Hoe creëer jij vertrouwen bij je klant – Drijfveren in de media #104

Gisteren had ik een gesprek met Floor de Ruiter, auteur van het boek Valueframing en Driven by Dialogue. 

Fantastische anekdotes gehoord over hoe Mandela in zijn aanloop naar de verkiezingen en zijn presidentschap gebruik heeft gemaakt van de drijfveren. Eigenlijk meer dan alleen gebruik heeft gemaakt van drijfveren. Hij gebruikte de kennis van de drijfveren om zijn rainbow nation, het nieuwe Zuid-Afrika te bouwen. En had in zijn speeches aandacht voor de diverse drijfveren (en door die kennis te gebruiken in zijn speeches. Door in zijn speech elke drijfveer aan te spreken. #datzoudenmeermensenmoetendoen

En nee we zijn allemaal niet zo’n legende als Mandela of zo’n uitzonderlijke spreker.

Maar ook wij kunnen, als wij in gesprek zijn met onze klanten of collega’s, gebruik maken van de kennis van de drijfveren.

Vertrouwen

Hoe zorg je ervoor dat jouw klant (of collega), vertrouwen heeft in jou en wat je zegt. Een klant die wordt gedreven door de Gele drijfveer, laten we die voor het gemak maar even Gele Gina noemen ;).


Gele Gina

Gele Gina dus wil dat je haar laat zien dat je écht over dingen hebt nagedacht. Dat je met nieuwe inzichten komt. Inzichten die nog niet ‘standaard zijn’. Bijvoorbeeld doordat jij degene bent die de online marketing wereld in de gaten houdt. Dat je deelt met Gele Gina wat haar te wachten staat met chatbots, funnels en al die zaken.

Groene Gerben

Wordt jouw klant (of collega) gedreven door de Groene drijfveer, ook die krijgt een naam: Groene Gerben, dan creëer je op een andere manier vertrouwen dan bij Gele Gina het geval is. 

Gelijkwaardig

Voor Groene Gerben is het belangrijk dat je jij gelijkwaardig opstelt. Dat jij aandachtig luistert. En hé, als jij zelf ook gedreven wordt door de Groene drijfveer dan is dat gemakkelijker dan wanneer jij wordt gedreven door de Oranje drijfveer. 

Welkom

Groene Gerben vindt het fijn als jij ervoor zorgt dat hij zich ‘welkom’ voelt. Heb je bijvoorbeeld een Facebook groep dan heet je hem welkom in de groep en dan vraag je hem zich voor te stellen. 

Is Groene Gerben jouw nieuwe collega dan zal hij de manier waarop jij hem ontvangt op zijn eerste dag belangrijk vinden. Ook zal hij de sfeer op het werk van belang vinden, het moet goed voelen voor Groene Gerben.

En ja dan hebben we natuurlijk ook nog Rode Rosa en Blauwe Bob maar die komen een volgende keer aan bod. Net zoals ik even wat speeches van Mandela ga kijken om te kijken of ik die drijfveren herken. Uiteraard deel ik dat dan met jou.

En , herken jij Gele Gina of Groene Gerben als klant of collega?