bocht interpreteren, de nuances missen. Want als je weet waar de kleuren voor staan dan kan je toch gelijk de drijfveren van iemand zien?! Toch?!

Nee dus, want het gedrag wat je ziet is niet altijd wat iemand drijft.

Gedrag

Het kan gedrag zijn wat iemand inzet om resultaat te bereiken bijvoorbeeld. Of gedrag wat iemand laat zien onder stress maar dat zijn nog altijd niet wat iemand drijft.

Niet voor niets zet ik regelmatig disclaimers in mijn blogs als ik het over mensen heb die je in de media voorbij ziet komen. Het is het gedrag van een bepaalde drijfveer die ik zie. 

Zoals ik ook kijk naar Chateau Meiland,  Heel Holland Bakt en de Luizenmoeder. Maar ik weet natuurlijk niet wat de drijfveren van RutteKees JansmaPeter R. de Vries en Marcouch zijn zolang ik geen drijfverenprofiel van ze heb gemaakt ;).

Fabels

Feiten en fabels over drijfveren zullen er altijd zijn. Net zoals er altijd mensen zullen zijn die denken dat ze wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Net zoals  mensen de theorie niet goed toepassen, de nuances missen.

En weet je, voor mij is dat niet integer omgaan met mensen. 

Waarschuwing

Zoals ik ooit voor een grote organisatie werkte waar HR-collega's mij waarschuwden niet te open te zijn in onze tweedaagse heisessie want ‘ het kan tegen je worden gebruikt’. Waar ik die avond aan de bar nog zei: No,u als het tegen mij gebruikt wordt dan is dit een organisatie waar ik niet wil werken! 

En waar inderdaad de coach dat wat ik verteld in mijn 1-op-1, rechtstreeks doorbriefde aan mijn leidinggevende. Zijn dan gelijk alle coaches en coachingstrajecten gebakken lucht? Tuurlijk niet, het gaat erom hoe je ermee om gaat.

Needless to say, die baan heb ik direct opgezegd ;).

Zo…. Dat moest er even uit.

Zonde

Ik vind het zó zonde dat een instrument wat mensen zoveel inzicht geeft zo wordt neergesabeld. Maar dan kijk ik naar wat het mijn klanten oplevert en daar doe ik het voor.

Niet voor een managementteam wat ongenuanceerd in een gesprek met een ZZP-er zit. 

Niet voor een columnist. 

Niet voor een team wat een collega laat wegzetten.

Wel voor jou!

Dat je meer zelfinzicht krijgt. Dat je je eigen kwaliteiten herkent en inzet. Dat je als ondernemer weet van welke klanten jij het meeste energie krijgt. Dat je weet wat jouw toegevoegde waarde is.

En ? Durf jij nu nog een drijfverenprofiel te maken? 
Ja? Kijk dan hier!