Verandering, joepie /Hoe ga jij om met veranderingen - Drijfveren in de media #122

Verandering, joepie?! – Drijfveren in de media #122

Ik sprak vorige week een klant van mij die zei: 'Veranderingen? Joepie, (ja dat zei ze echt, zijn niet mijn woorden) daar kan ik echt zo blij van worden!'  

Nou geloof mij, dat heeft niet iedereen! Nu ken ik deze klant wat beter dus ik weet dat ze wordt gedreven door een Gele drijfveer.

Ze vertelde mij ook dat ze in deze tijd genoot van al die nieuwe initiatieven en ontwikkelingen. Veel dingen gaan niet meer zoals we het altijd deden. En zij wordt daar zo blij van.

Misverstand
Nu is het een wijdverbreid misverstand dat de Blauwe drijfveer niet van verandering houdt. Dit roepen vooral mensen met een Gele of Oranje drijfveer, want die vinden dat (quilty!). Maar voor Blauw is verandering dat bestaande afspraken worden vervangen door nieuwe afspraken en niet door vage gedachten (hè Geel?!).

Zo zag ik zojuist een mail van een ontwerper die aangaf meer rust en ritme te willen inbouwen in haar werk. Kan zijn dat je als ontvanger denkt, ja joh prima. Leuk voornemen maar klinkt vaag want: wat ga je dan doen? Zij gaf in de mail heel duidelijk aan nieuwe afspraken met haar klanten te willen maken. Zo noemde zij op welke dagen zij per mail en app bereikbaar is en op welke dagen niet. Dat is niet vaag, dat is een heldere afspraak. Ik denk dat haar Blauwe klanten het erg op prijs stellen en geen moeite zullen hebben met deze verandering.

Kansen
De Oranje klanten zullen toch anders tegen haar verandering in bereikbaarheid hebben aangekeken. Oranje ziet het als een moment waarop zich nieuwe kansen voordoen en zal dus direct gaan berekenen wat die kansen zijn. Want als zij niet bereikbaar is wat betekent dat dan voor mijn business? Gelukkig stond onderaan de mail, heeft je opdracht bloedspoed, bel me dan. Dat is voor Oranje heel fijn!

Op het eind van deze blog nog een ander misverstand even de wereld uithelpen, ben nu toch bezig. Geel wil best veranderen maar die veranderingen moeten niet door iemand anders worden opgelegd. En als dat als zo is, dan bekijkt Geel het kritisch. Als de gedachte erachter logisch is, dan vindt Geel een verandering prima. 

Weet jij hoe jij met veranderingen omgaat?


En hoe jouw klanten naar veranderingen kijken? Want als je zoals de ontwerper in mijn voorbeeld veranderingen aanbrengt in je business is het goed om te kijken hoe jouw klanten daar op reageren. Hoe zorg jij ervoor dat je in je communicatie aansluit bij jouw (ideale) klant?

Dat is niet eerlijk - Drijfveren in de media #120

Dat is niet eerlijk – Drijfveren in de media #120

Afgelopen week zag ik dit bericht over hoe de zorgbonus uitgevoerd moet gaan worden. Onder het mom 'Minister, regel het lekker zelf' willen de werkgevers in de zorg er hun handen niet aan branden.

Vanuit de drijfveren weer zo herkenbaar! 

"Werkgevers willen niet opdraaien voor de uitvoering van de zorgbonus van €1.000,-. Zij vinden dat de overheid niet kan verwachten dat zij bepalen welke zorgmedewerkers in aanmerking komen voor het extraatje en welke niet. Als werkgevers gaan we geen tweespalt binnen organisaties zaaien."

Onderscheid
Kortom vanuit Groen willen we geen onderscheid maken tussen wie wel en wie niet dat extraatje krijgt, dat is niet eerlijk. 

"Ik ga de keuze niet maken welke verpleegkundige, verzorgende, assistent, ondersteuner of schoonmaker een bonus krijgt en wie niet. €1.000 euro netto is een mooi bedrag, maar alleen voor de uitverkorenen onder ons, vind ik niks. Geef iedereen in de zorg een bonus of anders niet."

"Zo heeft iedereen wekenlang gewerkt in een omgeving waarin ze gemakkelijk ziek konden worden. Hoe ga je bijvoorbeeld om met werknemers die zelf corona hebben opgelopen en thuis zaten? Krijgen zij dan geen bonus?"

Kader
"Ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen vindt dat de minister op het punt van de selectie een "duidelijker kader moet schetsen."

En als er dan al onderscheid gemaakt moet worden dan graag een duidelijk (Blauw!) kader, want dan moeten we ons aan dat kader houden. Dat is makkelijker dan zelf het onderscheid te maken, want dat is niet eerlijk.......

Mensen of regels?
Want gaan regels nu boven mensen of mensen boven regels? Voor Blauw zijn regels, regels ongeacht hoe ze uitpakken in die specifieke situatie. Dat zie je nu ook terug in de Coronacrisis. Anderhalve meter is anderhalve meter. Die sector werd wel versoepeld onder de regelingen, de andere sector moest nog wachten.

En ja, dat gaf oneerlijke situaties vonden mensen. Waarom mochten de zwembaden al wel open en de sportscholen nog niet? Genoeg voorbeelden van gezien de afgelopen weken.

Mensen
Voor Groen geldt dat mensen boven regels gaan. De regels geven richting maar bepalen niet. 

En zo zie je dat de Blauwe regels "een borgbonus voor het personeel" lastig uitvoerbaar is voor Groen. Want wie krijgt wel en niet en dus vraagt Groen om meer regels, want zo komen ze er niet uit en is het niet eerlijk....

Stttt....
Maar zal ik je wat verklappen, hoe uitgebreid het kader en de regels ook worden inzake de zorgbonus. Het zal altijd wel oneerlijk zijn voor iemand..... 

En dus blijft het lastig voor Groen, vandaar ook de (Rode) oproep aan de Minister: Regel het lekker zelf! Dan is de overheid straks de boeman als het niet goed uitpakt en niet zijzelf.

En ? Herken jij de worsteling tussen Groen en Blauw?

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren - Drijfveren in de media #119

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren – Drijfveren in de media #119

Vorige week schreef ik al, het werkt altijd voor iemand. En dat is ook zo met motivatie en demotivatie. Wat de ene drijfveer motiveert, is demotiverend voor de andere drijfveer.

Ik realiseer mij dat ik inmiddels als twee series heb gemaakt: De kracht van .. en De valkuil van... De kracht van is inmiddels af. En De valkuil van ... daar heb ik er nog een paar van te schrijven: Rood, Oranje, Blauw en Turkoois.


Nieuwe serie

Maar ik zou niet Geel zijn als ik weer een nieuwe serie had bedacht: Vijf manieren om jouw ... klant te demotiveren. 

Als je mijn blog al een tijdje leest dan weet je ook dat die niet volgordelijk wordt afgewerkt. Het idee dat ik nu zeven blogs alleen maar met dit onderwerp moet maken (let op het woordje moet)… 

Naast de actualiteiten (het heet niets voor niets drijfveren in de media), en de valkuil van kan je de komende maanden dus ook een afleveringen lezen op welke manieren je de verschillende drijfveren kan demotiveren.

Vandaag: 5 manieren om jouw Oranje klant te demotiveren.

Hoe

Als je kijkt naar de verschillende drijfveren dan zie je dat de ene drijfveer er een hekel aan heeft  als anderen vertellen hoe zij hun werk moeten doen (Groen, Geel, Turkoois en Oranje). Andere drijfveren vinden het juist wel prettig om af te spreken hoe zij dingen gaan aanpakken (Blauw, Rood en Paars).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw Oranje klant (collega) echt volledig afhaakt?


Ondernemerschap

De eerste manier is geen enkele ruimte laten voor ondernemerschap. Precies zeggen hoe en wat er moet gebeuren en geen ruimte voor invulling laten. Ook niet een beetje flexibel, nee exactt zoals we hebben besproken. Ook geen ruimte laten om iets te winnen in de onderhandeling...


Relativeren

Zeggen dat de doelen die gehaald zijn eigenlijk niet zo moeilijk, belangrijk of bijzonder waren is een tweede manier. Die doelen flink relativeren, beetje lacherig over doen, zeggen dat het wel erg laaghangend fruit was, dan heb je Oranje zo waar je ‘m hebben wilt.


Belonen

De derde manier is prestaties niet individueel gaan belonen. Daar doen we gewoon niet aan, de teamdoelstelling is gehaald, er zijn 1.000 stofzuigers verkocht en dus krijgt het hele team een bonus. Ja, dat jij er 900 van hebt verkocht is dan jammer voor jou. 


Gelijk

Iedereen is gelijk hier op deze wereld. We maken geen verschil, waarom zou jij een VIP behandeling moeten hebben? Nee hoor, daar doen we niet aan. Wij behandelen iedereen gelijk en jou ook, dus geen privileges. Een prima vierde manier.

En dan de allerlaatste manier, hoewel ik denk dat jouw Oranje klant allang  is afgehaakt…. 


Kosten

De vijfde manier is om te zeggen dat de kosten belangrijker zijn dan de opbrengsten. Een businesscase bekijken en het dan alleen over de kosten hebben, killing! Zeuren over geld terwijl je het €10 kost en er €100 uit kan halen. Oranje wordt gééékkk, als je dat niet begrijpt.

Nou was niet zo moeilijk toch om jouw Oranje klant volledig te laten afhaken?

Motiveren

Kies je er toch liever voor om je klant (collega) met een Oranje drijfveer liever te motiveren? Dan heb ik nog wat tips voor je. 

Als je je Oranje klant uit de startblokken wilt krijgen dan geef je jouw Oranje klant kansen om succes te halen. 

Schijnwerper

Momenten waarop jouw Oranje klant de schijnwerper kan pakken. Of opdrachten te laten doen die uitdagend zijn met kans op succes. Uitdagend grenzend aan bijna onmogelijk. Want voor Oranje is niets onmogelijk, zoals je weet. 

En ja, om die doelen te halen loopt Oranje wat risico, maar hé, niet geschoten altijd mis toch? Dus.

Applaus

Jouw Oranje klant vindt het ook fijn als je een schouderklopje, applaus, of een kadootje geeft als er succes behaald is. En een dikke bonus is ook lekker. En een standbeeld mag ook ;).

Status

Maar iets wat de status van jouw Oranje klant verhoogt werkt ook motiverend, dus toch maar dat die dure auto, die designerbag of die dure Louboutins. Of ergens als VIP uitgenodigd worden, mogen spreken op een highclass event, dat soort dingen.

Doel

Oranje vindt het ook fijn als de nadruk op het doel ligt en hoe Oranje dat bereikt dat mag Oranje helemaal zelf weten! Het doel heiligt de middelen dus Oranje zal vast iets doen wat op het randje was, maar hé, wel het doel gehaald. Dus. Moet je dus ook niet over gaan zeuren dat het wel randje was, het is gefixed. Doel behaald, slingers uit, champagne laten knallen. 

Nou lijkt mij duidelijk hoe je jouw Oranje klant ge(de)motiveerd krijgt toch?

En? Wat herken jij?

1,2 100 en energie - Drijfveren in de media #100

1,2….100 & Energie – Drijfveren in de media #100

​Jaaa, de honderdste! Had ik echt niet gedacht toen ik in november 2017 met mijn eerste blogbericht begon. Voor mij, met mijn Gele drijfveer, elke week een blog schrijven is toch wel dingetje zullen we maar zeggen.

Inspiratie is nooit echt een probleem maar om een blog te schrijven heb ik wel altijd even wat 'broedtijd' en wat 'ruimte' in mijn hoofd nodig. Ben er vaak al een paar dagen mee bezig in mijn hoofd en dan typ ik het blogbericht in een uurtje wel uit. 

Plannen
Heel veel vooruit werk ik niet. Sorry Blauw, dat werkt niet voor mij. Heel soms 'loop' ik een weekje voor. Maar ik vind het te fijn om de actualiteit te volgen zoals met de Megxit of de discussie over voltooid leven. Toch raar als je daar na een paar weken pas mee komt aanzetten, vind ik dan...

De eerste keer was ik ook echt heel zenuwachtig toen ik op de 'send'-knop drukte. Poeh, wat zouden mensen wel niet vinden. 

Het heeft ook even geduurd voordat ik mijn eerste blog durfde te schijven. Om eerlijk te zijn vond ik dat die het niveau moesten hebben van een wetenschappelijk artikel, goed onderbouwd, van alle kanten bekeken. (Ja, daar hebben we Geel en Oranje weer ;).

Pas toen ik ging schrijven zoals ik praat, gaf me dat de moed om het wel te doen. 

En dat werkte voor mij, minder schroom om te schrijven. Ik hoor ook vaak van mensen die mij kennen, dat ze mij horen praten als zij mijn blog lezen. 

Jammer
Ik begon met deze blog omdat ik het zo jammer vond dat mensen een drijfverenprofiel hadden gemaakt en deze dan in de lade verdween. Zo van oh ja, was leuk, nu weet ik het en that's it.

Door mijn blog wilde ik elke keer iets uit de media of iets wat Ik zelf mee maakte bekijken vanuit de drijfveren. Om zo het 'on top of mind' te houden. Maar ook om te laten zien dat je er veel meer mee kan. 

Lezersvraag
Voor deze honderdste blog vroeg ik twee weken geleden of je nog een vraag of onderwerp had voor deze blog. Ik heb diverse reacties gekregen. Superleuk om die te lezen!

De lezersvraag die ik gekozen heb is de volgende:
"Hoe reageren de drijfveren wanneer ze met regelmaat beknopt worden in wat hun energie geeft... is naar mijn idee niet hetzelfde als bv hoe een kleur reageert op een mindere dag. Bijvoorbeeld wanneer iemand vastzit in een job die niet de dingen biedt wat de drijfveer nodig heeft."

Mooie vraag en ook altijd grappig hoe soms dingen samen komen. 

Energie
Vorige week had ik namelijk een gesprek met iemand die 2 jaar geleden een drijfverenprofiel had gemaakt. Ik weet nog dat we samen naar haar profiel keken waar Groen, Geel en Turkooise de dominante drijfveren waren. Dat waren ook de drijfveren waar ze de meeste energie van kreeg. 

Ik kende haar als iemand die bij een kleine organisatie werkt en daar alles regelt en brandjes blust. Vooral Blauwe en Rode taken dus. 

Dat Groene, Gele en Turkooise kwam zo niet overeen met wat ze nu aan het doen was. 

Omdat veranderen van baan op dat moment geen optie was keken we hoe zij Groen en Geel kon inzetten. Bijvoorbeeld door ruimte te maken om een opleiding te volgen of door toch met vriendinnen af te spreken. Nieuwe dingen te ondernemen of even spijbelen en op het strand lunchen. 

Keuze
Toen ik haar vorige week sprak had ze de knoop doorgehakt en gaat ze weer voor de klas staan. Kijk, dát is nu een job en omgeving die écht bij haar drijfveren past. 

Samenwerken, kennis overdragen en bijdragen aan een betere wereld door voor kinderen het verschil te maken. Super!

Antwoord
Om terug te komen op de vraag. (Je bent die omwegen, zijsprongetjes, verhalen en metaforen wel van mij gewend, doe ik vaker....)

Als de drijfveren waar jij energie van krijgt niet overeenkomen met het werk wat jij doet, heb je een paar opties. Ik ga even uit van bovenstaand voorbeeld. 

Oplossingen
Je kan kijken of je in je huidige werk taken kan zoeken die meer bij je drijfveren passen. Als je taak is om alles te organiseren en brandjes te blussen (Blauw en Rood) zoals in het voorbeeld, dan kan het fijn zijn om even met iemand te brainstormen (Geel) of te kijken welke dingen je samen (Groen) kan doen. 

Misschien kan je in je werk bijdragen aan een betere wereld (Turkoois) door te verduurzamen. Schenk bijvoorbeeld alleen nog biologische thee. Of kijk welk goed doel je kan gaan steunen.

Of je gaat kijken welke dingen je buiten je werk om kan gaan doen waar je energie van krijgt. Bijvoorbeeld een citytrip maken, vrijwilligerswerk of vaker afspreken met vrienden. 

Of je gaat op zoek naar een andere baan die beter bij jou past. Waar jouw kwaliteiten beter tot zijn recht komen en waar jij energie van krijgt.

Frustratie
Als je gefrustreerd raakt op je eerste drijfveer dan kan je in je stressprofiel schieten. Heb je een drijfverenprofiel gemaakt dan heb naast het energieprofiel ook het stressprofiel gekregen. Je kan dan zien welk gedrag je onder stress laat zien. 

Om mijzelf als voorbeeld te nemen... Zodra ik geen nieuwe inzichten meer krijg of geen resultaten boek, kan ik ineens heel strikt zijn. Alles moet dan gaan zoals ik het had gepland. Normaal ben ik veel flexibeler maar onder druk dus niet.

Goed nieuws dat gebeurt alleen als ik geen resultaten boek of geen nieuwe inzichten meer krijg. Ik weet dat ik niet heel gezellig ben onder stress. En dus heb ik geleerd om juist in die tijden mijn Geel te 'voeden'. 

Door in mijn Netflix lijst interessante documentaires toe te voegen en te kijken. Nog meer boeken over allerlei verschillende onderwerpen te lezen. Een dagje Amsterdam te doen of gewoon even naar een filmhuis te gaan.

Zo'n honderdste blog geeft mij dus heel veel energie. Want: resultaat maar ook telkens weer nieuwe manieren om vanuit actualiteiten en situaties de drijfveren weer te kunnen toepassen.

Het duurt dus wel even voordat ik in mijn Stress-Blauw schiet!

O ja, en nog iets anders nieuws! Op Instagram deel ik minstens elke dag een quote die typisch bij een drijfveer past. Nu dus ook als ansichtkaart te koop. Ze zijn namelijk op mijn website te koop (zie onderstaand een foto van de ansichtkaarten). 

Ga ik nu even mijn honderdste blog vieren!

Wil jij ook weten wat jou energie geeft of kost? En welk gedrag je laat zien onder stress? Maak dan een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel, mail mij even!

Voltooid leven - Drijfveren in de media #99

Voltooid leven – Drijfveren in de media #99

Vorige week viel ik twee keer je mailbox binnen. Zoals ik al zei, vraag ik niet snel hulp. Typisch iets voor de Gele drijfveer: eerst zelf proberen uit te zoeken en dan niet of te laat hulp vragen. Dat was voor veel mensen herkenbaar!

Maar wat ben ik blij dat ik het gevraagd heb. Heb mooie gesprekken gevoerd met nieuwe inzichten en waardevolle input. Toch blij dat ik dat mailtje heb verzonden ;)

Maar even iets anders.

Kon geen mooi bruggetje bedenken dus ik knal het er maar even in. 

De discussie over voltooid leven.


Voorstanders

De voorstanders hoor ik met name praten over dat zij niet afhankelijk willen worden van anderen. Dat ze het een besluit vinden wat zij zelf mogen nemen. Dat anderen niet hoeven te oordelen over wat zij zelf willen. Dat het gaat om hun autonomie. 

Een ander argument was de opmerking dat we inmiddels alle technieken en wetenschappelijke inzichten inzetten om leven mogelijk te maken denk bijvoorbeeld aan IVF. Maar dat we diezelfde wetenschap niet zouden mogen inzetten om datzelfde leven te beëindigen. 

Vrijheid

Ik herkende veel van de Gele drijfveer in deze argumenten.

Geel is onafhankelijk, wil vrijheid en ruimte. 

De vrijheid om zelf te kiezen. 

Zo las ik in interviews dat mensen die het middel in huis hebben, rust ervaren. Omdat ze weten dat ze het hebben en niet afhankelijk van het oordeel van een ander hoeven te zijn wanneer het voor hen genoeg is. 


Genoeg

Dat is ook het standpunt van D66 in deze, ‘een wet die het voor ouderen mogelijk maakt hun leven te beëindigen als zij zelf hun leven voltooid achten."

De Gele drijfveer staat in deze discussie lijnrecht tegenover Paars. 

Zingeving

Woordvoerder Carola Dik-Faber van de Christen Unie beschreef de doodswens van de ouderen als volgt: "een gedachte die opkomt in een samenleving die niet goed weet hoe om te gaan met ouderdom, met zorgen, met vragen naar zingeving."

Voor de tegenstanders lijkt de discussie zich meer toe te spitsen of het leven wel voltooid is. Kan er niet op een andere manier nog zin gegeven worden aan het leven? 

Waardering

Voor Paars gaat het om mensen het gevoel te geven dat ze ertoe doen dat ze gewaardeerd worden. Dat je er mag zijn. Dat we ouderen waarderen om wat zij voor levenswijsheid zij inmiddels hebben opgedaan. De offers die zij hebben gebracht. Dat we hier niet zouden zijn zonder onze voorouders.

En voor Paars speelt er nog iets anders. Het leven is ook een mystiek iets, we moeten dat niet allemaal willen begrijpen en controleren.


Dus?

Nu kan je denken, ja leuk hoor deze discussie, het zal mijn tijd wel duren (ja, Gele woordgrap). 

Maar wat kan ík daar nu mee?


Werk

De tegenstelling of botsing zo je wilt, tussen Geel en Paars zie je ook regelmatig op het werk:

  • Een nieuwe leidinggevende die binnenkomt en besluit we gaan het hier helemaal anders doen.
  • Een nieuwe collega die vraagt :Waarom doen jullie dat eigenlijk altijd zo?
  • Het ‘plotseling’ afschaffen van het vieren van jubilea op het werk.
  • De invoering van een papierloos werken wat op weerstand stuit. "Al dat digitale gedoe, het was prima zoals het was."
  • De zzp-er die nooit onderdeel zal worden van de organisatie-familie.
  • De nieuwe collega die nog niet weet welke ongeschreven regels er op kantoor zijn. Bijvoorbeeld als je een nieuwe lease-auto krijgt dat je dan trakteert. En niet zomaar een willekeurige traktatie. Nee, het standaard saucijzenbroodje.


Elkaar zien

Goed om te weten is hoe beide drijfveren naar elkaar kijken.

Geel ziet Paars als onwetend, als degene die niet wil geloven en niet wil begrijpen (door analyse). Geel vindt het onbegrijpelijk dat Paars zaken voor waar aanneemt die eenvoudig doorgeprikt kunnen worden.  

Paars vindt dat Geel geen gevoel heeft voor de verworvenheden uit het verleden en de binding met de organisatie. Maar ook dat Geel altijd alles wil analyseren in plaats van geloven.

Dat klinkt alsof die twee drijfveren elkaar nooit gaan vinden, toch?


Geheim

Zoals je wellicht weet worden mensen gedreven door meerdere drijfveren. Het geheim is dan ook om je niet te focussen op die verschillen maar te kijken welke drijfveer mensen wel gemeenschappelijk hebben. 

Maareh.. dat laat ik over aan D66 en de ChristenUnie zelf…

En? Heb jij nog mooie voorbeelden van Geel / Paarse botsingen in jouw werkomgeving? Ik hoor ze graag!

Volgende week komt mijn 100e blog uit! Heb jij nog een onderwerp/vraag wat ik zeker in dat blog (of in die erna) moet bespreken? Laat het mij weten!

Groet,
Danielle

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! - Drijfveren in de media #91

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! – Drijfveren in de media #91

Fantastisch voorbeeld gisteren op Linkedin over een ZZP-er die op gesprek ging voor een opdracht. Ze vroeg het bedrijf naar wat de leiderschapsstijl van het management was. Het antwoord? 'We zoeken een Blauw iemand want het gaat wel om programma’s implementeren. En ja ook Groen, want je moet het wel samen doen natuurlijk.'

Comments

In de comments werden alle drijfverentest grotendeels met de grond gelijk gemaakt en er werd ook verwezen naar deze column van Richard Engelfriet. 

Hij stelt dat alle persoonlijkheidstest gebakken lucht zijn. En "in de serieuze wetenschap is nog altijd geen consistente relatie gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit".

Niet

Grappig het voorbeeld in het Linkedinbericht en in de genoemde column zijn waar het juist niet om draait bij drijfveren.

Mensen worden niet ‘gestickerd’ of in een ‘hokje’ gestopt. Ook kan je niet zeggen of iemand ‘goed’ is in zijn werk. 

Elke teamtraining vertel ik  aan het begin dat drijfveren richting aangeven aan talenten, zintuigen, intelligentie en ervaringen. 

Maar …. dat ze niets zeggen over de kwaliteit daarvan. Er is geen relatie met geslacht, leeftijd, ras en intelligentie. Gelukkig maar zeg ik altijd! 

Dus dat er nog geen bewijs is gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit begrijp ik heel goed. 

Wegzetten

Collega’s wegzetten omdat ‘jij de dame bent die geen kansen ziet’ zoals in de column wordt genoemd is belachelijk en niet mijn ervaring. 

Inzicht in de drijfveren van elkaar vergroot juist vaak het begrip naar elkaar toe. Snappen waar die ander sterk in is en jij minder. Weten wat jou toegevoegde waarde is.  

Weten in welke omgeving jij het beste tot je recht komt. Wat jou energie geeft en kost. Maar ook weten waar collega’s elkaar nodig hebben in een team.

Het daarover hebben met een team. Benoemen wat een ieder toevoegt. Benoemen waar de valkuilen liggen van het team, waar de blinde vlekken zitten. Dat is wat er gebeurt in een goede drijfverentraining. Dat is wat je een team meegeeft.

Interpretatie

Maar ja, ik zie soms ook mensen aan de haal gaan met de ‘kleuren’. Niet getraind zijn in de drijfveren en juist daardoor het zo kort door de bocht interpreteren, de nuances missen. Want als je weet waar de kleuren voor staan dan kan je toch gelijk de drijfveren van iemand zien?! Toch?!

Nee dus, want het gedrag wat je ziet is niet altijd wat iemand drijft.

Gedrag

Het kan gedrag zijn wat iemand inzet om resultaat te bereiken bijvoorbeeld. Of gedrag wat iemand laat zien onder stress maar dat zijn nog altijd niet wat iemand drijft.

Niet voor niets zet ik regelmatig disclaimers in mijn blogs als ik het over mensen heb die je in de media voorbij ziet komen. Het is het gedrag van een bepaalde drijfveer die ik zie. 

Zoals ik ook kijk naar Chateau Meiland,  Heel Holland Bakt en de Luizenmoeder. Maar ik weet natuurlijk niet wat de drijfveren van RutteKees JansmaPeter R. de Vries en Marcouch zijn zolang ik geen drijfverenprofiel van ze heb gemaakt ;).

Fabels

Feiten en fabels over drijfveren zullen er altijd zijn. Net zoals er altijd mensen zullen zijn die denken dat ze wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Net zoals  mensen de theorie niet goed toepassen, de nuances missen.

En weet je, voor mij is dat niet integer omgaan met mensen. 

Waarschuwing

Zoals ik ooit voor een grote organisatie werkte waar HR-collega's mij waarschuwden niet te open te zijn in onze tweedaagse heisessie want ‘ het kan tegen je worden gebruikt’. Waar ik die avond aan de bar nog zei: Nou als het tegen mij gebruikt wordt dan is dit een organisatie waar ik niet wil werken! 

En waar inderdaad de coach dat wat ik verteld in mijn 1-op-1, rechtstreeks doorbriefde aan mijn leidinggevende. Zijn dan gelijk alle coaches en coachingstrajecten gebakken lucht? Tuurlijk niet, het gaat erom hoe je ermee om gaat.

Needless to say, die baan heb ik direct opgezegd ;).

Zonde

Ik vind het zó zonde dat een instrument wat mensen zoveel inzicht geeft zo wordt neergesabeld. Maar dan kijk ik naar wat het mijn klanten oplevert en daar doe ik het voor.

Niet voor een managementteam wat ongenuanceerd in een gesprek met een ZZP-er zit. 

Niet voor een columnist. 

Niet voor een team wat een collega laat wegzetten.

Wel voor jou!

Dat je meer zelfinzicht krijgt. Dat je je eigen kwaliteiten herkent en inzet. Dat je als ondernemer weet van welke klanten jij het meeste energie krijgt. Dat je weet wat jouw toegevoegde waarde is.

En ? Durf jij nu nog een drijfverenprofiel te maken? 
Ja? Kijk dan hier!



Chateau Meiland end drijfveren - Drijfveren in de media #86

Chateau Meiland & drijfveren – Drijfveren in de media #86

​Ik kan er niet omheen om met een drijfverenbril ook even naar Chateau Meiland te kijken.

Was het bij ‘Ik vertrek’ nog een registratie van een verhuizing naar Frankrijk. Nu is het een real-life soap met een duidelijke marketingboodschap.

Martien is Oranje en weet feilloos hoe hij de media kan inzetten om zijn doel te bereiken. Sinds het begin van de serie zijn ze volgeboekt, was dat eerst heel 2019 inmiddels is het ook 2020.


Chateauwaardig 

Martien laat dan ook gedrag zien wat bij de Oranje drijfveer hoort. Vanuit status bezig zijn of beoordelen of dingen ‘chateau-waardig’ zijn bijvoorbeeld. Maar ook heel klantgericht zijn.

In één van de afleveringen zegt zijn dochters dat hij het vroeger zo vervelend vond om met iemand te praten in de winkel. Nu in het chateau lijkt hem dat geen moeite te kosten. Martien zijn uitleg: 'Ja daar betalen mensen nu voor'.  Oranje dus.


Opmerking

Maar ook Rood is Martien ook niet vreemd. Hij kan heel direct zijn. Tijdens de uitreiking van de Televizierring zeggen dat zij degenen zijn die SBS6 uit het slijk hebben getrokken, is een mooie Oranje/Rode opmerking ;). Ja, want wij zijn een kijkcijferkanon ;0).


Zijn vrouw Erica is meer van de Rode drijfveer. In een van de afleveringen zijn ze klaar om de volgende dag de eerste gasten te ontvangen. Iedereen gaat relaxen aan het nieuwe zwembad. En wat gaat Erika doen? Die gaat zonder enige voorbereiding beginnen met de sloop van het bijgebouw. Gewoon doen niet teveel nadenken lijkt haar motto.


Zoektocht

Ook dochter Maxime lijkt over de Rode en Oranje drijfveer te beschikken.

De zoektocht naar een ander chateau wordt gefilmd en Maxime verteld quasi nonchalant dat ze ook heel 2020 vol zitten en meer dan 100 mensen op de wachtlijst hebben staan.

Een groter chateau zou fijn zijn nu moet ze al die mensen teleurstellen. Denk niet dat het over teleurstellen gaat, wel meer kamers, mee mensen, meer winst.


Gezelligheid

Vriendin Caroline lijkt juist Rood te worden onder druk. Want dan gaat ze ook echt de confrontatie aan met Erica of Martien.

Dat ze het niet langer trok in het chateau is vanuit de drijfveren ook wel te verklaren. Zij lijkt wat meer Groen te zijn. Ze houdt van gezelligheid. Doelgerichtheid en efficiëntie vanuit Oranje is haar vreemd. Als ik het zo bekijk lijkt het haar allemaal wat tegengevallen, het is niet altijd gezellig er moet ook hard gewerkt worden. 


Emotie


Voor Groen is het ook lastig dat Rood vanuit emotie er allerlei dingen uitgooit. Even stem verheft of zelfs even schreeuwt. Groen wordt daar niet blij van, pakt het vaak persoonlijk op. 

Terwijl Rood vanuit emotie even heel duidelijk kan zijn, de confrontatie kan zoeken om na 5 minuten te zeggen, zullen we dan nu een kopje koffie drinken?

Of meer chateau-waardig: wijnen?!

En? Welke drijfveren herkende jij bij Chateau Meiland?

Wil jij weten wat drijfveren zijn?  Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden.

Mensen of regels Groene en Blauw drijfveer

Mensen en regels – Drijfveren in de media #81

Maar daar hebben we toch een afspraak over gemaakt hoorde ik haar zeggen. Ja zei de ander dat klopt, maar ik dacht het is toch niet zo druk. Maar we hebben toch afgesproken dat externen hier niet mogen parkeren. 

En zo ging de discussie nog even verder. Zij refereerde aan de afspraken die zijn gemaakt. Hij aan dat er soms, om wat voor reden dat ook,  wel een uitzondering gemaakt kan worden. 

In de ogen van Blauw is een afspraak een afspraak. Er zijn ook geen uitzonderingen op want waar heb je anders afspraken of regels voor?
Nietwaar, Blauw?!

Voor Groen ligt dat toch echt anders. Regels oké maar er zijn nu eenmaal, vaak persoonlijke, situaties die maken dat de regels niet altijd precies hoeven te worden toegepast. 

De discussie die ik hoorde was dan ook grappig vanuit de drijfveren. Zij bleef vanuit Blauw hameren op de afspraken die waren gemaakt: De afspraken die waren gemaild. Dat toch al sinds de zomer was. Dat die afspraken ook van toepassing waren voor hem en voor ieder ander.

Hij bleef vanuit Groen redenen aanvoeren waarom er deze keer een uitzondering gemaakt was. Want de collega van Facilitair had hem inderdaad geïnformeerd over de afspraak. Maar het was deze keer niet druk bovendien had hij een elektrische auto die opgeladen moest worden en had hij straks weer 200 kilometer voor de boeg.

En het grappige was ze kwamen er ook niet uit. Ze bleven ‘langs elkaar heen’ praten. Voor Groen werd de discussie wat ongemakkelijk, de sfeer werd er niet beter op. En dus hoorde ik hem vanuit Groen zeggen dat hij volgende keer wel ergens anders zou parkeren. 

Ik herken dat ook vaak in teams, er worden afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld clean desk of elke dinsdag met zijn allen op kantoor. Daar is iedereen het mee eens. Maar als zich dan een situatie voordoet dan vindt Groen het niet meer dan logisch dat er van de afspraak afgeweken wordt. Want ja, in dit geval….

Heb jij als eerste een Blauwe drijfveer en komt daarna Groen dan zal voor jou gelden dat regels boven mensen gaan. 

Maar heb jij als eerste een Groene drijfveer en komt daarna Blauw dan zal voor jou eerst de mens komen en dan pas de regel.

Mooie discussie levert dit ook altijd op in teams. Want dat we afwijken van regels, dat is niets iets waar Blauw blij van wordt. Maar als het dan toch moet laten we dan afspreken wanneer we afwijken. 

Maar ja, niet alle situaties zijn weer in regels te vangen wanneer er van een afspraak wordt afgeweken. En Groen vindt dat dat per persoon mag verschillen. 

Toch zie ik dat vaak gebeuren. Ook in de politiek, er gebeurt iets wat we niet oké vinden en gelijk gaan we regels maken. En als die regels dan gemaakt zijn inclusief de afspraken wanneer we afwijken, dan is Groen er als de kippen bij om te zeggen dat het in die en die situatie niet goed uitpakt, niet eerlijk is.

En? Wat herken jij?

Wil jij weten of Groen of Blauw een van jouw drijfveren is?  Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

Door welke bril kijk jij - Drijfveren in de media #74

Door welke bril kijk jij? – Drijfveren in de media #74

Communiceren blijft lastig. Van de week belde ik de meldkamer van de politie omdat er voor de deur een ongeluk was gebeurd. Iemand vroeg of ik aan de politie aan het bellen was. Ik zei ja, de politie is onderweg. Daar was de meldkamer het niet mee eens, mevrouw ik stel eerst een paar vragen voordat ik bepaal of de politie komt. 

Ah, oké....

Oplossen

In mijn wereldbeeld was er een probleem (ongeluk) en dat wilde ik even op een Oranje manier oplossen. Politie bellen dan kan die het verkeer gaan regelen voor de deur.

Maar nee, zo simpel was dat niet volgens de meldkamer. Een aantal vragen bepaalde of de politie wel of niet zou komen. Gek, maar de vraag of er een gevaarlijke verkeerssituatie ontstond voor de overige weggebruikers niet. Wel of de partijen met elkaar op de vuist wilden. Nou dat niet...

Schakelen

Op dat soort momenten moet ik altijd even snel schakelen. O ja, meldkamer is Blauw, ik moet even terugschakelen. Netjes en rustig de vragen beantwoorden terwijl een vrachtwagen vol in zijn ankers moet om een nieuw ongeluk te vermijden. 

Rood en dus dwingend gaan zijn dat de politie echt moet komen, helpt niet weet ik.

Dus ja, proberen die ander te begrijpen.

En of je dat wilt dat is aan jou. Maar het kan wel handig zijn. 

Gefrustreerd

Een voorbeeld, als je een kat hebt, ga je geen takken gooien om haar te laten apporteren. En vervolgens zelf gefrustreerd af te haken omdat ze dat niet doet. En als je een hond hebt dan ga je er niet vanuit dat hij de hele dag slaapt en niet wil wandelen. 

Datzelfde geldt voor de persoon tegenover jou. Als jij realistische verwachtingen hebt dan kan je dat helpen om die persoon te begrijpen en raak jij niet gefrustreerd.

Je kan tenslotte niet veranderen hoe andere mensen zich gedragen of welke behoefte zij hebben. Maar je kan er wel voor kiezen om uit te zoeken hoe je het beste uit die andere persoon naar boven haalt.

Samenwerken

Want jij en ik ook hebben allemaal momenten dat je met mensen moet samenwerken, waar je niet onderuit kan. (Ook al ben je zzp-er ;) 
Of dat nou de mensen zijn die je inhuurt om bepaalde dingen te doen, de collega’s met wie je samenwerkt of de andere vrijwilligers op de sportclub.

Je kan ervoor kiezen om te ontdekken wie die andere persoon is. Wat hem/haar drijft. 

Dezelfde bril

Vaak ga je er automatisch van uit dat die ander op dezelfde manier in elkaar steekt als jijzelf. Dat die persoon door dezelfde bril naar de wereld kijkt.

Helaas....

Door welke bril kijk jij - drijfveren in de media #74

Want je kijkt nu eenmaal anders naar de wereld als je die als een jungle ervaart (Rode drijfveer) waar je moet vechten voor je recht en je ervoor moet zorgen dat je respect krijgt. 

Of dat je de wereld ziet als complex (Gele drijfveer) en die jij moet analyseren om te kunnen begrijpen.

Of dat de wereld een complete chaos (Blauwe drijfveer) zijn als we niet organiseren en ons aan de regels houden

Of de wereld als een onveilige plek (Paarse drijfveer) ervaart, waar je als groep bij elkaar moet blijven en je door middel van rituelen met elkaar bent verbonden.

Of de wereld ziet als vol kansen (Oranje drijfveer) en  je leeft volgens het motto: als je iets wil dan kan je het ook! 

Of je ziet de wereld als gelijkwaardig (Groene drijfveer), we moeten elkaar helpen en gelijkwaardige mogelijkheden creëren

Of je ziet de wereld als een levend geheel (Turkoois) waar we moeten focussen op de gezamenlijke problemen

Vanuit de drijfveren dus zeven verschillende ‘brillen’ om naar de wereld te kijken. 

En vanuit die kijk op de wereld communiceer je dus ook.

En regelmatig realiseer ik mij dan, ok stop, wacht even, wie zit er aan de overkant en wat heeft die persoon van mij nodig?

En? Heb je wat aan dit inzicht? Hoor het graag!

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

netwerktips -drijfveren in de media #73

Netwerktips – Drijfveren in de media #73

Netwerken, hoe doe je dat? Dat vroeg ik mij af toen ik net voor mijzelf begon. 

Het leek mij helemaal niet leuk. Praten met vreemden zoveel mogelijk visitekaartjes uitdelen én scoren. Maar ja, als ik opdrachten wilde binnenhalen moest dat natuurlijk wel gebeuren.

Zoektocht
In mijn zoektocht naar een netwerk waar ik mij bij aan wilde sluiten kwam ik Vrouw & Zaak Bollenstreek tegen. Zij organiseerden een netwerkavond met Coco de Meyere in Noordwijk.

Aangekomen bij de locatie sprak ik mijzelf moed in: zo moeilijk kan het niet zijn, beetje praten, komt wel goed! Je kan toch praten, nou dan!

Binnenkomst
Bij binnenkomst zag ik veel vrouwen en geen enkele daarvan kende ik. Er stond een catwalk waar Coco de Meyere haar praatje zou houden. Naast de catwalk stonden stoelen en ik nam plaats.

Die avond ontmoette ik diverse ondernemers die allemaal enthousiast over hun bedrijf vertelden. 

Eenmaal pratend merkte ik dat netwerken, wat zo’n ding leek, best leuk was. Nieuwe mensen ontmoeten, praten over wat je interesseert, niet zo moeilijk toch?

Klik
Ook die avond maar ook alle andere avonden in de jaren daarna, merkte ik dat ik met sommigen sneller een klik had dan met anderen. Maar ook dat mensen vanuit verschillende behoeftes kwamen netwerken. 

De één had echt een doel om minimaal 5 nieuwe mensen die avond te spreken en haar kaartjes uit te delen. 

De ander kwam voor de gezelligheid. 

En ik? 

Inspiratie
Ik kwam voor de inspirerende sprekers en te horen hoe andere ondernemers met bepaalde zaken om gingen. Hadden ze praktische tips, handige weetjes?

Met de kennis die ik nu heb vanuit de drijfveren kan ik heel goed voor mijzelf verklaren waarom een netwerk voor mij moet inspireren. 

En kan jij vanuit jouw drijfveren verklaren waarvoor jij naar een netwerkbijeenkomst gaat?

Gesprekspartner
Hoe handig (Oranje!) is het als je herkent wat jouw gesprekspartner drijft. (Natuurlijk met de disclaimer* die ik altijd geef.) 

Dat je weet wat die persoon belangrijk vindt. 
Dat je die persoon beter leert kennen. 
Misschien zelfs wel wilt kunnen overtuigen dat jij hem/haar iets te bieden hebt. 

Drijfveer en antwoord
Je kan de drijfveer van iemand herleiden aan het soort antwoord wat hij geeft op jouw vragen.

Groen antwoordt op je vraag , stelt ook vragen terug, luistert en praat met name over mensen (anderen zoals collega’s). 

Geel geeft als antwoord op jouw vraag een zeer brede schets. Beschouwt en kijkt omhoog bij het praten (dat is zo, omdat Geel vaak hardop denkt en praat ;). 

Oranje praat met name over de behaalde resultaten (vooral die hij/zij zelf heeft gerealiseerd). Over hoe goed het wel niet gaat. Oranje kan echt zenden en stelt (bijna) geen vragen aan jou terug. 

Blauw antwoordt zakelijk, feitelijk. Maakt weinig contact met jou. Geeft zeer gedetailleerde antwoorden. Heeft behoefte aan structuur en duidelijkheid. 

Rood antwoordt direct en kort op je vraag. Lijkt soms over je vraag heen te lopen. 

Paars kan argwanend reageren op de vragen die jij stelt. Zal je voorzichtig inwijden op het onderwerp waar jij vragen over hebt. 

Turkoois maakt graag écht verbinding, luistert geconcentreerd. 

Nodig
En als je dan hebt kunnen inschatten wat de drijfveer van je gesprekspartner is dan kan je schakelen naar wat die persoon van jou nodig heeft.

Groen wil graag aandacht en het gevoel hebben dat hij/zij ertoe doet.

Geel wil graag iets van je leren, door jou geïnspireerd raken. 

Oranje wil graag van jou horen hoe jij succesvol bent geworden. Welke handige tips jij hebt. 

Blauw wil graag dat je duidelijk uitlegt wat je precies doet, houd je bij de feiten, benoem details, maak er geen blabla verhaal van. 

Rood wil respect van jou en verbindt zich graag met ‘echte winnaars’. Houdt van held-verhalen. Hoe jij uit de goot bent geklommen bijvoorbeeld ;)

Paars laat zich graag leiden door iemand waarin hij/zij vertrouwen heeft. 

Turkoois wil graag echt verbinding met jou. Maar als Turkoois niet met jou of jouw business heeft of beter gezegd; resoneert,  dan haakt Turkoois af. 

Authentiek
En nee, je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan je bent. Blijf authentiek! Maar het zou zonde zijn als iemand geen interesse toont omdat je geen details geeft en je er een blabla-verhaal van maakt.  


Ben benieuwd hoe jij de volgende keer met deze kennis in je broekzak naar een netwerkbijeenkomst gaat. Laat je het mij weten? 

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

*disclaimer: Als iemand een drijfverenprofiel heeft gemaakt kan ik met zekerheid zeggen wat die persoon drijft. Maar ja, als iemand die niet heeft kijk ik naar het gedrag wat iemand laat zien. Daar baseer ik dan mijn inschatting qua drijfveren op. En nee, dat is niet 100% wat iemand drijft, dat klopt. Geen 100% zekerheid zolang iemand geen profiel heeft.

Hoe kan je nu je rijbewijs vergeten - drijfveren in de media #72

Hoe kan je nu je rijbewijs vergeten? – Drijfveren in de media #72

Your driver’s license please. 

Oh nee, oh nee, nee. NEE! $%^$#! 

Mijn rijbewijs ligt nog thuis in de la in mijn portemonnee. Tegenwoordig doe ik mijn bankpasjes in mijn telefoon maar niet dus mijn rijbewijs.


Okee, geen ramp dit moet op te lossen zijn.


Mevrouw, ik ben mijn rijbewijs vergeten maar ik heb wel mijn paspoort en creditcard bij mij. Mijn man heeft zijn wel zijn rijbewijs, paspoort en creditcard wel bij zich.

We need YOUR drivers license.

Mevrouw, ik heb toch al verteld dat ik die ben vergeten, ligt in Nederland.

Miss, we need your driver’s license.

Die heb ik niet en ik heb ook geen toverstaf om deze hierheen te toveren helaas. Hoe kunnen we dit oplossen? Kan mijn man worden geregistreerd als tweede bestuurder.

Daarvoor moet u de tussenpersoon bellen.

Oke, adem in en uit.

Ik heb de blik van Bart gezien en die zegt (vanuit Blauw) zoiets als: Hoe kan je nou je rijbewijs vergeten? En ik kan alleen maar denken, hoe los ik dit op?

Geen probleem, ik bel klantenservice van de tussenpersoon. Moet toch op te lossen zijn.

I can’t find your booking in the system, it is closed. You were supposed to pick up the car at 9.00 and it’s 9.30 now. Can’t help you.

Sórry! Nee echt, serieus…. 

Luister, dit werkt niet, ik ben klant, heb betaald, sta hier bij Sixt en registreer mijn man als tweede bestuurder, betaal ik extra, geen punt. Kan jij niet even met Sixt praten en bevestigen dat het oké is.

Okay, let me talk to Sixt, can you hand over the telephone.

Na 2 minuten hoor ik al dit gaat het zo niet worden. Sixt wil mijn rijbewijs en Cartrawler kan niet meer in mijn boeking. Ik zit vast tussen een f-ing systeem en een f-ing beleid.

Arghhhhhhhhh!

Geen fijn begin van de vakantie dit.

En ondertussen weet ik wat Bart denkt: Hoe kan je nu je rijbewijs vergeten?

Maar ik ben Oranje, alles is oplosbaar, zeker ook met Geel erbij kan ik ook nog out-of-the-box denken.

Er schieten verschillende scenario’s door mijn hoofd. Kunnen we toch nog met de transferbus mee naar onze locatie en daar dan een auto huren. Hier zit een heel rijtje autoverhuurders, even vragen of ze nog een auto hebben. 

Ja, even het rijtje af.

Nooit gesnapt waarom dat allemaal op een rij zit, maar ben er nu wel blij mee ;)

Bij Europcar zitten zeker 20 toeristen te wachten waarvan ik aan de lichaamstaal kan zien dat dat al best wel lang duurt.

AVIS dan. Ja, die hebben een auto voor 3x de prijs van Sixt. Serieus, vraag ik. Online is goedkoper. O, u kunt wel online boeken maar ik weet niet hoe laat de auto dan klaar staat. Hmmm, wat denk je zelf?

Dan naar Hertz, ja die hebben een auto 2x de prijs van Sixt. Oké, ik kom zo terug.

Ik loop weer terug naar Bart.
Schat, ik heb een andere auto gefixt! 

Wie ben je aan het bellen? Cartrawler? Ik hoor dat ook Bart zijn geduld verliest. Miss, you are only talking and not solving our problem. I want to talk to your manager. 

Gelukkig maakt hij met haar ruzie en niet met mij. Hij kent mij inmiddels… Dit is namelijk de tweede keer dat ik mijn portemonnee vergeet.

Hi herinnert mij subtiel nog aan die eerste situatie. 

Onze eerste vakantie samen. Die middag voordat we weg moeten heb ik nog een sollicitatiegesprek voor een nieuwe baan. In alle haast vergeet ik mijn portemonnee, want die zit nog in mijn werktas.

$%&! Denk ik. Nu moet ik Bart de hele vakantie om geld vragen. 

Nou, die gedachte trek ik niet. Oh wacht, ik kan telefonisch geld overmaken. Ja jongens, dit is 18 jaar geleden. Via de girofoon maak ik geld over naar Bart. 

Pfieeeuw, ik voel me gelijk alweer een stuk onafhankelijker en vrijer. Héél belangrijk voor Geel, als wist ik dat toen nog niet. Oplossingsgericht ook, hoe fixen we dit?

Schat, hang op, laat zitten, ik heb een andere auto. Laten we snel gaan voordat die ook weg is, of 2x zo duur wordt…. 

Maareh, jij moet rijden… 

Nu een paar weken later kan ik echt nog pissig worden. 

Over hoe Blauw zich vast kan houden aan regels en beleid. 

Over hoe Blauw vast kan zitten aan het systeem en ook nog verwijt, u was te laat. Grapje zeker, ik stond daar 30 f-ing minuten met Sixt te discussieren voordat ik jullie belde, hoe bedoel je te laat?

Blauw dus, maar dan wel de negatieve kant van Blauw. Het bureaucratische, het verschuilen achter regels, beleid en systemen. 

Gillend gek kan ik daarvan worden.

KLANT. Ooit van gehoord, enige idee hoe je dat spelt? Vanuit Oranje trek ik dat dus niet, Oranje is oplossingsgericht, flexibel (!!), klantgericht. 

Je laat een klant, die betaald heeft dus gewoon in de kou staan? Omdat die iets vergeten is. Omdat je systeem het niet doet. 

En ja, ik hoor je denken; Had gewoon je rijbewijs meegenomen dan was dit allemaal niet gebeurd. 

Klopt, maar hé ik ben ook Geel, heb al ter voorbereiding op de reis zoveel mogelijk van te voren klaar gelegd. Mijn Blauw onder druk al volledig ingezet. Spullen van de kinderen, opladers, boeken, medicijnen, het ligt allemaal klaar. Behalve….

Misschien dat het bij jou altijd perfect is, , maar ik vergeet echt altijd wat op vakantie. Meestal niet zo belangrijk, een föhn, papier met aantekeningen wat te doen op vakantie. 

Maar ja, nu dus een rijbewijs. 

En vanuit Geel wordt dit ook een principe kwestie. Ik kan serieus niet begrijpen dat je zo met een klant om gaat. Echt niet. Je probeert het toch op te lossen. Dat je klant een fijne vakantie heeft. Dat jij daar een bijdrage aanlevert, of niet dus.

Mijn onafhankelijkheid en vrijheid was ook een stuk minder. Ik was de hele week veroordeeld tot de bijrijdersstoel. Heb ik mijn lesje geleerd? Misschien wel, voor de komende 18 jaar, haha.

Van welk gedrag kan jij gillend gek worden?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

De valkuil van groen - drijfveren in de media #70

De valkuil van Groen – Drijfveren in de media #70

Een weekje vakantie doet altijd goed. Heerlijk om even op te laden in de zon, het hoofd leeg te maken tijdens een flinke wandeling. En nieuwe inspiratie op te doen.

Ik heb al een lijstje van zeker zes blogs die ik weer voor jullie kan schrijven dus op naar de 100 ;).

De valkuil
Vandaag over de valkuil van Groen. Dat klinkt niet gelijk positief hoor ik je denken. Maar er is altijd een andere kant. Zo is er geen licht zonder donker, is er geen links zonder rechts, zo heeft elke drijfveer een kracht maar ook een valkuil.

Deze keer Groen in the spotlight. Want de kracht van Groen ligt weliswaar in het communiceren, mensen betrekken, samenwerken en draagvlak creëren maar er is ook een andere kant aan Groen.


Onder druk

Groen onder druk laat ander gedrag zien: klagen, roddelen, anderen zwartmaken. En dat zijn woorden waarvan Groen vaak zegt: "nee... dat klopt niet!."

Een tijdje geleden in een training was er een prachtig voorbeeld. Het ging over als er iets mis gaat. Groen heeft dan vaak de neiging om te zeggen: ‘Joh, geeft niks kan gebeuren. 

Maar ondertussen wordt er tegen anderen gezegd: ‘Begrijp jij dat nou? Dat is al de zoveelste keer…’


Praten of roddelen?

Dat praten met die anderen werd echter niet gezien als roddelen maar als steun zoeken. In de categorie: ligt het nu aan mij of niet? En dat steun zoeken snap ik wel, toch denk ik dat andere drijfveren het wel zien als roddelen of in ieder geval als praten over. Dat was een eye-opener voor Groen, die zagen het echt als steun zoeken en zeker niet als roddelen.


Stiekem

Een ander voorbeeld is een collega-ondernemer die in haar blog schreef over dat zij maar bleef draaien in haar verontwaardiging. Ze wilde stiekem horen dat ze gelijk had.

Ze wilde erkenning voor het feit dat ze het zwaar had, dat het project lastig was, dat het aan de anderen lag maar vooral dat zij toch echt, écht heel zielig was en daarom medelijden verdiende en reden had tot klagen.

Ja, noem het slachtofferrol (vanuit je eigen drijfveer) of niet maar Groen wil steun. 

Groen wil horen dat het erg is. Groen wil horen dat het aan de ander ligt.

Maar brengt het je wat je wilt? 

Kom je ermee verder?

Eerlijk!?

De steun van die ander waarmee je het over de kwestie hebt kan fijn voelen, zeker.

Maar helpt het je echt verder?


Actie!

Of is het tijd om actie te ondernemen (Rood) , een oplossing te zoeken (Oranje), zaken organiseren (Blauw) of  zaken te analyseren (Geel).

Of ook een optie: zaken direct met die ander te bespreken, zonder dat er al heel veel anderen van weten.

Vragen wat die ander nodig heeft. 
Of zeggen dat die actie niet fijn vond. 
Dat je aangeeft wat jij nodig hebt.

Wat ga jij voortaan doen?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden.