Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!

Wat hebben je klanten (en je collega’s) nú van je nodig? - Drijfveren in de media #106

Wat hebben je klanten (of collega’s) nú van jou nodig? – Drijfveren in de media #106

Het zijn bijzondere tijden. Iedereen is aan het schakelen. 

Vanuit de Oranje drijfveer zoeken verschillende ondernemers nu naar nieuwe initiatieven. Oranje is in dit soort tijden op zijn best! Want de omstandigheden zijn een uitdaging maar niets is onmogelijk en dus zie je allerlei initiatieven ontstaan. 

Groenteboeren en bakkers die niet meer op de markt mogen staan verkopen aan huis. Ook de koffietentjes en restaurants leveren aan huis. En bloemen kan jij nu bij elke kweker aan ‘de deur’ kopen. En posten de sportscholen allerlei video's om thuis fit te blijven.

De kinderen krijgen online les en veel mensen werken thuis. 

En nu we allemaal thuis werken of thuis zijn al dan niet met kinderen, vraagt het ook iets nieuws van ons. Want waar je normaliter je klanten en/of je collega’s ziet is dat nu toch even wat anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je toch ‘verbonden’ blijft? Wat hebben je klanten en collega’s nú in deze situatie van je nodig? En wat heb jij hen te bieden vanuit jouw drijfveren?

Inzicht

Jouw klant (of collega, maar dat ga ik nu niet meer elke keer typen, is ook irritant om te lezen, je snapt mij well). Jouw klant dus met de Gele drijfveer heeft juist in deze tijden behoefte aan nieuwe kennis en inzichten. Heb jij Gele Gina of Gele Gijs als klant dan wil zij van jou inspiratie en nieuwe inzichten hoe zij haar business nu toch kan laten draaien. Of waar ze nu aan kan werken om straks na de Coronacrisis er klaar voor te zijn.

Samenwerken

Groene Gerben en Groene Grace willen graag anderen helpen en willen graag samenwerken. Zij vinden het maar niks om nu vanachter een scherm van alles te moeten doen. Zij missen van alle drijfveren het meest het menselijke contact. 

Dus ook al is het vanachter een scherm, drink even écht koffie met je klant achter je scherm, video en microfoon aan. Praat even bij. Kijk of je je klant kan helpen met waar ze mee bezig zijn. Zij zijn vast al boodschappen aan het doen voor anderen. Help je klant om zichzelf niet te vergeten, aandacht te blijven houden voor zichzelf. 

Kansen

Oranje Olga en Oranje Oscar zijn druk kansen en mogelijkheden te zien. Zij zijn aan het kijken hoe zij onder deze ongewone omstandigheden toch hun business kunnen laten draaien. Zij proberen toch resultaat neer te zetten ook als zullen het misschien niet de (financiële) doelen zijn die zij zich eerder hadden gesteld. 

Structuur

Blauwe Bibi en Blauwe Bram proberen de structuur van het werk (of gezin) vast te houden. Schema’s zijn gemaakt. Het is duidelijk wanneer er pauze wordt gehouden, wat iedereen moet doen en ook ontspanning is in het schema gezet. Zij willen het leifst zo veel mkogelijk de structuur die zij twee weken geleden hadden vasthouden. Dus gewone tijd opstaan, aankleden en ontbijten. Weet niet of ze in pak achter hun laptop zitten maar die kans is er wel ;). En niet niet alleen de bovenkant en van onderen een joggingbroek aan dat is weer iets wat andere drijfveren bedenken. 

Is Blauwe Bibi jouw klant? Probeer de structuur vast te houden met haar. Had jij elke donderdag een afspraak om 10.00 uur? Hou die afspraak dan vast, maar ‘zie’ elkaar online. Leg Blauwe Bibi uit hoe zij gebruik kan maken van de onlinetechnieken om de afspraak goed na te komen. Zet in een mail een stappenplan hoe ze om 10.00 uur kan inbellen. 

Actiemodus

Rode Rosa en Rode Roel zitten al ruim een week vol in de adrenaline en actiemodus. Zij hebben niet afgewacht maar gehandeld. Direct een abonnement genomen op een webinarprogramma of programma om samen online te werken. Zij hebben snel besluiten genomen toen de maatregelen duidelijk werden. Sterker nog, ze zullen niet echt op de autoriteiten hebben gewacht. 

Rode Rosa had al een actieplan gemaakt voordat het aan de orde was. Rode Rosa verwacht ook van jou dat je snel kan schakelen. Dus hoezo kan een afspraak niet doorgaan? We facetimen toch gewoon?


Te bieden

Nu je weet hoe jouw klanten in deze situatie reageren en waar ze behoefte aan hebben, kan jij kijken wat jij jouw klanten te bieden hebt. Wat zijn jouw drijfveren en wat heb jij aan je klanten toe te voegen? Daarover ga ik het hebben in de gratis online training a.s. maandag 23 maart om 10.00 uur. Jij komt toch ook?


En?

En ? Welke klant herken jij? Is dat Gele Gina, Oranje Oscar, Groene Grace, Blauwe Bram of Rode Rosa?

En voor degenen die zich afvragen waar Paarse Paula en Turkooise Toine zich schuilhouden. Paars en Turkoois komen in Nederland bijna niet voor als eerste drijfveer, vandaar de focus op de andere drijfveren.

Het coronavirus en drijfveren - Drijfveren in de media #105

Het coronanieuws door een drijfverenbril – Drijfveren in de media #105 (extra editie)

Het nieuws over het Coronavirus is niet missen. Daarom een extra editie van Drijfveren in de media om alles wat in je in de media ziet ook even vanuit de drijfveren te bekijken.  

Hamsteren

Het hamsteren van gisteren is een mooi voorbeeld van Rood gedrag. Veel mensen laten in hun stressprofiel de Rode drijfveer zien. Dus waar ze normaal dingen rationeel benaderen (Blauw) oplossingen bedenken (Oranje) of samen aan de slag gaan (Groen) zie je onder stress de Rode drijfveer naar voren komen.

De kwaliteit van Rood onder stress is dat er focus ontstaat maar een valkuil is dat mensen in drammerig gedrag schieten, alles moet nu! Of mensen schieten in de vecht of vlucht modus. Nou heb ik geen vechtende mensen in de supermarkt gezien maar wel mensen die in de ‘overleefstand’ stonden. 

Die niet meer nadachten over of het logisch is om 16 pakken rijst, 80 rollen wc-papier en 20 pakken pasta in te laden.Of ook niet meer nadachten dat andere mensen die aan het werk waren, lege schappen zouden aantreffen. Nee, het was pure stress en alleen denken aan ‘overleven’.


Stoppen

Mark Rutte die dan een beroep doet om er mee te stoppen. De Blauwe drijfveer was sowieso niet aan het hamsteren. Want de autoriteiten gaven aan dat het niet nodig was. En dat vertrouwt Blauw. Rood heeft geen vertrouwen in autoriteiten dus hoe harder die autoriteiten roepen hoe minder vertrouwen Rood heeft.

Hulp

Mooi om te zien hoe onder dit soort omstandigheden mensen elkaar helpen. Zo zag ik op Twitter met de hashtag #coronahulp diverse oproepen dat mensen hulp aanboden om boodschappen te doen of op kinderen te passen. Of de oproep om je geld niet terug te vragen van bijv. theatervoorstellingen maar het zien als een donatie aan de toneelgroepen e.d. Acties die duidelijk bij de Groene drijfveer passen.


Afgelast

Hockey werd in het hele land afgelast ook de trainingen. Ook voor Oranje (het hockeyteam niet de drijfveer) was de maatregel van toepassing. Max Caldas reageerde op het besluit als volgt: ‘als we met zijn allen afspreken dat we niet gaan trainen, is het niet gepast dat wij dat als Oranje wel doen. Wij zijn niet verheven boven de maatschappij. Duidelijk een Groene reactie.

Zingen

Ook deden op social media verschillende filmpjes de ronde dat in Italië niet alleen in Siena druk gezongen werd. Een Groen en Paars gebaar. Creëert saamhorigheid en laat je weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Nou de komende tijd zal nog veel onzekerheid (ook economisch) voor iedereen meebrengen. Dingen die vanzelfsprekend zijn gaan nu toch anders.

Herken wat jouw klant belangrijk vindt - Drijfveren in de media #103

Herken wat jouw klant belangrijk vindt – Drijfveren in de media #103

Ik denk dat dit een van mijn meest gestelde vragen is. Hoe herken ik de drijfveer van mijn klant, collega of partner? Hoe herken ik wat zij belangrijk vinden?

Écht zeker weet je dat natuurlijk pas als zij een drijfverenprofiel hebben gemaakt, En nee, dat is geen verkoopraatje, eerder zorgvuldig. Want iemand kan wel bepaald gedrag vertonen maar dat wil niet zeggen dat dat die persoon drijft.

Snelweg
Ik bedoel, ik kan op de snelweg hard toeteren en schelden als ik word afgesneden of als een auto invoegt nadat hij eerst de hele file heeft langsreden met een vaart van 100 kilometer per uur. Dat gedrag is Rood gedrag, net zoals ik dan altijd net even wat breder ga staan met mijn auto met de boodschap; sluit maar even achteraan ;). 

Maar dat wil niet zeggen dat ik word gedreven door Rood of dat ik van de Rode drijfveer energie krijg.

Ik vertoon Rood gedrag.

Dat was dus even de disclaimer. Meestal komt die als laatste maar nu dus even als eerste. Kunnen we nu de inhoud in ;).

Belangrijk
Het is natuurlijk wel fijn om te weten wie je als klant (en de rest die ik net noemde) tegenover je hebt. Dat je weet wat die klant belangrijk vindt. En wat vooral niet. Dat je als je jouw dienst of product wilt verkopen weet welke argumenten je voor die verkoop kan gebruiken. Is de klant op zoek naar resultaat of naar begrip? Wil de klant geïnspireerd worden door jou of worden geholpen? Wil iemand een stappenplan of dat jij helpt om keuzes te maken?

Om je te kunnen verplaatsen in de klant wil je dus graag weten wat hem drijft. 

En hoe kom je daar nu achter? Er zijn heel veel manieren om dat te doen maar laat ik in deze blog je er eentje vertellen. 

Reactie

Kijk of liever luister eens hoe jouw klant reageert op jouw vragen?

Stelt jouw klant vragen terug, luistert jouw klant en praat jouw klant over hoe het voor hem voelt?  Dan is de kans groot dat hij wordt gedreven voor de Groene drijfveer.

Praat jouw klant over de resultaten die hij gehaald heeft en vooral zijn eigen bijdrage in deze prestatie? Is vooral jouw klant aan het praten? Grote kans dat jouw klant gedreven wordt door de Oranje drijfveer. 

Reageert jouw klant voornamelijk op de inhoud en reageert hij feitelijk? En geeft hij zeer gedetailleerde antwoorden? Dan is de kans groot dat jouw klant gedreven wordt door de Blauwe drijfveer.

Reageert jouw klant direct en kort op je vraag? Dan lijkt jouw klant gedreven te worden door de Rode drijfveer.

Kijkt jouw klant omhoog en hoor je de klant hardop nadenken? Gebruikt jouw klant veel verhalen? Grote kans dat jouw klant wordt gedreven door de Gele drijfveer.

De Paarse en Turquoise drijfveer komen bijna niet voor als eerste drijfveer dus die laat ik buiten beschouwing.

Aan de hand van de manier waarop jouw klant reageert en wat voor soort antwoorden zij (en ook hij, uiteraard) geeft kan je dus proberen te herleiden wat deze klant belangrijk vindt.

Handig

Die kennis helpt als jij je aanbod gaat doen of een offerte gaat uitbrengen. Zo had ik vorige week nog een gesprek met iemand over een training voor haar team. Ik weet dat zij alle details wilt hebben en die gaf ik haar ook. Maar een andere klant, ondernemer, wilde gewoon weten of ik haar begreep en ja, zij was ook Geel dus dat komt goed.

En ? Gaat dit jouw helpen om inzicht te krijgen in jouw klanten (collega’s en anderen)? Ik hoor het graag!

Complimenten voor jou - Drijfveren in de media #102

Een compliment voor jou! – Drijfveren in de media #102

Iemand een compliment maken is eigenlijk niet eens zo moeilijk. En toch doen we dat te weinig. Ik ook.

Aanstaande zondag (1 maart) is het internationale complimentendag. Nou denk ik niet dat die ene dag het verschil maakt maar het is goed om je er weer bewust van te zijn.

Een compliment zorgt ervoor dat je gewaardeerd voelt. Als je je niet gewaardeerd voelt dan heeft dat effect op relaties en je werkprestaties. Het niet gewaardeerd voelen is een belangrijke reden waarom mensen ontslag nemen. Wees eerlijk, als je het naar je zin hebt op je werk, kijk je toch amper naar andere vacatures? 

Een compliment haalt het beste in je naar boven zoals ook uit onderzoek blijkt. 

Wetenschapper Arjan Non heeft onderzoek gedaan naar het geven van complimenten. Zijn conclusie is dat mensen 10% harder werken als ze een compliment krijgen. Aha, denkt Oranje nu, dus dat moet ik gaan doen, complimenten geven. Waarschuwing voor Oranje, Groen heeft echt wel door als je het niet echt meent….

Complimentendag - Drijfveren in de media #102
Een compliment geven is niet altijd makkelijk maar ontvangen is vaak ook een dingetje. Zo vinden sommigen het lastig om in de schijnwerpers te staan, het gaat namelijk niet over hen maar over het geheel (Paars). Of je hebt ‘gewoon’ gedaan wat was afgesproken, daar hoef je toch geen compliment voor te krijgen (Blauw)? Of je ziet wat er nog beter had gekund (Geel).


En toch zou het niet zo moeilijk moeten zijn, een simpel “dankjewel” zeggen is voldoende. We hoeven niet te zeggen dat het niet nodig was, waar we het gekocht hebben of hoeveel het kostte…

Dus , maak vandaag eens een compliment en mocht je er een ontvangen, gewoon ‘dankjewel’ is voldoende ;).

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Samenwerken of liever niet – Drijfveren in de media #97

Dit weekend verzuchtte onze oudste ‘ik vind samenwerken niets, ik werk liever alleen. Dan kan ik mijn eigen tempo bepalen en weet ik ook zeker dat ik op tijd klaar ben en niet op het allerlaatste moment nog bezig ben. Ook is het niet eerlijk dat er mensen zijn die bijna alles doen en anderen niets’. 

Samenwerken. Pffft… Ik word er ook niet altijd blij van maar dan weer om andere redenen dan onze oudste. 

Mijn eigen gang gaan
Ik ga graag namelijk heel graag mijn eigen gang, als ik ineens besluit het toch anders te doen dan kan dat. Ik hou er niet van van te voren afspraken te maken, ik overzie namelijk niet gelijk alles. Ik heb wat 'broedtijd' nodig en dan kan ik ineens iets neerzetten. En als de ander begint over iets wat ik 'moet' doen dan haak ik af.... (Ik moet namelijk helemaal niets behalve ademhalen ;).


Onderwijs

In het onderwijs wordt er veel nadruk gelegd op samenwerken en dat snap ik. Ik bedoel je moet toch weten hoe het werkt, je sociaal; ontwikkelen, conflicten aan kunnen gaan en alles. Maar soms…


Afstuderen

Voor mijn HBO studie Personeel & Arbeid moest je met zijn tweeën afstuderen. Samen met een studiegenoot deden we onderzoek bij mijn eerdere stagebedrijf. Ik denk dat het rond februari was, dat mijn mentor vroeg of ik in mei wilde afstuderen of na september. Ik keek hem wat vragend aan. Natuurlijk wilde ik in mei afstuderen en niet pas na september. Als je dat wil, zei hij, ga dan alleen verder en studeer alleen af.

Ik weet nog dat er op dat moment allerlei gedachten door mij heen schoten. Waarom kwam hij daar nu pas mee? Je moest toch met zijn tweeën afstuderen? Als mijn studiegenoot het niveau niet had waarom kwamen ze daar dan pas in het laatste jaar mee?

Nou die laatste vraag kon ik zelf wel beantwoorden. We werkten zoveel in groepjes dat als iemand een beetje meewerkte het al snel goed was. Het was makkelijk om een beetje onder te duiken in die groepjes. Als je meehielp met aantekeningen maken of andere taken was het al snel goed. We spraken elkaar niet aan of je inhoudelijks wel iets meebracht. En alleen als je echt niets deed dan spraken we elkaar aan.

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Nu als zzp-er/ondernemer vind ik het wel leuk om samen te werken maar het is een andere manier van samenwerken als tijdens mijn studie. Ik werk samen of spar met mensen die dezelfde vragen hebben als ik. Samen kijken wat werkt, wat resultaat oplevert. Dat vind ik een fijne manier van samenwerken. Maar dat is voor iedereen anders.


Samenwerken en drijfveren

Samenwerken wordt namelijk door elke drijfveer anders gezien.  

Geel ziet samenwerken als het samen inhoudelijke oplossingen vinden. 

Groen wil graag overleggen en samen een groepsgevoel creëren.

Oranje wil samen doelen bepalen en samenwerken om die doelen te behalen. 

Blauw vindt het belangrijk dat iedereen doet wat afgesproken is en goed en degelijk werk levert.

Rood wil samen met zijn makkers de strijd aan gaan.

Paars stelt zich bescheiden en dienstbaar op in de samenwerking.

En Turkoois tenslotte werkt samen om zo een betere wereld / samenleving te creëren. Voor Turkoois dient samenwerken een groter belang. 

En ? Wat is samenwerken voor jou?

Geen Blue Monday voor mij - Drijfveren in de media #96

Geen Blue Monday voor mij – Drijfveren in de media #96

Vandaag is het Blue Monday. Het tijdstip om even te checken wat er met je goede voornemens is gebeurd. Heb je ze volgehouden of ben je na dag 3 weer over gegaan tot de orde van dag? Of heb je geen voornemens gemaakt, want onzin.

Dat hele Blue Monday blijkt een PR verhaal en helemaal geen echte theorie.


Het échte verhaal

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall namelijk Blue Monday. Hij maakte een formule waarin variabelen opgenomen waren als schulden, salaris, hoelang het geleden kerst was (haha), goede voornemens, motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. De theorie en formule zijn echter (volgens The Guardian) geschreven door een pr-bureau en de wetenschapper Cliff Arnall kreeg geld aangeboden om zijn naam er aan te verbinden.

Geweldig dit hele verhaal is natuurlijk ook weer te bekijken vanuit drijfveren. 

Drijfveren

Zo’n PR bureau is gedreven door doelen en resultaat, Oranje dus. Omdat er iets van status (Oranje) aan deze theorie (Geel) toegevoegd moest worden ‘koop’ je een wetenschapper. Best Oranje ;) Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen.

Het is ze wel gelukt Social Media staat er vol mee en ook mag elke wetenschapper en geluksgoeroe op deze dag weer in verschillende media hun mening geven.

Geluk

En weet je, voor mij gaat het om geluk. Waar word jij blij van? Elke dag van het jaar? Niet alleen die ene Blue Monday, die dus niet bestaat.

Vanuit de drijfveren is heel goed te herkennen waar je blij van wordt.

Oefening

Maar eerst een kleine oefening, schrijf eens een paar dingen op die je gelukkig maken. Vind je het lastig? Maak dan ze zin af: Ik voel mij gelukkig als …. 

Het kan zo simpel en ingewikkeld als je zelf wilt. En niemand hoeft jouw lijstje te zien. Dus gewoon opschrijven! Deze oefening staat in het boek De logica van Geluk zie ook mijn blog daarover.


Wat maakt jou gelukkig?

En? Wat staat er op jouw lijstje? Veel dingen die je gelukkig maken zijn ook weer terug te leiden zijn naar jouw drijfveren.

De mensen in deze video noemden waar zij blij van werden: familie (Paars), vrienden (Groen), goede cijfers (Oranje), andere mensen zien lachen (Groen), iets doen zoals zwemmen (Rood).

Blue Monday - Drijfveren in de media #96

Dus, hoe zorg jij ervoor dat je energie houdt? 

Door díe dingen te doen waar je blij van wordt.

Of dat nu een klus afmaken is. Of samenwerking. Of in een nieuw boek beginnen, een nieuwe stad bezoeken (ja, daar word ik heel blij van!). Lekker resultaat halen. Of juist snel een beslissing nemen. Of misschien krijg jij wel energie van anderen helpen of zingeving ervaren. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt.

Heb jij tenminste nooit meer een Blue Monday ;)

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Kerstreclames - Drijfveren in de media #95

Kerstreclames – Drijfveren in de media #95

Volgende week is het kerst. Als je naar Skyradio luistert is het al een maand kerst.
De reden voor mij om de afgelopen drie weken er niet naar te luisteren maar vanaf vandaag kan ik dat wel hebben. (hoewel ik nog steeds liever naar de TOP2000 luister ;).

Kerst is echt een tijd met veel paarse en groene elementen. 

Paars vanwege de symboliek, de tradities, familie, de mythes, het ‘magische’ maar ook de normen en waarden, ‘hoe het heurt’ zeg maar. Het familiegevoel, de cirkel van het leven, ritme van de natuur, de symboliek. Ook die zijn prima te herkennen in de reclames.

Groen want gezelligheid, samenzijn. Maar ook samen, sociaal, het gevoel, delen, de warmte, het welkom zijn. 

Zo had de reclame van de Jumbo van vorig jaar en aantal groene elementen: schuif maar aan, dan gaan we eten, samen delen, beste wensen, het is kerstmis en iedereen doet mee.

En ook de kerstreclame van de Albert Heijn van dit jaar heeft Groene elementen. Samen zijn, iedereen mag aanschuiven, ook de poes. En Opa Overkant mag naast Oma gaan zitten.  En ook de verrassing is iets van Groen.

Maar er lijkt ook iets anders aan de hand deze kerst. Het valt mij namelijk op dat in de reclames meer Gele elementen komen. Meer verandering, het anders doen dan de tradities volgen.

In de kerstreclame van de Albert Heijn verzucht de moeder: “Dit jaar doen we wat simpels.” Dus even geen traditie en zoals we het elk jaar doen. Als hun zoon dan voorstelt om het bij hem te doen vinden de ouders dat prima. 

Dat het dit jaar anders gaat zie je ook terug in de kerstreclame van de Jumbo
Moeder moet op zakenreis naar Japan en hoe moet dat dan met de voorbereiding dit jaar. Nou zo dus, anders!

Maar ook deze reclame van Microsoft is de eerste Gele kerstreclame die ik zie (en een touch of Rood). Geel want vernieuwend en nu eens niet een traditionele man/vrouw verdeling. Rood want het meisje onderneemt direct actie en heeft wat directe vragen voor de elanden ;).

Kerstreclames - Drijfveren in de media #94

Maar het viel mij ook op in de Allerhande dit jaar. (En in de AH app zie je het ook). Albert Heijn zet dit jaar de traditionele gerechten naast de vernieuwende gerechten. Kijk je naar de carpaccio (hoe traditioneel wil je het hebben?) dan zie je dat het alternatief een bietencarpaccio is. De Boeuf bourguignon naast de vegetarische paddenstoelenstoof met knolselderij. De rollade naast de gevulde pompoenrollade.

Uiteraard ook vanuit de Oranje drijfveer, want ondernemers en overal kansen en mogelijkheden zien. 

Kreeg Albert Heijn vorig jaar nog veel commentaar van klanten dat een stukje vlees tijdens Kerst blijkbaar niet meer ‘mocht’. Dit jaar zetten ze vlees (traditioneel) en vegetarisch naast elkaar. 

Voor mij als ‘gele’ zijn tradities niet heilig. Zo ziet de kerstboom er niet elk jaar hetzelfde uit. Dit jaar hebben we zelfs twee bomen. En waar 'de mannen’ vorige jaren de boom gingen halen was ik het met Friso die dat dit jaar deed. 

En jij, heb jij vaste tradities of heb je juist elke jaar een nieuwe traditie?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Kijk dan hier!

Tips om jouw plan voor 2020 te maken - Drijfveren in de media #92

Tips om jouw jaarplan te maken – Drijfveren in de media #92

Ik zat even te tellen, nog 34 dagen en dan is het alweer 1 januari 2020. 

Pfft.. 

Op de een of andere manier krijg ik daar altijd stress van. Raar eigenlijk want juist na 31 december liggen er weer 365 dagen voor ons. En in 2020 nog een dag extra dus wel 366 dagen!

En zoals elk jaar vliegen de post met doelen stellen en je jaarplan voor je eigen business maken weer om de oren. 

Als ik als interimmer werk dan maak ik uiteraard ook die plannen voor HR (of draag eraan bij). Maar voor mijn eigen business maakte ik eigenlijk nooit zo’n plan. Dat was ook altijd mijn blauwe afkeer denk ik ;)


Beginnen

Maar vorig jaar ben ik daar toch maar eens mee begonnen. En beginnen is 1 ding maar bijhouden is vaak een uitdaging voor mij. Maar sinds een jaar plan ik niet alleen ik hou ook wat data bij. toen ik vorige week met een collega ondernemer aan het sparren was dacht ik ineens dat het misschien toch wel fijn is om alle acties in ieder geval een beetje te plannen. In de zin van: wanneer wil ik mijn online trainingen (online en live)geven, wanneer plan ik mijn webinars in etc.


Slim

Een slimme manier om je jaarplan te maken is aan de hand van de verschillende drijfveren. Zorg dat je in jouw plan niet alleen doelen (Oranje) neerzet, zoals omzet maar ook andere aspecten meeneemt.

Mix
Uiteraard maak jij je eigen mix van drijfveren en afhankelijk van jouw eigen drijfveren zullen er twee of misschien wel drie leidend zijn. Maar aandacht voor alle zes de drijfveren (of zeven als je Turquoise ook mee wilt nemen) zorgt ervoor dat je ook wat balans brengt in je plannen.


Want ik heb geen moeite om een visie, strategie en focus aan te brengen. Maar ik zou wel eerder de Paarse, Turquoise, Groene en Blauwe aspecten vergeten. 

Dat ik in mijn plan alle aspecten meeneem: Wie ben ik? Wat doe ik? Klopt het nog wat ik doe? Klopt het nog waar ik voor sta? Hoe communiceer ik dit? Hoe spreek ik mijn klanten aan?

Allemaal leuk maar waar begin je? Relax, ik neem je even mee door de drijfveren. 

Grote kans dat jij al 2 of drie aspecten hebt meegenomen in je plan. Kijk dus vooral naar de aspecten die nog missen of onderbelicht zijn.

Stap 1 Missie en visie
Stap 1 is namelijk de missie en de visie. De missie vanuit Paars, wie ben jij? Waar sta jij voor? Wat zijn jouw kernwaarden en competenties? Hoe herkennen klanten jou, waarin onderscheid je je?

Dan de Visie (Geel). Waar wil je staan over 3-5 jaar? Welke ontwikkelingen zie je? Hoe kan je waarde blijven toevoegen aan je klanten?

Stap 2 Strategie en focus
Stap 2 is de strategie en de focus. De strategie vanuit Oranje, welke doelen stel je voor jezelf / jouw business? Hoe ga je je visie vorm geven? Wat is je doelgroep? Welke groei wil je maken?

De focus (vanuit Rood). Want wat geef je prioriteit, waar kies je voor? Welke bottlenecks voorzie je en hoe zorg je ervoor dat je daar geen last (meer) van hebt.

Stap 3 Mens en Structuur 
Dan Stap 3 de Mens, vanuit Groen. Zijn er nog anderen die je kan betrekken bij je plan. Zijn er mensen betrokken bij de uitvoering van je plan? Kan je hen echt betrekken, mee laten lezen oid? Denk bijvoorbeeld aan je VA of je thuisfront. Maar je kan ook denken aan mensen die je nodig hebt voor de uitvoering van je plan. Wil je een boek uitgeven, een bedrijfsvideo maken? 

En dan de structuur, Blauw. Maak een helder plan waarin staat wat er precies moet gebeuren. Werk je samen met anderen (maak dan ook een taakverdeling). 

En tot slot Turkoois. Wat is voor jou de essentie? Wat is relevant? Waar doe je het voor? 

Onvoldoende aandacht zorgt voor ...
En om nog even goed scherp te hebben waar je het voor doet: onvoldoende aandacht voor een of meer aspecten zorgt voor problemen. 

Het ontbreken van een missie, geen aandacht voor Paars zorgt ervoor dat zaken als los zand worden gezien. Klanten gaan zich afvragen waar jij nu voor staat.

Het ontbreken van een visie, geen aandacht voor Geel zorgt voor onrust over de toekomst bij jezelf maar ook bij je klanten. Want ben je wel vernieuwend genoeg of doe jij al heel lang hetzelfde?

Geen strategie, geen aandacht voor Oranje, zorgt voor verwarring. Doelloos dwalen. Klanten vragen zich af of je wel ondernemend genoeg bent.

Ontbreken van de focus draagt bij aan ‘zwalkgedrag’ er is onvoldoende urgentie. Je pakt niet door wanneer dat noodzakelijk is. En dat is precies de vraag die jouw omgeving gaat stellen, pak je wel voldoende door?

Chaos, wanorde ontstaat wanneer er geen aandacht is voor structuur, voor Blauw dus. Klanten vragen zich of of je wel levert wat je beloofd hebt.

En tot slot geen aandacht voor de mens. Zeker als je samenwerkt met anderen is dit van belang (en trouwens ook voor het thuisfront). Mensen kunnen  zich miskend gaan voelen. Luister je eigenlijk wel naar hen? 

En vanuit Turkoois geldt dat jij je verbonden moet voelen, dat jij echt voelt waarvoor je het doet. Niemand anders kan je dat vertellen, pas als jij het voelt kom je in beweging. 

Zo zie je hoe belangrijk het is om in je plan alle drijfveren mee te nemen. Een goed plan bevat al deze aspecten.


Zo… dan ga ik nu maar eens beginnen aan mijn eigen plan.

En jij ? Maak jij ook een plan?

P.S. heb je nog geen persoonlijk drijfverenprofiel? Kijk hier voor meer informatie. In deze video laat ik je zien hoe een persoonlijk drijfverenprofiel eruit ziet.

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! - Drijfveren in de media #91

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! – Drijfveren in de media #91

Fantastisch voorbeeld gisteren op Linkedin over een ZZP-er die op gesprek ging voor een opdracht. Ze vroeg het bedrijf naar wat de leiderschapsstijl van het management was. Het antwoord? 'We zoeken een Blauw iemand want het gaat wel om programma’s implementeren. En ja ook Groen, want je moet het wel samen doen natuurlijk.'

Comments

In de comments werden alle drijfverentest grotendeels met de grond gelijk gemaakt en er werd ook verwezen naar deze column van Richard Engelfriet. 

Hij stelt dat alle persoonlijkheidstest gebakken lucht zijn. En "in de serieuze wetenschap is nog altijd geen consistente relatie gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit".

Niet

Grappig het voorbeeld in het Linkedinbericht en in de genoemde column zijn waar het juist niet om draait bij drijfveren.

Mensen worden niet ‘gestickerd’ of in een ‘hokje’ gestopt. Ook kan je niet zeggen of iemand ‘goed’ is in zijn werk. 

Elke teamtraining vertel ik  aan het begin dat drijfveren richting aangeven aan talenten, zintuigen, intelligentie en ervaringen. 

Maar …. dat ze niets zeggen over de kwaliteit daarvan. Er is geen relatie met geslacht, leeftijd, ras en intelligentie. Gelukkig maar zeg ik altijd! 

Dus dat er nog geen bewijs is gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit begrijp ik heel goed. 

Wegzetten

Collega’s wegzetten omdat ‘jij de dame bent die geen kansen ziet’ zoals in de column wordt genoemd is belachelijk en niet mijn ervaring. 

Inzicht in de drijfveren van elkaar vergroot juist vaak het begrip naar elkaar toe. Snappen waar die ander sterk in is en jij minder. Weten wat jou toegevoegde waarde is.  

Weten in welke omgeving jij het beste tot je recht komt. Wat jou energie geeft en kost. Maar ook weten waar collega’s elkaar nodig hebben in een team.

Het daarover hebben met een team. Benoemen wat een ieder toevoegt. Benoemen waar de valkuilen liggen van het team, waar de blinde vlekken zitten. Dat is wat er gebeurt in een goede drijfverentraining. Dat is wat je een team meegeeft.

Interpretatie

Maar ja, ik zie soms ook mensen aan de haal gaan met de ‘kleuren’. Niet getraind zijn in de drijfveren en juist daardoor het zo kort door de bocht interpreteren, de nuances missen. Want als je weet waar de kleuren voor staan dan kan je toch gelijk de drijfveren van iemand zien?! Toch?!

Nee dus, want het gedrag wat je ziet is niet altijd wat iemand drijft.

Gedrag

Het kan gedrag zijn wat iemand inzet om resultaat te bereiken bijvoorbeeld. Of gedrag wat iemand laat zien onder stress maar dat zijn nog altijd niet wat iemand drijft.

Niet voor niets zet ik regelmatig disclaimers in mijn blogs als ik het over mensen heb die je in de media voorbij ziet komen. Het is het gedrag van een bepaalde drijfveer die ik zie. 

Zoals ik ook kijk naar Chateau Meiland,  Heel Holland Bakt en de Luizenmoeder. Maar ik weet natuurlijk niet wat de drijfveren van RutteKees JansmaPeter R. de Vries en Marcouch zijn zolang ik geen drijfverenprofiel van ze heb gemaakt ;).

Fabels

Feiten en fabels over drijfveren zullen er altijd zijn. Net zoals er altijd mensen zullen zijn die denken dat ze wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Net zoals  mensen de theorie niet goed toepassen, de nuances missen.

En weet je, voor mij is dat niet integer omgaan met mensen. 

Waarschuwing

Zoals ik ooit voor een grote organisatie werkte waar HR-collega's mij waarschuwden niet te open te zijn in onze tweedaagse heisessie want ‘ het kan tegen je worden gebruikt’. Waar ik die avond aan de bar nog zei: Nou als het tegen mij gebruikt wordt dan is dit een organisatie waar ik niet wil werken! 

En waar inderdaad de coach dat wat ik verteld in mijn 1-op-1, rechtstreeks doorbriefde aan mijn leidinggevende. Zijn dan gelijk alle coaches en coachingstrajecten gebakken lucht? Tuurlijk niet, het gaat erom hoe je ermee om gaat.

Needless to say, die baan heb ik direct opgezegd ;).

Zonde

Ik vind het zó zonde dat een instrument wat mensen zoveel inzicht geeft zo wordt neergesabeld. Maar dan kijk ik naar wat het mijn klanten oplevert en daar doe ik het voor.

Niet voor een managementteam wat ongenuanceerd in een gesprek met een ZZP-er zit. 

Niet voor een columnist. 

Niet voor een team wat een collega laat wegzetten.

Wel voor jou!

Dat je meer zelfinzicht krijgt. Dat je je eigen kwaliteiten herkent en inzet. Dat je als ondernemer weet van welke klanten jij het meeste energie krijgt. Dat je weet wat jouw toegevoegde waarde is.

En ? Durf jij nu nog een drijfverenprofiel te maken? 
Ja? Kijk dan hier!



Gewoon een regel die je moet volgen - Drijfveren in de media #90

Gewoon een regel die je moet volgen – Drijfveren in de media #90

Cijfers. Ik heb er niet zoveel mee. In een van mijn opdrachten zat ik voor een HR-klus drie weken achter Excel. Niet echt mijn kop thee.


Wiskunde

Als ik cijfers écht leuk had gevonden was ik wel goed geweest in wiskunde. Voordeel is nu wel dat ik niet de kinderen hoef te helpen met wiskunde huiswerk. Echt, als ik haakjes en x-en zie, ren ik al gillend weg…

Maar goed, cijfers dus. 

Van de week hoorde ik onze middelste samen met Bart wiskunde huiswerk maken. De rekenregels werden nog eens uitgelegd: "Hare Majesteit Wacht Vele Dagen Op Antwoord.'

En Ik hoorde onze dochter vragen: Maar? Waarom dan? 'Schat, dat is gewoon een regel die je moet volgen'. 

Ik hoorde een klassieke discussie tussen Geel en Blauw. Geel die vraagt: Waarom? Geel die het wil wil begrijpen. Blauw die zegt: 'het hoort gewoon zo, zo is de rekenregel en die moet je volgen'.

Statistiek

De discussie bracht mij terug naar de tijd dat ik bezig was met mij deeltijdopleiding Sociologie Arbeid & Beleid. Ik was bijna klaar met mijn opleiding, op mijn scriptie na én …. mijn statistiek.

Bart snapte er niks van. Hoe kan je met je scriptie bezig zijn als je je een propedeusevak zoals Statistiek, nog niet eens gehaald hebt? 

Ja dat kan dus....

Anyway, ik moest mij Statistiek af gaan ronden ook omdat het stelsel overging naar de bachelor /masterstructuur (ja, zo lang is dat al geleden). Als ik het niet haalde moest ik het hele vak (en dus ook de colleges) opnieuw doen.


Regels volgen

Maar weet je, ik probeerde het te snappen, vragen te stellen.

Ik kwam er niet uit.

Bart bood aan om het samen te doen. Bij het beantwoorden van de vragen kwam ik er niet altijd uit. Bart zei dit is de uitkomst. Maar waarom dan?, vroeg ik regelmatig. "Maakt niet uit schrijf nou maar op!" 

Echt, het was voor mij zo lastig om het maar gewoon op te schrijven. En er verder niet over na te denken. 

Gewoon de regels te volgen, iets wat onze dochter als het om wiskunde gaat ook maar snel moet gaan leren.

Resultaten meten

Toch heb ik niet aan alle cijfers een hekel. Als het om cijfers gaat om resultaten te meten. Kijk! Now we are talking! 

Heerlijk, in mijn HR- vakgebied is veel niet keihard meetbaar maar ziekteverzuim bijvoorbeeld wel. Dus dat meten net zoals medewerkerstevredenheid, ja daar word ik blij van.

En ja mijn eigen omzet aan het einde van het jaar vergelijken met de vorige jaren, word ik ook blij van. 

Of het aantal inschrijvingen op mijn gratis test 'Wat drijft jou?'

Oranje is mij duidelijk niet vreemd.

En jij ? Hoe blij van cijfers word jij?

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel, mail, app mij.

Wat wil je nu écht?! - Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht?! – Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht? 

Ben je Blauw of Groen dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je investeren in andere mensen. Maar let op, Blauw en Groen doen dat ieder op hun eigen manier.


Plichtsgetrouw

Blauw wil dat zaken goed geregeld en georganiseerd zijn. Dat komt ook omdat Blauw plichtsgetrouw is (en vaak ook introvert). Blauw kan veel werk verzetten, energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen

Groen wil het vaak gezellig maken voor anderen. Groen communiceert uitbundig. Een goede sfeer creëren. 

Oranje en Rood zijn de drijfveren die iets neer willen zetten in dit leven. Het zijn drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. 


Sneller

Rood doet dat met een logica die ongeduldiger, ruwer maar ook sneller is dan Oranje. De rode drijfveer wil het nú niet straks. De valkuil van Rood is de neiging om in zwart-wit te denken. Je bent een vriend of vijand, het is nu of nooit. Dat zorgt voor Rood wel voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En ja, wat een ander daarvan vindt dan boeit Rood niets. Whatever ;)

Voor Oranje werkt iets neer willen zetten anders dan voor Rood. Oranje wil namelijk niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt, wil daar ook waardering voor krijgen. Oranje wil dus niet alleen resultaat maar ook graag het applaus wat daarbij hoort. Maakt het soms wel onnodig ingewikkeld. Want succesvol zijn én dat mensen je aardig blijven vinden vraagt wel het een en ander. 


Waarheid

Voor Paars en Geel geldt dat zij naar de waarheid zoeken, dat is wat zij écht willen. Dat doen ze wel op hun eigen manier.

Voor Paars is het leven een mysterie. Niet alles is te begrijpen. Paars maakt gebruik van symbolen en rituelen om dagelijkse ervaringen en emoties te begrijpen. Zo helpen rituelen bij de cycli van het leven. Er zijn niet voor niets rituelen bij de geboorte en bij overlijden en alle belangrijke fasen van het leven daartussenin. 


Onderzoeken

Geel ziet dat het mysterie van het leven juist iets wat je moet onderzoeken. Door het te onderzoeken wordt het juist begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel.

Die zoektocht van zowel Paars als Geel kan soms onbegrip oproepen bij anderen.

Ik weet nog dat een oud-collega van mij altijd bezig was met cursussen, workshops, therapieën, altijd bezig zichzelf te verbeteren. Soms wel zoveel dat een andere collega zei: 'Poeh, kan je ook even niet zoeken naar jezelf?!'

Toch begreep ik het ook wel. 

Zoektocht

Het lastige van de zoektocht van zowel Paars als Geel is dat het resultaat niet altijd makkelijk met anderen te delen is, het is toch een individuele zoektocht naar het mysterie van het leven.

En in die zoektocht ben je toch vaak alleen met je gedachten. En dat kan er soms voor zorgen dat je je eenzaam kan voelen. 

En als je Geel (of Paars) bent dan herken je dat gevoel misschien ook wel. Het is niet zielige eenzaamheid zal ik maar zeggen, geen achter-de0geraniums-gevoel. Maar wel het gevoel soms om niet begrepen te worden, het gevoel dat je de enige soms bent. En rationeel weet je heus wel dat het niet zo is. 


Alleen

Een tijd geleden gaf ik een training aan een team. De meesten hadden Groen, Oranje en Blauw als drijfveer. Eén van de teamleden was Geel en toen ik vroeg of zij zich wel eens alleen in de groep voelde, beaamde ze dat.

Daar schrok Groen van. Groen reageerde: 'Maar het is toch gezellig en het voelt toch goed zo met elkaar'. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Het gevoel van eenzaamheid meer in je hoofd dan in je hart zal ik maar zeggen. Dat jij bepaalde gedachten hebt die zich moeilijk laten delen omdat ze moeilijk uit te leggen zijn. 

Uitdaging

En zo heeft elke drijfveer zijn uitdaging bij wat je nu écht wilt in het leven. Voor Oranje is dat hoe kan je succes hebben en dat mensen je toch blijven waarderen. Voor Geel en Paars is dat de zoektocht die je eenzaam kan laten voelen. Voor Blauw is het dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd.  Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld.

En? Wat wil jij écht? En welke uitdaging kom jij daarbij tegen?