Tips om online nog makkelijker te communiceren - Drijfveren in de media #111

Tips om online nog makkelijker te communiceren – Drijfveren in de media #111

Nou, naar kantoor gaan zit er voor velen nog niet in. En dus maken we ons allemaal op voor nog een maand op afstand werken (minimaal).

De periode van thuiswerken wordt door iedereen verschillend ervaren. Vanuit de drijfveren ook mooi om te zien hoe Oranje het eigenlijk wel praktisch vindt. Want minder reistijd, geen file (maar die heb je nu ook niet;), betere koffie (?), efficiënter werken. Niet meer 2 uur rijden voor een afspraak van 1 uur.

Anders
Maar Groen ervaart het toch anders. zo zag ik op een LinkedIn een bijdrage van een GZ-psycholoog die dat beeldbellen maar helemaal niets vond. Het werken met clienten via het scherm kostte hem meer energie dan normaal. Hij miste het persoonlijke contact, even een arm om iemand heen slaan. Het kunnen lezen van de lichaamstaal van een client. 

Waar de een het wel fijn vindt zo, vindt de ander het helemaal niets...

Tsja dat op afstand werken vraagt wat van ons. Een paar weken schreef ik al een blog met tips voor online meetings. Daarin beschreef ik wat elke drijfveer nodig heeft in een meeting.

Als je een persoonlijk drijfverenprofiel hebt dan weet je wat jouw dominante drijfveren zijn. En misschien lukt het je ook om drijfveren bij anderen te herkennen. 

Daarom vandaag extra tips voor jouzelf om nog makkelijker met je klant of collega te communiceren. Want we moeten nog wel even vrees ik....

Gewauwel
Is jouw klant of collega Oranje? Verdoe dan niet zijn tijd met gewauwel (en Oranje vindt alles wat niet naar resultaat of doelen leidt als snel gewauwel). Erger je niet als je collega een paar minuten te laat in de meeting komt. Ook op kantoor kwam hij/zij altijd te laat want er was altijd nog een telefoontje van een belangijke klant die ene grote order plaatste. Dat is nu online niet anders.

Actieplan
Is jouw klant of collega Blauw? Onderbouw je ideeën dan met feiten. Maak samen een duidelijk actieplan. Ook Blauw houdt niet van koetjes en kalfjes gepraat. Hou je aan de agenda, dwaal niet af van de onderwerpen. Hou je aan de tijd. 

Zijpaadje
Is je klant of collega Geel? Accepteer dat hij/zij meerdere onderwerpen wil bespreken tijdens de meeting. Geel pakt ook regelmatig een zijpaadje want die zijn nodig om zaken te illustreren of brengen nieuwe inzichten. Geef Geel even de tijd om hardop te denken. En als het even kan laat Geel dan zelf zijn prioriteiten bepalen, vrijheid blijft belangrijk voor Geel. 

Luisterend oor
Is je klant of collega Groen? Bied een luisterend oor, maak een afspraak om 'koffie' te drinken. Neem even de tijd om bij te praten. Groen zal in een meeting waarbij de meeste mensen het eens zijn niet zo snel een afwijkende mening ventileren, kijk hoe je hem/haar de ruimte kan geven om wel zijn/haar mening te uiten. Stel bijvoorbeeld open vragen. Bied aan om samen aan het project te werken of om buiten de meeting om even te sparren. Dan heeft Groen niet zo het gevoel dat hij er alleen voor staat.

Meivakantie
Ik kijk uit naar de meivakantie. Even twee weken niet helpen met het schoolwerk van onze jongste. Even geen persoonsvormen, breuken, begrijpend lezen en  verplichte knutsels (maar als je mij kent, die deed ik toch al niet ;).

Even wat meer tijd aandacht en vooral ook energie (want man, die 'school'-ochtenden vreten energie) voor mijn eigen werkzaamheden. 

Mocht jij nog ideeën hebben of zaken die je in deze blogs besproken zou willen zien, laat mij het dan weten! Ik word altijd blij van nieuwe inzichten;).

En? Kan je wat met de tips om online nog makkelijker te communiceren? Ik hoor het graag! Vorige week kreeg ik flink aantal reacties omdat voor velen de Gele valkuil zo herkenbaar was, was leuk om te lezen.

Heb jij de gratis online test al gemaakt? In 5 minuten weet jij wat jouw  dominante drijfveer zou kunnen zijn. Het is even quick en dirty om je een indruk te geven. Maar uit een persoonlijk drijfverenprofiel haal je zoveel meer!

Je persoonlijke drijfverenprofiel geeft jou inzicht in je kwaliteiten, valkuilen maar vooral ook wat je energie geeft en kost. En hoe jij onder druk reageert. Maar ook met wie je het beste samenwerkt.

Gratis download
Download hier gratis een voorbeeldprofiel zodat je kan zien welke inzichten het geeft in jouw persoonlijke en zakelijke drijfveren.