Even kijken - Drijfveren in de media #125

Even kijken…. – Drijfveren in de media #125

In mijn trainingen gebruik ik altijd video's om de drijfveren nog beter te herkennen.

Zo gebruik ik deze om de discipline van Blauw te laten zien en deze als het gaat om de rituelen van Paars. 



Ik weet niet wat er deze week in mijn thee zat maar de video's met daarin het gedrag van bepaalde drijfveren vlogen mij om de oren. Zo zag ik deze video. Een prachtig voorbeeld van het out-of-the-box denken van de Gele drijfveer. Ook wel heel creatief (geel) met een tikkie Oranje gedrag (ondernemen, geld verdienen). Want het is niet gratis dit doolhof van bussen, gewoon 40 dollar aftikken. 

En fijn voor de Gele drijfveer... de bussen waren ook Geel, dan klopt het weer mijn ons hoofd ;).

En deze van de Spaanse trialeet die zijn tegenstander voor laat gaan op de finishlijn. 

Gebaar

Mooi gebaar van deze (vermoed ik) Groen of Blauwe atleet. Groen want wel zo aardig en sociaal, Blauw want wel zo rechtvaardig. Oranje had dit echt niet gedaan... Dit is een kans op een medaille dus die pak je....

Reacties

Leuk om de reacties te lezen onder het bericht zijn geplaatst, je haalt zo de Groene of Oranje reacties eruit:
Groen: "Een uitstervend ras deze Spaanse atleet. Sportieve, sociale en eerlijke mensen zijn haast niet meer te vinden. Goed te lezen dat de organisatie hier oog voor had en hem honoreerde met een eremedaille en hetzelfde prijzenbedrag."

Oranje: "eerlijk ? iemand maakt een fout waardoor diegene verliest. Als een verdediger uitglijdt op het veld wacht je dan ook tot hij opstaat? of als een coureur van de baan gaat wacht je dan ook tot hij weer terug is. als het roer breekt van een zeilboot wacht je dan ook tot ze het gemaakt hebben?"

Oranje: "Het is wel een aardig gebaar, maar als alle sporters zo zijn is er geen bal meer aan om te kijken. kunnen we beter stoppen met scores bij houden en iedereen tot winnaar kronen."

Winnen

Oranje doet natuurlijk alleen maar mee om te winnen, Groen vindt dat onzin : "Aan sporten doe je mee om te winnen. Als de ander onwel was geworden en hij was gestopt op eerste hulp te verlenen, dan was het een ander verhaal geweest.
Als bijv Hamilton in de F1 van de baan afschiet, dan verwacht je toch ook niet dat Verstappen op hem gaat wachten.

Groene reactie: "Aan sporten doe je mee om te winnen'.....
Vertel dat aan de meer dan 30.000 verliezers op een beetje grote Marathon....Sporten die je omdat je het leuk vind..dat is één...daarna ga je waarschijnlijk proberen jezelf te verbeteren...en daarna heel misschien als je goed bent..ga je proberen prijsjes te pakken...maar de drijfveer is niet het winnen... "

Grappig hoe iedereen vanuit zijn eigen drijfveer het wel of niet nodig vond dat de Spaanse triatleet dit gebaar maakte. Van wel zo eerlijk /aardig tot dan kunnen we net zo goed stoppen als het niet meer om winnen gaat.


Tips voor betere communicatie - Drijfveren in de media #124

Tips voor betere communicatie – Drijfveren in de media #124

'I know you think you understand what you think I just said, but I am not sure you realise that what you heard is not what I meant."

Huh?!

Ja, lees nog maar een keer en misschien zelfs nog een keer. Ik moest 'm ook een paar keer lezen om 'm echt te begrijpen (maar ja, je bent Geel of niet ;).

Deze prachtige quote is van Alan Greenspan afkomstig en kwam ik deze week weer tegen in het boek Drijfveren van Versnel & Koppenol. En past zo mooi waar ik deze week tegenaan liep.

Kijken
Kijk, als je mij al een tijdje volgt en misschien zelfs een persoonlijk drijfverenprofielhebt gemaakt dan is het voor jou niet nieuw: De manier waarop je naar je omgeving kijkt wordt sterk beïnvloed door de kleur bril waar je doorheen kijkt. En daarom zien mensen dezelfde werkelijkheid heel anders.

Zo sprak ik deze week een klant die boos was dat een ander zich niet aan de afspraak had gehouden. 'Ze had beloofd dat ze mij deze week zou bellen", zei ze verontwaardigd. 

Afspraak
Het liep al bijna op een conflict uit dus ik ging met haar praten en uitleggen dat wat voor haar een afspraak is voor de ander een wens kan zijn. In de categorie: Ik hoop je deze week te bellen. 

Nou, ik moest heel veel praten en toen had ik nog niet de indruk dat het overkwam. Want voor haar was het een keiharde afspraak. Punt.  

Openheid
Je kunt ook anders kijken naar woorden. Zoals 'openheid'. 

Jouw klant met een Blauwe drijfveer verstaat onder openheid: transparantie en controleerbaar handelen. Voor jouw klant met een Oranje drijfveer is openheid dat je duidelijk bent over je doelen en ambities. En voor jouw klant met de Groene drijfveer is het dat je je niet gesloten opstelt en dat je eerlijk bent over je gevoelens.

Professionaliteit
En neem bijvoorbeeld professionaliteit. Jij kan vinden dat je je professioneel opstelt. Jouw klant met een Groene drijfveer ziet professionaliteit dat jij laat zien dat je het zakelijke en het menselijke weet te combineren. 

Jouw klant met een Paarse drijfveer vindt jou professioneel als je vakmanschap en ervaring laat zien. En jouw klant met een Oranje drijfveer vindt dat jij professioneel bent als je flexibel bent en je klantgericht opstelt en gaat voor resultaat.

Dus ben je nu professioneel in de ogen van jouw klant? 

Zo zie je maar. Niet alleen 'praat' iedereen vanuit zijn eigen drijfveer maar 'hoort' iedereen ook vanuit zijn drijfveer. En woorden kunnen hetzelfde zijn maar jij en ik kunnen daar toch totaal iets anders onder verstaan.

En? Herken je dit?

Verandering, joepie /Hoe ga jij om met veranderingen - Drijfveren in de media #122

Verandering, joepie?! – Drijfveren in de media #122

Ik sprak vorige week een klant van mij die zei: 'Veranderingen? Joepie, (ja dat zei ze echt, zijn niet mijn woorden) daar kan ik echt zo blij van worden!'  

Nou geloof mij, dat heeft niet iedereen! Nu ken ik deze klant wat beter dus ik weet dat ze wordt gedreven door een Gele drijfveer.

Ze vertelde mij ook dat ze in deze tijd genoot van al die nieuwe initiatieven en ontwikkelingen. Veel dingen gaan niet meer zoals we het altijd deden. En zij wordt daar zo blij van.

Misverstand
Nu is het een wijdverbreid misverstand dat de Blauwe drijfveer niet van verandering houdt. Dit roepen vooral mensen met een Gele of Oranje drijfveer, want die vinden dat (quilty!). Maar voor Blauw is verandering dat bestaande afspraken worden vervangen door nieuwe afspraken en niet door vage gedachten (hè Geel?!).

Zo zag ik zojuist een mail van een ontwerper die aangaf meer rust en ritme te willen inbouwen in haar werk. Kan zijn dat je als ontvanger denkt, ja joh prima. Leuk voornemen maar klinkt vaag want: wat ga je dan doen? Zij gaf in de mail heel duidelijk aan nieuwe afspraken met haar klanten te willen maken. Zo noemde zij op welke dagen zij per mail en app bereikbaar is en op welke dagen niet. Dat is niet vaag, dat is een heldere afspraak. Ik denk dat haar Blauwe klanten het erg op prijs stellen en geen moeite zullen hebben met deze verandering.

Kansen
De Oranje klanten zullen toch anders tegen haar verandering in bereikbaarheid hebben aangekeken. Oranje ziet het als een moment waarop zich nieuwe kansen voordoen en zal dus direct gaan berekenen wat die kansen zijn. Want als zij niet bereikbaar is wat betekent dat dan voor mijn business? Gelukkig stond onderaan de mail, heeft je opdracht bloedspoed, bel me dan. Dat is voor Oranje heel fijn!

Op het eind van deze blog nog een ander misverstand even de wereld uithelpen, ben nu toch bezig. Geel wil best veranderen maar die veranderingen moeten niet door iemand anders worden opgelegd. En als dat als zo is, dan bekijkt Geel het kritisch. Als de gedachte erachter logisch is, dan vindt Geel een verandering prima. 

Weet jij hoe jij met veranderingen omgaat?


En hoe jouw klanten naar veranderingen kijken? Want als je zoals de ontwerper in mijn voorbeeld veranderingen aanbrengt in je business is het goed om te kijken hoe jouw klanten daar op reageren. Hoe zorg jij ervoor dat je in je communicatie aansluit bij jouw (ideale) klant?

Anders dan anders /Vakantie is voor mij - Drijfveren in de media #121

Anders dan anders – Drijfveren in de media #121

(Bijna) vakantie! De oudste twee hebben al een week vakantie en de jongste krijgt volgende week vakantie. Altijd leuk die twee vakantieregio's (Noord en Midden). Maar goed wij zijn nog nooit zes weken op vakantie gegaan dus tot nu toe gaat het altijd goed.

Anders
Vakantie is dit jaar voor veel mensen anders. Net zoals de Coronacrisis door verschillende mensen anders beleefd wordt. Ik schreef het al eerder maar sommigen waren deze periode juist extra druk. Sommigen hadden geen werk en geen inkomen. Anderen hadden geen werk en wel inkomen.

Ik zie de verschillen nu ook als het over de zomervakantie gaat. Sommigen gaan naar het buitenland wat ze al geboekt of gepland hadden. Anderen pakken nog een last-minute naar het buitenland. Weer anderen gaan in Nederland op vakantie en weer anderen blijven thuis.

Ook wij blijven dit jaar thuis. We hadden geboekt voor Zuid-Engeland maar ja dat is nu geen optie. 

Inspiratie
Vakantie is voor mij altijd inspiratie op doen. Andere taal, andere mensen, andere omgeving. Dat zal dit jaar, nu we thuisblijven, anders zijn. Vanuit Geel hou ik ervan als alles anders is dan anders. Nou dat is het dit jaar zeker! Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren.

Opladen en inspiratie opdoen doe ik ook door een stapel boeken te lezen. Op de vakantiestapel ligt nu:
- De Staatsbank (over de ABN AMRO), 
- Suikerbastaard van Jaap Scholten, 
- Mathilde van Leïla Slimani,  
- Online Invloed van Bas Woters en Joris Groen,
- The Wow starts now - Theo Hendriks

(Mocht je nog een boekentip hebben, altijd welkom! Dit is niet genoeg voor drie weken ;).

Lezen
Heerlijk om even wat langer te lezen, echt in een boek te kunnen duiken, dan een paar pagina's 's avonds voor het slapen. Meestal lees ik meer dan 1 boek tegelijk. Herkenbaar? Dan ben jij ook vast Geel ;).


Blauw
Blauw kan zich hier helemaal niets bij voorstellen. Je begint in een boek en dan lees je die uit. En dan pas begin je aan de volgende toch? Zelfs als het boek niet leuk is, leest Blauw het boek uit. Blauw is echt van het idee: je maakt af waaraan je begonnen bent!

Niet voor mij dus, ik lees meerdere boeken tegelijk. Veelal managementboeken, boeken over persoonlijke ontwikkeling, spirituele boeken, biografieen, romans. Kan beter een lijstje geven wat niet haha. Maar meerdere boeken door elkaar dus, omdat ik nu eenmaal de ene keer zin heb in het ene boek en de andere keer in het andere. 

Anders dan anders / Vakantie is voor mij - Drijfveren in de media #121

Groen
Groen wordt in de vakantie blij van gezelligheid, gezellige etentjes, uitstapjes, op vakantie met vrienden. Maar gezelligheid it is!

Oranje

Oranje onderneemt allerlei activiteiten in de vakantie. Ja, zeg je dat doen Geel en Groen ook. Klopt. Maar voor Geel gaat het om iets nieuws, voor Groen gaat het om gezelligheid en voor Oranje is het een doel of een resultaat. 

Blauw
Blauw heeft een plan voor de vakantie. Een uitgestippeld plan, kaartjes voor de drukste plekken ook al ruim van te voren gekocht. Reis is tot in de puntjes voorbereid.

Rood
Rood gaat voor avontuur. Op zoek naar fysieke uitdagingen. Naar dingen waar je lef voor nodig hebt. Echt avontuur. Maar misschien is dit jaar in een vliegtuig en met mondkapjes naar de Franse supermarkt ook een avontuur voor Rood? 

Paars
Paars brengt het liefst tijd door met familie. Opa en oma gaan mee op vakantie. Oranje denkt nu ja dat doen wij ook dat is handig want oppas tijdens vakantie. Maar nee, Paars doet dat echt vanuit familiegevoel.

En, hoe breng jij dit jaar vakantie door? Waar laad jij van op in de vakantie?

Dat is niet eerlijk - Drijfveren in de media #120

Dat is niet eerlijk – Drijfveren in de media #120

Afgelopen week zag ik dit bericht over hoe de zorgbonus uitgevoerd moet gaan worden. Onder het mom 'Minister, regel het lekker zelf' willen de werkgevers in de zorg er hun handen niet aan branden.

Vanuit de drijfveren weer zo herkenbaar! 

"Werkgevers willen niet opdraaien voor de uitvoering van de zorgbonus van €1.000,-. Zij vinden dat de overheid niet kan verwachten dat zij bepalen welke zorgmedewerkers in aanmerking komen voor het extraatje en welke niet. Als werkgevers gaan we geen tweespalt binnen organisaties zaaien."

Onderscheid
Kortom vanuit Groen willen we geen onderscheid maken tussen wie wel en wie niet dat extraatje krijgt, dat is niet eerlijk. 

"Ik ga de keuze niet maken welke verpleegkundige, verzorgende, assistent, ondersteuner of schoonmaker een bonus krijgt en wie niet. €1.000 euro netto is een mooi bedrag, maar alleen voor de uitverkorenen onder ons, vind ik niks. Geef iedereen in de zorg een bonus of anders niet."

"Zo heeft iedereen wekenlang gewerkt in een omgeving waarin ze gemakkelijk ziek konden worden. Hoe ga je bijvoorbeeld om met werknemers die zelf corona hebben opgelopen en thuis zaten? Krijgen zij dan geen bonus?"

Kader
"Ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen vindt dat de minister op het punt van de selectie een "duidelijker kader moet schetsen."

En als er dan al onderscheid gemaakt moet worden dan graag een duidelijk (Blauw!) kader, want dan moeten we ons aan dat kader houden. Dat is makkelijker dan zelf het onderscheid te maken, want dat is niet eerlijk.......

Mensen of regels?
Want gaan regels nu boven mensen of mensen boven regels? Voor Blauw zijn regels, regels ongeacht hoe ze uitpakken in die specifieke situatie. Dat zie je nu ook terug in de Coronacrisis. Anderhalve meter is anderhalve meter. Die sector werd wel versoepeld onder de regelingen, de andere sector moest nog wachten.

En ja, dat gaf oneerlijke situaties vonden mensen. Waarom mochten de zwembaden al wel open en de sportscholen nog niet? Genoeg voorbeelden van gezien de afgelopen weken.

Mensen
Voor Groen geldt dat mensen boven regels gaan. De regels geven richting maar bepalen niet. 

En zo zie je dat de Blauwe regels "een borgbonus voor het personeel" lastig uitvoerbaar is voor Groen. Want wie krijgt wel en niet en dus vraagt Groen om meer regels, want zo komen ze er niet uit en is het niet eerlijk....

Stttt....
Maar zal ik je wat verklappen, hoe uitgebreid het kader en de regels ook worden inzake de zorgbonus. Het zal altijd wel oneerlijk zijn voor iemand..... 

En dus blijft het lastig voor Groen, vandaar ook de (Rode) oproep aan de Minister: Regel het lekker zelf! Dan is de overheid straks de boeman als het niet goed uitpakt en niet zijzelf.

En ? Herken jij de worsteling tussen Groen en Blauw?

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren - Drijfveren in de media #119

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren – Drijfveren in de media #119

Vorige week schreef ik al, het werkt altijd voor iemand. En dat is ook zo met motivatie en demotivatie. Wat de ene drijfveer motiveert, is demotiverend voor de andere drijfveer.

Ik realiseer mij dat ik inmiddels als twee series heb gemaakt: De kracht van .. en De valkuil van... De kracht van is inmiddels af. En De valkuil van ... daar heb ik er nog een paar van te schrijven: Rood, Oranje, Blauw en Turkoois.


Nieuwe serie

Maar ik zou niet Geel zijn als ik weer een nieuwe serie had bedacht: Vijf manieren om jouw ... klant te demotiveren. 

Als je mijn blog al een tijdje leest dan weet je ook dat die niet volgordelijk wordt afgewerkt. Het idee dat ik nu zeven blogs alleen maar met dit onderwerp moet maken (let op het woordje moet)… 

Naast de actualiteiten (het heet niets voor niets drijfveren in de media), en de valkuil van kan je de komende maanden dus ook een afleveringen lezen op welke manieren je de verschillende drijfveren kan demotiveren.

Vandaag: 5 manieren om jouw Oranje klant te demotiveren.

Hoe

Als je kijkt naar de verschillende drijfveren dan zie je dat de ene drijfveer er een hekel aan heeft  als anderen vertellen hoe zij hun werk moeten doen (Groen, Geel, Turkoois en Oranje). Andere drijfveren vinden het juist wel prettig om af te spreken hoe zij dingen gaan aanpakken (Blauw, Rood en Paars).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw Oranje klant (collega) echt volledig afhaakt?


Ondernemerschap

De eerste manier is geen enkele ruimte laten voor ondernemerschap. Precies zeggen hoe en wat er moet gebeuren en geen ruimte voor invulling laten. Ook niet een beetje flexibel, nee exactt zoals we hebben besproken. Ook geen ruimte laten om iets te winnen in de onderhandeling...


Relativeren

Zeggen dat de doelen die gehaald zijn eigenlijk niet zo moeilijk, belangrijk of bijzonder waren is een tweede manier. Die doelen flink relativeren, beetje lacherig over doen, zeggen dat het wel erg laaghangend fruit was, dan heb je Oranje zo waar je ‘m hebben wilt.


Belonen

De derde manier is prestaties niet individueel gaan belonen. Daar doen we gewoon niet aan, de teamdoelstelling is gehaald, er zijn 1.000 stofzuigers verkocht en dus krijgt het hele team een bonus. Ja, dat jij er 900 van hebt verkocht is dan jammer voor jou. 


Gelijk

Iedereen is gelijk hier op deze wereld. We maken geen verschil, waarom zou jij een VIP behandeling moeten hebben? Nee hoor, daar doen we niet aan. Wij behandelen iedereen gelijk en jou ook, dus geen privileges. Een prima vierde manier.

En dan de allerlaatste manier, hoewel ik denk dat jouw Oranje klant allang  is afgehaakt…. 


Kosten

De vijfde manier is om te zeggen dat de kosten belangrijker zijn dan de opbrengsten. Een businesscase bekijken en het dan alleen over de kosten hebben, killing! Zeuren over geld terwijl je het €10 kost en er €100 uit kan halen. Oranje wordt gééékkk, als je dat niet begrijpt.

Nou was niet zo moeilijk toch om jouw Oranje klant volledig te laten afhaken?

Motiveren

Kies je er toch liever voor om je klant (collega) met een Oranje drijfveer liever te motiveren? Dan heb ik nog wat tips voor je. 

Als je je Oranje klant uit de startblokken wilt krijgen dan geef je jouw Oranje klant kansen om succes te halen. 

Schijnwerper

Momenten waarop jouw Oranje klant de schijnwerper kan pakken. Of opdrachten te laten doen die uitdagend zijn met kans op succes. Uitdagend grenzend aan bijna onmogelijk. Want voor Oranje is niets onmogelijk, zoals je weet. 

En ja, om die doelen te halen loopt Oranje wat risico, maar hé, niet geschoten altijd mis toch? Dus.

Applaus

Jouw Oranje klant vindt het ook fijn als je een schouderklopje, applaus, of een kadootje geeft als er succes behaald is. En een dikke bonus is ook lekker. En een standbeeld mag ook ;).

Status

Maar iets wat de status van jouw Oranje klant verhoogt werkt ook motiverend, dus toch maar dat die dure auto, die designerbag of die dure Louboutins. Of ergens als VIP uitgenodigd worden, mogen spreken op een highclass event, dat soort dingen.

Doel

Oranje vindt het ook fijn als de nadruk op het doel ligt en hoe Oranje dat bereikt dat mag Oranje helemaal zelf weten! Het doel heiligt de middelen dus Oranje zal vast iets doen wat op het randje was, maar hé, wel het doel gehaald. Dus. Moet je dus ook niet over gaan zeuren dat het wel randje was, het is gefixed. Doel behaald, slingers uit, champagne laten knallen. 

Nou lijkt mij duidelijk hoe je jouw Oranje klant ge(de)motiveerd krijgt toch?

En? Wat herken jij?

De kracht van de Blauwe drijfveer - Drijfveren in de media #117

De kracht van de Blauwe drijfveer – Drijfveren in de media #117

Elke week schrijf ik een blog en stuur die op donderdag rond lunchtijd naar mijn maillijst. Afgelopen donderdagavond schrok ik. Oh nee, het is alweer donderdag. Je hebt van die weken die lijken te verspringen van maandag naar donderdag, dit was er zo een. En dus ging mijn mail pas om kwart over 8 's avonds de deur uit.

Er zijn mensen die dan denken: Hé waar was je met je mail? Je komt toch altijd op donderdag rond de lunch mijn mailbox binnen?. Er zijn er ook die niet doorhadden dat ik niet rond de lunch had gemaild. En er zijn er ook die denken: Gaat het wel goed met je? 

En ja, drie reacties,  drie verschillende drijfveren ;).

En nu even je kennis testen, bij welke drijfveer past de eerste opmerking? 

Blauw, inderdaad! Vandaag dus een blog over de kracht van de Blauwe drijfveer.

Afspraak

Want afspraak is afspraak voor Blauw. Blauw vergeet niet snel wat voor dag het is en is gewend aan routines. Sterker nog als ik Blauw was geweest dan had ik maandag uitgezocht over welk onderwerp ik het ging hebben. Beter nog als ik Blauw was geweest dan had ik een lijstje met blogonderwerpen gehad en die zelfs al ingepland voor de komende maanden.

Not me! 

Maar goed als ik Blauw was geweest dan had ik dus een lijstje met blogonderwerpen en die had ik ook ruim van te voren ingepland. Dan had ik op vrijdag mijn blog geschreven, op maandag nog even doorgenomen en op dinsdag had hij klaargestaan voor donderdag. En dan ook nog alvast twee weken vooruit. En dan had jij mijn blog vandaag rond de lunch gehad ;).

Plannen

Ja, plannen en organiseren daar is Blauw goed in. Heel soms kan ik daar wel jaloers op zijn. Ik bedoel ik maak wel een planning maar daar hou ik mij niet echt aan… Dat zou in Blauw niet op komen. Een planning is een planning, als je er toch niet aan houdt waarom maak je ‘m dan?

Blauw is ook van de discipline en de routine. Blauw vindt het fijn als dingen voorspelbaar zijn. Blauw houdt niet zo van impulsief gedrag. 

Regels

Als iedereen zich aan de regels houdt dan weten we waar we aan toe zijn. Daarvoor is het wel belangrijk dat iedereen zijn plek kent en zich aan de hiërarchie houdt zoals deze is afgesproken.

Wat echt een kracht van de Blauwe drijfveer is, is dat Blauw consequent, betrouwbaar, voorspelbaar en volhardend is. En dat draagt bij aan stabiliteit. Met Blauw weet je waar je aan toe bent, geen gekke fratsen, geen impulsief gedoe, niet ‘ik dacht ik doe het even helemaal anders’. 

Afgesproken

Gewoon zoals afgesproken of zoals het plan, het proces, de handleiding, de agenda voorschrijft.

En nog iets heel fijns: Blauw maakt dingen écht af. Geen smoesjes, er kwam wat tussen, ik voelde mij niet lekker. Nee hoor, Blauw maakt het af zoals afgesproken. En dan kan je denken maar er kan toch wat tussen komen, je kan toch ziek worden. Blauw heeft daar in zijn/haar planning allang rekening mee gehouden. Die heeft op twee weken van tevoren op maandag deze blog al af….

Afmaken

En nog even over dat afmaken. Tijdens een teamtraining vraag ik vaak: Wie speelde er een instrument, had er geen zin in maar maakte het toch af omdat dat nu eenmaal afgesproken was? Wie maakte er een cursus af waar je geen zin meer in had? Wie leest er een boek uit als je na 5 pagina’s al weet dat dit echt geen goed boek is. Juist… Blauw.

En ? Wat herken jij van de Blauwe drijfveer? Van jezelf of van anderen?

De kracht van

Dit was de laatste in de serie ‘de kracht van’. Wil je meer lezen over de kracht van  

TurkooisGroenOranjeGeelRood of Paars, dat kan. Ze staan hier met een link, hoef jij niet te zoeken ;).

Wat is jouw ideale werkomgeving - drijfveren in de media #116

Welke werkomgeving past het beste bij jou? – Drijfveren in de media #116

Weet jij in welke werkomgeving je het liefste werkt? Wat voor jou daarin belangrijk is?

Toen ik net begon met werken was ik daar niet heel bewust mee bezig. Ik was net afgestudeerd en de banen lagen niet voor het oprapen en dus kon ik in de zomer werken in het informatiehuisje van Artis tegenover de apenrots. Het leukste daar vond ik dat ik daar achter de schermen mocht kijken. Maar dat niet alleen ik leerde mijn beste vriendin daar kennen en ik kijk van geen enkele vraag meer op ;).

Rabobank
Een ander uitzendbureau belde of ik voor de Rabobank wilde werken om 3 maanden functiebeschrijvingen te maken. Nou moet je weten in mijn vakgebied is dat het saaiste wat er is. Of een Handboek Personeel maken, net zo saai ;).

Maar ja, het was de Rabobank en in die tijd meer dan een prima werkgever met nog betere arbeidsvoorwaarden ;). Echt, die tijd komt nooit meer terug... Maar dat is een ander verhaal.

Daarna werkte ik een jaar bij het Purmerend ziekenfonds (need I say more) wat net was overgenomen door Achmea. Er werd druk gereorganiseerd en zelf besloot ik mijn jaarcontract niet te verlengen.

Na 4 jaar in bank- en verzekeringswezen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging werken bij de GGZ in Leiden. 

HR
Dat is het voordeel van HR, je kan echt overal werken. En tevens het nadeel want toen ik later voor mijzelf begon als interim HR adviseur keek ik voornamelijk nog steeds naar de inhoud van het werk en of er een klik was. Ook heel belangrijke punten maar ik was nog niet heel bewust aan het kijken in wat voor soort werkomgeving ik wilde werken. 

Dat veranderde toen ik drijfveren leerde kennen. (Hemel, dat klinkt echt als een Jambers-zin.... ).

​Proefklant
Tijdens de opleiding in drijfveren mocht ik met een aantal proefklanten oefenen. Een vriend van mij had net ontslag genomen en was zich aan oriënteren op een nieuwe baan. Aha, ik had mijn proefkonijn gevonden.

Hij vulde de vragenlijst in en kreeg zijn persoonlijke drijfverenprofiel. Zijn drijfveren waren Geel, Oranje en Paars. Hij wilde dus graag in een omgeving werken waar hij de vrijheid kreeg om het werk zelf in te delen en te bepalen. Hij wilde aandacht voor prestaties én hij wilde binnen een klein hecht team werken.

Die wetenschap maakte dat hij zijn sollicitatiegesprekken heel anders in ging. De inhoud van zijn werk was bij de verschillende bedrijven vaak hetzelfde maar wat hij belangrijk vond was niet overal te vinden. Hij wist ook welke vragen hij moest stellen om een beeld te krijgen of er aan zijn 'voorwaarden' werd voldaan.

​Gedoe
Een businessvriendin had veel gedoe met haar opdrachtgever. Nou ben ik van mening dat wrijving glans geeft maar hier werd je door de glans verblind, zal ik maar zeggen. Ze zat ermee in haar maag. Of ik even met haar mee wilde kijken. 

Uit haar drijfverenprofiel bleek dat zij Groen, Geel en Turkoois als dominante drijfveren had. Maar ze werkte in een Blauwe, Oranje, tikkeltje Groene en Paarse omgeving. Het Groen daar kreeg ze veel energie van. Maar ze kon haar Geel en Turkoois niet kwijt. 

Ze wilde graag vernieuwing en werken aan een betere wereld. Dat kon ze niet kwijt bij de organisatie waar ze nu werkte, die liet liever alles bij het oude vertrouwde en de vaste afspraken. 

Eerder was ze al benaderd door een organisatie die het anders dan anders wilde doen. Met het drijfverenprofiel in haar achterzak wist ze dat dit een goede keuze zou zijn. En ja, intuïtief wist ze dat ook al maar het was prettig toen het ook door het profiel werd bevestigd. Dat gaf net dat beetje extra houvast.

Welke werkomgeving past het beste bij jou - Drijfveren in de media #116

Als je mij al wat langer volgt/kent dan weet je dat ik kennis maakte met de drijfveren toen ik zelf jaren geleden vastliep in een interim-opdracht. Uit mijn profiel bleek dat ik werd gedreven door Geel, Oranje en Rood. Oftewel ik hou van een omgeving waar ik de ruimte krijg om mijn resultaten neer te zetten en in het doe-standje mag. Tsja, de organisatie waar ik toen zat was nogal Groen, Blauw en Paars. Needless to say dat we geen match waren.

Ruimte
En sinds die tijd weet ik dat ik niet alleen moet kijken naar de inhoud van het werk, de klik, het uurtarief (hoewel? hahaha) maar ook of de opdrachtgever mij de ruimte geeft om mijn werk op mijn manier te doen (uiteraard binnen de kaders, nou ja en soms daarbuiten als het resultaat dat vraagt). Om resultaten te bereiken en actie te ondernemen. 

Wat wil je?
In deze bijzondere tijd merk ik dat veel mensen ook aan het nadenken zijn over wat wil ik nu eigenlijk? Voor mensen in loondienst is de afstand tot het werk en collega's is ondanks alle calls, letterlijk en figuurlijk groter geworden. En dat maakt dat je ook van een afstandje naar de organisatie gaat kijken. 

Ook veel zzp-ers worden gedwongen om na te denken of ze hun eigen business wel voort willen zetten en zo ja hoe dan? Want waarom waren ze ook alweer voor zichzelf begonnen? Voor de vrijheid? 

Vraag
En als jij ook met de vraag zit in welke werkomgeving jij het liefste werkt én waar jij het beste tot je recht komt, maak dan eens een drijfverenprofiel.

Het drijfverenprofiel geeft je niet alleen daar inzicht in maar ook wat zijn jouw kwaliteiten, welke dingen gaan jouw moeiteloos af, waarom lig je met die collega/klant zo snel overhoop. Wat gebeurt er met jou onder stress?

Kan ik je natuurlijk allemaal vertellen maar misschien denk jij wel, klinkt als WC-eend. Download dan het voorbeeldprofiel en kijk zelf welke inzichten het jou zou kunnen geven. En hier kan je lezen wat anderen eraan hadden (zonder WC-eend).

Heb je nog vragen? Aarzel niet en bel/ mail mij!

Ik gun je een werkomgeving of eigen business die écht bij je past!

Blij van een stappenplan? - Drijfveren in de media #115

Blij van een stappenplan? – Drijfveren in de media #115

'Zie je de stoel waarop je nu zit?' 

Wat voor vraag was dat nu weer? 
'Ja, die zie ik' antwoordde ik. 

'Mooi!',  zei mijn manager tijdens het tweede sollicitatiegesprek. "Mooi, tot daar kan je gaan. Als je over een tijdje bij de poten bent aanbeland dan hebben we een goed gesprek. Tot die tijd: veel succes!"

Ik was verrast over de wending in dit tweede gesprek. Maar ik voelde ook een enorme vrijheid. Ik wist dat ik nog veel te leren had, het was tenslotte mijn eerste echte baan, maar ik kreeg op voorhand alle ruimte (tot die stoelpoten dus).

Blauwe kaart

Hoe anders was in een interimopdracht. Een opdracht waar ik niet de ruimte kreeg maar telkens in de structuren, systemen en processen werd ‘geduwd’. Waar geen ruimte was om er boven te hangen of er omheen te gaan. Waar ik vaak als antwoord op een vraag de ‘blauwe kaart’ moest spelen:  "Nee, kan ik je niet mee helpen moet je de administratie mailen". "Nee, ik kan het niet zelf accorderen in het systeem, dan moet je bij x zijn."

Horendol werd ik ervan en dat niet alleen, het kostte mij ook veel energie. 

Training
Vorige week volgde ik een training van een ondernemer met een Gele drijfveer. (En geen disclaimer deze keer want ze heeft een drijfverenprofiel bij mij gemaakt ;).

Deze ondernemer was druk aan het praten over hoe je naar haar idee dingen zou kunnen doen. Met veel gepraat. omwegen en zijstapjes, zoals wij Gelen dat nu eenmaal doen ;).

In de training was ook een deelnemer aanwezig die meer behoefte had aan structuur (Blauw) en vragen stelde als: Maar wanneer moet dat dan af? Net zei je dit nu zeg je dat, is dat hetzelfde? Wat zijn precies de stappen en wat is de volgorde? 

Ik zet mijn drijfverenbril nooit af, ik zou niet eens weten hoe, dus ook in die training herkende ik de drijfveren.

Inspireren
Daar waar deze ondernemer in haar training vanuit Geel haar deelnemers inspireert door haar aanpak en ideeën met ons te delen, wilde de deelnemer het liefst een stappenplan en een vaste volgorde. En een duidelijk antwoord op de vragen. Maar ja, dat is voor Geel nog niet zo makkelijk...

Want een vraag roept bij Geel allerlei associaties op en dus krijg je op drie manieren antwoord met de nodige bochten en omwegen. Ook praat Geel graag in metaforen wat niet echt voor iedereen te volgen is. 

Eigen bril
Daar komt nog bij dat zowel Geel als Blauw naar elkaar kijken vanuit hun eigen bril. Zo vindt Blauw Geel vaak chaotisch en zelfs bedreigend omdat Geel het altijd anders wil. Ook wil Geel niet echt in structuren passen. 

Geel vindt blauw vaak star en denkend vanuit het bestaande in plaats van een visie en de toekomst.

Afspraak is afspraak voor Blauw, Geel wil daarin regelmatig afwijken van de afspraak vanuit het gevoel en het idee van vrijheid.

Klanten
Het is goed om je te realiseren dat klanten (collega's) soms andere dingen van jou verwachten dan je te brengen hebt. Dat ligt niet aan hen en ook niet aan jou. Maar het is wel goed om daar duidelijk over te zijn en je te realiseren wat die ander nodig heeft. En als je dat weet, of je dat kan en wilt geven.

Stappenplan
In je marketing en taalgebruik is het goed om je daar bewust van te zijn. Want als ik (als Gele) een training ga geven en ik noem de training een 'stappenplan naar geluk'. Dan zal dat met name Blauwe mensen aanspreken want die worden blij van stappenplannen. Sterker nog zij volgen die stappenplannen ook écht. En maken het af ook!

Maar noem je het een stappenplan en vervolgens in je training ga je alle kanten op dan is dat voor Blauw niet te volgen.

Woorden
Wil je mensen inspireren en dus voornamelijk Gele klanten aantrekken dan gebruik je woorden als inzichten en leerzaam. Dus zoals in het voorbeeld geen 'stappenplan naar geluk' maar 'inspirerende inzichten over geluk'.

Zo zie je dat je met woordgebruik al bepaalde klanten naar je toe kan trekken of die op voorhand al gillend bij je vandaan rennen. 

En weet je dat is helmaal prima. Iedereen wil wat anders en iedereen heeft iets anders te geven. Je hoeft niet met een stappenplan-methode te werken als je daar zelf niet blij van wordt. Kijk vanuit jouw drijfveren wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij jouw klanten te brengen hebt.

Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar op donderdag 4 juni om 10.00 uur. In het webinarf 'Wat wil je klant?' geef ik je tips geef hoe je je klant (nog) beter leert kennen. En of die klant meer van de stappenplannen is of meer van de inzichten ;).

Zie ik je donderdag 4 juni?

De kracht van Turkoois - Drijfveren in de media #114

De kracht van Turkoois – Drijfveren in de media #114

Soms heb je van die dagen.... Zo is er iets mis met mijn website en is mijn blog nu niet zichtbaar, dat is balen. En ik vergat ik zojuist dat onze jongste hockeytraining had. En ik weet, allemaal geen ramp en oplosbaar. Toch fijn toen net op dat moment een vriendin belde.

Het grappige van deze vriendin is dat we elkaar soms een half jaar of meer niet spreken en als we elkaar dan weer spreken we altijd weer met dezelfde vraagstukken bezig zijn. Wonderlijk elke keer. 

Zo hadden we het deze keer over wat de Corona-situatie nu voor ons als zelfstandige professional betekende.

Betekenis
Zij was erg op zoek naar betekenis in haar werk. Waar wilde ze gaan werken, in welke organisatie wilde ze met haar werk iets bijdragen? Ze kon zich er niets bij voorstellen om in een organisatie te werken waar ze toiletpotten maken (toch ook noodzakelijk, daar niet van). Liever iets waar ze écht een bijdrage kon leveren.

Grappig want in haar drijfverenprofiel kwam naar voren dat zij het liefst in een omgeving werkt waar naast Geel ook Turkoois is. (Zie ook het voorbeeldprofiel, pagina 15 en 16.) Dat zij dus op zoek is naar een werkplek waar zij een echte bijdrage kan leveren is niet vreemd. 

Turkoois
Turkoois is de drijfveer die de wereld tot een betere plek wil maken. Het is voor Turkoois niet noodzakelijk om te weten hoe iets werkt, de wetenschap dat alles met elkaar verband houdt maakt dat je op onverklaarbare manieren toch tot verbeteringen kunt komen. Turkoois beschouwt de wereld dan ook als een samenhangend organisme met een collectief bewustzijn waarbij alles met elkaar is verbonden.

En ik weet, ook uit mijn trainingen, dat mensen deze omschrijving vaak als vaag ervaren (en ja dat ligt ook aan jouw en mijn drijfveren). Ik geef je daarom een paar voorbeelden van mensen in mijn trainingen om je iets meer gevoel te geven bij Turkoois.

Verkopen
In een van mijn teamtrainingen zat een man die een Oranje met Turkoois profiel had en in een salesfunctie bij een bierbrouwerij had gewerkt. Hij was niet gelukkig geweest in die functie. Het verkopen op zich was wel zijn drive maar niet het verkopen van bier. In zijn directe omgeving kampte iemand met een alcoholverslaving en voor een bierbrouwerij werken voelde niet goed meer. Hij werkte nu in een functie waar hij de gezondheid en fitheid van de klant kon verbeteren.

Plastic
In een andere teamtraining zat een vrouw die in haar energieprofiel Turkoois als eerste had staan. Ik vroeg haar hoe dit voor haar eruit zag in haar werk. Zij gaf als voorbeeld dat zij al lang voordat de plastic tasjes werden verboden, zij op haar werk geen plastic tasjes meer meegaf. En o ja, ze had al jaren geleden besloten veganistisch te eten vanwege het dierenwelzijn. 

(Disclaimer: Ik zeg nu niet dat elke veganist gedreven wordt door Turkoois of als je Turkoois in je profiel hebt je gelijk veganist moet worden.)

Rabobank
Een lifeoach vertelde dat zij eerder voor de Rabobank had gewerkt. Zelf had ik ook voor de Rabobank gewerkt, nu alweer 20 jaar (oefff...) geleden. In die tijd koos je voor de ABN AMRO, Postbank of de Rabobank. ABN AMRO was voor de echte carrièretijgers, een nogal Oranje omgeving (mind you, 20 jaar geleden), de Postbank dat was toch meer een overheidsbank, nogal Blauw zeg maar. De Rabobank was toch meer voor boeren. 

Zij koos voor destijds voor de Rabobank omdat het een coöperatie was (van die structuur is nu niet veel meer over helaas). En omdat de Rabobank veel verenigingen en evenementen in dorpen sponsorde.

Zoals je ziet vult iedereen Turkoois op zijn/haar manier in maar ik hoop dat deze voorbeelden je een beetje inzicht geven in de Turkooizen drijfveer..

Kracht
Elke drijfveer heeft zijn kracht. Zo is de kracht van Turkoois dat Turkoois snel een bijdrage kan leveren in complexe opdrachten en daarbij geen enkele vorm van egoïsme of geldingsdrang heeft. Turkoois is zeer onafhankelijk en bindt zich niet aan een ideologie.

Maar we vinden vanuit onze drijfveren vaak wel iets van Turkoois. Oranje vindt het maar vreemd dat Turkoois niet opkomt voor het eigen belang en Groen vindt Turkoois wel sociaal maar bindt zich dan weer niet aan een groep. En zo heeft elke drijfveer wel een eigen kijk op Turkoois. Goed om je dat te realiseren. Want wat dacht jij toen je de voorbeelden en de beschrijving van Turkoois las? 

Hoe kijk jij naar Turkoois - Drijfveren in de media

Doutzen Kroes postte aan het begin van de Coronacrisis een 'Thank you Corona' video. Al snel kreeg ze nare reacties waardoor ze snel haar post verwijderde en een excuusvideo plaatste. Haar video was duidelijk vanuit de Turkooizen drijfveer gemaakt en daar was niet iedereen van gediend....

En? Herken jij iets van jezelf in Turkoois? En hoe kijk je vanuit jouw drijfveer naar Turkoois? Laat je het mij weten?

Drijfveren in de media - Last dance

Last dance – Drijfveren in de media #113

Vorige week had ik even een pauze nodig, even geen nieuwe blog. Even opladen. 

Maar , heel eerlijk? Ik merk toch dat in deze omstandigheden het steeds lastiger voor mij is om echt op te laden. Herken jij dat ook?

Ja, ik lees veel en kijk documentaires e.d. maar het is niet voldoende  om mijn Geel en Oranje te ‘voeden’. Ik mis het geven van teamtrainingen en de dynamiek op de werkvloer. Ik mis het om over lastige kwesties na te denken, het sparren en slimme oplossingen te bedenken. En het vervolgens gewoon doen! (Dus mocht je nog een interim HR opdracht / klus voor mij weten ;).

Boekentips
Om mijn Geel toch te 'voeden' heb ik ‘Het grote gevecht' gelezen van Jeroen Smit over Paul Polman en Unilever. Aanrader!

En ‘De strijd om Uber’ van Mike Isaac. Ook interessant maar ergerde mij dood aan de stijl van leidinggeven en alle misstanden op HR gebied (beroepsdeformatie, I know!).

Netflix

En nu ben ik Last Dance op Netflix aan het kijken. Wat een fantastische documentaire over Michael Jordan en the Chicago Bulls. Ik heb niets met basketbal en ken de spelregels niet eens maar wat een mooie documentaire! Heerlijk ook om de wereld achter de schermen te zien. Ook dat zal mijn Gele nieuwsgierigheid zijn, willen weten hoe dingen werken...

Overigens vind ik achter de schermen altijd wel leuk of dat nu is in een bedrijf of in het theater, dat is ook waarom ik jaren in juni voor het Holland Festival heb gewerkt. 


Wars van routines

Ik doe weinig dingen altijd of vaak, ben altijd wars van routines, ga ook nooit naar dezelfde plek op vakantie maar Holland Festival heb ik toch wel een jaar of drie voor gewerkt. 

De hele maand juni werken of het nou overhemden strijken was van een koor of met een gloednieuwe Audi de festivalkrantjes elke dag bij de theaters leggen, kaartjescontrole, je kon het zo gek niet bedenken en ik vond het allemaal leuk. Het was leuk om bij te dragen en dan ‘s avonds het resultaat te zien. Hoewel ik vaak helemaal niets van de voorstellingen begreep…. 


Competitie

Even terug naar de Last Dance. Het draait allemaal om Michael Jordan. Een man die verslaafd is aan competitie. En overal een weddenschap van maakt, op de golfbaan maar ook met de beveiligers van het stadion. Wie het dichtst een muntje bij de muur kan gooien is een spelletje met de beveiligers. Alles is competitie voor hem! Een duidelijk voorbeeld van iemand met een Oranje drijfveer. 

Michael Jordan kan zichzelf enorm motiveren. Als de manager van het team (Jerry Krause) zijn oog op een speler heeft laten vallen, dan speelt hij die speler helemaal gek. Vindt ie leuk. Dat is weer een uitdaging. (Hij heeft ook een hekel aan Krause maar dat is een lang verhaal). 

Uitdaging


Overal zoekt Michael Jordan uitdagingen in. Na 3x kampioen te zijn geworden is dat niet echt een uitdaging meer. Eigenlijk wilde hij het seizoen ervoor al stoppen maar geen enkel team heeft 3x gewonnen en dus gaat hij er weer voor.  

In 1993 is hij mentaal uitgeput na 3x kampioen te zijn geworden, de media achter hem aan zit vanwege een vermeende gokverslaving en zijn vader is vermoord. Hij stopt dat jaar met basketbal en pakt het honkballen weer op. Gelijk hoog niveau bij de Sox, weer daagt hij zichzelf uit om tot het uiterste te gaan. Oefent uren op zijn slagen. Wil weer onderaan beginnen. Fascinerend!

Coach

Coach Phil Jackson heb ik inmiddels een zwak voor. Wat een man, hij weet exact hoe hij zijn mensen moet coachen. Dennis Rodman bijvoorbeeld heeft echt ruimte nodig (Geel). Phil Jackson snapt dat volledig: ‘Een mustang valt niet te temmen.’ 

Wat Rodman privé doet moet hij weten maar hij staat er tijdens de wedstrijden. En dat is wat Phil Jackson van hem verlangt. Het hoeft niet volgens het boekje als hij maar er vol voor gaat in de wedstrijden. Mooi.

Oranje

Uit alles blijkt dat Michael Jordan gedreven wordt door Oranje (en soms ook Rood als dat nodig is om resultaat te halen). Niet iedereen vindt hem door zijn gedrevenheid aardig. Hij pusht ook iedereen tot het uiterste.

De interviewer stelt in aflevering 7 de volgende vraag aan hem: Denk je dat die intensiteit ten koste ging van als aardige man gezien te worden?

Michael Jordan zoekt naar woorden en zegt dan het volgende:

Winning has a price.

And leadership has a price.

So I pulled people along when the didn’t want to be pulled.

I challenged people when the didn’t wanted to be challenged.

And I earned that right because my teammates who came after me didn’t endure all the things that I endured.

Once you join the team you live at a certain standard that I play the game. And I wasn’t’ gonna take anything less.

Now, if that means that I had to go in and get in your ass a little bit. Then I did that.

You ask all my teammates? "The one thing about Michael Jordan was he never asked me to do something that he didn’t fucking do."

When people see this, they gonna say: "He wasn’t really a nice guy. He may have been a tyrant". Well that’s you, because you never won anything.

I wanted to win but I wanted them to win and be a part of that as well.

Look, I don’t have to do this. I’m only doing it because it is who I am. 

That’s how I played the game. That’s my mentality.

If you don’t wanna play that way, don’t’ play that way.


Hoe duidelijk Oranje / Rood wil je het hebben? Fascinerend.

En? Wat vind jij van de Last Dance? Welke drijfveren herken jij? 

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!