Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Samenwerken of liever niet – Drijfveren in de media #97

Dit weekend verzuchtte onze oudste ‘ik vind samenwerken niets, ik werk liever alleen. Dan kan ik mijn eigen tempo bepalen en weet ik ook zeker dat ik op tijd klaar ben en niet op het allerlaatste moment nog bezig ben. Ook is het niet eerlijk dat er mensen zijn die bijna alles doen en anderen niets’. 

Samenwerken. Pffft… Ik word er ook niet altijd blij van maar dan weer om andere redenen dan onze oudste. 

Mijn eigen gang gaan
Ik ga graag namelijk heel graag mijn eigen gang, als ik ineens besluit het toch anders te doen dan kan dat. Ik hou er niet van van te voren afspraken te maken, ik overzie namelijk niet gelijk alles. Ik heb wat 'broedtijd' nodig en dan kan ik ineens iets neerzetten. En als de ander begint over iets wat ik 'moet' doen dan haak ik af.... (Ik moet namelijk helemaal niets behalve ademhalen ;).


Onderwijs

In het onderwijs wordt er veel nadruk gelegd op samenwerken en dat snap ik. Ik bedoel je moet toch weten hoe het werkt, je sociaal; ontwikkelen, conflicten aan kunnen gaan en alles. Maar soms…


Afstuderen

Voor mijn HBO studie Personeel & Arbeid moest je met zijn tweeën afstuderen. Samen met een studiegenoot deden we onderzoek bij mijn eerdere stagebedrijf. Ik denk dat het rond februari was, dat mijn mentor vroeg of ik in mei wilde afstuderen of na september. Ik keek hem wat vragend aan. Natuurlijk wilde ik in mei afstuderen en niet pas na september. Als je dat wil, zei hij, ga dan alleen verder en studeer alleen af.

Ik weet nog dat er op dat moment allerlei gedachten door mij heen schoten. Waarom kwam hij daar nu pas mee? Je moest toch met zijn tweeën afstuderen? Als mijn studiegenoot het niveau niet had waarom kwamen ze daar dan pas in het laatste jaar mee?

Nou die laatste vraag kon ik zelf wel beantwoorden. We werkten zoveel in groepjes dat als iemand een beetje meewerkte het al snel goed was. Het was makkelijk om een beetje onder te duiken in die groepjes. Als je meehielp met aantekeningen maken of andere taken was het al snel goed. We spraken elkaar niet aan of je inhoudelijks wel iets meebracht. En alleen als je echt niets deed dan spraken we elkaar aan.

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Nu als zzp-er/ondernemer vind ik het wel leuk om samen te werken maar het is een andere manier van samenwerken als tijdens mijn studie. Ik werk samen of spar met mensen die dezelfde vragen hebben als ik. Samen kijken wat werkt, wat resultaat oplevert. Dat vind ik een fijne manier van samenwerken. Maar dat is voor iedereen anders.


Samenwerken en drijfveren

Samenwerken wordt namelijk door elke drijfveer anders gezien.  

Geel ziet samenwerken als het samen inhoudelijke oplossingen vinden. 

Groen wil graag overleggen en samen een groepsgevoel creëren.

Oranje wil samen doelen bepalen en samenwerken om die doelen te behalen. 

Blauw vindt het belangrijk dat iedereen doet wat afgesproken is en goed en degelijk werk levert.

Rood wil samen met zijn makkers de strijd aan gaan.

Paars stelt zich bescheiden en dienstbaar op in de samenwerking.

En Turkoois tenslotte werkt samen om zo een betere wereld / samenleving te creëren. Voor Turkoois dient samenwerken een groter belang. 

En ? Wat is samenwerken voor jou?

Geen Blue Monday voor mij - Drijfveren in de media #96

Geen Blue Monday voor mij – Drijfveren in de media #96

Vandaag is het Blue Monday. Het tijdstip om even te checken wat er met je goede voornemens is gebeurd. Heb je ze volgehouden of ben je na dag 3 weer over gegaan tot de orde van dag? Of heb je geen voornemens gemaakt, want onzin.

Dat hele Blue Monday blijkt een PR verhaal en helemaal geen echte theorie.


Het échte verhaal

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall namelijk Blue Monday. Hij maakte een formule waarin variabelen opgenomen waren als schulden, salaris, hoelang het geleden kerst was (haha), goede voornemens, motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. De theorie en formule zijn echter (volgens The Guardian) geschreven door een pr-bureau en de wetenschapper Cliff Arnall kreeg geld aangeboden om zijn naam er aan te verbinden.

Geweldig dit hele verhaal is natuurlijk ook weer te bekijken vanuit drijfveren. 

Drijfveren

Zo’n PR bureau is gedreven door doelen en resultaat, Oranje dus. Omdat er iets van status (Oranje) aan deze theorie (Geel) toegevoegd moest worden ‘koop’ je een wetenschapper. Best Oranje ;) Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen.

Het is ze wel gelukt Social Media staat er vol mee en ook mag elke wetenschapper en geluksgoeroe op deze dag weer in verschillende media hun mening geven.

Geluk

En weet je, voor mij gaat het om geluk. Waar word jij blij van? Elke dag van het jaar? Niet alleen die ene Blue Monday, die dus niet bestaat.

Vanuit de drijfveren is heel goed te herkennen waar je blij van wordt.

Oefening

Maar eerst een kleine oefening, schrijf eens een paar dingen op die je gelukkig maken. Vind je het lastig? Maak dan ze zin af: Ik voel mij gelukkig als …. 

Het kan zo simpel en ingewikkeld als je zelf wilt. En niemand hoeft jouw lijstje te zien. Dus gewoon opschrijven! Deze oefening staat in het boek De logica van Geluk zie ook mijn blog daarover.


Wat maakt jou gelukkig?

En? Wat staat er op jouw lijstje? Veel dingen die je gelukkig maken zijn ook weer terug te leiden zijn naar jouw drijfveren.

De mensen in deze video noemden waar zij blij van werden: familie (Paars), vrienden (Groen), goede cijfers (Oranje), andere mensen zien lachen (Groen), iets doen zoals zwemmen (Rood).

Blue Monday - Drijfveren in de media #96

Dus, hoe zorg jij ervoor dat je energie houdt? 

Door díe dingen te doen waar je blij van wordt.

Of dat nu een klus afmaken is. Of samenwerking. Of in een nieuw boek beginnen, een nieuwe stad bezoeken (ja, daar word ik heel blij van!). Lekker resultaat halen. Of juist snel een beslissing nemen. Of misschien krijg jij wel energie van anderen helpen of zingeving ervaren. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt.

Heb jij tenminste nooit meer een Blue Monday ;)

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Kerstreclames - Drijfveren in de media #95

Kerstreclames – Drijfveren in de media #95

Volgende week is het kerst. Als je naar Skyradio luistert is het al een maand kerst.
De reden voor mij om de afgelopen drie weken er niet naar te luisteren maar vanaf vandaag kan ik dat wel hebben. (hoewel ik nog steeds liever naar de TOP2000 luister ;).

Kerst is echt een tijd met veel paarse en groene elementen. 

Paars vanwege de symboliek, de tradities, familie, de mythes, het ‘magische’ maar ook de normen en waarden, ‘hoe het heurt’ zeg maar. Het familiegevoel, de cirkel van het leven, ritme van de natuur, de symboliek. Ook die zijn prima te herkennen in de reclames.

Groen want gezelligheid, samenzijn. Maar ook samen, sociaal, het gevoel, delen, de warmte, het welkom zijn. 

Zo had de reclame van de Jumbo van vorig jaar en aantal groene elementen: schuif maar aan, dan gaan we eten, samen delen, beste wensen, het is kerstmis en iedereen doet mee.

En ook de kerstreclame van de Albert Heijn van dit jaar heeft Groene elementen. Samen zijn, iedereen mag aanschuiven, ook de poes. En Opa Overkant mag naast Oma gaan zitten.  En ook de verrassing is iets van Groen.

Maar er lijkt ook iets anders aan de hand deze kerst. Het valt mij namelijk op dat in de reclames meer Gele elementen komen. Meer verandering, het anders doen dan de tradities volgen.

In de kerstreclame van de Albert Heijn verzucht de moeder: “Dit jaar doen we wat simpels.” Dus even geen traditie en zoals we het elk jaar doen. Als hun zoon dan voorstelt om het bij hem te doen vinden de ouders dat prima. 

Dat het dit jaar anders gaat zie je ook terug in de kerstreclame van de Jumbo
Moeder moet op zakenreis naar Japan en hoe moet dat dan met de voorbereiding dit jaar. Nou zo dus, anders!

Maar ook deze reclame van Microsoft is de eerste Gele kerstreclame die ik zie (en een touch of Rood). Geel want vernieuwend en nu eens niet een traditionele man/vrouw verdeling. Rood want het meisje onderneemt direct actie en heeft wat directe vragen voor de elanden ;).

Kerstreclames - Drijfveren in de media #94

Maar het viel mij ook op in de Allerhande dit jaar. (En in de AH app zie je het ook). Albert Heijn zet dit jaar de traditionele gerechten naast de vernieuwende gerechten. Kijk je naar de carpaccio (hoe traditioneel wil je het hebben?) dan zie je dat het alternatief een bietencarpaccio is. De Boeuf bourguignon naast de vegetarische paddenstoelenstoof met knolselderij. De rollade naast de gevulde pompoenrollade.

Uiteraard ook vanuit de Oranje drijfveer, want ondernemers en overal kansen en mogelijkheden zien. 

Kreeg Albert Heijn vorig jaar nog veel commentaar van klanten dat een stukje vlees tijdens Kerst blijkbaar niet meer ‘mocht’. Dit jaar zetten ze vlees (traditioneel) en vegetarisch naast elkaar. 

Voor mij als ‘gele’ zijn tradities niet heilig. Zo ziet de kerstboom er niet elk jaar hetzelfde uit. Dit jaar hebben we zelfs twee bomen. En waar 'de mannen’ vorige jaren de boom gingen halen was ik het met Friso die dat dit jaar deed. 

En jij, heb jij vaste tradities of heb je juist elke jaar een nieuwe traditie?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Kijk dan hier!

Tips om jouw plan voor 2020 te maken - Drijfveren in de media #92

Tips om jouw jaarplan te maken – Drijfveren in de media #92

Ik zat even te tellen, nog 34 dagen en dan is het alweer 1 januari 2020. 

Pfft.. 

Op de een of andere manier krijg ik daar altijd stress van. Raar eigenlijk want juist na 31 december liggen er weer 365 dagen voor ons. En in 2020 nog een dag extra dus wel 366 dagen!

En zoals elk jaar vliegen de post met doelen stellen en je jaarplan voor je eigen business maken weer om de oren. 

Als ik als interimmer werk dan maak ik uiteraard ook die plannen voor HR (of draag eraan bij). Maar voor mijn eigen business maakte ik eigenlijk nooit zo’n plan. Dat was ook altijd mijn blauwe afkeer denk ik ;)


Beginnen

Maar vorig jaar ben ik daar toch maar eens mee begonnen. En beginnen is 1 ding maar bijhouden is vaak een uitdaging voor mij. Maar sinds een jaar plan ik niet alleen ik hou ook wat data bij. toen ik vorige week met een collega ondernemer aan het sparren was dacht ik ineens dat het misschien toch wel fijn is om alle acties in ieder geval een beetje te plannen. In de zin van: wanneer wil ik mijn online trainingen (online en live)geven, wanneer plan ik mijn webinars in etc.


Slim

Een slimme manier om je jaarplan te maken is aan de hand van de verschillende drijfveren. Zorg dat je in jouw plan niet alleen doelen (Oranje) neerzet, zoals omzet maar ook andere aspecten meeneemt.

Mix
Uiteraard maak jij je eigen mix van drijfveren en afhankelijk van jouw eigen drijfveren zullen er twee of misschien wel drie leidend zijn. Maar aandacht voor alle zes de drijfveren (of zeven als je Turquoise ook mee wilt nemen) zorgt ervoor dat je ook wat balans brengt in je plannen.


Want ik heb geen moeite om een visie, strategie en focus aan te brengen. Maar ik zou wel eerder de Paarse, Turquoise, Groene en Blauwe aspecten vergeten. 

Dat ik in mijn plan alle aspecten meeneem: Wie ben ik? Wat doe ik? Klopt het nog wat ik doe? Klopt het nog waar ik voor sta? Hoe communiceer ik dit? Hoe spreek ik mijn klanten aan?

Allemaal leuk maar waar begin je? Relax, ik neem je even mee door de drijfveren. 

Grote kans dat jij al 2 of drie aspecten hebt meegenomen in je plan. Kijk dus vooral naar de aspecten die nog missen of onderbelicht zijn.

Stap 1 Missie en visie
Stap 1 is namelijk de missie en de visie. De missie vanuit Paars, wie ben jij? Waar sta jij voor? Wat zijn jouw kernwaarden en competenties? Hoe herkennen klanten jou, waarin onderscheid je je?

Dan de Visie (Geel). Waar wil je staan over 3-5 jaar? Welke ontwikkelingen zie je? Hoe kan je waarde blijven toevoegen aan je klanten?

Stap 2 Strategie en focus
Stap 2 is de strategie en de focus. De strategie vanuit Oranje, welke doelen stel je voor jezelf / jouw business? Hoe ga je je visie vorm geven? Wat is je doelgroep? Welke groei wil je maken?

De focus (vanuit Rood). Want wat geef je prioriteit, waar kies je voor? Welke bottlenecks voorzie je en hoe zorg je ervoor dat je daar geen last (meer) van hebt.

Stap 3 Mens en Structuur 
Dan Stap 3 de Mens, vanuit Groen. Zijn er nog anderen die je kan betrekken bij je plan. Zijn er mensen betrokken bij de uitvoering van je plan? Kan je hen echt betrekken, mee laten lezen oid? Denk bijvoorbeeld aan je VA of je thuisfront. Maar je kan ook denken aan mensen die je nodig hebt voor de uitvoering van je plan. Wil je een boek uitgeven, een bedrijfsvideo maken? 

En dan de structuur, Blauw. Maak een helder plan waarin staat wat er precies moet gebeuren. Werk je samen met anderen (maak dan ook een taakverdeling). 

En tot slot Turkoois. Wat is voor jou de essentie? Wat is relevant? Waar doe je het voor? 

Onvoldoende aandacht zorgt voor ...
En om nog even goed scherp te hebben waar je het voor doet: onvoldoende aandacht voor een of meer aspecten zorgt voor problemen. 

Het ontbreken van een missie, geen aandacht voor Paars zorgt ervoor dat zaken als los zand worden gezien. Klanten gaan zich afvragen waar jij nu voor staat.

Het ontbreken van een visie, geen aandacht voor Geel zorgt voor onrust over de toekomst bij jezelf maar ook bij je klanten. Want ben je wel vernieuwend genoeg of doe jij al heel lang hetzelfde?

Geen strategie, geen aandacht voor Oranje, zorgt voor verwarring. Doelloos dwalen. Klanten vragen zich af of je wel ondernemend genoeg bent.

Ontbreken van de focus draagt bij aan ‘zwalkgedrag’ er is onvoldoende urgentie. Je pakt niet door wanneer dat noodzakelijk is. En dat is precies de vraag die jouw omgeving gaat stellen, pak je wel voldoende door?

Chaos, wanorde ontstaat wanneer er geen aandacht is voor structuur, voor Blauw dus. Klanten vragen zich of of je wel levert wat je beloofd hebt.

En tot slot geen aandacht voor de mens. Zeker als je samenwerkt met anderen is dit van belang (en trouwens ook voor het thuisfront). Mensen kunnen  zich miskend gaan voelen. Luister je eigenlijk wel naar hen? 

En vanuit Turkoois geldt dat jij je verbonden moet voelen, dat jij echt voelt waarvoor je het doet. Niemand anders kan je dat vertellen, pas als jij het voelt kom je in beweging. 

Zo zie je hoe belangrijk het is om in je plan alle drijfveren mee te nemen. Een goed plan bevat al deze aspecten.


Zo… dan ga ik nu maar eens beginnen aan mijn eigen plan.

En jij ? Maak jij ook een plan?

P.S. heb je nog geen persoonlijk drijfverenprofiel? Kijk hier voor meer informatie. In deze video laat ik je zien hoe een persoonlijk drijfverenprofiel eruit ziet.

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! - Drijfveren in de media #91

Hoe je drijfveren vooral niet moet gebruiken! – Drijfveren in de media #91

Fantastisch voorbeeld gisteren op Linkedin over een ZZP-er die op gesprek ging voor een opdracht. Ze vroeg het bedrijf naar wat de leiderschapsstijl van het management was. Het antwoord? 'We zoeken een Blauw iemand want het gaat wel om programma’s implementeren. En ja ook Groen, want je moet het wel samen doen natuurlijk.'

Comments

In de comments werden alle drijfverentest grotendeels met de grond gelijk gemaakt en er werd ook verwezen naar deze column van Richard Engelfriet. 

Hij stelt dat alle persoonlijkheidstest gebakken lucht zijn. En "in de serieuze wetenschap is nog altijd geen consistente relatie gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit".

Niet

Grappig het voorbeeld in het Linkedinbericht en in de genoemde column zijn waar het juist niet om draait bij drijfveren.

Mensen worden niet ‘gestickerd’ of in een ‘hokje’ gestopt. Ook kan je niet zeggen of iemand ‘goed’ is in zijn werk. 

Elke teamtraining vertel ik  aan het begin dat drijfveren richting aangeven aan talenten, zintuigen, intelligentie en ervaringen. 

Maar …. dat ze niets zeggen over de kwaliteit daarvan. Er is geen relatie met geslacht, leeftijd, ras en intelligentie. Gelukkig maar zeg ik altijd! 

Dus dat er nog geen bewijs is gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit begrijp ik heel goed. 

Wegzetten

Collega’s wegzetten omdat ‘jij de dame bent die geen kansen ziet’ zoals in de column wordt genoemd is belachelijk en niet mijn ervaring. 

Inzicht in de drijfveren van elkaar vergroot juist vaak het begrip naar elkaar toe. Snappen waar die ander sterk in is en jij minder. Weten wat jou toegevoegde waarde is.  

Weten in welke omgeving jij het beste tot je recht komt. Wat jou energie geeft en kost. Maar ook weten waar collega’s elkaar nodig hebben in een team.

Het daarover hebben met een team. Benoemen wat een ieder toevoegt. Benoemen waar de valkuilen liggen van het team, waar de blinde vlekken zitten. Dat is wat er gebeurt in een goede drijfverentraining. Dat is wat je een team meegeeft.

Interpretatie

Maar ja, ik zie soms ook mensen aan de haal gaan met de ‘kleuren’. Niet getraind zijn in de drijfveren en juist daardoor het zo kort door de bocht interpreteren, de nuances missen. Want als je weet waar de kleuren voor staan dan kan je toch gelijk de drijfveren van iemand zien?! Toch?!

Nee dus, want het gedrag wat je ziet is niet altijd wat iemand drijft.

Gedrag

Het kan gedrag zijn wat iemand inzet om resultaat te bereiken bijvoorbeeld. Of gedrag wat iemand laat zien onder stress maar dat zijn nog altijd niet wat iemand drijft.

Niet voor niets zet ik regelmatig disclaimers in mijn blogs als ik het over mensen heb die je in de media voorbij ziet komen. Het is het gedrag van een bepaalde drijfveer die ik zie. 

Zoals ik ook kijk naar Chateau Meiland,  Heel Holland Bakt en de Luizenmoeder. Maar ik weet natuurlijk niet wat de drijfveren van RutteKees JansmaPeter R. de Vries en Marcouch zijn zolang ik geen drijfverenprofiel van ze heb gemaakt ;).

Fabels

Feiten en fabels over drijfveren zullen er altijd zijn. Net zoals er altijd mensen zullen zijn die denken dat ze wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Net zoals  mensen de theorie niet goed toepassen, de nuances missen.

En weet je, voor mij is dat niet integer omgaan met mensen. 

Waarschuwing

Zoals ik ooit voor een grote organisatie werkte waar HR-collega's mij waarschuwden niet te open te zijn in onze tweedaagse heisessie want ‘ het kan tegen je worden gebruikt’. Waar ik die avond aan de bar nog zei: No,u als het tegen mij gebruikt wordt dan is dit een organisatie waar ik niet wil werken! 

En waar inderdaad de coach dat wat ik verteld in mijn 1-op-1, rechtstreeks doorbriefde aan mijn leidinggevende. Zijn dan gelijk alle coaches en coachingstrajecten gebakken lucht? Tuurlijk niet, het gaat erom hoe je ermee om gaat.

Needless to say, die baan heb ik direct opgezegd ;).

Zo…. Dat moest er even uit.

Zonde

Ik vind het zó zonde dat een instrument wat mensen zoveel inzicht geeft zo wordt neergesabeld. Maar dan kijk ik naar wat het mijn klanten oplevert en daar doe ik het voor.

Niet voor een managementteam wat ongenuanceerd in een gesprek met een ZZP-er zit. 

Niet voor een columnist. 

Niet voor een team wat een collega laat wegzetten.

Wel voor jou!

Dat je meer zelfinzicht krijgt. Dat je je eigen kwaliteiten herkent en inzet. Dat je als ondernemer weet van welke klanten jij het meeste energie krijgt. Dat je weet wat jouw toegevoegde waarde is.

En ? Durf jij nu nog een drijfverenprofiel te maken? 
Ja? Kijk dan hier!



Gewoon een regel die je moet volgen - Drijfveren in de media #90

Gewoon een regel die je moet volgen – Drijfveren in de media #90

Cijfers. Ik heb er niet zoveel mee. In een van mijn opdrachten zat ik voor een HR-klus drie weken achter Excel. Niet echt mijn kop thee.


Wiskunde

Als ik cijfers écht leuk had gevonden was ik wel goed geweest in wiskunde. Voordeel is nu wel dat ik niet de kinderen hoef te helpen met wiskunde huiswerk. Echt, als ik haakjes en x-en zie, ren ik al gillend weg…

Maar goed, cijfers dus. 

Van de week hoorde ik onze middelste samen met Bart wiskunde huiswerk maken. De rekenregels werden nog eens uitgelegd: "Hare Majesteit Wacht Vele Dagen Op Antwoord.'

En Ik hoorde onze dochter vragen: Maar? Waarom dan? 'Schat, dat is gewoon een regel die je moet volgen'. 

Ik hoorde dat het een klassieke discussie was tussen Geel en Blauw. Geel die vraagt: Waarom? Geel die het wil wil begrijpen. Blauw die zegt: 'het hoort gewoon zo, zo is de rekenregel en die moet je volgen'.

Statistiek

De discussie bracht mij terug naar de tijd dat ik bezig was met mij deeltijdopleiding Sociologie Arbeid & Beleid. IK was bijna klaar met mijn opleiding, op mijn scriptie na én …. mijn statistiek. 

Bart snapte er niks van. Hoe kan je met je scriptie bezig zijn als je je een propedeusevak zoals Statistiek, nog niet eens gehaald hebt? 

Ja dat kan dus.

Anyway, ik moest mij Statistiek af gaan ronden ook omdat het stelsel overging naar de bachelor /masterstructuur (ja, zo lang is dat al geleden). Als ik het niet haalde moest ik het hele vak (en dus ook de lessen) opnieuw doen.


Regels volgen

Maar weet je, ik probeerde het te snappen, vragen te stellen. Ik kwam er niet uit. Bart bood aan om het samen te doen. Bij het beantwoorden van de vragen kwam ik er niet altijd uit. Bart zei dit is de uitkomt. Maar waarom dan vroeg ik regelmatig. "Maakt niet uit schrijf nou maar op!" 

Echt, het was voor mij zo lastig om het maar gewoon op te schrijven. En er verder niet over na te denken. 

Gewoon de regels te volgen, iets wat onze dochter als het om wiskunde gaat ook maar snel moet gaan leren.


Resultaten meten

Toch heb ik niet aan alle cijfers een hekel. Als het om cijfers gaat om resultaten te meten. Kijk! Now we are talking! 

Heerlijk, in mijn HR- vakgebied is veel niet keihard meetbaar maar ziekteverzuim bijvoorbeeld wel. Dus dat meten net zoals medewerkerstevredenheid, ja daar word ik blij van.

En ja mijn eigen omzet aan het einde van het jaar vergelijken met de vorige jaren, word ik ook blij van. 

Of het aantal inschrijvingen op mijn gratis test 'Wat drijft jou?'

Oranje is mij duidelijk niet vreemd.

En jij ? Hoe blij van cijfers word jij?

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of je belt /mail mij even!

Wat wil je nu écht?! - Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht?! – Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht? 

Ben je Blauw of Groen dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je investeren in andere mensen. Maar let op, Blauw en Groen doen dat ieder op hun eigen manier.


Plichtsgetrouw

Blauw wil dat zaken goed geregeld en georganiseerd zijn. Dat komt ook omdat Blauw plichtsgetrouw is (en vaak ook introvert). Blauw kan veel werk verzetten, energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen

Groen wil het vaak gezellig maken voor anderen. Groen communiceert uitbundig. Een goede sfeer creëren. 

Oranje en Rood zijn de drijfveren die iets neer willen zetten in dit leven. Het zijn drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. 


Sneller

Rood doet dat met een logica die ongeduldiger, ruwer maar ook sneller is dan Oranje. De rode drijfveer wil het nú niet straks. De valkuil van Rood is de neiging om in zwart-wit te denken. Je bent een vriend of vijand, het is nu of nooit. Dat zorgt voor Rood wel voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En ja, wat een ander daarvan vindt dan boeit Rood niets. Whatever ;)

Voor Oranje werkt iets neer willen zetten anders dan voor Rood. Oranje wil namelijk niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt, wil daar ook waardering voor krijgen. Oranje wil dus niet alleen resultaat maar ook graag het applaus wat daarbij hoort. Maakt het soms wel onnodig ingewikkeld. Want succesvol zijn én dat mensen je aardig blijven vinden vraagt wel het een en ander. 


Waarheid

Voor Paars en Geel geldt dat zij naar de waarheid zoeken, dat is wat zij écht willen. Dat doen ze wel op hun eigen manier.

Voor Paars is het leven een mysterie. Niet alles is te begrijpen. Paars maakt gebruik van symbolen en rituelen om dagelijkse ervaringen en emoties te begrijpen. Zo helpen rituelen bij de cycli van het leven. Er zijn niet voor niets rituelen bij de geboorte en bij overlijden en alle belangrijke fasen van het leven daartussenin. 


Onderzoeken

Geel ziet dat het mysterie van het leven juist iets wat je moet onderzoeken. Door het te onderzoeken wordt het juist begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel.

Die zoektocht van zowel Paars als Geel kan soms onbegrip oproepen bij anderen.

Ik weet nog dat een oud-collega van mij altijd bezig was met cursussen, workshops, therapieën, altijd bezig zichzelf te verbeteren. Soms wel zoveel dat een andere collega zei: 'Poeh, kan je ook even niet zoeken naar jezelf?!'

Toch begreep ik het ook wel. 

Zoektocht

Het lastige van de zoektocht van zowel Paars als Geel is dat het resultaat niet altijd makkelijk met anderen te delen is, het is toch een individuele zoektocht naar het mysterie van het leven.

En in die zoektocht ben je toch vaak alleen met je gedachten. En dat kan er soms voor zorgen dat je je eenzaam kan voelen. 

En als je Geel (of Paars) bent dan herken je dat gevoel misschien ook wel. Het is niet zielige eenzaamheid zal ik maar zeggen, geen achter-de0geraniums-gevoel. Maar wel het gevoel soms om niet begrepen te worden, het gevoel dat je de enige soms bent. En rationeel weet je heus wel dat het niet zo is. 


Alleen

Een tijd geleden gaf ik een training aan een team. De meesten hadden Groen, Oranje en Blauw als drijfveer. Eén van de teamleden was Geel en toen ik vroeg of zij zich wel eens alleen in de groep voelde, beaamde ze dat.

Daar schrok Groen van. Groen reageerde: 'Maar het is toch gezellig en het voelt toch goed zo met elkaar'. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Het gevoel van eenzaamheid meer in je hoofd dan in je hart zal ik maar zeggen. Dat jij bepaalde gedachten hebt die zich moeilijk laten delen omdat ze moeilijk uit te leggen zijn. 

Uitdaging

En zo heeft elke drijfveer zijn uitdaging bij wat je nu écht wilt in het leven. Voor Oranje is dat hoe kan je succes hebben en dat mensen je toch blijven waarderen. Voor Geel en Paars is dat de zoektocht die je eenzaam kan laten voelen. Voor Blauw is het dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd.  Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld.

En? Wat wil jij écht? En welke uitdaging kom jij daarbij tegen?

Nobody is you and that's your power - Drijfveren in de media #88

Nobody is you and that’s your power – Drijfveren in de media #88

‘Je duwt mensen in een hokje.’

‘Rood is natuurlijk beter dan Oranje.’

‘Oh, jij bent Blauw? Dan heb je geen visie.’

‘Je kan geen ondernemer of leidinggevende zijn als je geen … hebt.’

‘Hoe kan jij nou weten dat Trump Rood is?’

‘Alle profielen lijken op elkaar.’

Zomaar een paar opmerkingen die ik weleens hoor bij een presentatie of een training. En ja, natuurlijk klink ik dan een beetje als ‘Wij van WC-eend’ maar er zijn toch echt een paar fabels en mythes die ik graag even doorprik.

Je duwt mensen in een hokje 

Ja, als je een drijfverenprofiel gaat zien als de enige en absolute waarheid dan zeker! Nou ben ik zelf wars van dogma’s dus dat geldt ook hier. 

Wat je aan de hand van een drijfverenprofiel ziet, is wat de intrinsieke motivatie van iemand. Wat drijft haar of hem? Het zegt helemaal niets over iemand zijn intelligentie of hoe goed iemand is in zijn werk.


En ja, tijdens de training maken we allemaal wel eens grappen van je bent toch Groen, haal jij dan eens even koffie (Oranje grap overigens). Oranje kan ook best koffie halen ;)

Oranje is beter dan Rood

Het mooie van een drijfverenprofiel is dat er geen goed of fout is. 

Geel kan zich wel wat slimmer voelen maar ja…. 

En ook Oranje wil graag weten of het profiel goed is of liever eigenlijk de beste. 

En hoe flauw ook, er is geen fout of goed. Dat wat jou drijft, dat wat jou energie geeft en kost. Inzicht in hoe dat voor jou werkt, dat is wat telt. 

Oh, jij bent Blauw, dan heb je geen visie

Nou nee, zo simpel is het gelukkig niet! Want zoals ik altijd zeg iedereen kan elk gedrag vertonen van alle drijfveren. De vraag is alleen of het je drijft. Maar de meeste mensen zullen op de weg echt wel Rood gedrag vertonen als je wordt afgesneden. Daar hoef je niet Rood voor te zijn!


En zo is het attent zijn niet alleen Groen voorbehouden en opruimen niet alleen aan Blauw. Soms wel jammer want wat zou dit een super excuus zijn…..

Je kan niet ondernemen / leidinggeven als je geen …. hebt!

Ook deze opmerking is natuurlijk onzin. Vanuit jouw drijfveren geef je vorm aan je ondernemerschap of je leiderschap of… En iedereen doet dat op zijn eigen manier vanuit zijn eigen drijfveren. 

Maar vanuit de drijfveren kan je wel andere accenten leggen, vindt de een het belangrijk om samen te werken, weer een ander vertrekt vanuit een visie. En ook daar is geen goed of fout.

Hoe kan jij nou weten dat Trump Rood is?

Deze opmerking krijg ik wel eens als ik iets in het nieuws zie want Trump nu weer heeft uitgespookt ;). Ik weet namelijk niet of Trump Rood is. Wat ik wel zie is dat Trump veel Rood gedrag laat zien. Hij is besluitvaardig (over de kwaliteit van de besluiten kan je twisten), gaat confrontaties niet uit de weg, en je bent voor of tegen hem. Die voorbeelden van Rood gedrag (positief én negatief ) zie ik regelmatig in het nieuws. 

De disclaimer die ik dan ook graag daaraan toevoeg is dat ik niet kan weten wat iemand drijft zolang ik het drijfverenprofiel niet heb gezien. Maar wat we aan gedrag zien, dat kan ik natuurlijk wel benoemen. Zie het als een psychiater die wel uitingen van een bepaalde stoornis is kan zien maar natuurlijk geen diagnose kan stellen zolang de patiënt niet op de divan heeft gelegen. 

Alle profielen lijken op elkaar

Nou nee… Gelukkig niet! 

Echt, dan zou ik na tien profielen al gestopt zijn. Dat zou voor mij saai en voorspelbaar zijn. 

Ik heb nog geen enkel profiel gezien wat exact het zelfde is, in die ruim 6 jaar dat ik nu met drijfveren werk. Natuurlijk zijn er mensen die de eerste twee, soms zelfs drie drijfveren in de logica/acceptatieprofiel hetzelfde hebben. Maar dan blijkt toch altijd weer dat in de verwerping of de energiebalans er wel verschillen zitten. En gelukkig maar, anders was ik er alweer klaar mee geweest. Trainen van groepen / team is daarom ook altijd zo leuk! Nooit het zelfde.


Inzicht

Echt, ik van WC-eend, vind dat als je je drijfveren weet het  je zoveel inzicht geeft. Inzicht in wat jij belangrijk vindt in jouw business. 
Waar jij blij van wordt, wat je energie kost. 

Waarom sommige dingen je wel liggen en je voor andere zaken zo ongelooflijk veel moeite moet doen. Inzicht daarin geeft je ook een bepaalde rust en anderzijds ook juist weer een extra drive om voor je kwaliteiten te gaan staan.

Kortom: Nobody is you and that’s your power!

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of je belt /mail mij even!

Nee zeggen - Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee – Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee?!

Nou zo simpel is het vaak niet anders had je dat wel gezegd toch? Niet iedereen vind het even makkelijk om 'nee' te zeggen om allerlei redenen.

Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ bedoelde?

Geen vraag

Voor Paars zijn sommige dingen geen vraag. Daar moest ik even aan wennen toen wij net bij de hockeyclub waren. Sommige dingen zoals een sponsorloop of invallen zijn vaak niet echt een vraag. 

Het idee is namelijk dat je gewoon 'ja' zegt, een ongeschreven regel zeg maar.  Het gaat voor Paars namelijk niet om het individu maar het collectief.

Teleurstellen
Groen vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen.  Omdat Groen nu eenmaal graag anderen helpt. En als het kan waarom dan niet? Ook wil Groen niet graag mensen teleurstellen.

Maar ja, die 'ja' gaat vaak wel ten kosten van Groen zelf. Voor Groen kan ‘nee’ zeggen ook voor een eventuele confrontatie zorgen die Groen liever uit de weg gaat. 

Geen zin

Rood heeft geen moeite met die confrontatie. Die zegt ‘nee’ als het iets is waar hij/zij geen zin in heeft. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ‘nee’ te zeggen denkt Rood.

Toegevoegde waarde

Oranje zal ‘nee’ zeggen als het geen toegevoegde waarde heeft of Oranje niet dichterbij het doel brengt. Risico voor Oranje is dat overal een uitdaging in wordt gezien en vanuit dat oogpunt misschien sneller ‘ja' wordt gezegd want misschien levert het nog wat op.


Planning

Voor Blauw is ‘nee’ zeggen alleen aan de orde als het echt niet in de planning past. Als je op dezelfde middag in Maastricht en Groningen met zijn bijvoorbeeld. 

Ook kan voor Blauw een vraag of een verzoek vaak als een plicht voelen. Blauw is ook loyaal en vindt het daarom ook lastig om 'nee' te zeggen.

Niet nieuw

Voor Geel is dat makkelijker. Die is onafhankelijk en voelt niet snel iets als een  verplichting. Geel zal sneller ‘nee' zeggen als het om iets gaat wat Geel al eerder gedaan heeft, wat niet nieuw meer is voor Geel. Of gewoon simpelweg omdat iets anders leuker is.

Belang

Voor Turkoois is 'nee' zeggen niet moeilijk. Als het iets is wat niet in het grotere belang is, in het belang van gemeenschap of de wereld dan is zal Turkoois ‘nee’ zeggen. Turkoois is qua drijfveer nog onafhankelijker dan Geel daarin.  

'Nee' zeggen blijft lastig en kan je soms naast tijd ook energie kosten. Een tip is om te kijken of datgene wat gevraagd wordt jou ook energie oplevert. 

Heb jij een drijfverenprofiel gemaakt? Kijk dan in je energieprofiel (of reactieprofiel) welke taken jouw energie geven. Dat maakt het wellicht ook makkelijker voor je om 'nee' te zeggen of 'ja' ;)

En?  Wanneer zeg jij 'nee'?

Chateau Meiland end drijfveren - Drijfveren in de media #86

Chateau Meiland & drijfveren – Drijfveren in de media #86

​Ik kan er niet omheen om met een drijfverenbril ook even naar Chateau Meiland te kijken.

Was het bij ‘Ik vertrek’ nog een registratie van een verhuizing naar Frankrijk. Nu is het een real-life soap met een duidelijke marketingboodschap.

Martien is Oranje en weet feilloos hoe hij de media kan inzetten om zijn doel te bereiken. Sinds het begin van de serie zijn ze volgeboekt, was dat eerst heel 2019 inmiddels is het ook 2020.


Chateauwaardig 

Martien laat dan ook gedrag zien wat bij de Oranje drijfveer hoort. Vanuit status bezig zijn of beoordelen of dingen ‘chateau-waardig’ zijn bijvoorbeeld. Maar ook heel klantgericht zijn.

In één van de afleveringen zegt zijn dochters dat hij het vroeger zo vervelend vond om met iemand te praten in de winkel. Nu in het chateau lijkt hem dat geen moeite te kosten. Martien zijn uitleg: 'Ja daar betalen mensen nu voor'.  Oranje dus.


Opmerking

Maar ook Rood is Martien ook niet vreemd. Hij kan heel direct zijn. Tijdens de uitreiking van de Televizierring zeggen dat zij degenen zijn die SBS6 uit het slijk hebben getrokken, is een mooie Oranje/Rode opmerking ;). Ja, want wij zijn een kijkcijferkanon ;0).


Zijn vrouw Erica is meer van de Rode drijfveer. In een van de afleveringen zijn ze klaar om de volgende dag de eerste gasten te ontvangen. Iedereen gaat relaxen aan het nieuwe zwembad. En wat gaat Erika doen? Die gaat zonder enige voorbereiding beginnen met de sloop van het bijgebouw. Gewoon doen niet teveel nadenken lijkt haar motto.


Zoektocht

Ook dochter Maxime lijkt over de Rode en Oranje drijfveer te beschikken.

De zoektocht naar een ander chateau wordt gefilmd en Maxime verteld quasi nonchalant dat ze ook heel 2020 vol zitten en meer dan 100 mensen op de wachtlijst hebben staan.

Een groter chateau zou fijn zijn nu moet ze al die mensen teleurstellen. Denk niet dat het over teleurstellen gaat, wel meer kamers, mee mensen, meer winst.


Gezelligheid

Vriendin Caroline lijkt juist Rood te worden onder druk. Want dan gaat ze ook echt de confrontatie aan met Erica of Martien.

Dat ze het niet langer trok in het chateau is vanuit de drijfveren ook wel te verklaren. Zij lijkt wat meer Groen te zijn. Ze houdt van gezelligheid. Doelgerichtheid en efficiëntie vanuit Oranje is haar vreemd. Als ik het zo bekijk lijkt het haar allemaal wat tegengevallen, het is niet altijd gezellig er moet ook hard gewerkt worden. 


Emotie


Voor Groen is het ook lastig dat Rood vanuit emotie er allerlei dingen uitgooit. Even stem verheft of zelfs even schreeuwt. Groen wordt daar niet blij van, pakt het vaak persoonlijk op. 

Terwijl Rood vanuit emotie even heel duidelijk kan zijn, de confrontatie kan zoeken om na 5 minuten te zeggen, zullen we dan nu een kopje koffie drinken?

Of meer chateau-waardig: wijnen?!

En? Welke drijfveren herkende jij bij Chateau Meiland?

Wil jij weten wat drijfveren zijn?  Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden.

Amper reactie - Drijfveren in de media #85

Ik voelde mij een stampvoetende peuter – Drijfveren in de media #85

Een stampende peuter zo voelde ik mij. Ik zag dat het niet goed ging in zijn team en probeerde hem dat te laten inzien. Maar hij reageerde amper. 

Ik begreep het niet en ontplofte bijna. Wat kon ik nog meer doen om het hem duidelijk te maken dat het niet goed ging in zijn team. 

Geprobeerd

Ik had het eerst op een begrijpende manier aangepakt. Door te kijken of samen (Groen) het konden aanpakken. Amper reactie.

Ik probeerde het door goede argumenten naar voren te brengen. Mijn analyse (Geel) van de situatie (Geel). Amper reactie.

Ik heb het geprobeerd door afspraken te maken. Door een stappenplan (Blauw) te maken en prioriteiten (Rood) te stellen. Amper reactie.

Door hem te laten zien hoeveel het op zou leveren (Oranje) als het team weer zou samenwerken. Hoeveel meer we zouden kunnen bereiken.

Amper reactie.

Boter

Maar nee, ik kreeg geen enkele reactie. De argumenten, plannen, resultaten en analyses gleden van hem af als boter in een Tefalpan, als water van een paar eendenveren.


Boos

En toen werd ik boos, ik voelde mij machteloos. Ik voelde mij een stampende-op-de-grond-liggende-krijsende-peuter-in-de-supermarkt! En dacht in blokletters: Hoe Kan Ik Het Je Dan Duidelijk Maken?!

Ik gebruikte wat krachttermen, dreigde met van alles en nog wat maar geen reactie.

Ik begreep er helemaal niets meer van. 

Valkuil

Totdat ik kennismaakte met de valkuil van Turkoois. De valkuil van Turkoois kan namelijk zijn dan anderen Turkoois als onbegrijpelijk ervaren. Dat Turkoois niet in beweging komt omdat de relativerende kant zo sterk is dat anderen het als nihilisme kunnen zien. Dat alles zag ik als een Tefal laag.

En dus keek ik op een afstandje naar mijzelf en dacht: waar ben ik mee bezig?

Relevant

Turkoois komt namelijk alleen in beweging als zij het zelf relevant vinden. En dan kan je gaan gillen, krijsen of stampvoeten dat glijdt allemaal van Turkoois af. Je kan gaan beredeneren, overtuigen, resultaten laten zien, als Turkoois het zelf niet relevant is glijdt het als water van de eendenveren af.

En? Wat herken jij in de Turkoois? Van jezelf of van anderen?

Is dit alles - drijfveren in de media #84

Is dit alles? – Drijfveren in de media #84

s dit alles? Whoehoehoe… 

Als je van mijn generatie bent dan weet je dat dit een nummer van Doe Maar is. 

Ben je jonger en ken je Doe Maar niet? ? Tsja dan is dat toch een gemis? Of zoals een schoolvriend dat tegen mij zei: Kan je je voorstellen dat er nu een hele generatie opgroeit die Doe Maar niet kent. Haha...


Flinke winsten

Dat doet mij vaak denken aan organisatie die flinke winsten maken en dan een draai maken naar Groen. Die dan denken is winst maken alles? 

Zoals KPMG die een tijdlang op de gevel had hangen : People driven progress.  Echt, ik geloof er niets van dat een Oranje organisatie zoals KMPG die zo gericht is op status en resultaat ineens Groen gaat 'doen'.

Vals Groen
Ik noem dat vals Groen. Groen doen om geaccepteerd te worden of liever nog Groen doen om ervoor te zorgen dat je bereikt wat je wil bereiken, daar is niks oprechts aan. 

Ik zie het ook in mijn vakgebied, organisaties die ineens roepen ons ‘human capital’. 

Maar al te vaak zie ik dat het niet meer dan een slogan is, het is niet echt.

En als het niet echt is, pretendeer het dan ook niet, zeg ik vanuit mijn principieel Geel ;)


Écht!

Een écht Oranje/Groene organisatie zorgt ervoor dat mensen elkaar écht leren kennen, dat mensen achter hun beeldschermen vandaan komen. Dat je echt samenwerking waardeert en stimuleert.

Dat je er achter komt dat je eigenlijk veel meer gemeen hebt met een collega dan je dacht. Dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in je collega’s.


Excessen

Het Groen houdt de Oranje excessen buiten de deur als het gaat om onbeheerste groei ten koste van alles. Met Groen in huis komt er meer aandacht voor de omgeving (de mensen, de dieren, de natuur).

Ben je een Oranje/Groene ondernemer dan doe je graag zaken met mensen die je goed kent. Je gunt elkaar dan ‘business’.

Marketing

Groen kan het soms wel moeilijk hebben met de Oranje marketing. Want ja, dan gaat het ineens over jou en je product terwijl je eigenlijk iemand wilde helpen. 

Daar komt volgens mij ook wel het verhaal vandaan dat het niet om jou gaat. Het gaat toch om die ander of om het product dat je wilt verkopen. Ik denk niet dat het zo is, mensen kopen bij jou omdat ze een klik met jou hebben. 


Geen aandacht

Vanuit Oranje/Groen is er geen aandacht voor de processen, voor het borgen van processen. Voor het aanbrengen van structuur. Groen wil graag alleen maar maatwerk en Oranje  kijkt wat het snelste resultaat geeft en heeft geen zin in regels die het speelveld beperken. Maar ja, je hebt Blauw wel nodig voor je cijfers, je boekhouding en je processen. Uitbesteden dan maar?

En? Heb jij nog voorbeelden van Oranje organisaties die Groen ‘doen’?