Het werkt altijd wel voor iemand - Drijfveren in de media #118

Het werkt altijd wel voor iemand – Drijfveren in de media #118

‘Als je nou gewoon doet wat ik deed dan heb jij net zoveel succes als ik'. 
'Precies doen zoals ik het zeg en dan kom je er vanzelf.’  Woorden van die strekking daar word je op social media mee doodgegooid. Je moet even stappenplan x downloaden en de 10 stappen volgen en je bent er, die miljoenen stromen moeiteloos binnen.


Boeken

Ik weet niet hoeveel boeken jij over online marketing, management en ondernemen in je kast hebt staan (hier een plankje of 5 …) maar doe gewoon wat ik doe en je bent succesvol... zo simpel is het niet.

Kijk, ik weet van mijzelf dat ik best eigenwijs (Geel) kan zijn dus ik volg die stappen sowieso niet. En als ik het al volg niet in precies die volgorde ;). 

Maar zelfs als je dat wel zo zou doen levert het niet automatisch hetzelfde resultaat als bij jouw grote roerganger, guru, CEO, voorbeeld.

Advies

Een jaar geleden had ik last van hielspoor, ontzettend irritant. De adviezen van (ervarings)deskundigen verschilden nogal: wel/geen hakken dragen, speciale sokken, speciale zooltjes, shockwave, etc.

Toen ik met mijn fysiotherapeut sprak die mij er uiteindelijk (fysiotherapeut nummer 3) van af heeft geholpen (die man moet een lintje krijgen) het over al die verschillende (en soms tegenstrijdige) adviezen had zei hij de legendarische woorden: ‘Het werkt altijd wel voor iemand.”

Nou echt, bij mij gingen de discolampen aan en uit, het bliksemde en de sirenes loeiden. Precies dat!! Want ja, ingewikkelder dan dat is het niet.

Het werkt

Waarom zijn er speciale zooltjes? Omdat het voor iemand werkte.

Waarom geen hakken dragen? Omdat dat voor iemand werkte.

Waarom wel hakken dragen? Omdat het voor iemand werkte.

En weet je, in jouw business (werk) is het niet anders. Echt niet! Heel fijn al die adviezen van anderen maar het werkte voor hen, dat wil niet zeggen dat het ook voor jou werkt.

Dus elke ochtend om 5.00 uur opstaan en dan lezen, oefeningen doen etc, dat werkt voor sommigen. De avond ervoor een planning maken waarmee je aan de slag gaat de volgende dag, dat werkt voor sommigen.

Een stappenplan kan voor Blauw werken maar niet voor Geel. (Bij Geel moet je sowieso niet zeggen wat hij/zij moet doen. Geel heeft sowieso een allergische reactie op het woordje: moeten.)

Voor jou

Dus goed om te kijken wat er voor jou werkt. Kijk daarom nog even naar je eerste drijfveer.

Ben je Blauw gedreven dan werkt voor jou een stappenplan, een handleiding en die zal je ook keurig in de juiste volgorde afwerken.

Geel neemt kennis als inspiratie tot zich en kiest daar voor zichzelf de dingen uit die aanspreken. En Geel doet het op zijn eigen tempo, in alle vrijheid.

Voor Groen werkt het om dingen samen te doen in goede harmonie. Groen wil samen bepalen wat werkt, door naar elkaar te luisteren en een geod gevoel bij de aanpak te hebben. 

Oranje wil wat praktische tips en een doel. Zo kan Oranje makkelijk bepalen of datgene wat hij/zij doet ook resultaat oplevert. Lekker praktisch dus en geen ingewikkelde theorieën. En Oranje doet niet moeilijk, alles wat ervoor zorgt dat het resultaat oplevert dat werkt, dus … Whatever it takes

Rood is ook wars van ingewikkelde zaken die lang duren. Zeg egwoon wat er moet gebeuren en hatseflats het is gebeurd. Niet nadenken even snel doen en klaar. Enne… Rood bepaalt zelf wel wat hij/zij belangrijk vindt.

Paars kijkt wat in het verleden heeft gewerkt. Wellicht dat dat weer werkt? Anders is er vast een mentor om het van te leren. Belangrijk voor Paars is dat het een beproefde methode moet zijn.

Turkoois kijkt of de aanpak iets bijdraagt aan het verbeteren van de wereld. Is het maatschappelijk verantwoord om die aanpak te kiezen? Staat het in verhouding met alles wat er op mdit momement mondiaal speelt? Turkoois kiest toch zelf wat hij/ zij relevant vindt om te doen, ook al ga jij op je kop staan. 

Dus

Kortom het werkt altijd wel voor iemand, als het bij je past, voeg ik daar dan maar aan toe.

En? Weet jij wat voor jou werkt en wat niet?

P.S. Ik kan je helpen om inzicht te krijgen in wat voor jou wel en niet werkt. Je vult online een vragenlijst in (kost je 20 minuten) en dan kan je direct je persoonlijke drijfverenprofiel downloaden. In een Zoom-call loop ik dan samen met jou nog door je drijfverenprofiel heen. Jij kan dan al je vragen stellen en ik vertel je wat mij opvalt aan jouw profiel. Je krijgt van mij ook een online basistraining waarin ik alle drijfveren uitleg. Jouw investering €269,- (excl BTW).

Wat is jouw ideale werkomgeving - drijfveren in de media #116

Welke werkomgeving past het beste bij jou? – Drijfveren in de media #116

Weet jij in welke werkomgeving je het liefste werkt? Wat voor jou daarin belangrijk is?

Toen ik net begon met werken was ik daar niet heel bewust mee bezig. Ik was net afgestudeerd en de banen lagen niet voor het oprapen en dus kon ik in de zomer werken in het informatiehuisje van Artis tegenover de apenrots. Het leukste daar vond ik dat ik daar achter de schermen mocht kijken. Maar dat niet alleen ik leerde mijn beste vriendin daar kennen en ik kijk van geen enkele vraag meer op ;).

Rabobank
Een ander uitzendbureau belde of ik voor de Rabobank wilde werken om 3 maanden functiebeschrijvingen te maken. Nou moet je weten in mijn vakgebied is dat het saaiste wat er is. Of een Handboek Personeel maken, net zo saai ;).

Maar ja, het was de Rabobank en in die tijd meer dan een prima werkgever met nog betere arbeidsvoorwaarden ;). Echt, die tijd komt nooit meer terug... Maar dat is een ander verhaal.

Daarna werkte ik een jaar bij het Purmerend ziekenfonds (need I say more) wat net was overgenomen door Achmea. Er werd druk gereorganiseerd en zelf besloot ik mijn jaarcontract niet te verlengen.

Na 4 jaar in bank- en verzekeringswezen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging werken bij de GGZ in Leiden. 

HR
Dat is het voordeel van HR, je kan echt overal werken. En tevens het nadeel want toen ik later voor mijzelf begon als interim HR adviseur keek ik voornamelijk nog steeds naar de inhoud van het werk en of er een klik was. Ook heel belangrijke punten maar ik was nog niet heel bewust aan het kijken in wat voor soort werkomgeving ik wilde werken. 

Dat veranderde toen ik drijfveren leerde kennen. (Hemel, dat klinkt echt als een Jambers-zin.... ).

​Proefklant
Tijdens de opleiding in drijfveren mocht ik met een aantal proefklanten oefenen. Een vriend van mij had net ontslag genomen en was zich aan oriënteren op een nieuwe baan. Aha, ik had mijn proefkonijn gevonden.

Hij vulde de vragenlijst in en kreeg zijn persoonlijke drijfverenprofiel. Zijn drijfveren waren Geel, Oranje en Paars. Hij wilde dus graag in een omgeving werken waar hij de vrijheid kreeg om het werk zelf in te delen en te bepalen. Hij wilde aandacht voor prestaties én hij wilde binnen een klein hecht team werken.

Die wetenschap maakte dat hij zijn sollicitatiegesprekken heel anders in ging. De inhoud van zijn werk was bij de verschillende bedrijven vaak hetzelfde maar wat hij belangrijk vond was niet overal te vinden. Hij wist ook welke vragen hij moest stellen om een beeld te krijgen of er aan zijn 'voorwaarden' werd voldaan.

​Gedoe
Een businessvriendin had veel gedoe met haar opdrachtgever. Nou ben ik van mening dat wrijving glans geeft maar hier werd je door de glans verblind, zal ik maar zeggen. Ze zat ermee in haar maag. Of ik even met haar mee wilde kijken. 

Uit haar drijfverenprofiel bleek dat zij Groen, Geel en Turkoois als dominante drijfveren had. Maar ze werkte in een Blauwe, Oranje, tikkeltje Groene en Paarse omgeving. Het Groen daar kreeg ze veel energie van. Maar ze kon haar Geel en Turkoois niet kwijt. 

Ze wilde graag vernieuwing en werken aan een betere wereld. Dat kon ze niet kwijt bij de organisatie waar ze nu werkte, die liet liever alles bij het oude vertrouwde en de vaste afspraken. 

Eerder was ze al benaderd door een organisatie die het anders dan anders wilde doen. Met het drijfverenprofiel in haar achterzak wist ze dat dit een goede keuze zou zijn. En ja, intuïtief wist ze dat ook al maar het was prettig toen het ook door het profiel werd bevestigd. Dat gaf net dat beetje extra houvast.

Welke werkomgeving past het beste bij jou - Drijfveren in de media #116

Als je mij al wat langer volgt/kent dan weet je dat ik kennis maakte met de drijfveren toen ik zelf jaren geleden vastliep in een interim-opdracht. Uit mijn profiel bleek dat ik werd gedreven door Geel, Oranje en Rood. Oftewel ik hou van een omgeving waar ik de ruimte krijg om mijn resultaten neer te zetten en in het doe-standje mag. Tsja, de organisatie waar ik toen zat was nogal Groen, Blauw en Paars. Needless to say dat we geen match waren.

Ruimte
En sinds die tijd weet ik dat ik niet alleen moet kijken naar de inhoud van het werk, de klik, het uurtarief (hoewel? hahaha) maar ook of de opdrachtgever mij de ruimte geeft om mijn werk op mijn manier te doen (uiteraard binnen de kaders, nou ja en soms daarbuiten als het resultaat dat vraagt). Om resultaten te bereiken en actie te ondernemen. 

Wat wil je?
In deze bijzondere tijd merk ik dat veel mensen ook aan het nadenken zijn over wat wil ik nu eigenlijk? Voor mensen in loondienst is de afstand tot het werk en collega's is ondanks alle calls, letterlijk en figuurlijk groter geworden. En dat maakt dat je ook van een afstandje naar de organisatie gaat kijken. 

Ook veel zzp-ers worden gedwongen om na te denken of ze hun eigen business wel voort willen zetten en zo ja hoe dan? Want waarom waren ze ook alweer voor zichzelf begonnen? Voor de vrijheid? 

Vraag
En als jij ook met de vraag zit in welke werkomgeving jij het liefste werkt én waar jij het beste tot je recht komt, maak dan eens een drijfverenprofiel.

Het drijfverenprofiel geeft je niet alleen daar inzicht in maar ook wat zijn jouw kwaliteiten, welke dingen gaan jouw moeiteloos af, waarom lig je met die collega/klant zo snel overhoop. Wat gebeurt er met jou onder stress?

Kan ik je natuurlijk allemaal vertellen maar misschien denk jij wel, klinkt als WC-eend. Download dan het voorbeeldprofiel en kijk zelf welke inzichten het jou zou kunnen geven. En hier kan je lezen wat anderen eraan hadden (zonder WC-eend).

Heb je nog vragen? Aarzel niet en bel/ mail mij!

Ik gun je een werkomgeving of eigen business die écht bij je past!

Drijfveren in de media - Last dance

Last dance – Drijfveren in de media #113

Vorige week had ik even een pauze nodig, even geen nieuwe blog. Even opladen. 

Maar , heel eerlijk? Ik merk toch dat in deze omstandigheden het steeds lastiger voor mij is om echt op te laden. Herken jij dat ook?

Ja, ik lees veel en kijk documentaires e.d. maar het is niet voldoende  om mijn Geel en Oranje te ‘voeden’. Ik mis het geven van teamtrainingen en de dynamiek op de werkvloer. Ik mis het om over lastige kwesties na te denken, het sparren en slimme oplossingen te bedenken. En het vervolgens gewoon doen! (Dus mocht je nog een interim HR opdracht / klus voor mij weten ;).

Boekentips
Om mijn Geel toch te 'voeden' heb ik ‘Het grote gevecht' gelezen van Jeroen Smit over Paul Polman en Unilever. Aanrader!

En ‘De strijd om Uber’ van Mike Isaac. Ook interessant maar ergerde mij dood aan de stijl van leidinggeven en alle misstanden op HR gebied (beroepsdeformatie, I know!).

Netflix

En nu ben ik Last Dance op Netflix aan het kijken. Wat een fantastische documentaire over Michael Jordan en the Chicago Bulls. Ik heb niets met basketbal en ken de spelregels niet eens maar wat een mooie documentaire! Heerlijk ook om de wereld achter de schermen te zien. Ook dat zal mijn Gele nieuwsgierigheid zijn, willen weten hoe dingen werken...

Overigens vind ik achter de schermen altijd wel leuk of dat nu is in een bedrijf of in het theater, dat is ook waarom ik jaren in juni voor het Holland Festival heb gewerkt. 


Wars van routines

Ik doe weinig dingen altijd of vaak, ben altijd wars van routines, ga ook nooit naar dezelfde plek op vakantie maar Holland Festival heb ik toch wel een jaar of drie voor gewerkt. 

De hele maand juni werken of het nou overhemden strijken was van een koor of met een gloednieuwe Audi de festivalkrantjes elke dag bij de theaters leggen, kaartjescontrole, je kon het zo gek niet bedenken en ik vond het allemaal leuk. Het was leuk om bij te dragen en dan ‘s avonds het resultaat te zien. Hoewel ik vaak helemaal niets van de voorstellingen begreep…. 


Competitie

Even terug naar de Last Dance. Het draait allemaal om Michael Jordan. Een man die verslaafd is aan competitie. En overal een weddenschap van maakt, op de golfbaan maar ook met de beveiligers van het stadion. Wie het dichtst een muntje bij de muur kan gooien is een spelletje met de beveiligers. Alles is competitie voor hem! Een duidelijk voorbeeld van iemand met een Oranje drijfveer. 

Michael Jordan kan zichzelf enorm motiveren. Als de manager van het team (Jerry Krause) zijn oog op een speler heeft laten vallen, dan speelt hij die speler helemaal gek. Vindt ie leuk. Dat is weer een uitdaging. (Hij heeft ook een hekel aan Krause maar dat is een lang verhaal). 

Uitdaging


Overal zoekt Michael Jordan uitdagingen in. Na 3x kampioen te zijn geworden is dat niet echt een uitdaging meer. Eigenlijk wilde hij het seizoen ervoor al stoppen maar geen enkel team heeft 3x gewonnen en dus gaat hij er weer voor.  

In 1993 is hij mentaal uitgeput na 3x kampioen te zijn geworden, de media achter hem aan zit vanwege een vermeende gokverslaving en zijn vader is vermoord. Hij stopt dat jaar met basketbal en pakt het honkballen weer op. Gelijk hoog niveau bij de Sox, weer daagt hij zichzelf uit om tot het uiterste te gaan. Oefent uren op zijn slagen. Wil weer onderaan beginnen. Fascinerend!

Coach

Coach Phil Jackson heb ik inmiddels een zwak voor. Wat een man, hij weet exact hoe hij zijn mensen moet coachen. Dennis Rodman bijvoorbeeld heeft echt ruimte nodig (Geel). Phil Jackson snapt dat volledig: ‘Een mustang valt niet te temmen.’ 

Wat Rodman privé doet moet hij weten maar hij staat er tijdens de wedstrijden. En dat is wat Phil Jackson van hem verlangt. Het hoeft niet volgens het boekje als hij maar er vol voor gaat in de wedstrijden. Mooi.

Oranje

Uit alles blijkt dat Michael Jordan gedreven wordt door Oranje (en soms ook Rood als dat nodig is om resultaat te halen). Niet iedereen vindt hem door zijn gedrevenheid aardig. Hij pusht ook iedereen tot het uiterste.

De interviewer stelt in aflevering 7 de volgende vraag aan hem: Denk je dat die intensiteit ten koste ging van als aardige man gezien te worden?

Michael Jordan zoekt naar woorden en zegt dan het volgende:

Winning has a price.

And leadership has a price.

So I pulled people along when the didn’t want to be pulled.

I challenged people when the didn’t wanted to be challenged.

And I earned that right because my teammates who came after me didn’t endure all the things that I endured.

Once you join the team you live at a certain standard that I play the game. And I wasn’t’ gonna take anything less.

Now, if that means that I had to go in and get in your ass a little bit. Then I did that.

You ask all my teammates? "The one thing about Michael Jordan was he never asked me to do something that he didn’t fucking do."

When people see this, they gonna say: "He wasn’t really a nice guy. He may have been a tyrant". Well that’s you, because you never won anything.

I wanted to win but I wanted them to win and be a part of that as well.

Look, I don’t have to do this. I’m only doing it because it is who I am. 

That’s how I played the game. That’s my mentality.

If you don’t wanna play that way, don’t’ play that way.


Hoe duidelijk Oranje / Rood wil je het hebben? Fascinerend.

En? Wat vind jij van de Last Dance? Welke drijfveren herken jij? 

Onzekere tijden - Drijfveren in de media #112

Onzekere tijden – Drijfveren in de media #112

Iedereen gaat anders om met deze onzekere tijden. Ik merkte dat ik het in het begin moeilijk kon bevatten. Het gebeurde eerst allemaal zo ver weg, China, Italië, Brabant ;). 

Dus toen alle maatregelen werden afgekondigd en wij niemand in onze omgeving kenden die ziek was of erger, voelde het toch vreemd. 

Om er meer grip op te krijgen, of gevoel bij te krijgen reed ik samen met onze jongste naar Amsterdam om daar het bijna lege Stationsplein te zien, een bijna leeg Leidseplein waar nog een paar verdwaalde toeristen liepen. En ook het Museumplein was onwerkelijk leeg.

Ik keek het journaal en las de achtergronden in de krant. De actualiteitenprogramma’s keek ik al nooit en nu ook niet. Ik had er ’s avonds gewoon even behoefte aan om te ‘ontsnappen’ aan het hele gedoe. Even een Netflixserie kijken, er lekker in op gaan. En als het afgelopen was, je na een paar minuten realiseren: shit, het is er nog… 

En nu ruim 6 weken later is ‘het’ er nog steeds en voorlopig nog geen einde in zicht. Hoe ga je daar vanuit je drijfveren mee om?

Begrijpen

Was het voor mij de eerste behoefte om te ‘begrijpen’, daarna kwam vanuit de Oranje drijfveer omhoog: Oké, wat kan er nog wel? Of hoe kunnen we het zo organiseren dat het wel kan? En vanuit de combinatie Geel, Oranje en Rood. Waar zit de ruimte, wat kan er wel? Hoe kan ik zelf kiezen hoe ermee om te gaan? Hoe kan ik tegengesteld aan wat iedereen doet toch dingen doen? (Nou doe ik wel vaker niet met de meute mee, dus dat bedenken was nog niet zo lastig).

onzekere tijden - Drijfveren in de media #112
Het eerste weekend zijn we lekker door de bollenvelden gaan fietsen, er bloeiden alleen wat hyacinthen en narcissen, de tulpen waren nog in de knop. Maar het is was prima te doen, weinig fietsers op de weg. In de eerste week ben ik gelijk naar de bouwmarkt gegaan voor wat verf en kwasten. Als dit een paar weken zou duren dan had ik nog wel wat klussen, dacht ik zo rond half maart. In de bouwmarkt was het nog heel rustig als ik nu langs de Karwei loop dan is het niet te doen. Of die rij van de week bij de Ikea dan… dat snap ik al helemaal niet… Net de Efteling zei iemand op het Journaal, ja leuk?!



Positief
Om mij heen zag ik mensen anders met deze crisis om gaan *). Sommigen zagen (vanuit Turkoois) de positieve kanten, de vissen in de grachten bij Venetië, het zicht op de Himalaya. Het milieubewustzijn van mensen dat nu vergroot is. Dat we na deze crisis heel anders met de aarde zullen omgaan nu we het weer hebben leren waarderen.
Vanuit Groen waren mensen druk bezig initiatieven te ontwikkelen. Boodschappen doen voor anderen, koken voor ouderen. Zich nog meer op anderen te richten dan normaal.

Oranje blijft tijdens deze tijden kansen en mogelijkheden zien. Door drive-throughs te openen voor aardbeien, asperges, bloemen etc. Of afhaalmaaltijden mogelijk te maken.

Paars houdt vertrouwen en beschermt zijn naasten. 

Blauw houdt zich netjes aan de instructies van de overheid. 20 seconden handen wassen is dan ook 20 seconden en niet minder. 1,5 meter afstand houden is niet 1 meter. 



Normaal
Af en toe wilde ik dat mijn drijfverenbril even zou beslaan, het was zoveel om te zien en te analyseren. En waren er ook weer nieuwe termen zoals Woningsdag (ai…) en het ‘nieuwe normaal’. Nou, daar word ik dan bijna agressief van (toch dat beetje rood), hoezo normaal. Niks normaal… Onze kinderen mogen weer sporten en naar school. Heel fijn voor hen (en ook voor ons) maar hoe dat allemaal gaat. Dat is niet normaal. Zoveel zaken om rekening mee te houden. Het is super dat het weer kan en dat iedereen bedenk hoe het zo slim (geel) en praktisch (Oranje) volgens de regels (Blauw) kan maareh kunnen we 1 ding afspreken het niet normaal. 



Daarbij als je erover nadenkt, en ja dat doe ik…, dan kan de term niet eens, het nieuwe normaal. Iets is normaal of nieuw maar niet het nieuwe normaal.
En? Hoe ga jij met dit alles om? Waar loop jij tegenaan? Kan ik je vanuit mijn drijfverenkennis ergens mee helpen? Inzicht te krijgen?

*) Met dank aan My Motivation Insights hoe iedere drijfveer met deze onzekere tijden omgaat.
Wat wil je nu écht? - Drijfveren in de media #109

Wat wil je nu écht? – Drijfveren in de media #109

Ik merk dat het op dit moment voor iedereen qua werk zo verschillend is. 

De een zit thuis zonder werk. De ander werkt thuis maar heeft het niet heel druk, weer een ander werkt thuis en heeft het nog drukker dan anders. Dan zijn er mensen die gewoon (?)naar het werk gaan en naast de 1,5 meter is er niet veel verschil. Je hebt mensen die gaan naar het werk en daar is het superdruk. 

Dus ook de beleving van deze periode is voor iedereen anders. 

Maar ik denk dat iedereen juist in deze periode waar veel anders is, waar veel onzekerheden zijn, ook even nadenkt: wat wil ik nu écht?

Vind je het maar niets dat alles zo onduidelijk is?

Vind je het fijn om juist nu voor anderen wat te betekenen?

Houd je stiekem wel van de hectiek die deze periode met zich meebrengt?

Mis je je collega’s zelfs degene die altijd zit te tikken met zijn pen?

Wat wil je nu écht? En dat kan zeker een laagje dieper dan de voorgaande vragen ;).


Betekenen

Want word jij gedreven door de Blauwe of Groene drijfveer dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je anderen helpen. Maar dat doen Blauw en Groen wel ieder op hun eigen manier. 

Blauw wil iets voor de ander betekenen door zaken goed te regelen en georganiseerd te zijn. Blauw is daarin ook plichtsgetrouw. Blauw kan veel werk verzetten en energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen.

Sfeer

Groen creëert graag voor anderen een goede sfeer (ook of juist in deze tijd). Groen communiceert dan ook uitbundig. 

En om het even naar deze tijd te trekken, Groen helpt anderen in deze periode door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Blauw kijkt hoe ze het voor een ander goed kan regelen. Hoe kunnen we het eea zo inrichten dat mensen toch nog naar de supermarkt kunnen. Een rij voor de gebruikte winkelkarretjes en een een rij voor de schoongemaakte karretjes, eenrichtingsverkeer in de gangpaden van de Jumbo bijvoorbeeld.

Iets neerzetten

Word jij gedreven vanuit de Rode of Oranje drijfveer? Dan wil je graag iets neerzetten in dit leven. Rood en Oranje zijn de drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. Maar ook hier geldt dat zij dat ieder op een eigen manier doen.

Rood doet dat ongeduldiger en ruwer maar ook sneller dan Oranje. Voor Rood geldt: nú, niet straks. Rood kan hierin zwartwit gaan denken, je bent vriend of vijand, het is nu of nooit. Rood zorgt voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En wat jij daarvan vind? Dat boeit Rood totaal niet!

Voor Oranje werkt het anders. Die wil niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt door anderen. En wil daar ook waardering voor krijgen. Dus in je eentje een briljant resultaat neerzetten daar wordt Oranje niet blij van. Die wil applaus, erkenning, waardering van anderen. Maar ja, dat maakt het wel ingewikkeld. Want succesvol zijn en waardering krijgen zijn soms wel twee verschillende dingen. 

Lege stadions

En of Oranje blij wordt van het spelen in lege voetbalstadions of het racen in de F1? Dat denk ik niet. Die magnifieke goal scoren in een leeg stadion, zonder applaus, ik denk dat het voor veel spelers niet werkt. Maar ja er zijn ook (Oranje) commerciële belangen dus die gaan misschien wel de boventoon voeren.  

(By the way de serie Drive to Survive over de Formule 1 op Netflix is een absolute aanrader, veel Oranje en Rood in deze serie!). Titel alleen al is Rood ;).


De waarheid

Paars en Geel willen iets anders in het leven. Zij zijn op zoek naar de waarheid. Dat is wat zij écht willen. Maar dat doen ze ieder op hun eigen manier. 

Voor Paars is het leven een mysterie, je hoeft niet alles te begrijpen. Om dagelijkse ervaringen en emoties te kunnen begrijpen maakt Paars gebruik van symbolen en rituelen. Zo helpen de rituelen bij de cycli van het leven. Daarom zijn er ook zoveel rituelen bij geboorte, overlijden en alles daar tussenin. 

Dat maakt het nu ook zo vreselijk lastig, mensen overlijden aan het virus maar er is bijna geen ruimte om de rituelen die daarbij horen vorm te geven. En als er ruimte is voor afscheid dan is dat niet via de gebruikelijke symbolen en rituelen omdat daar vanwege besmettingsgevaar geen ruimte voor is. 

Geel wil juist de mysterie van het leven begrijpen en doorgronden. Juist door te onderzoeken worden alles begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel. 

Zo ben ik ontzettend benieuwd naar wat er zo vreselijk mis kon gaan in Italië. En lees ik nu de analyses over de situatie in Amerika. Ik kan het niet oplossen maar wil het wel kunnen begrijpen. Wat is er gebeurd dat het zo mis kon gaan / gaat?

Wat wil je écht?

Maar goed even terug naar wat je écht wilt in het leven. Want dat wat je wilt komt niet zonder uitdaging. Zo is het voor Oranje een uitdaging om succesvol te zijn en dat mensen je toch waarderen. Voor Blauw is dat dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd. Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld. En de zoektocht van Geel naar de waarheid kan soms eenzaam voelen.

En ? Heb jij tijd om even stil te staan bij wat je nu echt wilt? En welke uitdaging je daarbij tegenkomt?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!

Tips voor online meetings met je klant of collega - Drijfveren in de media #107

Tips voor online meetings met je klant of collega – Drijfveren in de media #107

Rare tijden zijn het. Maar langzamerhand vinden we hier thuis ook een nieuw evenwicht. Iedereen vindt inmiddels ook online zijn weg via hangouts, zoom, magister, teams, facetime en al die andere apps ;). 

In deze tijd hebben we allemaal verschillende dingen nodig. Zo ook met online meetings. Daarom een paar tips vanuit de drijfveren om online te werken.

Tips

Zo vindt Blauw het prettig om toch iets van een agenda te hebben en te weten welke tijd er gereserveerd is voor de meeting. Blauw houdt van structuur en zal zoveel mogelijk de werktijden aan proberen te houden, zelfde tijd opstaan en dat soort zaken. 

Maar Blauw mist nu wel de routine, zoals het altijd ging. Help Blauw een beetje met hoe zaken online werken. Juist nu er allerlei nieuwe apps, programma’s worden gebruik, maak voor Blauw even een handleiding/stappenplan hoe in te loggen e.d. En ja, Blauw vindt het ook fijn als er wat afspraken worden gemaakt over hoe online te vergaderen. 

Persoonlijk

Groen vindt het fijn om mensen persoonlijk te zien. Nu dat niet gaat is dit enigszins een vervanging maar toch ook weer niet. Groen wil graag persoonlijke aandacht dus bel eens even extra, vraag hoe het echt gaat, stuur een kaartje of een lief berichtje. Groen vindt het écht lastig dat er nu geen handen of knuffels gegeven mogen worden. En dat kan voelen alsof je niet 'jezelf' mag zijn. Niet even iemand troosten met een arm. 

En Groen staat altijd klaar om anderen te helpen maar vergeet daarbij zichzelf. Let dus goed op onze Groene klant/collega.

O ja, en Groen vindt het ook fijn als iedereen online aan bod komt, dus hou dat ook in de gaten.

Besluiten

Ondanks dat er veel op losse schroeven staat wil Rood wel dat er besluiten genomen worden. Waar leggen we de focus op en wat doen we nu gewoon even niet. Wat doen we eerst en wat daarna? In rondjes blijven praten doet Rood niet aan mee, die is allang afgehaakt.

Tips voor online meetings met je klant of collega - Drijfveren in de media #107

Mogelijkheden

Oranje is druk op zoek naar mogelijkheden. Wat kan er nog wel? Of hoe kan het nog wel. Zo was is vorige week nog bij mijn kapper (gelukkig, ik kan even 6 weken vooruit). Nu zijn ze dicht maar geen punt je kan op afspraak een haarverfsetje halen. Even bellen en zetten het voor je klaar, super toch? Scheelt dat je nog 6 weken met die enorme uitgroei over straat moet ;). Oh nee, over straat ging je toch al minder. Maar goed, je wilt er online ook mooi bij zitten toch?

Heel veel ketens sluiten hun winkels. Vanilia pakt het anders aan. Zij mailden dat je nu een afspraak kan maken om met een personal shopper in de winkel kleding te passen en te kopen, mooi staaltje omdenken. Het wordt nu bijna iets exclusiefs ;).

Terug naar Oranje. Oranje snapt ook wel dat doelen en resultaten nu bijgesteld worden. Maar Oranje vindt het wel fijn als er iets van doelen worden gesteld. 


Waarom

En Geel zal altijd de ‘waarom’-vraag stellen. Dus is het het slimste wat we nu kunnen doen. Geel kan ook erg behulpzaam zijn met ‘out-of-the-box denken en creatief te zijn.

Je ziet iedereen heeft andere behoeften, ook als het gaat om online vergaderen.

En? Waar heb jij behoefte aan?

En hoe vervelend ook deze tijd, de voorbeelden van drijfveren liggen wel voor het oprapen hoor!

Zo wilde ik ook nog vertellen dat de overheid na de Geel /Groene aanpak nu toch maar gekozen heeft voor striktere richtlijnen (Blauw) en sancties (Rood).

En dat de overheid vooral een appèl doet op onze Groene drijfveer om voor elkaar te zorgen en de kwetsbaren te beschermen. 

Dat de video van Doutzen Kroes, waar ze later excuses voor heeft gemaakt, bekeken is vanuit de Turkooise drijfveer. Maar daar was nog niet iedereen klaar voor. 

Dat Trump de insteek kiest voor Oranje /Rood om na Pasen de economie weer volop te laten draaien. En de burgemeester van New York geen prijskaartje aan een mensenleven wil hangen (gisteravond in het RTL nieuws).

Maar ja, dat is misschien voor een volgende keer ;)

Take care!

Wat hebben je klanten (en je collega’s) nú van je nodig? - Drijfveren in de media #106

Wat hebben je klanten (of collega’s) nú van jou nodig? – Drijfveren in de media #106

Het zijn bijzondere tijden. Iedereen is aan het schakelen. 

Vanuit de Oranje drijfveer zoeken verschillende ondernemers nu naar nieuwe initiatieven. Oranje is in dit soort tijden op zijn best! Want de omstandigheden zijn een uitdaging maar niets is onmogelijk en dus zie je allerlei initiatieven ontstaan. 

Groenteboeren en bakkers die niet meer op de markt mogen staan verkopen aan huis. Ook de koffietentjes en restaurants leveren aan huis. En bloemen kan jij nu bij elke kweker aan ‘de deur’ kopen. En posten de sportscholen allerlei video's om thuis fit te blijven.

De kinderen krijgen online les en veel mensen werken thuis. 

En nu we allemaal thuis werken of thuis zijn al dan niet met kinderen, vraagt het ook iets nieuws van ons. Want waar je normaliter je klanten en/of je collega’s ziet is dat nu toch even wat anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je toch ‘verbonden’ blijft? Wat hebben je klanten en collega’s nú in deze situatie van je nodig? En wat heb jij hen te bieden vanuit jouw drijfveren?

Inzicht

Jouw klant (of collega, maar dat ga ik nu niet meer elke keer typen, is ook irritant om te lezen, je snapt mij well). Jouw klant dus met de Gele drijfveer heeft juist in deze tijden behoefte aan nieuwe kennis en inzichten. Heb jij Gele Gina of Gele Gijs als klant dan wil zij van jou inspiratie en nieuwe inzichten hoe zij haar business nu toch kan laten draaien. Of waar ze nu aan kan werken om straks na de Coronacrisis er klaar voor te zijn.

Samenwerken

Groene Gerben en Groene Grace willen graag anderen helpen en willen graag samenwerken. Zij vinden het maar niks om nu vanachter een scherm van alles te moeten doen. Zij missen van alle drijfveren het meest het menselijke contact. 

Dus ook al is het vanachter een scherm, drink even écht koffie met je klant achter je scherm, video en microfoon aan. Praat even bij. Kijk of je je klant kan helpen met waar ze mee bezig zijn. Zij zijn vast al boodschappen aan het doen voor anderen. Help je klant om zichzelf niet te vergeten, aandacht te blijven houden voor zichzelf. 

Kansen

Oranje Olga en Oranje Oscar zijn druk kansen en mogelijkheden te zien. Zij zijn aan het kijken hoe zij onder deze ongewone omstandigheden toch hun business kunnen laten draaien. Zij proberen toch resultaat neer te zetten ook als zullen het misschien niet de (financiële) doelen zijn die zij zich eerder hadden gesteld. 

Structuur

Blauwe Bibi en Blauwe Bram proberen de structuur van het werk (of gezin) vast te houden. Schema’s zijn gemaakt. Het is duidelijk wanneer er pauze wordt gehouden, wat iedereen moet doen en ook ontspanning is in het schema gezet. Zij willen het leifst zo veel mkogelijk de structuur die zij twee weken geleden hadden vasthouden. Dus gewone tijd opstaan, aankleden en ontbijten. Weet niet of ze in pak achter hun laptop zitten maar die kans is er wel ;). En niet niet alleen de bovenkant en van onderen een joggingbroek aan dat is weer iets wat andere drijfveren bedenken. 

Is Blauwe Bibi jouw klant? Probeer de structuur vast te houden met haar. Had jij elke donderdag een afspraak om 10.00 uur? Hou die afspraak dan vast, maar ‘zie’ elkaar online. Leg Blauwe Bibi uit hoe zij gebruik kan maken van de onlinetechnieken om de afspraak goed na te komen. Zet in een mail een stappenplan hoe ze om 10.00 uur kan inbellen. 

Actiemodus

Rode Rosa en Rode Roel zitten al ruim een week vol in de adrenaline en actiemodus. Zij hebben niet afgewacht maar gehandeld. Direct een abonnement genomen op een webinarprogramma of programma om samen online te werken. Zij hebben snel besluiten genomen toen de maatregelen duidelijk werden. Sterker nog, ze zullen niet echt op de autoriteiten hebben gewacht. 

Rode Rosa had al een actieplan gemaakt voordat het aan de orde was. Rode Rosa verwacht ook van jou dat je snel kan schakelen. Dus hoezo kan een afspraak niet doorgaan? We facetimen toch gewoon?


Te bieden

Nu je weet hoe jouw klanten in deze situatie reageren en waar ze behoefte aan hebben, kan jij kijken wat jij jouw klanten te bieden hebt. Wat zijn jouw drijfveren en wat heb jij aan je klanten toe te voegen? Daarover ga ik het hebben in de gratis online training a.s. maandag 23 maart om 10.00 uur. Jij komt toch ook?


En?

En ? Welke klant herken jij? Is dat Gele Gina, Oranje Oscar, Groene Grace, Blauwe Bram of Rode Rosa?

En voor degenen die zich afvragen waar Paarse Paula en Turkooise Toine zich schuilhouden. Paars en Turkoois komen in Nederland bijna niet voor als eerste drijfveer, vandaar de focus op de andere drijfveren.

Het coronavirus en drijfveren - Drijfveren in de media #105

Het coronanieuws door een drijfverenbril – Drijfveren in de media #105 (extra editie)

Het nieuws over het Coronavirus is niet missen. Daarom een extra editie van Drijfveren in de media om alles wat in je in de media ziet ook even vanuit de drijfveren te bekijken.  

Hamsteren

Het hamsteren van gisteren is een mooi voorbeeld van Rood gedrag. Veel mensen laten in hun stressprofiel de Rode drijfveer zien. Dus waar ze normaal dingen rationeel benaderen (Blauw) oplossingen bedenken (Oranje) of samen aan de slag gaan (Groen) zie je onder stress de Rode drijfveer naar voren komen.

De kwaliteit van Rood onder stress is dat er focus ontstaat maar een valkuil is dat mensen in drammerig gedrag schieten, alles moet nu! Of mensen schieten in de vecht of vlucht modus. Nou heb ik geen vechtende mensen in de supermarkt gezien maar wel mensen die in de ‘overleefstand’ stonden. 

Die niet meer nadachten over of het logisch is om 16 pakken rijst, 80 rollen wc-papier en 20 pakken pasta in te laden.Of ook niet meer nadachten dat andere mensen die aan het werk waren, lege schappen zouden aantreffen. Nee, het was pure stress en alleen denken aan ‘overleven’.


Stoppen

Mark Rutte die dan een beroep doet om er mee te stoppen. De Blauwe drijfveer was sowieso niet aan het hamsteren. Want de autoriteiten gaven aan dat het niet nodig was. En dat vertrouwt Blauw. Rood heeft geen vertrouwen in autoriteiten dus hoe harder die autoriteiten roepen hoe minder vertrouwen Rood heeft.

Hulp

Mooi om te zien hoe onder dit soort omstandigheden mensen elkaar helpen. Zo zag ik op Twitter met de hashtag #coronahulp diverse oproepen dat mensen hulp aanboden om boodschappen te doen of op kinderen te passen. Of de oproep om je geld niet terug te vragen van bijv. theatervoorstellingen maar het zien als een donatie aan de toneelgroepen e.d. Acties die duidelijk bij de Groene drijfveer passen.


Afgelast

Hockey werd in het hele land afgelast ook de trainingen. Ook voor Oranje (het hockeyteam niet de drijfveer) was de maatregel van toepassing. Max Caldas reageerde op het besluit als volgt: ‘als we met zijn allen afspreken dat we niet gaan trainen, is het niet gepast dat wij dat als Oranje wel doen. Wij zijn niet verheven boven de maatschappij. Duidelijk een Groene reactie.

Zingen

Ook deden op social media verschillende filmpjes de ronde dat in Italië niet alleen in Siena druk gezongen werd. Een Groen en Paars gebaar. Creëert saamhorigheid en laat je weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Nou de komende tijd zal nog veel onzekerheid (ook economisch) voor iedereen meebrengen. Dingen die vanzelfsprekend zijn gaan nu toch anders.

Herken wat jouw klant belangrijk vindt - Drijfveren in de media #103

Herken wat jouw klant belangrijk vindt – Drijfveren in de media #103

Ik denk dat dit een van mijn meest gestelde vragen is. Hoe herken ik de drijfveer van mijn klant, collega of partner? Hoe herken ik wat zij belangrijk vinden?

Écht zeker weet je dat natuurlijk pas als zij een drijfverenprofiel hebben gemaakt, En nee, dat is geen verkoopraatje, eerder zorgvuldig. Want iemand kan wel bepaald gedrag vertonen maar dat wil niet zeggen dat dat die persoon drijft.

Snelweg
Ik bedoel, ik kan op de snelweg hard toeteren en schelden als ik word afgesneden of als een auto invoegt nadat hij eerst de hele file heeft langsreden met een vaart van 100 kilometer per uur. Dat gedrag is Rood gedrag, net zoals ik dan altijd net even wat breder ga staan met mijn auto met de boodschap; sluit maar even achteraan ;). 

Maar dat wil niet zeggen dat ik word gedreven door Rood of dat ik van de Rode drijfveer energie krijg.

Ik vertoon Rood gedrag.

Dat was dus even de disclaimer. Meestal komt die als laatste maar nu dus even als eerste. Kunnen we nu de inhoud in ;).

Belangrijk
Het is natuurlijk wel fijn om te weten wie je als klant (en de rest die ik net noemde) tegenover je hebt. Dat je weet wat die klant belangrijk vindt. En wat vooral niet. Dat je als je jouw dienst of product wilt verkopen weet welke argumenten je voor die verkoop kan gebruiken. Is de klant op zoek naar resultaat of naar begrip? Wil de klant geïnspireerd worden door jou of worden geholpen? Wil iemand een stappenplan of dat jij helpt om keuzes te maken?

Om je te kunnen verplaatsen in de klant wil je dus graag weten wat hem drijft. 

En hoe kom je daar nu achter? Er zijn heel veel manieren om dat te doen maar laat ik in deze blog je er eentje vertellen. 

Reactie

Kijk of liever luister eens hoe jouw klant reageert op jouw vragen?

Stelt jouw klant vragen terug, luistert jouw klant en praat jouw klant over hoe het voor hem voelt?  Dan is de kans groot dat hij wordt gedreven voor de Groene drijfveer.

Praat jouw klant over de resultaten die hij gehaald heeft en vooral zijn eigen bijdrage in deze prestatie? Is vooral jouw klant aan het praten? Grote kans dat jouw klant gedreven wordt door de Oranje drijfveer. 

Reageert jouw klant voornamelijk op de inhoud en reageert hij feitelijk? En geeft hij zeer gedetailleerde antwoorden? Dan is de kans groot dat jouw klant gedreven wordt door de Blauwe drijfveer.

Reageert jouw klant direct en kort op je vraag? Dan lijkt jouw klant gedreven te worden door de Rode drijfveer.

Kijkt jouw klant omhoog en hoor je de klant hardop nadenken? Gebruikt jouw klant veel verhalen? Grote kans dat jouw klant wordt gedreven door de Gele drijfveer.

De Paarse en Turquoise drijfveer komen bijna niet voor als eerste drijfveer dus die laat ik buiten beschouwing.

Aan de hand van de manier waarop jouw klant reageert en wat voor soort antwoorden zij (en ook hij, uiteraard) geeft kan je dus proberen te herleiden wat deze klant belangrijk vindt.

Handig

Die kennis helpt als jij je aanbod gaat doen of een offerte gaat uitbrengen. Zo had ik vorige week nog een gesprek met iemand over een training voor haar team. Ik weet dat zij alle details wilt hebben en die gaf ik haar ook. Maar een andere klant, ondernemer, wilde gewoon weten of ik haar begreep en ja, zij was ook Geel dus dat komt goed.

En ? Gaat dit jouw helpen om inzicht te krijgen in jouw klanten (collega’s en anderen)? Ik hoor het graag!

Jouw to-do-list - Drijfveren in de media #101

Jouw to-do-lijst – Drijfveren in de media #101

Het is een beetje druk in huis. Twee kinderen hebben nu schoolvakantie en onze jongste volgende week. (Fijn, om op de grens van twee vakantieregio’s te wonen). En ons huis wordt van binnen geschilderd. En eigenlijk moet ik nog 100.000 dingen doen dus…..

Als mijn hoofd dan zo vol zit maak ik altijd even een lijstje, een to-do-lijst. Even overzicht creëren. Als ik mijn notitieboekjes kijk, heb ik elke 10-15 pagina’s wel weer een nieuwe to-do-lijst gemaakt. En zijn alle taken afgestreept? Um... nou nee. En voor mij hoeft dat ook niet. 

Vanuit Geel gebruik ik een to-do-lijst voornamelijk om overzicht te creëren, mijn hoofd leeg te maken. Alles wat ergens staat hoef ik niet te onthouden, dat scheelt weer.


Geheim

En, zal ik je stiekem iets vertellen? Ik zet ook vaak dingen op mijn to-do-lijst die ik gelijk kan doorstrepen. Of ik deel het in zulke kleine stapjes dat ik gelijk drie dingen kan afstrepen. Dat is altijd zo’n lekker gevoel. Beetje valsspelen mag wel toch?! Wen beetje progressie /resultaat (Oranje) zien, heb ik soms even nodig.

Volgorde

Voor Blauw is een to-do-lijst ook echt een lijst met dingen die gedaan moeten worden. Die worden dan ook op volgorde (van deadline) afgewerkt.

Blauw snapt er niets van dat Geel meerdere to-do-lijsten heeft. Of meerdere notitieboekjes ;).


Gelijk doen

Grote kans dat Rood niet met een to-do-lijst werkt. Als je gelijk doet wat er moet gebeuren, hoef je geen lijst te maken toch?! Je gaat toch geen dingen op een lijst zetten als je het gelijk kan doen, vindt Rood.

En Groen? Hoe gaat die om met een to-do-lijst? Als Groen een lijstje heeft gemaakt zal Groen daar regelmatig van afwijken. Omdat iemand hulp nodig heeft. Of omdat het toch even gezellig is om mee te gaan in plaats van je lijstje af te werken.

Dus een to-do-lijst? Maak ‘m zoals die voor jou werkt! 

En? Hoe ga jij om met je to-do-lijst? Ik hoor het graag!

1,2 100 en energie - Drijfveren in de media #100

1,2….100 & Energie – Drijfveren in de media #100

​Jaaa, de honderdste! Had ik echt niet gedacht toen ik in november 2017 met mijn eerste blogbericht begon. Voor mij, met mijn Gele drijfveer, elke week een blog schrijven is toch wel dingetje zullen we maar zeggen.

Inspiratie is nooit echt een probleem maar om een blog te schrijven heb ik wel altijd even wat 'broedtijd' en wat 'ruimte' in mijn hoofd nodig. Ben er vaak al een paar dagen mee bezig in mijn hoofd en dan typ ik het blogbericht in een uurtje wel uit. 

Plannen
Heel veel vooruit werk ik niet. Sorry Blauw, dat werkt niet voor mij. Heel soms 'loop' ik een weekje voor. Maar ik vind het te fijn om de actualiteit te volgen zoals met de Megxit of de discussie over voltooid leven. Toch raar als je daar na een paar weken pas mee komt aanzetten, vind ik dan...

De eerste keer was ik ook echt heel zenuwachtig toen ik op de 'send'-knop drukte. Poeh, wat zouden mensen wel niet vinden. 

Het heeft ook even geduurd voordat ik mijn eerste blog durfde te schijven. Om eerlijk te zijn vond ik dat die het niveau moesten hebben van een wetenschappelijk artikel, goed onderbouwd, van alle kanten bekeken. (Ja, daar hebben we Geel en Oranje weer ;).

Pas toen ik ging schrijven zoals ik praat, gaf me dat de moed om het wel te doen. 

En dat werkte voor mij, minder schroom om te schrijven. Ik hoor ook vaak van mensen die mij kennen, dat ze mij horen praten als zij mijn blog lezen. 

Jammer
Ik begon met deze blog omdat ik het zo jammer vond dat mensen een drijfverenprofiel hadden gemaakt en deze dan in de lade verdween. Zo van oh ja, was leuk, nu weet ik het en that's it.

Door mijn blog wilde ik elke keer iets uit de media of iets wat Ik zelf mee maakte bekijken vanuit de drijfveren. Om zo het 'on top of mind' te houden. Maar ook om te laten zien dat je er veel meer mee kan. 

Lezersvraag
Voor deze honderdste blog vroeg ik twee weken geleden of je nog een vraag of onderwerp had voor deze blog. Ik heb diverse reacties gekregen. Superleuk om die te lezen!

De lezersvraag die ik gekozen heb is de volgende:
"Hoe reageren de drijfveren wanneer ze met regelmaat beknopt worden in wat hun energie geeft... is naar mijn idee niet hetzelfde als bv hoe een kleur reageert op een mindere dag. Bijvoorbeeld wanneer iemand vastzit in een job die niet de dingen biedt wat de drijfveer nodig heeft."

Mooie vraag en ook altijd grappig hoe soms dingen samen komen. 

Energie
Vorige week had ik namelijk een gesprek met iemand die 2 jaar geleden een drijfverenprofiel had gemaakt. Ik weet nog dat we samen naar haar profiel keken waar Groen, Geel en Turkooise de dominante drijfveren waren. Dat waren ook de drijfveren waar ze de meeste energie van kreeg. 

Ik kende haar als iemand die bij een kleine organisatie werkt en daar alles regelt en brandjes blust. Vooral Blauwe en Rode taken dus. 

Dat Groene, Gele en Turkooise kwam zo niet overeen met wat ze nu aan het doen was. 

Omdat veranderen van baan op dat moment geen optie was keken we hoe zij Groen en Geel kon inzetten. Bijvoorbeeld door ruimte te maken om een opleiding te volgen of door toch met vriendinnen af te spreken. Nieuwe dingen te ondernemen of even spijbelen en op het strand lunchen. 

Keuze
Toen ik haar vorige week sprak had ze de knoop doorgehakt en gaat ze weer voor de klas staan. Kijk, dát is nu een job en omgeving die écht bij haar drijfveren past. 

Samenwerken, kennis overdragen en bijdragen aan een betere wereld door voor kinderen het verschil te maken. Super!

Antwoord
Om terug te komen op de vraag. (Je bent die omwegen, zijsprongetjes, verhalen en metaforen wel van mij gewend, doe ik vaker....)

Als de drijfveren waar jij energie van krijgt niet overeenkomen met het werk wat jij doet, heb je een paar opties. Ik ga even uit van bovenstaand voorbeeld. 

Oplossingen
Je kan kijken of je in je huidige werk taken kan zoeken die meer bij je drijfveren passen. Als je taak is om alles te organiseren en brandjes te blussen (Blauw en Rood) zoals in het voorbeeld, dan kan het fijn zijn om even met iemand te brainstormen (Geel) of te kijken welke dingen je samen (Groen) kan doen. 

Misschien kan je in je werk bijdragen aan een betere wereld (Turkoois) door te verduurzamen. Schenk bijvoorbeeld alleen nog biologische thee. Of kijk welk goed doel je kan gaan steunen.

Of je gaat kijken welke dingen je buiten je werk om kan gaan doen waar je energie van krijgt. Bijvoorbeeld een citytrip maken, vrijwilligerswerk of vaker afspreken met vrienden. 

Of je gaat op zoek naar een andere baan die beter bij jou past. Waar jouw kwaliteiten beter tot zijn recht komen en waar jij energie van krijgt.

Frustratie
Als je gefrustreerd raakt op je eerste drijfveer dan kan je in je stressprofiel schieten. Heb je een drijfverenprofiel gemaakt dan heb naast het energieprofiel ook het stressprofiel gekregen. Je kan dan zien welk gedrag je onder stress laat zien. 

Om mijzelf als voorbeeld te nemen... Zodra ik geen nieuwe inzichten meer krijg of geen resultaten boek, kan ik ineens heel strikt zijn. Alles moet dan gaan zoals ik het had gepland. Normaal ben ik veel flexibeler maar onder druk dus niet.

Goed nieuws dat gebeurt alleen als ik geen resultaten boek of geen nieuwe inzichten meer krijg. Ik weet dat ik niet heel gezellig ben onder stress. En dus heb ik geleerd om juist in die tijden mijn Geel te 'voeden'. 

Door in mijn Netflix lijst interessante documentaires toe te voegen en te kijken. Nog meer boeken over allerlei verschillende onderwerpen te lezen. Een dagje Amsterdam te doen of gewoon even naar een filmhuis te gaan.

Zo'n honderdste blog geeft mij dus heel veel energie. Want: resultaat maar ook telkens weer nieuwe manieren om vanuit actualiteiten en situaties de drijfveren weer te kunnen toepassen.

Het duurt dus wel even voordat ik in mijn Stress-Blauw schiet!

O ja, en nog iets anders nieuws! Op Instagram deel ik minstens elke dag een quote die typisch bij een drijfveer past. Nu dus ook als ansichtkaart te koop. Ze zijn namelijk op mijn website te koop (zie onderstaand een foto van de ansichtkaarten). 

Ga ik nu even mijn honderdste blog vieren!

Wil jij ook weten wat jou energie geeft of kost? En welk gedrag je laat zien onder stress? Maak dan een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel, mail mij even!