5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren - Drijfveren in de media #119

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren – Drijfveren in de media #119

Vorige week schreef ik al, het werkt altijd voor iemand. En dat is ook zo met motivatie en demotivatie. Wat de ene drijfveer motiveert, is demotiverend voor de andere drijfveer.

Ik realiseer mij dat ik inmiddels als twee series heb gemaakt: De kracht van .. en De valkuil van... De kracht van is inmiddels af. En De valkuil van ... daar heb ik er nog een paar van te schrijven: Rood, Oranje, Blauw en Turkoois.


Nieuwe serie

Maar ik zou niet Geel zijn als ik weer een nieuwe serie had bedacht: Vijf manieren om jouw ... klant te demotiveren. 

Als je mijn blog al een tijdje leest dan weet je ook dat die niet volgordelijk wordt afgewerkt. Het idee dat ik nu zeven blogs alleen maar met dit onderwerp moet maken (let op het woordje moet)… 

Naast de actualiteiten (het heet niets voor niets drijfveren in de media), en de valkuil van kan je de komende maanden dus ook een afleveringen lezen op welke manieren je de verschillende drijfveren kan demotiveren.

Vandaag: 5 manieren om jouw Oranje klant te demotiveren.

Hoe

Als je kijkt naar de verschillende drijfveren dan zie je dat de ene drijfveer er een hekel aan heeft  als anderen vertellen hoe zij hun werk moeten doen (Groen, Geel, Turkoois en Oranje). Andere drijfveren vinden het juist wel prettig om af te spreken hoe zij dingen gaan aanpakken (Blauw, Rood en Paars).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw Oranje klant (collega) echt volledig afhaakt?


Ondernemerschap

De eerste manier is geen enkele ruimte laten voor ondernemerschap. Precies zeggen hoe en wat er moet gebeuren en geen ruimte voor invulling laten. Ook niet een beetje flexibel, nee exactt zoals we hebben besproken. Ook geen ruimte laten om iets te winnen in de onderhandeling...


Relativeren

Zeggen dat de doelen die gehaald zijn eigenlijk niet zo moeilijk, belangrijk of bijzonder waren is een tweede manier. Die doelen flink relativeren, beetje lacherig over doen, zeggen dat het wel erg laaghangend fruit was, dan heb je Oranje zo waar je ‘m hebben wilt.


Belonen

De derde manier is prestaties niet individueel gaan belonen. Daar doen we gewoon niet aan, de teamdoelstelling is gehaald, er zijn 1.000 stofzuigers verkocht en dus krijgt het hele team een bonus. Ja, dat jij er 900 van hebt verkocht is dan jammer voor jou. 


Gelijk

Iedereen is gelijk hier op deze wereld. We maken geen verschil, waarom zou jij een VIP behandeling moeten hebben? Nee hoor, daar doen we niet aan. Wij behandelen iedereen gelijk en jou ook, dus geen privileges. Een prima vierde manier.

En dan de allerlaatste manier, hoewel ik denk dat jouw Oranje klant allang  is afgehaakt…. 


Kosten

De vijfde manier is om te zeggen dat de kosten belangrijker zijn dan de opbrengsten. Een businesscase bekijken en het dan alleen over de kosten hebben, killing! Zeuren over geld terwijl je het €10 kost en er €100 uit kan halen. Oranje wordt gééékkk, als je dat niet begrijpt.

Nou was niet zo moeilijk toch om jouw Oranje klant volledig te laten afhaken?

Motiveren

Kies je er toch liever voor om je klant (collega) met een Oranje drijfveer liever te motiveren? Dan heb ik nog wat tips voor je. 

Als je je Oranje klant uit de startblokken wilt krijgen dan geef je jouw Oranje klant kansen om succes te halen. 

Schijnwerper

Momenten waarop jouw Oranje klant de schijnwerper kan pakken. Of opdrachten te laten doen die uitdagend zijn met kans op succes. Uitdagend grenzend aan bijna onmogelijk. Want voor Oranje is niets onmogelijk, zoals je weet. 

En ja, om die doelen te halen loopt Oranje wat risico, maar hé, niet geschoten altijd mis toch? Dus.

Applaus

Jouw Oranje klant vindt het ook fijn als je een schouderklopje, applaus, of een kadootje geeft als er succes behaald is. En een dikke bonus is ook lekker. En een standbeeld mag ook ;).

Status

Maar iets wat de status van jouw Oranje klant verhoogt werkt ook motiverend, dus toch maar dat die dure auto, die designerbag of die dure Louboutins. Of ergens als VIP uitgenodigd worden, mogen spreken op een highclass event, dat soort dingen.

Doel

Oranje vindt het ook fijn als de nadruk op het doel ligt en hoe Oranje dat bereikt dat mag Oranje helemaal zelf weten! Het doel heiligt de middelen dus Oranje zal vast iets doen wat op het randje was, maar hé, wel het doel gehaald. Dus. Moet je dus ook niet over gaan zeuren dat het wel randje was, het is gefixed. Doel behaald, slingers uit, champagne laten knallen. 

Nou lijkt mij duidelijk hoe je jouw Oranje klant ge(de)motiveerd krijgt toch?

En? Wat herken jij?

De kracht van de Blauwe drijfveer - Drijfveren in de media #117

De kracht van de Blauwe drijfveer – Drijfveren in de media #117

Elke week schrijf ik een blog en stuur die op donderdag rond lunchtijd naar mijn maillijst. Afgelopen donderdagavond schrok ik. Oh nee, het is alweer donderdag. Je hebt van die weken die lijken te verspringen van maandag naar donderdag, dit was er zo een. En dus ging mijn mail pas om kwart over 8 's avonds de deur uit.

Er zijn mensen die dan denken: Hé waar was je met je mail? Je komt toch altijd op donderdag rond de lunch mijn mailbox binnen?. Er zijn er ook die niet doorhadden dat ik niet rond de lunch had gemaild. En er zijn er ook die denken: Gaat het wel goed met je? 

En ja, drie reacties,  drie verschillende drijfveren ;).

En nu even je kennis testen, bij welke drijfveer past de eerste opmerking? 

Blauw, inderdaad! Vandaag dus een blog over de kracht van de Blauwe drijfveer.

Afspraak

Want afspraak is afspraak voor Blauw. Blauw vergeet niet snel wat voor dag het is en is gewend aan routines. Sterker nog als ik Blauw was geweest dan had ik maandag uitgezocht over welk onderwerp ik het ging hebben. Beter nog als ik Blauw was geweest dan had ik een lijstje met blogonderwerpen gehad en die zelfs al ingepland voor de komende maanden.

Not me! 

Maar goed als ik Blauw was geweest dan had ik dus een lijstje met blogonderwerpen en die had ik ook ruim van te voren ingepland. Dan had ik op vrijdag mijn blog geschreven, op maandag nog even doorgenomen en op dinsdag had hij klaargestaan voor donderdag. En dan ook nog alvast twee weken vooruit. En dan had jij mijn blog vandaag rond de lunch gehad ;).

Plannen

Ja, plannen en organiseren daar is Blauw goed in. Heel soms kan ik daar wel jaloers op zijn. Ik bedoel ik maak wel een planning maar daar hou ik mij niet echt aan… Dat zou in Blauw niet op komen. Een planning is een planning, als je er toch niet aan houdt waarom maak je ‘m dan?

Blauw is ook van de discipline en de routine. Blauw vindt het fijn als dingen voorspelbaar zijn. Blauw houdt niet zo van impulsief gedrag. 

Regels

Als iedereen zich aan de regels houdt dan weten we waar we aan toe zijn. Daarvoor is het wel belangrijk dat iedereen zijn plek kent en zich aan de hiërarchie houdt zoals deze is afgesproken.

Wat echt een kracht van de Blauwe drijfveer is, is dat Blauw consequent, betrouwbaar, voorspelbaar en volhardend is. En dat draagt bij aan stabiliteit. Met Blauw weet je waar je aan toe bent, geen gekke fratsen, geen impulsief gedoe, niet ‘ik dacht ik doe het even helemaal anders’. 

Afgesproken

Gewoon zoals afgesproken of zoals het plan, het proces, de handleiding, de agenda voorschrijft.

En nog iets heel fijns: Blauw maakt dingen écht af. Geen smoesjes, er kwam wat tussen, ik voelde mij niet lekker. Nee hoor, Blauw maakt het af zoals afgesproken. En dan kan je denken maar er kan toch wat tussen komen, je kan toch ziek worden. Blauw heeft daar in zijn/haar planning allang rekening mee gehouden. Die heeft op twee weken van tevoren op maandag deze blog al af….

Afmaken

En nog even over dat afmaken. Tijdens een teamtraining vraag ik vaak: Wie speelde er een instrument, had er geen zin in maar maakte het toch af omdat dat nu eenmaal afgesproken was? Wie maakte er een cursus af waar je geen zin meer in had? Wie leest er een boek uit als je na 5 pagina’s al weet dat dit echt geen goed boek is. Juist… Blauw.

En ? Wat herken jij van de Blauwe drijfveer? Van jezelf of van anderen?

De kracht van

Dit was de laatste in de serie ‘de kracht van’. Wil je meer lezen over de kracht van  

TurkooisGroenOranjeGeelRood of Paars, dat kan. Ze staan hier met een link, hoef jij niet te zoeken ;).

Wat is jouw ideale werkomgeving - drijfveren in de media #116

Welke werkomgeving past het beste bij jou? – Drijfveren in de media #116

Weet jij in welke werkomgeving je het liefste werkt? Wat voor jou daarin belangrijk is?

Toen ik net begon met werken was ik daar niet heel bewust mee bezig. Ik was net afgestudeerd en de banen lagen niet voor het oprapen en dus kon ik in de zomer werken in het informatiehuisje van Artis tegenover de apenrots. Het leukste daar vond ik dat ik daar achter de schermen mocht kijken. Maar dat niet alleen ik leerde mijn beste vriendin daar kennen en ik kijk van geen enkele vraag meer op ;).

Rabobank
Een ander uitzendbureau belde of ik voor de Rabobank wilde werken om 3 maanden functiebeschrijvingen te maken. Nou moet je weten in mijn vakgebied is dat het saaiste wat er is. Of een Handboek Personeel maken, net zo saai ;).

Maar ja, het was de Rabobank en in die tijd meer dan een prima werkgever met nog betere arbeidsvoorwaarden ;). Echt, die tijd komt nooit meer terug... Maar dat is een ander verhaal.

Daarna werkte ik een jaar bij het Purmerend ziekenfonds (need I say more) wat net was overgenomen door Achmea. Er werd druk gereorganiseerd en zelf besloot ik mijn jaarcontract niet te verlengen.

Na 4 jaar in bank- en verzekeringswezen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging werken bij de GGZ in Leiden. 

HR
Dat is het voordeel van HR, je kan echt overal werken. En tevens het nadeel want toen ik later voor mijzelf begon als interim HR adviseur keek ik voornamelijk nog steeds naar de inhoud van het werk en of er een klik was. Ook heel belangrijke punten maar ik was nog niet heel bewust aan het kijken in wat voor soort werkomgeving ik wilde werken. 

Dat veranderde toen ik drijfveren leerde kennen. (Hemel, dat klinkt echt als een Jambers-zin.... ).

​Proefklant
Tijdens de opleiding in drijfveren mocht ik met een aantal proefklanten oefenen. Een vriend van mij had net ontslag genomen en was zich aan oriënteren op een nieuwe baan. Aha, ik had mijn proefkonijn gevonden.

Hij vulde de vragenlijst in en kreeg zijn persoonlijke drijfverenprofiel. Zijn drijfveren waren Geel, Oranje en Paars. Hij wilde dus graag in een omgeving werken waar hij de vrijheid kreeg om het werk zelf in te delen en te bepalen. Hij wilde aandacht voor prestaties én hij wilde binnen een klein hecht team werken.

Die wetenschap maakte dat hij zijn sollicitatiegesprekken heel anders in ging. De inhoud van zijn werk was bij de verschillende bedrijven vaak hetzelfde maar wat hij belangrijk vond was niet overal te vinden. Hij wist ook welke vragen hij moest stellen om een beeld te krijgen of er aan zijn 'voorwaarden' werd voldaan.

​Gedoe
Een businessvriendin had veel gedoe met haar opdrachtgever. Nou ben ik van mening dat wrijving glans geeft maar hier werd je door de glans verblind, zal ik maar zeggen. Ze zat ermee in haar maag. Of ik even met haar mee wilde kijken. 

Uit haar drijfverenprofiel bleek dat zij Groen, Geel en Turkoois als dominante drijfveren had. Maar ze werkte in een Blauwe, Oranje, tikkeltje Groene en Paarse omgeving. Het Groen daar kreeg ze veel energie van. Maar ze kon haar Geel en Turkoois niet kwijt. 

Ze wilde graag vernieuwing en werken aan een betere wereld. Dat kon ze niet kwijt bij de organisatie waar ze nu werkte, die liet liever alles bij het oude vertrouwde en de vaste afspraken. 

Eerder was ze al benaderd door een organisatie die het anders dan anders wilde doen. Met het drijfverenprofiel in haar achterzak wist ze dat dit een goede keuze zou zijn. En ja, intuïtief wist ze dat ook al maar het was prettig toen het ook door het profiel werd bevestigd. Dat gaf net dat beetje extra houvast.

Welke werkomgeving past het beste bij jou - Drijfveren in de media #116

Als je mij al wat langer volgt/kent dan weet je dat ik kennis maakte met de drijfveren toen ik zelf jaren geleden vastliep in een interim-opdracht. Uit mijn profiel bleek dat ik werd gedreven door Geel, Oranje en Rood. Oftewel ik hou van een omgeving waar ik de ruimte krijg om mijn resultaten neer te zetten en in het doe-standje mag. Tsja, de organisatie waar ik toen zat was nogal Groen, Blauw en Paars. Needless to say dat we geen match waren.

Ruimte
En sinds die tijd weet ik dat ik niet alleen moet kijken naar de inhoud van het werk, de klik, het uurtarief (hoewel? hahaha) maar ook of de opdrachtgever mij de ruimte geeft om mijn werk op mijn manier te doen (uiteraard binnen de kaders, nou ja en soms daarbuiten als het resultaat dat vraagt). Om resultaten te bereiken en actie te ondernemen. 

Wat wil je?
In deze bijzondere tijd merk ik dat veel mensen ook aan het nadenken zijn over wat wil ik nu eigenlijk? Voor mensen in loondienst is de afstand tot het werk en collega's is ondanks alle calls, letterlijk en figuurlijk groter geworden. En dat maakt dat je ook van een afstandje naar de organisatie gaat kijken. 

Ook veel zzp-ers worden gedwongen om na te denken of ze hun eigen business wel voort willen zetten en zo ja hoe dan? Want waarom waren ze ook alweer voor zichzelf begonnen? Voor de vrijheid? 

Vraag
En als jij ook met de vraag zit in welke werkomgeving jij het liefste werkt én waar jij het beste tot je recht komt, maak dan eens een drijfverenprofiel.

Het drijfverenprofiel geeft je niet alleen daar inzicht in maar ook wat zijn jouw kwaliteiten, welke dingen gaan jouw moeiteloos af, waarom lig je met die collega/klant zo snel overhoop. Wat gebeurt er met jou onder stress?

Kan ik je natuurlijk allemaal vertellen maar misschien denk jij wel, klinkt als WC-eend. Download dan het voorbeeldprofiel en kijk zelf welke inzichten het jou zou kunnen geven. En hier kan je lezen wat anderen eraan hadden (zonder WC-eend).

Heb je nog vragen? Aarzel niet en bel/ mail mij!

Ik gun je een werkomgeving of eigen business die écht bij je past!

Blij van een stappenplan? - Drijfveren in de media #115

Blij van een stappenplan? – Drijfveren in de media #115

'Zie je de stoel waarop je nu zit?' 

Wat voor vraag was dat nu weer? 
'Ja, die zie ik' antwoordde ik. 

'Mooi!',  zei mijn manager tijdens het tweede sollicitatiegesprek. "Mooi, tot daar kan je gaan. Als je over een tijdje bij de poten bent aanbeland dan hebben we een goed gesprek. Tot die tijd: veel succes!"

Ik was verrast over de wending in dit tweede gesprek. Maar ik voelde ook een enorme vrijheid. Ik wist dat ik nog veel te leren had, het was tenslotte mijn eerste echte baan, maar ik kreeg op voorhand alle ruimte (tot die stoelpoten dus).

Blauwe kaart

Hoe anders was in een interimopdracht. Een opdracht waar ik niet de ruimte kreeg maar telkens in de structuren, systemen en processen werd ‘geduwd’. Waar geen ruimte was om er boven te hangen of er omheen te gaan. Waar ik vaak als antwoord op een vraag de ‘blauwe kaart’ moest spelen:  "Nee, kan ik je niet mee helpen moet je de administratie mailen". "Nee, ik kan het niet zelf accorderen in het systeem, dan moet je bij x zijn."

Horendol werd ik ervan en dat niet alleen, het kostte mij ook veel energie. 

Training
Vorige week volgde ik een training van een ondernemer met een Gele drijfveer. (En geen disclaimer deze keer want ze heeft een drijfverenprofiel bij mij gemaakt ;).

Deze ondernemer was druk aan het praten over hoe je naar haar idee dingen zou kunnen doen. Met veel gepraat. omwegen en zijstapjes, zoals wij Gelen dat nu eenmaal doen ;).

In de training was ook een deelnemer aanwezig die meer behoefte had aan structuur (Blauw) en vragen stelde als: Maar wanneer moet dat dan af? Net zei je dit nu zeg je dat, is dat hetzelfde? Wat zijn precies de stappen en wat is de volgorde? 

Ik zet mijn drijfverenbril nooit af, ik zou niet eens weten hoe, dus ook in die training herkende ik de drijfveren.

Inspireren
Daar waar deze ondernemer in haar training vanuit Geel haar deelnemers inspireert door haar aanpak en ideeën met ons te delen, wilde de deelnemer het liefst een stappenplan en een vaste volgorde. En een duidelijk antwoord op de vragen. Maar ja, dat is voor Geel nog niet zo makkelijk...

Want een vraag roept bij Geel allerlei associaties op en dus krijg je op drie manieren antwoord met de nodige bochten en omwegen. Ook praat Geel graag in metaforen wat niet echt voor iedereen te volgen is. 

Eigen bril
Daar komt nog bij dat zowel Geel als Blauw naar elkaar kijken vanuit hun eigen bril. Zo vindt Blauw Geel vaak chaotisch en zelfs bedreigend omdat Geel het altijd anders wil. Ook wil Geel niet echt in structuren passen. 

Geel vindt blauw vaak star en denkend vanuit het bestaande in plaats van een visie en de toekomst.

Afspraak is afspraak voor Blauw, Geel wil daarin regelmatig afwijken van de afspraak vanuit het gevoel en het idee van vrijheid.

Klanten
Het is goed om je te realiseren dat klanten (collega's) soms andere dingen van jou verwachten dan je te brengen hebt. Dat ligt niet aan hen en ook niet aan jou. Maar het is wel goed om daar duidelijk over te zijn en je te realiseren wat die ander nodig heeft. En als je dat weet, of je dat kan en wilt geven.

Stappenplan
In je marketing en taalgebruik is het goed om je daar bewust van te zijn. Want als ik (als Gele) een training ga geven en ik noem de training een 'stappenplan naar geluk'. Dan zal dat met name Blauwe mensen aanspreken want die worden blij van stappenplannen. Sterker nog zij volgen die stappenplannen ook écht. En maken het af ook!

Maar noem je het een stappenplan en vervolgens in je training ga je alle kanten op dan is dat voor Blauw niet te volgen.

Woorden
Wil je mensen inspireren en dus voornamelijk Gele klanten aantrekken dan gebruik je woorden als inzichten en leerzaam. Dus zoals in het voorbeeld geen 'stappenplan naar geluk' maar 'inspirerende inzichten over geluk'.

Zo zie je dat je met woordgebruik al bepaalde klanten naar je toe kan trekken of die op voorhand al gillend bij je vandaan rennen. 

En weet je dat is helmaal prima. Iedereen wil wat anders en iedereen heeft iets anders te geven. Je hoeft niet met een stappenplan-methode te werken als je daar zelf niet blij van wordt. Kijk vanuit jouw drijfveren wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij jouw klanten te brengen hebt.

Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar op donderdag 4 juni om 10.00 uur. In het webinarf 'Wat wil je klant?' geef ik je tips geef hoe je je klant (nog) beter leert kennen. En of die klant meer van de stappenplannen is of meer van de inzichten ;).

Zie ik je donderdag 4 juni?

De kracht van Turkoois - Drijfveren in de media #114

De kracht van Turkoois – Drijfveren in de media #114

Soms heb je van die dagen.... Zo is er iets mis met mijn website en is mijn blog nu niet zichtbaar, dat is balen. En ik vergat ik zojuist dat onze jongste hockeytraining had. En ik weet, allemaal geen ramp en oplosbaar. Toch fijn toen net op dat moment een vriendin belde.

Het grappige van deze vriendin is dat we elkaar soms een half jaar of meer niet spreken en als we elkaar dan weer spreken we altijd weer met dezelfde vraagstukken bezig zijn. Wonderlijk elke keer. 

Zo hadden we het deze keer over wat de Corona-situatie nu voor ons als zelfstandige professional betekende.

Betekenis
Zij was erg op zoek naar betekenis in haar werk. Waar wilde ze gaan werken, in welke organisatie wilde ze met haar werk iets bijdragen? Ze kon zich er niets bij voorstellen om in een organisatie te werken waar ze toiletpotten maken (toch ook noodzakelijk, daar niet van). Liever iets waar ze écht een bijdrage kon leveren.

Grappig want in haar drijfverenprofiel kwam naar voren dat zij het liefst in een omgeving werkt waar naast Geel ook Turkoois is. (Zie ook het voorbeeldprofiel, pagina 15 en 16.) Dat zij dus op zoek is naar een werkplek waar zij een echte bijdrage kan leveren is niet vreemd. 

Turkoois
Turkoois is de drijfveer die de wereld tot een betere plek wil maken. Het is voor Turkoois niet noodzakelijk om te weten hoe iets werkt, de wetenschap dat alles met elkaar verband houdt maakt dat je op onverklaarbare manieren toch tot verbeteringen kunt komen. Turkoois beschouwt de wereld dan ook als een samenhangend organisme met een collectief bewustzijn waarbij alles met elkaar is verbonden.

En ik weet, ook uit mijn trainingen, dat mensen deze omschrijving vaak als vaag ervaren (en ja dat ligt ook aan jouw en mijn drijfveren). Ik geef je daarom een paar voorbeelden van mensen in mijn trainingen om je iets meer gevoel te geven bij Turkoois.

Verkopen
In een van mijn teamtrainingen zat een man die een Oranje met Turkoois profiel had en in een salesfunctie bij een bierbrouwerij had gewerkt. Hij was niet gelukkig geweest in die functie. Het verkopen op zich was wel zijn drive maar niet het verkopen van bier. In zijn directe omgeving kampte iemand met een alcoholverslaving en voor een bierbrouwerij werken voelde niet goed meer. Hij werkte nu in een functie waar hij de gezondheid en fitheid van de klant kon verbeteren.

Plastic
In een andere teamtraining zat een vrouw die in haar energieprofiel Turkoois als eerste had staan. Ik vroeg haar hoe dit voor haar eruit zag in haar werk. Zij gaf als voorbeeld dat zij al lang voordat de plastic tasjes werden verboden, zij op haar werk geen plastic tasjes meer meegaf. En o ja, ze had al jaren geleden besloten veganistisch te eten vanwege het dierenwelzijn. 

(Disclaimer: Ik zeg nu niet dat elke veganist gedreven wordt door Turkoois of als je Turkoois in je profiel hebt je gelijk veganist moet worden.)

Rabobank
Een lifeoach vertelde dat zij eerder voor de Rabobank had gewerkt. Zelf had ik ook voor de Rabobank gewerkt, nu alweer 20 jaar (oefff...) geleden. In die tijd koos je voor de ABN AMRO, Postbank of de Rabobank. ABN AMRO was voor de echte carrièretijgers, een nogal Oranje omgeving (mind you, 20 jaar geleden), de Postbank dat was toch meer een overheidsbank, nogal Blauw zeg maar. De Rabobank was toch meer voor boeren. 

Zij koos voor destijds voor de Rabobank omdat het een coöperatie was (van die structuur is nu niet veel meer over helaas). En omdat de Rabobank veel verenigingen en evenementen in dorpen sponsorde.

Zoals je ziet vult iedereen Turkoois op zijn/haar manier in maar ik hoop dat deze voorbeelden je een beetje inzicht geven in de Turkooizen drijfveer..

Kracht
Elke drijfveer heeft zijn kracht. Zo is de kracht van Turkoois dat Turkoois snel een bijdrage kan leveren in complexe opdrachten en daarbij geen enkele vorm van egoïsme of geldingsdrang heeft. Turkoois is zeer onafhankelijk en bindt zich niet aan een ideologie.

Maar we vinden vanuit onze drijfveren vaak wel iets van Turkoois. Oranje vindt het maar vreemd dat Turkoois niet opkomt voor het eigen belang en Groen vindt Turkoois wel sociaal maar bindt zich dan weer niet aan een groep. En zo heeft elke drijfveer wel een eigen kijk op Turkoois. Goed om je dat te realiseren. Want wat dacht jij toen je de voorbeelden en de beschrijving van Turkoois las? 

Hoe kijk jij naar Turkoois - Drijfveren in de media

Doutzen Kroes postte aan het begin van de Coronacrisis een 'Thank you Corona' video. Al snel kreeg ze nare reacties waardoor ze snel haar post verwijderde en een excuusvideo plaatste. Haar video was duidelijk vanuit de Turkooizen drijfveer gemaakt en daar was niet iedereen van gediend....

En? Herken jij iets van jezelf in Turkoois? En hoe kijk je vanuit jouw drijfveer naar Turkoois? Laat je het mij weten?

Drijfveren in de media - Last dance

Last dance – Drijfveren in de media #113

Vorige week had ik even een pauze nodig, even geen nieuwe blog. Even opladen. 

Maar , heel eerlijk? Ik merk toch dat in deze omstandigheden het steeds lastiger voor mij is om echt op te laden. Herken jij dat ook?

Ja, ik lees veel en kijk documentaires e.d. maar het is niet voldoende  om mijn Geel en Oranje te ‘voeden’. Ik mis het geven van teamtrainingen en de dynamiek op de werkvloer. Ik mis het om over lastige kwesties na te denken, het sparren en slimme oplossingen te bedenken. En het vervolgens gewoon doen! (Dus mocht je nog een interim HR opdracht / klus voor mij weten ;).

Boekentips
Om mijn Geel toch te 'voeden' heb ik ‘Het grote gevecht' gelezen van Jeroen Smit over Paul Polman en Unilever. Aanrader!

En ‘De strijd om Uber’ van Mike Isaac. Ook interessant maar ergerde mij dood aan de stijl van leidinggeven en alle misstanden op HR gebied (beroepsdeformatie, I know!).

Netflix

En nu ben ik Last Dance op Netflix aan het kijken. Wat een fantastische documentaire over Michael Jordan en the Chicago Bulls. Ik heb niets met basketbal en ken de spelregels niet eens maar wat een mooie documentaire! Heerlijk ook om de wereld achter de schermen te zien. Ook dat zal mijn Gele nieuwsgierigheid zijn, willen weten hoe dingen werken...

Overigens vind ik achter de schermen altijd wel leuk of dat nu is in een bedrijf of in het theater, dat is ook waarom ik jaren in juni voor het Holland Festival heb gewerkt. 


Wars van routines

Ik doe weinig dingen altijd of vaak, ben altijd wars van routines, ga ook nooit naar dezelfde plek op vakantie maar Holland Festival heb ik toch wel een jaar of drie voor gewerkt. 

De hele maand juni werken of het nou overhemden strijken was van een koor of met een gloednieuwe Audi de festivalkrantjes elke dag bij de theaters leggen, kaartjescontrole, je kon het zo gek niet bedenken en ik vond het allemaal leuk. Het was leuk om bij te dragen en dan ‘s avonds het resultaat te zien. Hoewel ik vaak helemaal niets van de voorstellingen begreep…. 


Competitie

Even terug naar de Last Dance. Het draait allemaal om Michael Jordan. Een man die verslaafd is aan competitie. En overal een weddenschap van maakt, op de golfbaan maar ook met de beveiligers van het stadion. Wie het dichtst een muntje bij de muur kan gooien is een spelletje met de beveiligers. Alles is competitie voor hem! Een duidelijk voorbeeld van iemand met een Oranje drijfveer. 

Michael Jordan kan zichzelf enorm motiveren. Als de manager van het team (Jerry Krause) zijn oog op een speler heeft laten vallen, dan speelt hij die speler helemaal gek. Vindt ie leuk. Dat is weer een uitdaging. (Hij heeft ook een hekel aan Krause maar dat is een lang verhaal). 

Uitdaging


Overal zoekt Michael Jordan uitdagingen in. Na 3x kampioen te zijn geworden is dat niet echt een uitdaging meer. Eigenlijk wilde hij het seizoen ervoor al stoppen maar geen enkel team heeft 3x gewonnen en dus gaat hij er weer voor.  

In 1993 is hij mentaal uitgeput na 3x kampioen te zijn geworden, de media achter hem aan zit vanwege een vermeende gokverslaving en zijn vader is vermoord. Hij stopt dat jaar met basketbal en pakt het honkballen weer op. Gelijk hoog niveau bij de Sox, weer daagt hij zichzelf uit om tot het uiterste te gaan. Oefent uren op zijn slagen. Wil weer onderaan beginnen. Fascinerend!

Coach

Coach Phil Jackson heb ik inmiddels een zwak voor. Wat een man, hij weet exact hoe hij zijn mensen moet coachen. Dennis Rodman bijvoorbeeld heeft echt ruimte nodig (Geel). Phil Jackson snapt dat volledig: ‘Een mustang valt niet te temmen.’ 

Wat Rodman privé doet moet hij weten maar hij staat er tijdens de wedstrijden. En dat is wat Phil Jackson van hem verlangt. Het hoeft niet volgens het boekje als hij maar er vol voor gaat in de wedstrijden. Mooi.

Oranje

Uit alles blijkt dat Michael Jordan gedreven wordt door Oranje (en soms ook Rood als dat nodig is om resultaat te halen). Niet iedereen vindt hem door zijn gedrevenheid aardig. Hij pusht ook iedereen tot het uiterste.

De interviewer stelt in aflevering 7 de volgende vraag aan hem: Denk je dat die intensiteit ten koste ging van als aardige man gezien te worden?

Michael Jordan zoekt naar woorden en zegt dan het volgende:

Winning has a price.

And leadership has a price.

So I pulled people along when the didn’t want to be pulled.

I challenged people when the didn’t wanted to be challenged.

And I earned that right because my teammates who came after me didn’t endure all the things that I endured.

Once you join the team you live at a certain standard that I play the game. And I wasn’t’ gonna take anything less.

Now, if that means that I had to go in and get in your ass a little bit. Then I did that.

You ask all my teammates? "The one thing about Michael Jordan was he never asked me to do something that he didn’t fucking do."

When people see this, they gonna say: "He wasn’t really a nice guy. He may have been a tyrant". Well that’s you, because you never won anything.

I wanted to win but I wanted them to win and be a part of that as well.

Look, I don’t have to do this. I’m only doing it because it is who I am. 

That’s how I played the game. That’s my mentality.

If you don’t wanna play that way, don’t’ play that way.


Hoe duidelijk Oranje / Rood wil je het hebben? Fascinerend.

En? Wat vind jij van de Last Dance? Welke drijfveren herken jij? 

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!

Wat hebben je klanten (en je collega’s) nú van je nodig? - Drijfveren in de media #106

Wat hebben je klanten (of collega’s) nú van jou nodig? – Drijfveren in de media #106

Het zijn bijzondere tijden. Iedereen is aan het schakelen. 

Vanuit de Oranje drijfveer zoeken verschillende ondernemers nu naar nieuwe initiatieven. Oranje is in dit soort tijden op zijn best! Want de omstandigheden zijn een uitdaging maar niets is onmogelijk en dus zie je allerlei initiatieven ontstaan. 

Groenteboeren en bakkers die niet meer op de markt mogen staan verkopen aan huis. Ook de koffietentjes en restaurants leveren aan huis. En bloemen kan jij nu bij elke kweker aan ‘de deur’ kopen. En posten de sportscholen allerlei video's om thuis fit te blijven.

De kinderen krijgen online les en veel mensen werken thuis. 

En nu we allemaal thuis werken of thuis zijn al dan niet met kinderen, vraagt het ook iets nieuws van ons. Want waar je normaliter je klanten en/of je collega’s ziet is dat nu toch even wat anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je toch ‘verbonden’ blijft? Wat hebben je klanten en collega’s nú in deze situatie van je nodig? En wat heb jij hen te bieden vanuit jouw drijfveren?

Inzicht

Jouw klant (of collega, maar dat ga ik nu niet meer elke keer typen, is ook irritant om te lezen, je snapt mij well). Jouw klant dus met de Gele drijfveer heeft juist in deze tijden behoefte aan nieuwe kennis en inzichten. Heb jij Gele Gina of Gele Gijs als klant dan wil zij van jou inspiratie en nieuwe inzichten hoe zij haar business nu toch kan laten draaien. Of waar ze nu aan kan werken om straks na de Coronacrisis er klaar voor te zijn.

Samenwerken

Groene Gerben en Groene Grace willen graag anderen helpen en willen graag samenwerken. Zij vinden het maar niks om nu vanachter een scherm van alles te moeten doen. Zij missen van alle drijfveren het meest het menselijke contact. 

Dus ook al is het vanachter een scherm, drink even écht koffie met je klant achter je scherm, video en microfoon aan. Praat even bij. Kijk of je je klant kan helpen met waar ze mee bezig zijn. Zij zijn vast al boodschappen aan het doen voor anderen. Help je klant om zichzelf niet te vergeten, aandacht te blijven houden voor zichzelf. 

Kansen

Oranje Olga en Oranje Oscar zijn druk kansen en mogelijkheden te zien. Zij zijn aan het kijken hoe zij onder deze ongewone omstandigheden toch hun business kunnen laten draaien. Zij proberen toch resultaat neer te zetten ook als zullen het misschien niet de (financiële) doelen zijn die zij zich eerder hadden gesteld. 

Structuur

Blauwe Bibi en Blauwe Bram proberen de structuur van het werk (of gezin) vast te houden. Schema’s zijn gemaakt. Het is duidelijk wanneer er pauze wordt gehouden, wat iedereen moet doen en ook ontspanning is in het schema gezet. Zij willen het leifst zo veel mkogelijk de structuur die zij twee weken geleden hadden vasthouden. Dus gewone tijd opstaan, aankleden en ontbijten. Weet niet of ze in pak achter hun laptop zitten maar die kans is er wel ;). En niet niet alleen de bovenkant en van onderen een joggingbroek aan dat is weer iets wat andere drijfveren bedenken. 

Is Blauwe Bibi jouw klant? Probeer de structuur vast te houden met haar. Had jij elke donderdag een afspraak om 10.00 uur? Hou die afspraak dan vast, maar ‘zie’ elkaar online. Leg Blauwe Bibi uit hoe zij gebruik kan maken van de onlinetechnieken om de afspraak goed na te komen. Zet in een mail een stappenplan hoe ze om 10.00 uur kan inbellen. 

Actiemodus

Rode Rosa en Rode Roel zitten al ruim een week vol in de adrenaline en actiemodus. Zij hebben niet afgewacht maar gehandeld. Direct een abonnement genomen op een webinarprogramma of programma om samen online te werken. Zij hebben snel besluiten genomen toen de maatregelen duidelijk werden. Sterker nog, ze zullen niet echt op de autoriteiten hebben gewacht. 

Rode Rosa had al een actieplan gemaakt voordat het aan de orde was. Rode Rosa verwacht ook van jou dat je snel kan schakelen. Dus hoezo kan een afspraak niet doorgaan? We facetimen toch gewoon?


Te bieden

Nu je weet hoe jouw klanten in deze situatie reageren en waar ze behoefte aan hebben, kan jij kijken wat jij jouw klanten te bieden hebt. Wat zijn jouw drijfveren en wat heb jij aan je klanten toe te voegen? Daarover ga ik het hebben in de gratis online training a.s. maandag 23 maart om 10.00 uur. Jij komt toch ook?


En?

En ? Welke klant herken jij? Is dat Gele Gina, Oranje Oscar, Groene Grace, Blauwe Bram of Rode Rosa?

En voor degenen die zich afvragen waar Paarse Paula en Turkooise Toine zich schuilhouden. Paars en Turkoois komen in Nederland bijna niet voor als eerste drijfveer, vandaar de focus op de andere drijfveren.

Het coronavirus en drijfveren - Drijfveren in de media #105

Het coronanieuws door een drijfverenbril – Drijfveren in de media #105 (extra editie)

Het nieuws over het Coronavirus is niet missen. Daarom een extra editie van Drijfveren in de media om alles wat in je in de media ziet ook even vanuit de drijfveren te bekijken.  

Hamsteren

Het hamsteren van gisteren is een mooi voorbeeld van Rood gedrag. Veel mensen laten in hun stressprofiel de Rode drijfveer zien. Dus waar ze normaal dingen rationeel benaderen (Blauw) oplossingen bedenken (Oranje) of samen aan de slag gaan (Groen) zie je onder stress de Rode drijfveer naar voren komen.

De kwaliteit van Rood onder stress is dat er focus ontstaat maar een valkuil is dat mensen in drammerig gedrag schieten, alles moet nu! Of mensen schieten in de vecht of vlucht modus. Nou heb ik geen vechtende mensen in de supermarkt gezien maar wel mensen die in de ‘overleefstand’ stonden. 

Die niet meer nadachten over of het logisch is om 16 pakken rijst, 80 rollen wc-papier en 20 pakken pasta in te laden.Of ook niet meer nadachten dat andere mensen die aan het werk waren, lege schappen zouden aantreffen. Nee, het was pure stress en alleen denken aan ‘overleven’.


Stoppen

Mark Rutte die dan een beroep doet om er mee te stoppen. De Blauwe drijfveer was sowieso niet aan het hamsteren. Want de autoriteiten gaven aan dat het niet nodig was. En dat vertrouwt Blauw. Rood heeft geen vertrouwen in autoriteiten dus hoe harder die autoriteiten roepen hoe minder vertrouwen Rood heeft.

Hulp

Mooi om te zien hoe onder dit soort omstandigheden mensen elkaar helpen. Zo zag ik op Twitter met de hashtag #coronahulp diverse oproepen dat mensen hulp aanboden om boodschappen te doen of op kinderen te passen. Of de oproep om je geld niet terug te vragen van bijv. theatervoorstellingen maar het zien als een donatie aan de toneelgroepen e.d. Acties die duidelijk bij de Groene drijfveer passen.


Afgelast

Hockey werd in het hele land afgelast ook de trainingen. Ook voor Oranje (het hockeyteam niet de drijfveer) was de maatregel van toepassing. Max Caldas reageerde op het besluit als volgt: ‘als we met zijn allen afspreken dat we niet gaan trainen, is het niet gepast dat wij dat als Oranje wel doen. Wij zijn niet verheven boven de maatschappij. Duidelijk een Groene reactie.

Zingen

Ook deden op social media verschillende filmpjes de ronde dat in Italië niet alleen in Siena druk gezongen werd. Een Groen en Paars gebaar. Creëert saamhorigheid en laat je weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Nou de komende tijd zal nog veel onzekerheid (ook economisch) voor iedereen meebrengen. Dingen die vanzelfsprekend zijn gaan nu toch anders.

Hoe creëer jij vertrouwen bij je klant – Drijfveren in de media #104

Gisteren had ik een gesprek met Floor de Ruiter, auteur van het boek Valueframing en Driven by Dialogue. 

Fantastische anekdotes gehoord over hoe Mandela in zijn aanloop naar de verkiezingen en zijn presidentschap gebruik heeft gemaakt van de drijfveren. Eigenlijk meer dan alleen gebruik heeft gemaakt van drijfveren. Hij gebruikte de kennis van de drijfveren om zijn rainbow nation, het nieuwe Zuid-Afrika te bouwen. En had in zijn speeches aandacht voor de diverse drijfveren (en door die kennis te gebruiken in zijn speeches. Door in zijn speech elke drijfveer aan te spreken. #datzoudenmeermensenmoetendoen

En nee we zijn allemaal niet zo’n legende als Mandela of zo’n uitzonderlijke spreker.

Maar ook wij kunnen, als wij in gesprek zijn met onze klanten of collega’s, gebruik maken van de kennis van de drijfveren.

Vertrouwen

Hoe zorg je ervoor dat jouw klant (of collega), vertrouwen heeft in jou en wat je zegt. Een klant die wordt gedreven door de Gele drijfveer, laten we die voor het gemak maar even Gele Gina noemen ;).


Gele Gina

Gele Gina dus wil dat je haar laat zien dat je écht over dingen hebt nagedacht. Dat je met nieuwe inzichten komt. Inzichten die nog niet ‘standaard zijn’. Bijvoorbeeld doordat jij degene bent die de online marketing wereld in de gaten houdt. Dat je deelt met Gele Gina wat haar te wachten staat met chatbots, funnels en al die zaken.

Groene Gerben

Wordt jouw klant (of collega) gedreven door de Groene drijfveer, ook die krijgt een naam: Groene Gerben, dan creëer je op een andere manier vertrouwen dan bij Gele Gina het geval is. 

Gelijkwaardig

Voor Groene Gerben is het belangrijk dat je jij gelijkwaardig opstelt. Dat jij aandachtig luistert. En hé, als jij zelf ook gedreven wordt door de Groene drijfveer dan is dat gemakkelijker dan wanneer jij wordt gedreven door de Oranje drijfveer. 

Welkom

Groene Gerben vindt het fijn als jij ervoor zorgt dat hij zich ‘welkom’ voelt. Heb je bijvoorbeeld een Facebook groep dan heet je hem welkom in de groep en dan vraag je hem zich voor te stellen. 

Is Groene Gerben jouw nieuwe collega dan zal hij de manier waarop jij hem ontvangt op zijn eerste dag belangrijk vinden. Ook zal hij de sfeer op het werk van belang vinden, het moet goed voelen voor Groene Gerben.

En ja dan hebben we natuurlijk ook nog Rode Rosa en Blauwe Bob maar die komen een volgende keer aan bod. Net zoals ik even wat speeches van Mandela ga kijken om te kijken of ik die drijfveren herken. Uiteraard deel ik dat dan met jou.

En , herken jij Gele Gina of Groene Gerben als klant of collega?

Herken wat jouw klant belangrijk vindt - Drijfveren in de media #103

Herken wat jouw klant belangrijk vindt – Drijfveren in de media #103

Ik denk dat dit een van mijn meest gestelde vragen is. Hoe herken ik de drijfveer van mijn klant, collega of partner? Hoe herken ik wat zij belangrijk vinden?

Écht zeker weet je dat natuurlijk pas als zij een drijfverenprofiel hebben gemaakt, En nee, dat is geen verkoopraatje, eerder zorgvuldig. Want iemand kan wel bepaald gedrag vertonen maar dat wil niet zeggen dat dat die persoon drijft.

Snelweg
Ik bedoel, ik kan op de snelweg hard toeteren en schelden als ik word afgesneden of als een auto invoegt nadat hij eerst de hele file heeft langsreden met een vaart van 100 kilometer per uur. Dat gedrag is Rood gedrag, net zoals ik dan altijd net even wat breder ga staan met mijn auto met de boodschap; sluit maar even achteraan ;). 

Maar dat wil niet zeggen dat ik word gedreven door Rood of dat ik van de Rode drijfveer energie krijg.

Ik vertoon Rood gedrag.

Dat was dus even de disclaimer. Meestal komt die als laatste maar nu dus even als eerste. Kunnen we nu de inhoud in ;).

Belangrijk
Het is natuurlijk wel fijn om te weten wie je als klant (en de rest die ik net noemde) tegenover je hebt. Dat je weet wat die klant belangrijk vindt. En wat vooral niet. Dat je als je jouw dienst of product wilt verkopen weet welke argumenten je voor die verkoop kan gebruiken. Is de klant op zoek naar resultaat of naar begrip? Wil de klant geïnspireerd worden door jou of worden geholpen? Wil iemand een stappenplan of dat jij helpt om keuzes te maken?

Om je te kunnen verplaatsen in de klant wil je dus graag weten wat hem drijft. 

En hoe kom je daar nu achter? Er zijn heel veel manieren om dat te doen maar laat ik in deze blog je er eentje vertellen. 

Reactie

Kijk of liever luister eens hoe jouw klant reageert op jouw vragen?

Stelt jouw klant vragen terug, luistert jouw klant en praat jouw klant over hoe het voor hem voelt?  Dan is de kans groot dat hij wordt gedreven voor de Groene drijfveer.

Praat jouw klant over de resultaten die hij gehaald heeft en vooral zijn eigen bijdrage in deze prestatie? Is vooral jouw klant aan het praten? Grote kans dat jouw klant gedreven wordt door de Oranje drijfveer. 

Reageert jouw klant voornamelijk op de inhoud en reageert hij feitelijk? En geeft hij zeer gedetailleerde antwoorden? Dan is de kans groot dat jouw klant gedreven wordt door de Blauwe drijfveer.

Reageert jouw klant direct en kort op je vraag? Dan lijkt jouw klant gedreven te worden door de Rode drijfveer.

Kijkt jouw klant omhoog en hoor je de klant hardop nadenken? Gebruikt jouw klant veel verhalen? Grote kans dat jouw klant wordt gedreven door de Gele drijfveer.

De Paarse en Turquoise drijfveer komen bijna niet voor als eerste drijfveer dus die laat ik buiten beschouwing.

Aan de hand van de manier waarop jouw klant reageert en wat voor soort antwoorden zij (en ook hij, uiteraard) geeft kan je dus proberen te herleiden wat deze klant belangrijk vindt.

Handig

Die kennis helpt als jij je aanbod gaat doen of een offerte gaat uitbrengen. Zo had ik vorige week nog een gesprek met iemand over een training voor haar team. Ik weet dat zij alle details wilt hebben en die gaf ik haar ook. Maar een andere klant, ondernemer, wilde gewoon weten of ik haar begreep en ja, zij was ook Geel dus dat komt goed.

En ? Gaat dit jouw helpen om inzicht te krijgen in jouw klanten (collega’s en anderen)? Ik hoor het graag!

Complimenten voor jou - Drijfveren in de media #102

Een compliment voor jou! – Drijfveren in de media #102

Iemand een compliment maken is eigenlijk niet eens zo moeilijk. En toch doen we dat te weinig. Ik ook.

Aanstaande zondag (1 maart) is het internationale complimentendag. Nou denk ik niet dat die ene dag het verschil maakt maar het is goed om je er weer bewust van te zijn.

Een compliment zorgt ervoor dat je gewaardeerd voelt. Als je je niet gewaardeerd voelt dan heeft dat effect op relaties en je werkprestaties. Het niet gewaardeerd voelen is een belangrijke reden waarom mensen ontslag nemen. Wees eerlijk, als je het naar je zin hebt op je werk, kijk je toch amper naar andere vacatures? 

Een compliment haalt het beste in je naar boven zoals ook uit onderzoek blijkt. 

Wetenschapper Arjan Non heeft onderzoek gedaan naar het geven van complimenten. Zijn conclusie is dat mensen 10% harder werken als ze een compliment krijgen. Aha, denkt Oranje nu, dus dat moet ik gaan doen, complimenten geven. Waarschuwing voor Oranje, Groen heeft echt wel door als je het niet echt meent….

Complimentendag - Drijfveren in de media #102
Een compliment geven is niet altijd makkelijk maar ontvangen is vaak ook een dingetje. Zo vinden sommigen het lastig om in de schijnwerpers te staan, het gaat namelijk niet over hen maar over het geheel (Paars). Of je hebt ‘gewoon’ gedaan wat was afgesproken, daar hoef je toch geen compliment voor te krijgen (Blauw)? Of je ziet wat er nog beter had gekund (Geel).


En toch zou het niet zo moeilijk moeten zijn, een simpel “dankjewel” zeggen is voldoende. We hoeven niet te zeggen dat het niet nodig was, waar we het gekocht hebben of hoeveel het kostte…

Dus , maak vandaag eens een compliment en mocht je er een ontvangen, gewoon ‘dankjewel’ is voldoende ;).