Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Samenwerken of liever niet – Drijfveren in de media #97

Dit weekend verzuchtte onze oudste ‘ik vind samenwerken niets, ik werk liever alleen. Dan kan ik mijn eigen tempo bepalen en weet ik ook zeker dat ik op tijd klaar ben en niet op het allerlaatste moment nog bezig ben. Ook is het niet eerlijk dat er mensen zijn die bijna alles doen en anderen niets’. 

Samenwerken. Pffft… Ik word er ook niet altijd blij van maar dan weer om andere redenen dan onze oudste. 

Mijn eigen gang gaan
Ik ga graag namelijk heel graag mijn eigen gang, als ik ineens besluit het toch anders te doen dan kan dat. Ik hou er niet van van te voren afspraken te maken, ik overzie namelijk niet gelijk alles. Ik heb wat 'broedtijd' nodig en dan kan ik ineens iets neerzetten. En als de ander begint over iets wat ik 'moet' doen dan haak ik af.... (Ik moet namelijk helemaal niets behalve ademhalen ;).


Onderwijs

In het onderwijs wordt er veel nadruk gelegd op samenwerken en dat snap ik. Ik bedoel je moet toch weten hoe het werkt, je sociaal; ontwikkelen, conflicten aan kunnen gaan en alles. Maar soms…


Afstuderen

Voor mijn HBO studie Personeel & Arbeid moest je met zijn tweeën afstuderen. Samen met een studiegenoot deden we onderzoek bij mijn eerdere stagebedrijf. Ik denk dat het rond februari was, dat mijn mentor vroeg of ik in mei wilde afstuderen of na september. Ik keek hem wat vragend aan. Natuurlijk wilde ik in mei afstuderen en niet pas na september. Als je dat wil, zei hij, ga dan alleen verder en studeer alleen af.

Ik weet nog dat er op dat moment allerlei gedachten door mij heen schoten. Waarom kwam hij daar nu pas mee? Je moest toch met zijn tweeën afstuderen? Als mijn studiegenoot het niveau niet had waarom kwamen ze daar dan pas in het laatste jaar mee?

Nou die laatste vraag kon ik zelf wel beantwoorden. We werkten zoveel in groepjes dat als iemand een beetje meewerkte het al snel goed was. Het was makkelijk om een beetje onder te duiken in die groepjes. Als je meehielp met aantekeningen maken of andere taken was het al snel goed. We spraken elkaar niet aan of je inhoudelijks wel iets meebracht. En alleen als je echt niets deed dan spraken we elkaar aan.

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Nu als zzp-er/ondernemer vind ik het wel leuk om samen te werken maar het is een andere manier van samenwerken als tijdens mijn studie. Ik werk samen of spar met mensen die dezelfde vragen hebben als ik. Samen kijken wat werkt, wat resultaat oplevert. Dat vind ik een fijne manier van samenwerken. Maar dat is voor iedereen anders.


Samenwerken en drijfveren

Samenwerken wordt namelijk door elke drijfveer anders gezien.  

Geel ziet samenwerken als het samen inhoudelijke oplossingen vinden. 

Groen wil graag overleggen en samen een groepsgevoel creëren.

Oranje wil samen doelen bepalen en samenwerken om die doelen te behalen. 

Blauw vindt het belangrijk dat iedereen doet wat afgesproken is en goed en degelijk werk levert.

Rood wil samen met zijn makkers de strijd aan gaan.

Paars stelt zich bescheiden en dienstbaar op in de samenwerking.

En Turkoois tenslotte werkt samen om zo een betere wereld / samenleving te creëren. Voor Turkoois dient samenwerken een groter belang. 

En ? Wat is samenwerken voor jou?

Geen Blue Monday voor mij - Drijfveren in de media #96

Geen Blue Monday voor mij – Drijfveren in de media #96

Vandaag is het Blue Monday. Het tijdstip om even te checken wat er met je goede voornemens is gebeurd. Heb je ze volgehouden of ben je na dag 3 weer over gegaan tot de orde van dag? Of heb je geen voornemens gemaakt, want onzin.

Dat hele Blue Monday blijkt een PR verhaal en helemaal geen echte theorie.


Het échte verhaal

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall namelijk Blue Monday. Hij maakte een formule waarin variabelen opgenomen waren als schulden, salaris, hoelang het geleden kerst was (haha), goede voornemens, motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. De theorie en formule zijn echter (volgens The Guardian) geschreven door een pr-bureau en de wetenschapper Cliff Arnall kreeg geld aangeboden om zijn naam er aan te verbinden.

Geweldig dit hele verhaal is natuurlijk ook weer te bekijken vanuit drijfveren. 

Drijfveren

Zo’n PR bureau is gedreven door doelen en resultaat, Oranje dus. Omdat er iets van status (Oranje) aan deze theorie (Geel) toegevoegd moest worden ‘koop’ je een wetenschapper. Best Oranje ;) Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen.

Het is ze wel gelukt Social Media staat er vol mee en ook mag elke wetenschapper en geluksgoeroe op deze dag weer in verschillende media hun mening geven.

Geluk

En weet je, voor mij gaat het om geluk. Waar word jij blij van? Elke dag van het jaar? Niet alleen die ene Blue Monday, die dus niet bestaat.

Vanuit de drijfveren is heel goed te herkennen waar je blij van wordt.

Oefening

Maar eerst een kleine oefening, schrijf eens een paar dingen op die je gelukkig maken. Vind je het lastig? Maak dan ze zin af: Ik voel mij gelukkig als …. 

Het kan zo simpel en ingewikkeld als je zelf wilt. En niemand hoeft jouw lijstje te zien. Dus gewoon opschrijven! Deze oefening staat in het boek De logica van Geluk zie ook mijn blog daarover.


Wat maakt jou gelukkig?

En? Wat staat er op jouw lijstje? Veel dingen die je gelukkig maken zijn ook weer terug te leiden zijn naar jouw drijfveren.

De mensen in deze video noemden waar zij blij van werden: familie (Paars), vrienden (Groen), goede cijfers (Oranje), andere mensen zien lachen (Groen), iets doen zoals zwemmen (Rood).

Blue Monday - Drijfveren in de media #96

Dus, hoe zorg jij ervoor dat je energie houdt? 

Door díe dingen te doen waar je blij van wordt.

Of dat nu een klus afmaken is. Of samenwerking. Of in een nieuw boek beginnen, een nieuwe stad bezoeken (ja, daar word ik heel blij van!). Lekker resultaat halen. Of juist snel een beslissing nemen. Of misschien krijg jij wel energie van anderen helpen of zingeving ervaren. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt.

Heb jij tenminste nooit meer een Blue Monday ;)

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Pakjesavond - Drijfveren in de media #93

Pakjesavond – Drijfveren in de media #93

Vanavond is het pakjesavond! De afgelopen twee weken heb ik geprobeerd om op tijd te beginnen met het helpen bij de surprise. Gelukkig hoeft alleen onze jongste er één te maken voor school, dat scheelt een hoop stress thuis.

Op zich allemaal best gezellig. Maar weet je wat is het is met surprises met mij? 

1. Ik hou niet van verplicht geknutsel.

2. Ik hou niet van geknutsel met een deadline.

3. Ik heb altijd fantastische ideeën maar in de praktijk pakt dat toch altijd minder goed uit…. 

4. Ik hou niet van moeten...

Hoor ik je nu lachen terwijl je dit leest?!

Planning
En ja, ik ben Geel dus ik hou van ruimte, vrijheid en creatief genoeg. Maar onder druk word ik Blauw dus dan ga ik plannen. De spullen voor het knutselen worden op tijd in huis gehaald. Zo hadden we twee weken geleden al het kadootje gekocjht en het karton. En drie weken geleden was ik al begonnen om dozen te ‘spotten’ waarmee geknutseld kon worden. 

Dobbelspel

Thuis vieren we vanavond Sinterklaas met een dobbelspel. Iedereen koopt één leuk, één stom en één lekker kadootje. Het stomme kadootje mag ook iets zijn uit ons huis, een wc-rol, schuurspons, stofzuigerzak, blik bruine bonen, hoe stommer hoe beter. 

Die stomme kadootjes vind ik vaak nog het leukste om te bedenken :0). Dat zal mijn Oranje drijfveer zijn die opspeelt, want Oranje vind het te leuk om iemand ‘in de zeik’ te nemen.

Drijfveren

De drijfveren zie je duidelijk terug ook als het gaat om surprises.

Zo ken ik een vriendin en haar moeder heeft de surprise altijd een week na lootjes trekken af. 

Diezelfde vriendin had een vader die op 5 december nog niets had gemaakt. Die dan altijd de schuur en kelder in dook om een uur voor pakjesavond nog even iets van surprise te maken met wat hij daar vond. Creatief was hij zeker!

Pakjesavond - Drijfveren in de media #93

Af
Het zal je niet verbazen, Blauw heeft uiteraard zijn surprise ruim van te voren af. Geldt overigens niet alleen voor surprises. Blauw is van de planning. Weet precies wanneer er wat moet gebeuren en doet dat dan ook!

Anders

Dat ligt bij Geel wel wat anders. Geweldige creatieve ideeën die bij nader inzien zeer moeilijk uitvoerbaar blijken te zijn. Doordat er veel ideeën de revue moeten passeren duurt het even voordat Geel begint.

En dan blijkt regelmatig dat de verf niet dekt (uit eigen ervaring), het ontwerp hopeloos is (eigen ervaring) en dat het er toch heeeeel anders uitziet dan je in gedachten had (je raadt het al, eigen ervaring).

Even snel

Rood zet gewoon even snel een surprise in elkaar, niet te moeilijk. Even googelen op makkelijk of snel te maken surprise en hoppakee in een uurtje klaar, wel vaak de avond van te voren.  Maar er waren dan ook allemaal andere brandjes die geblust moesten worden in de weken daarvoor.

Voor schut

Oranje heeft er echt zin in: lekker iemand afzeiken in het gedicht! Of iemand een beetje voor schut zetten met een surprise, moet kunnen toch?!

Heerlijk avondje

Voor Groen is het echt een heerlijk avondje, gezellig met z’n allen. Hapjes staan klaar, slingers hangen, pepernoten gebakken, liedjes opgezet. Nou laat de Sint maar komen! En o ja, die Pietendiscussie daar gaan we het niet over hebben vanavond. Dan wordt het zo ongezellig!

Traditie

Traditie dat is waar het voor Paars om draait. Paars houdt nou eenmaal van traditie. Dus viert Paars Sinterklaas zoals altijd. Zo speelt Oom Henk altijd Sinterklaas. Zo doen we altijd surprises. Zo doen we bij elk kadootje een gedicht. Zo gourmetten we altijd met Sinterklaas. Bakt Oma altijd een banketletter. Nou je hebt het plaatje wel, denk ik? 

En jij ? Hoe ga jij van Pakjesavond genieten? Herken je je drijfveer of die van je gezin, familie, vrienden hierin?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Kijk dan hier!

Tips om jouw plan voor 2020 te maken - Drijfveren in de media #92

Tips om jouw jaarplan te maken – Drijfveren in de media #92

Ik zat even te tellen, nog 34 dagen en dan is het alweer 1 januari 2020. 

Pfft.. 

Op de een of andere manier krijg ik daar altijd stress van. Raar eigenlijk want juist na 31 december liggen er weer 365 dagen voor ons. En in 2020 nog een dag extra dus wel 366 dagen!

En zoals elk jaar vliegen de post met doelen stellen en je jaarplan voor je eigen business maken weer om de oren. 

Als ik als interimmer werk dan maak ik uiteraard ook die plannen voor HR (of draag eraan bij). Maar voor mijn eigen business maakte ik eigenlijk nooit zo’n plan. Dat was ook altijd mijn blauwe afkeer denk ik ;)


Beginnen

Maar vorig jaar ben ik daar toch maar eens mee begonnen. En beginnen is 1 ding maar bijhouden is vaak een uitdaging voor mij. Maar sinds een jaar plan ik niet alleen ik hou ook wat data bij. toen ik vorige week met een collega ondernemer aan het sparren was dacht ik ineens dat het misschien toch wel fijn is om alle acties in ieder geval een beetje te plannen. In de zin van: wanneer wil ik mijn online trainingen (online en live)geven, wanneer plan ik mijn webinars in etc.


Slim

Een slimme manier om je jaarplan te maken is aan de hand van de verschillende drijfveren. Zorg dat je in jouw plan niet alleen doelen (Oranje) neerzet, zoals omzet maar ook andere aspecten meeneemt.

Mix
Uiteraard maak jij je eigen mix van drijfveren en afhankelijk van jouw eigen drijfveren zullen er twee of misschien wel drie leidend zijn. Maar aandacht voor alle zes de drijfveren (of zeven als je Turquoise ook mee wilt nemen) zorgt ervoor dat je ook wat balans brengt in je plannen.


Want ik heb geen moeite om een visie, strategie en focus aan te brengen. Maar ik zou wel eerder de Paarse, Turquoise, Groene en Blauwe aspecten vergeten. 

Dat ik in mijn plan alle aspecten meeneem: Wie ben ik? Wat doe ik? Klopt het nog wat ik doe? Klopt het nog waar ik voor sta? Hoe communiceer ik dit? Hoe spreek ik mijn klanten aan?

Allemaal leuk maar waar begin je? Relax, ik neem je even mee door de drijfveren. 

Grote kans dat jij al 2 of drie aspecten hebt meegenomen in je plan. Kijk dus vooral naar de aspecten die nog missen of onderbelicht zijn.

Stap 1 Missie en visie
Stap 1 is namelijk de missie en de visie. De missie vanuit Paars, wie ben jij? Waar sta jij voor? Wat zijn jouw kernwaarden en competenties? Hoe herkennen klanten jou, waarin onderscheid je je?

Dan de Visie (Geel). Waar wil je staan over 3-5 jaar? Welke ontwikkelingen zie je? Hoe kan je waarde blijven toevoegen aan je klanten?

Stap 2 Strategie en focus
Stap 2 is de strategie en de focus. De strategie vanuit Oranje, welke doelen stel je voor jezelf / jouw business? Hoe ga je je visie vorm geven? Wat is je doelgroep? Welke groei wil je maken?

De focus (vanuit Rood). Want wat geef je prioriteit, waar kies je voor? Welke bottlenecks voorzie je en hoe zorg je ervoor dat je daar geen last (meer) van hebt.

Stap 3 Mens en Structuur 
Dan Stap 3 de Mens, vanuit Groen. Zijn er nog anderen die je kan betrekken bij je plan. Zijn er mensen betrokken bij de uitvoering van je plan? Kan je hen echt betrekken, mee laten lezen oid? Denk bijvoorbeeld aan je VA of je thuisfront. Maar je kan ook denken aan mensen die je nodig hebt voor de uitvoering van je plan. Wil je een boek uitgeven, een bedrijfsvideo maken? 

En dan de structuur, Blauw. Maak een helder plan waarin staat wat er precies moet gebeuren. Werk je samen met anderen (maak dan ook een taakverdeling). 

En tot slot Turkoois. Wat is voor jou de essentie? Wat is relevant? Waar doe je het voor? 

Onvoldoende aandacht zorgt voor ...
En om nog even goed scherp te hebben waar je het voor doet: onvoldoende aandacht voor een of meer aspecten zorgt voor problemen. 

Het ontbreken van een missie, geen aandacht voor Paars zorgt ervoor dat zaken als los zand worden gezien. Klanten gaan zich afvragen waar jij nu voor staat.

Het ontbreken van een visie, geen aandacht voor Geel zorgt voor onrust over de toekomst bij jezelf maar ook bij je klanten. Want ben je wel vernieuwend genoeg of doe jij al heel lang hetzelfde?

Geen strategie, geen aandacht voor Oranje, zorgt voor verwarring. Doelloos dwalen. Klanten vragen zich af of je wel ondernemend genoeg bent.

Ontbreken van de focus draagt bij aan ‘zwalkgedrag’ er is onvoldoende urgentie. Je pakt niet door wanneer dat noodzakelijk is. En dat is precies de vraag die jouw omgeving gaat stellen, pak je wel voldoende door?

Chaos, wanorde ontstaat wanneer er geen aandacht is voor structuur, voor Blauw dus. Klanten vragen zich of of je wel levert wat je beloofd hebt.

En tot slot geen aandacht voor de mens. Zeker als je samenwerkt met anderen is dit van belang (en trouwens ook voor het thuisfront). Mensen kunnen  zich miskend gaan voelen. Luister je eigenlijk wel naar hen? 

En vanuit Turkoois geldt dat jij je verbonden moet voelen, dat jij echt voelt waarvoor je het doet. Niemand anders kan je dat vertellen, pas als jij het voelt kom je in beweging. 

Zo zie je hoe belangrijk het is om in je plan alle drijfveren mee te nemen. Een goed plan bevat al deze aspecten.


Zo… dan ga ik nu maar eens beginnen aan mijn eigen plan.

En jij ? Maak jij ook een plan?

P.S. heb je nog geen persoonlijk drijfverenprofiel? Kijk hier voor meer informatie. In deze video laat ik je zien hoe een persoonlijk drijfverenprofiel eruit ziet.

Nee zeggen - Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee – Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee?!

Nou zo simpel is het vaak niet anders had je dat wel gezegd toch? Niet iedereen vind het even makkelijk om 'nee' te zeggen om allerlei redenen.

Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ bedoelde?

Geen vraag

Voor Paars zijn sommige dingen geen vraag. Daar moest ik even aan wennen toen wij net bij de hockeyclub waren. Sommige dingen zoals een sponsorloop of invallen zijn vaak niet echt een vraag. 

Het idee is namelijk dat je gewoon 'ja' zegt, een ongeschreven regel zeg maar.  Het gaat voor Paars namelijk niet om het individu maar het collectief.

Teleurstellen
Groen vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen.  Omdat Groen nu eenmaal graag anderen helpt. En als het kan waarom dan niet? Ook wil Groen niet graag mensen teleurstellen.

Maar ja, die 'ja' gaat vaak wel ten kosten van Groen zelf. Voor Groen kan ‘nee’ zeggen ook voor een eventuele confrontatie zorgen die Groen liever uit de weg gaat. 

Geen zin

Rood heeft geen moeite met die confrontatie. Die zegt ‘nee’ als het iets is waar hij/zij geen zin in heeft. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ‘nee’ te zeggen denkt Rood.

Toegevoegde waarde

Oranje zal ‘nee’ zeggen als het geen toegevoegde waarde heeft of Oranje niet dichterbij het doel brengt. Risico voor Oranje is dat overal een uitdaging in wordt gezien en vanuit dat oogpunt misschien sneller ‘ja' wordt gezegd want misschien levert het nog wat op.


Planning

Voor Blauw is ‘nee’ zeggen alleen aan de orde als het echt niet in de planning past. Als je op dezelfde middag in Maastricht en Groningen met zijn bijvoorbeeld. 

Ook kan voor Blauw een vraag of een verzoek vaak als een plicht voelen. Blauw is ook loyaal en vindt het daarom ook lastig om 'nee' te zeggen.

Niet nieuw

Voor Geel is dat makkelijker. Die is onafhankelijk en voelt niet snel iets als een  verplichting. Geel zal sneller ‘nee' zeggen als het om iets gaat wat Geel al eerder gedaan heeft, wat niet nieuw meer is voor Geel. Of gewoon simpelweg omdat iets anders leuker is.

Belang

Voor Turkoois is 'nee' zeggen niet moeilijk. Als het iets is wat niet in het grotere belang is, in het belang van gemeenschap of de wereld dan is zal Turkoois ‘nee’ zeggen. Turkoois is qua drijfveer nog onafhankelijker dan Geel daarin.  

'Nee' zeggen blijft lastig en kan je soms naast tijd ook energie kosten. Een tip is om te kijken of datgene wat gevraagd wordt jou ook energie oplevert. 

Heb jij een drijfverenprofiel gemaakt? Kijk dan in je energieprofiel (of reactieprofiel) welke taken jouw energie geven. Dat maakt het wellicht ook makkelijker voor je om 'nee' te zeggen of 'ja' ;)

En?  Wanneer zeg jij 'nee'?

Amper reactie - Drijfveren in de media #85

Ik voelde mij een stampvoetende peuter – Drijfveren in de media #85

Een stampende peuter zo voelde ik mij. Ik zag dat het niet goed ging in zijn team en probeerde hem dat te laten inzien. Maar hij reageerde amper. 

Ik begreep het niet en ontplofte bijna. Wat kon ik nog meer doen om het hem duidelijk te maken dat het niet goed ging in zijn team. 

Geprobeerd

Ik had het eerst op een begrijpende manier aangepakt. Door te kijken of samen (Groen) het konden aanpakken. Amper reactie.

Ik probeerde het door goede argumenten naar voren te brengen. Mijn analyse (Geel) van de situatie (Geel). Amper reactie.

Ik heb het geprobeerd door afspraken te maken. Door een stappenplan (Blauw) te maken en prioriteiten (Rood) te stellen. Amper reactie.

Door hem te laten zien hoeveel het op zou leveren (Oranje) als het team weer zou samenwerken. Hoeveel meer we zouden kunnen bereiken.

Amper reactie.

Boter

Maar nee, ik kreeg geen enkele reactie. De argumenten, plannen, resultaten en analyses gleden van hem af als boter in een Tefalpan, als water van een paar eendenveren.


Boos

En toen werd ik boos, ik voelde mij machteloos. Ik voelde mij een stampende-op-de-grond-liggende-krijsende-peuter-in-de-supermarkt! En dacht in blokletters: Hoe Kan Ik Het Je Dan Duidelijk Maken?!

Ik gebruikte wat krachttermen, dreigde met van alles en nog wat maar geen reactie.

Ik begreep er helemaal niets meer van. 

Valkuil

Totdat ik kennismaakte met de valkuil van Turkoois. De valkuil van Turkoois kan namelijk zijn dan anderen Turkoois als onbegrijpelijk ervaren. Dat Turkoois niet in beweging komt omdat de relativerende kant zo sterk is dat anderen het als nihilisme kunnen zien. Dat alles zag ik als een Tefal laag.

En dus keek ik op een afstandje naar mijzelf en dacht: waar ben ik mee bezig?

Relevant

Turkoois komt namelijk alleen in beweging als zij het zelf relevant vinden. En dan kan je gaan gillen, krijsen of stampvoeten dat glijdt allemaal van Turkoois af. Je kan gaan beredeneren, overtuigen, resultaten laten zien, als Turkoois het zelf niet relevant is glijdt het als water van de eendenveren af.

En? Wat herken jij in de Turkoois? Van jezelf of van anderen?

Door welke bril kijk jij - Drijfveren in de media #74

Door welke bril kijk jij? – Drijfveren in de media #74

Communiceren blijft lastig. Van de week belde ik de meldkamer van de politie omdat er voor de deur een ongeluk was gebeurd. Iemand vroeg of ik aan de politie aan het bellen was. Ik zei ja, de politie is onderweg. Daar was de meldkamer het niet mee eens, mevrouw ik stel eerst een paar vragen voordat ik bepaal of de politie komt. 

Ah, oké....

Oplossen

In mijn wereldbeeld was er een probleem (ongeluk) en dat wilde ik even op een Oranje manier oplossen. Politie bellen dan kan die het verkeer gaan regelen voor de deur.

Maar nee, zo simpel was dat niet volgens de meldkamer. Een aantal vragen bepaalde of de politie wel of niet zou komen. Gek, maar de vraag of er een gevaarlijke verkeerssituatie ontstond voor de overige weggebruikers niet. Wel of de partijen met elkaar op de vuist wilden. Nou dat niet...

Schakelen

Op dat soort momenten moet ik altijd even snel schakelen. O ja, meldkamer is Blauw, ik moet even terugschakelen. Netjes en rustig de vragen beantwoorden terwijl een vrachtwagen vol in zijn ankers moet om een nieuw ongeluk te vermijden. 

Rood en dus dwingend gaan zijn dat de politie echt moet komen, helpt niet weet ik.

Dus ja, proberen die ander te begrijpen.

En of je dat wilt dat is aan jou. Maar het kan wel handig zijn. 

Gefrustreerd

Een voorbeeld, als je een kat hebt, ga je geen takken gooien om haar te laten apporteren. En vervolgens zelf gefrustreerd af te haken omdat ze dat niet doet. En als je een hond hebt dan ga je er niet vanuit dat hij de hele dag slaapt en niet wil wandelen. 

Datzelfde geldt voor de persoon tegenover jou. Als jij realistische verwachtingen hebt dan kan je dat helpen om die persoon te begrijpen en raak jij niet gefrustreerd.

Je kan tenslotte niet veranderen hoe andere mensen zich gedragen of welke behoefte zij hebben. Maar je kan er wel voor kiezen om uit te zoeken hoe je het beste uit die andere persoon naar boven haalt.

Samenwerken

Want jij en ik ook hebben allemaal momenten dat je met mensen moet samenwerken, waar je niet onderuit kan. (Ook al ben je zzp-er ;) 
Of dat nou de mensen zijn die je inhuurt om bepaalde dingen te doen, de collega’s met wie je samenwerkt of de andere vrijwilligers op de sportclub.

Je kan ervoor kiezen om te ontdekken wie die andere persoon is. Wat hem/haar drijft. 

Dezelfde bril

Vaak ga je er automatisch van uit dat die ander op dezelfde manier in elkaar steekt als jijzelf. Dat die persoon door dezelfde bril naar de wereld kijkt.

Helaas....

Door welke bril kijk jij - drijfveren in de media #74

Want je kijkt nu eenmaal anders naar de wereld als je die als een jungle ervaart (Rode drijfveer) waar je moet vechten voor je recht en je ervoor moet zorgen dat je respect krijgt. 

Of dat je de wereld ziet als complex (Gele drijfveer) en die jij moet analyseren om te kunnen begrijpen.

Of dat de wereld een complete chaos (Blauwe drijfveer) zijn als we niet organiseren en ons aan de regels houden

Of de wereld als een onveilige plek (Paarse drijfveer) ervaart, waar je als groep bij elkaar moet blijven en je door middel van rituelen met elkaar bent verbonden.

Of de wereld ziet als vol kansen (Oranje drijfveer) en  je leeft volgens het motto: als je iets wil dan kan je het ook! 

Of je ziet de wereld als gelijkwaardig (Groene drijfveer), we moeten elkaar helpen en gelijkwaardige mogelijkheden creëren

Of je ziet de wereld als een levend geheel (Turkoois) waar we moeten focussen op de gezamenlijke problemen

Vanuit de drijfveren dus zeven verschillende ‘brillen’ om naar de wereld te kijken. 

En vanuit die kijk op de wereld communiceer je dus ook.

En regelmatig realiseer ik mij dan, ok stop, wacht even, wie zit er aan de overkant en wat heeft die persoon van mij nodig?

En? Heb je wat aan dit inzicht? Hoor het graag!

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

netwerktips -drijfveren in de media #73

Netwerktips – Drijfveren in de media #73

Netwerken, hoe doe je dat? Dat vroeg ik mij af toen ik net voor mijzelf begon. 

Het leek mij helemaal niet leuk. Praten met vreemden zoveel mogelijk visitekaartjes uitdelen én scoren. Maar ja, als ik opdrachten wilde binnenhalen moest dat natuurlijk wel gebeuren.

Zoektocht
In mijn zoektocht naar een netwerk waar ik mij bij aan wilde sluiten kwam ik Vrouw & Zaak Bollenstreek tegen. Zij organiseerden een netwerkavond met Coco de Meyere in Noordwijk.

Aangekomen bij de locatie sprak ik mijzelf moed in: zo moeilijk kan het niet zijn, beetje praten, komt wel goed! Je kan toch praten, nou dan!

Binnenkomst
Bij binnenkomst zag ik veel vrouwen en geen enkele daarvan kende ik. Er stond een catwalk waar Coco de Meyere haar praatje zou houden. Naast de catwalk stonden stoelen en ik nam plaats.

Die avond ontmoette ik diverse ondernemers die allemaal enthousiast over hun bedrijf vertelden. 

Eenmaal pratend merkte ik dat netwerken, wat zo’n ding leek, best leuk was. Nieuwe mensen ontmoeten, praten over wat je interesseert, niet zo moeilijk toch?

Klik
Ook die avond maar ook alle andere avonden in de jaren daarna, merkte ik dat ik met sommigen sneller een klik had dan met anderen. Maar ook dat mensen vanuit verschillende behoeftes kwamen netwerken. 

De één had echt een doel om minimaal 5 nieuwe mensen die avond te spreken en haar kaartjes uit te delen. 

De ander kwam voor de gezelligheid. 

En ik? 

Inspiratie
Ik kwam voor de inspirerende sprekers en te horen hoe andere ondernemers met bepaalde zaken om gingen. Hadden ze praktische tips, handige weetjes?

Met de kennis die ik nu heb vanuit de drijfveren kan ik heel goed voor mijzelf verklaren waarom een netwerk voor mij moet inspireren. 

En kan jij vanuit jouw drijfveren verklaren waarvoor jij naar een netwerkbijeenkomst gaat?

Gesprekspartner
Hoe handig (Oranje!) is het als je herkent wat jouw gesprekspartner drijft. (Natuurlijk met de disclaimer* die ik altijd geef.) 

Dat je weet wat die persoon belangrijk vindt. 
Dat je die persoon beter leert kennen. 
Misschien zelfs wel wilt kunnen overtuigen dat jij hem/haar iets te bieden hebt. 

Drijfveer en antwoord
Je kan de drijfveer van iemand herleiden aan het soort antwoord wat hij geeft op jouw vragen.

Groen antwoordt op je vraag , stelt ook vragen terug, luistert en praat met name over mensen (anderen zoals collega’s). 

Geel geeft als antwoord op jouw vraag een zeer brede schets. Beschouwt en kijkt omhoog bij het praten (dat is zo, omdat Geel vaak hardop denkt en praat ;). 

Oranje praat met name over de behaalde resultaten (vooral die hij/zij zelf heeft gerealiseerd). Over hoe goed het wel niet gaat. Oranje kan echt zenden en stelt (bijna) geen vragen aan jou terug. 

Blauw antwoordt zakelijk, feitelijk. Maakt weinig contact met jou. Geeft zeer gedetailleerde antwoorden. Heeft behoefte aan structuur en duidelijkheid. 

Rood antwoordt direct en kort op je vraag. Lijkt soms over je vraag heen te lopen. 

Paars kan argwanend reageren op de vragen die jij stelt. Zal je voorzichtig inwijden op het onderwerp waar jij vragen over hebt. 

Turkoois maakt graag écht verbinding, luistert geconcentreerd. 

Nodig
En als je dan hebt kunnen inschatten wat de drijfveer van je gesprekspartner is dan kan je schakelen naar wat die persoon van jou nodig heeft.

Groen wil graag aandacht en het gevoel hebben dat hij/zij ertoe doet.

Geel wil graag iets van je leren, door jou geïnspireerd raken. 

Oranje wil graag van jou horen hoe jij succesvol bent geworden. Welke handige tips jij hebt. 

Blauw wil graag dat je duidelijk uitlegt wat je precies doet, houd je bij de feiten, benoem details, maak er geen blabla verhaal van. 

Rood wil respect van jou en verbindt zich graag met ‘echte winnaars’. Houdt van held-verhalen. Hoe jij uit de goot bent geklommen bijvoorbeeld ;)

Paars laat zich graag leiden door iemand waarin hij/zij vertrouwen heeft. 

Turkoois wil graag echt verbinding met jou. Maar als Turkoois niet met jou of jouw business heeft of beter gezegd; resoneert,  dan haakt Turkoois af. 

Authentiek
En nee, je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan je bent. Blijf authentiek! Maar het zou zonde zijn als iemand geen interesse toont omdat je geen details geeft en je er een blabla-verhaal van maakt.  


Ben benieuwd hoe jij de volgende keer met deze kennis in je broekzak naar een netwerkbijeenkomst gaat. Laat je het mij weten? 

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

*disclaimer: Als iemand een drijfverenprofiel heeft gemaakt kan ik met zekerheid zeggen wat die persoon drijft. Maar ja, als iemand die niet heeft kijk ik naar het gedrag wat iemand laat zien. Daar baseer ik dan mijn inschatting qua drijfveren op. En nee, dat is niet 100% wat iemand drijft, dat klopt. Geen 100% zekerheid zolang iemand geen profiel heeft.

Drijfveren in de media #69 - tijd om op te laden,waar krijg jij energie van stress en frustratie

Waar krijg jij energie van? – Drijfveren in de media #69

Oh man, soms word ik gek van mijzelf, had namelijk een blog klaar staan maar zag vanochtend dit artikel. En ja, dan gooi ik het dus snel over een andere boeg! Flexibel en veranderlijk, ‘meet’ Oranje en Geel ;). O ja, en impulsief natuurlijk ook, ‘meet’ Rood ;).

Vorige week schreef ik al over stress en frustratie maar nu over wat je energie geeft.

Het was dit stuk tekst in het artikel wat mij triggerde:

" Wie stress wil voorkomen of tegengaan, moet op zoek gaan naar de reden dat we uitgeput raken. Dan denken mensen vaak: ik verbruik te veel energie. Maar daar is helemaal niets mis mee. Het probleem is dat er te weinig energie bij komt. Dus wat we zelf, maar ook leidinggevenden, nog te vaak doen op het moment dat iemand veel stress ervaart, is minder gaan werken of een werknemer ontzien. Terwijl we daarmee een fundamentele vraag negeren: wat gééft energie?"

"Ik hoor mezelf dit vaak herhalen, maar het blijft een mooi voorbeeld. Op het moment dat mijn telefoon leeg is, leg ik hem dan een week op de vensterbank, of hang ik hem aan een oplader? Dat is het verschil."

Precies dat!
Vanuit de drijfveren is het antwoord op de vraag wat gééft energie zo beantwoorden. 

(Als je een drijfverenprofiel hebt laten maken kijk dan bij jouw energie- / reactieprofiel.)

Voor Oranje geldt dat je van succes kan genieten, dat het je is gelukt om resultaat neer te zetten, zeker als je dat zelf hebt bereikt en daar ook nog van anderen waardering voor krijgt.

Geel krijgt energie van dingen echt doordenken, op strategisch en fundamenteel niveau. Dingen écht snappen en leren van nieuwe dingen.

Turkoois krijgt energie van zingeving en bezieling. De belangrijke relevante zaken in de wereld aanpakken, het verschil maken.

Het met anderen samenwerken geeft Groen energie. De open communicatie, de harmonieuze sfeer, de betrokkenheid bij elkaar. Voor Groen is het gewaardeerd worden als mens een belangrijke waarde die echt energie geeft.

Blauw maakt heel graag dingen echt af en krijgt daar energie van. Structuur aanbrengen en op een planmatige manier aan de slag gaan, ja daar wordt Blauw blij van.

Het aanpakken van zaken door snel te besluiten dat is waar Rood energie van krijgt. Tempo maken, knopen doorhakken. Kort gezegd: actie boven alles.

Voor Paars is het investeren in onderling vertrouwen, door dienstbaar te zijn aan anderen.

Wat is het waar jij energie van krijgt?

Wat is het waardoor jij de tijd vergeet?

Wat is het wat je doet waar je van oplaadt?

En weet je in de ideale wereld is dat ook in je werk te vinden. Maar soms is het wat minder ideaal en dan moet je het buiten je werk zoeken.

In tijden waar ik wat minder uitgedaagd wordt, minder inspiratie heb ga ik op zoek naar dingen die mijn mind voeden. Ik ga (nog meer) boeken lezen, (nog meer) documentaires kijken, naar inspirerende TED talks of podcasts luisteren, nieuwe dingen leren. Kortom energie tanken!

Vandaag sprak ik nog een klant van mij die zo blij was dat ze haar drijfverenprofiel had laten maken, ze had zoveel meer inzicht gekregen waar zij gelukkig van werd, hoe zij het beste productief kon zijn op haar manier.

Ik denk dat het daar ook over gaat, weet wat jou drijft.

Weet wat je energie kost.

Weet hoe jij jezelf weer kan opladen.

Weten van welke taken/werk jij blij wordt.


Hoe laad jij jezelf weer op?


Wil jij weten wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 


Verrassing Valentijnsdag Drijfveren in de media #59

Verrassing?! – Drijfveren in de media #59

Ja, het is weer 14 februari en dus Valentijnsdag.

Het is bijna niet te missen want de chocoladeharten liggen in de winkels, parfum is in de aanbieding en de bloemen zijn gelijk weer duurder ;).

Vanochtend postte ik expres vroeg op Instagram onderstaande afbeelding, want ja grote kans dat Rood nog snel een kado moet kopen. 

En grote kans dat Geel vergeten is dat het vandaag 14 februari is. Geel zal dus snel nog even iets leuks moeten bedenken. Geen probleem voor Geel, creatief en out-of-the-box dus...

Verrassing, valentijnsdag - Drijfveren in de media #59

Moeten

Nou ja, moeten, daar doet Geel niet aan. Als Geel al meedoet aan Valentijnsdag. Want er is ook een grote kans dat Geel die Valentijnsdag één grote commerciële onzin vindt. (Geel en zijn principes, zucht…)

Commerciële onzin of geldverspilling?

Voor Turkoois geldt, als die het vanuit zichzelf niet relevant vindt doet die sowieso niet mee. Turkoois is voor zover het kan (haha) nog onafhankelijker dan Geel.  En ja, Turkoois ontbreekt in de afbeelding, dat klopt!


Speciaal voor Geel nog even, Valentijnsdag is niet uitgevonden door Hallmark. 


Herkomst

Volgens Quest is de herkomst een beetje onduidelijk. Het verhaal over de priester Valentinus komt in de geschiedschrijving het vaakst terug. De priester trouwde in het geheim stellen toen keizer een wet had uitgevaardigd dat soldaten niet mochten trouwen.

De keizer kwam erachter en priester Valentinus werd gevangen gezet. In de gevangenis werd Valentinus verliefd op de dochter van een bewaker. 

Op de dag van zijn executie stopte hij haar nog een briefje toe: van je Valentijn. 

Ahh, tranentrekkend...?!


Verrassing

Groen laat zich graag verrassen en verheugt zich op een gezellige dag/avond. Maar Groen vindt het ook leuk om anderen te verassen en kan nu al genieten van de verassing die hij/zij zelf in petto heeft.

Blauw heeft alles al in huis en allang geregeld. Verrassingen zijn niet zo aan Blauw besteedt. Blauw is meer van de voorspelbaarheid en de structuur.

Dus om Blauw nu vandaag uit zijn omgeving te trekken met de mededeling: Pak je spullen schat, we gaan naar Schiphol over 30 minuten. Nah, daar maak je Blauw niet blij mee. 

Allereerst slaat de stress toe, waar gaan we heen, wat moet er mee? Had dat eerder gezegd dan had ik mij kunnen voorbereiden, zal Blauw verzuchten. 
Maar ja, dan zou het geen verrassing zijn toch? 


What's in it for me?

En Oranje? Die hoopt er zelf ook wat aan te hebben… Een grote fles parfum of een dikke bos rode rozen doet het altijd goed op Instagram. Want statusverhogend, ja toch ;).

Mooie traditie
Paars geniet van de mooie traditie, elk jaar weer. Duitsers met Paars in hun drijfveer kijken toch anders naar 14 februari. Het is daar een ongeluksdag omdat het de sterf- of geboortedag is van Judas.

En , hoe vier jij Valentijnsdag?

Ook meer inzicht?
Wil jij ook meer inzicht in je drijfveren zodat je anderen (en jezelf!) beter leert begrijpen? Makkelijker leert communiceren. Meer inzicht krijgt jouw kwaliteiten en talenten? Maar ook in wat jou qua energie helemaal leegslurpt? 

Laat mij dan een persoonlijk drijfverenprofiel voor je maken. 

Je krijgt niet alleen een rapportage van 25 pagina's maar ook een persoonlijk 1-op-1 gesprek met mij van 30 minuten waarin ik met jou door je profiel heen loop.

wat voeg jij toe - drijfveren in de media #55

Wat voeg jij toe? – Drijfveren in de media #55

Maar wat deed jij dan?

Nou, ik heb het losgelaten.  

Losgelaten?

Jij voegde als enige Blauw toe aan de groep!

Wanneer voeg jij vanuit drijfveren iets toe aan anderen? Want ja, als jij een drijfveer hebt die de ander niet heeft dan voeg je daadwerkelijk iets toe.

Maar wat doen we vaak?

Meegaan met de groep. Onder het mom van: ‘Ik zeg maar niets want dan vinden ze mij weer kritisch / een zeur / een pietlut’. En ja, dat doen we allemaal wel eens.

Soms is het ook gewoon makkelijker om met de groep mee te gaan omdat je even geen zin hebt in gedoe. Want als je niet met de groep meedoet en wel vanuit jouw drijfveer, jouw kracht dingen blijft benoemen, tja….

Bij een voormalige werkgever van mij werden een aantal ondersteunende diensten samengevoegd. Ook de personeelsadministratie werd samengevoegd in een nieuw onderdeel, het servicekantoor.

En zoals dat gaat, dan lopen de meeste processen niet zoals ze daarvoor liepen, zaken blijven liggen. En hoewel iedereen echt zijn best deed werd de frustratie ook steeds groter. 

Het servicekantoor had met de andere onderdelen levertijden afgesproken. Zo moest een arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld binnen 5 werkdagen worden gemaakt.

Eén keer per jaar was er dan een klantgesprek waarin de levertijden, doorlooptijden etc werden besproken. De manager van het servicekantoor wist dan altijd vol trots te vertellen dat alles volgens afspraak was geleverd.

Nou nee, dus, niet bij ons onderdeel. Vanuit mijn Geel had ik namelijk de boel geanalyseerd, ik had namelijk al die tijd een eigen overzicht bijgehouden en wist dus dat ze in 40% van de aanvragen op HR-gebied niet binnen de tijd leverden.

(Mocht je nu denken, lijstjes bijhouden? je bent toch Geel? Nou, onder druk word ik Blauw en dan ga ik ineens lijstjes bijhouden.)

En ik had ook voorstellen hoe ze hun processen konden verbeteren.

Maar zowel het overzicht, de analyse en de verbetervoorstellen werden door de manager in kwestie niet op prijs gesteld…

Mijn HR collega’s begrepen niet waarom ik zo ‘moeilijk’ deed. Ik weet nog heel goed dat mijn collega zei: ‘je kan het ook laten gaan, minder gedoe en je verdient je geld toch wel.” Oeffff……

En ja, ik had toen kunnen proberen om oogkleppen op te zetten maar ik wist dat dát niet voor mij zou werken.

En nu met terugwerkende kracht ben ik blij dat ik toen besloot om niet met oogkleppen op verder te gaan. Dat ik besloot dat mijn kracht, mijn toegevoegde waarde zat in het ‘zien’ van verbeteringen, dat ik wist hoe het beter kon. 

En nu bij het trainen van groepen en het bespreken van individuele profielen zie ik mensen weer hun kracht ontdekken. Die weer zien wat hun toegevoegde waarde is. 

Zoals de businesscoach die met Rood als eerste drijfveer ontdekte dat juist zij de vinger op de zere plek durft te leggen en te benoemen. Die niet meer luistert naar het stemmetje van vroeger: ‘hou jij maar je mond’.

De therapeute die ontdekte dat zij door haar Turquoise drijfveer zich realiseerde dat alleen zijzelf kan bepalen wat relevant voor haar is. Dat als ze het relevant vindt, gas geeft. Dat ze niet eigenwijs is omdat ze niet luistert naar anderen die zeggen: Dit is echt heel belangrijk voor jou, dat moet je doen.

De deelnemer in mijn training die ontdekte dat zij Blauw toevoegt aan een Groene groep. Dat door haar opmerkingen en tijdsbewaking de opdracht op tijd af is en dat alle vragen zijn beantwoordt.

Voor de coach die inziet waarom hij niet gedreven wordt door resultaten omdat Oranje nu eenmaal niet in zijn profiel zit. Die daarom snapt waarom de tips en trucs van zijn businesscoach niet bij hem landen. Maar die ook snapt als hij het gaat bekijken vanuit zijn drijfveer, namelijk hoe kan ik deze klant écht helpen, de tips en trucs van zijn businesscoach wel gaat toepassen. Want alleen zo kan hij meer mensen helpen.

En daarom hulde, applaus voor alle anderen die hun drijfveren en daarmee hun kracht ontdekken en het stemmetje dat roept: ‘ik zeg wel niks meer!’, achter zich laten!

Een knuffel, applaus, afhankelijk van je drijfveer ;),  voor jou omdat je precies weet wat je te brengen hebt. Dat je dat blijft doen ondanks de stemmetjes in je hoofd, en de mensen in je omgeving die je lastig, kritisch, eigenwijs vinden (wat ze van je vinden hangt dan weer van hun drijfveer af ;). Dat je niet meer loslaat maar vasthoudt.

Omdat je met inzicht in je eigen drijfveren je precies weet wat je te brengen hebt.

En jij, wat voeg jij toe aan jouw klanten, je collega’s, je omgeving, de wereld?

P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in.