De valkuil van de Paarse drijfveer

De valkuil van Paars – Drijfveren in de media #80

Paars zorgt voor veiligheid en geborgenheid. Het vertrouwen dat jij altijd op die groep (familieleden, Ajax-hooligans, jaargenoten, clanleden) kan terugvallen. Dat is een kwaliteit van Paars zoals ik eerder al schreef in deze blog.

En zoals altijd zijn er twee kanten van de medaille.


Veiligheid
Want waar veiligheid en geborgenheid aan de positieve kant zijn, kan Paars ook zijn eigen kring beschermen en behoudend zijn. Zeg maar de doorgeschoten kant van veiligheid en geborgenheid.

De omgeving verandert maar daar wil Paars niets van weten. Een voorbeeld vond ik onlangs in dit artikel in de Volkskrant een reportage over Camping de Roos met als titel: Vlees, een zwembad en hele dag wifi: de camping voor antroposofen ziet de commercie opdoemen.

Valkuil
Eigen kring beschermen en behoudend zijn is een valkuil voor Paars maar ook een valkuil is wantrouwend en argwanend zijn. Verandering is ook erg lastig voor Paars, Paars heeft namelijk moeite met een snel wisselende omgeving. 

En die valkuilen zijn mooi te herkennen in het artikel, ik haal er een paar quotes voor je uit zodat jij het ook makkelijk herkent. 

Buitenwereld
Je hebt dus de antroposofen op de camping De Roos maar ook de buitenwereld. 

Lees even mee:

‘Ik bedoel er niks negatiefs mee, maar ik moet er niet aan denken dat je hier straks van die mensen hebt met modieuze trainingspakken en een bijpassende beautycase’, zegt vaste bezoeker Joan. Joan, haar kinderen, haar vriendenkring en hún kinderen zijn verknocht aan hun vakantie zonder stroom, zonder vlees en zonder wifi."

"De Roos-publiek is geen campingpubliek. Kinderen zitten veelal op de vrije school en hebben bijpassende namen. Meisjes heten Lente of Sterre, terwijl ‘daarachter de Samantha’s staan’. ‘Daarachter’ dat is: op ‘gewone’ campings, waarvan het wemelt aan de Vecht. Hier komen alleen prettige mensen, met prettige kinderen die zichzelf weten te vermaken."

"Jezelf vermaken, dat is wat we hier doen. Bij de Beerze Bulten wórd je vermaakt’, zeggen de bewoners. De Beerze Bulten is de hel, vanuit De Roos gezien. De caravans staan daar zo dicht op elkaar gepakt dat je elkaar door het raam een hand kunt geven en naast het ‘zwemparadijs’ zijn er ‘Giga gave shows en musicals’. Dan weet je het wel. Het woord ‘tokkies’ valt zelfs even, maar wordt haastig weer ingeslikt."

"Van die laatste – tenten met een houten vloer, een koelkast en een stijf dak – zijn er de afgelopen tijd al een stuk of wat gebouwd op De Roos. Ook deze uitbreidingen worden natuurlijk met uiterste argwaan bekeken, want dat soort luxetenthuisjes trekt straks vast ook een ander soort volk."

Nou dat lijkt mij duidelijk toch je hebt ons en 'hullie'. En met trainingspakken, beautycases, luxe tenten en zwemparadijzen hoor je bij 'hullie'. 

De argwaan is bijna voelbaar toch?


Buitensluiten
En ja dat buitensluiten als je niet bij 'de besloten groep' hoort daar heeft Groen altijd het meeste moeite mee. Want iedereen zou welkom moeten zijn.

Kijk maar wat de beheerder van camping De Roos zegt:
"Beheerder Schoonen kan het niet voor zich houden: het publiek veranderen, dat is zijn plan: ‘Ik heb he-le-maal niks met die antroposofie. Het is prima dat die groep hier is, maar andere mensen moeten ook welkom zijn. Laatst had iemand het over ‘onze community’. Als ik dat hoor, gaan bij mij de haren overeind staan. Dat is dus he-le-maal niet de bedoeling. De Roos is geen camping voor één groep mensen. De Roos moet een camping worden voor iederéén.’

Verandering
Het is duidelijk de camping verandert maar daar wil nog niet iedereen aan, doet mij denken aan die Iraakse minister die op TV ontkende dat ze werden aangevallen maar de grond en het decor stond te trillen van de raketaanvallen.


Toch is er nog een andere valkuil van Paars die Groen haast wel bekend moet voorkomen. Want Paars offert zich ook op voor anderen soms ten koste van zichzelf. Daar moet een belletje gaan rinkelen voor Groen want die zegt niet snel nee als er om hulp wordt gevraagd ook al gaat dat ten kosten van zichzelf.


En? Wat herken jij van jezelf of anderen in deze valkuil van Paars?

Wil jij weten of Paars een van jouw drijfveren is?  Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

Door welke bril kijk jij - Drijfveren in de media #74

Door welke bril kijk jij? – Drijfveren in de media #74

Communiceren blijft lastig. Van de week belde ik de meldkamer van de politie omdat er voor de deur een ongeluk was gebeurd. Iemand vroeg of ik aan de politie aan het bellen was. Ik zei ja, de politie is onderweg. Daar was de meldkamer het niet mee eens, mevrouw ik stel eerst een paar vragen voordat ik bepaal of de politie komt. 

Ah, oké....

Oplossen

In mijn wereldbeeld was er een probleem (ongeluk) en dat wilde ik even op een Oranje manier oplossen. Politie bellen dan kan die het verkeer gaan regelen voor de deur.

Maar nee, zo simpel was dat niet volgens de meldkamer. Een aantal vragen bepaalde of de politie wel of niet zou komen. Gek, maar de vraag of er een gevaarlijke verkeerssituatie ontstond voor de overige weggebruikers niet. Wel of de partijen met elkaar op de vuist wilden. Nou dat niet...

Schakelen

Op dat soort momenten moet ik altijd even snel schakelen. O ja, meldkamer is Blauw, ik moet even terugschakelen. Netjes en rustig de vragen beantwoorden terwijl een vrachtwagen vol in zijn ankers moet om een nieuw ongeluk te vermijden. 

Rood en dus dwingend gaan zijn dat de politie echt moet komen, helpt niet weet ik.

Dus ja, proberen die ander te begrijpen.

En of je dat wilt dat is aan jou. Maar het kan wel handig zijn. 

Gefrustreerd

Een voorbeeld, als je een kat hebt, ga je geen takken gooien om haar te laten apporteren. En vervolgens zelf gefrustreerd af te haken omdat ze dat niet doet. En als je een hond hebt dan ga je er niet vanuit dat hij de hele dag slaapt en niet wil wandelen. 

Datzelfde geldt voor de persoon tegenover jou. Als jij realistische verwachtingen hebt dan kan je dat helpen om die persoon te begrijpen en raak jij niet gefrustreerd.

Je kan tenslotte niet veranderen hoe andere mensen zich gedragen of welke behoefte zij hebben. Maar je kan er wel voor kiezen om uit te zoeken hoe je het beste uit die andere persoon naar boven haalt.

Samenwerken

Want jij en ik ook hebben allemaal momenten dat je met mensen moet samenwerken, waar je niet onderuit kan. (Ook al ben je zzp-er ;) 
Of dat nou de mensen zijn die je inhuurt om bepaalde dingen te doen, de collega’s met wie je samenwerkt of de andere vrijwilligers op de sportclub.

Je kan ervoor kiezen om te ontdekken wie die andere persoon is. Wat hem/haar drijft. 

Dezelfde bril

Vaak ga je er automatisch van uit dat die ander op dezelfde manier in elkaar steekt als jijzelf. Dat die persoon door dezelfde bril naar de wereld kijkt.

Helaas....

Door welke bril kijk jij - drijfveren in de media #74

Want je kijkt nu eenmaal anders naar de wereld als je die als een jungle ervaart (Rode drijfveer) waar je moet vechten voor je recht en je ervoor moet zorgen dat je respect krijgt. 

Of dat je de wereld ziet als complex (Gele drijfveer) en die jij moet analyseren om te kunnen begrijpen.

Of dat de wereld een complete chaos (Blauwe drijfveer) zijn als we niet organiseren en ons aan de regels houden

Of de wereld als een onveilige plek (Paarse drijfveer) ervaart, waar je als groep bij elkaar moet blijven en je door middel van rituelen met elkaar bent verbonden.

Of de wereld ziet als vol kansen (Oranje drijfveer) en  je leeft volgens het motto: als je iets wil dan kan je het ook! 

Of je ziet de wereld als gelijkwaardig (Groene drijfveer), we moeten elkaar helpen en gelijkwaardige mogelijkheden creëren

Of je ziet de wereld als een levend geheel (Turkoois) waar we moeten focussen op de gezamenlijke problemen

Vanuit de drijfveren dus zeven verschillende ‘brillen’ om naar de wereld te kijken. 

En vanuit die kijk op de wereld communiceer je dus ook.

En regelmatig realiseer ik mij dan, ok stop, wacht even, wie zit er aan de overkant en wat heeft die persoon van mij nodig?

En? Heb je wat aan dit inzicht? Hoor het graag!

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

netwerktips -drijfveren in de media #73

Netwerktips – Drijfveren in de media #73

Netwerken, hoe doe je dat? Dat vroeg ik mij af toen ik net voor mijzelf begon. 

Het leek mij helemaal niet leuk. Praten met vreemden zoveel mogelijk visitekaartjes uitdelen én scoren. Maar ja, als ik opdrachten wilde binnenhalen moest dat natuurlijk wel gebeuren.

Zoektocht
In mijn zoektocht naar een netwerk waar ik mij bij aan wilde sluiten kwam ik Vrouw & Zaak Bollenstreek tegen. Zij organiseerden een netwerkavond met Coco de Meyere in Noordwijk.

Aangekomen bij de locatie sprak ik mijzelf moed in: zo moeilijk kan het niet zijn, beetje praten, komt wel goed! Je kan toch praten, nou dan!

Binnenkomst
Bij binnenkomst zag ik veel vrouwen en geen enkele daarvan kende ik. Er stond een catwalk waar Coco de Meyere haar praatje zou houden. Naast de catwalk stonden stoelen en ik nam plaats.

Die avond ontmoette ik diverse ondernemers die allemaal enthousiast over hun bedrijf vertelden. 

Eenmaal pratend merkte ik dat netwerken, wat zo’n ding leek, best leuk was. Nieuwe mensen ontmoeten, praten over wat je interesseert, niet zo moeilijk toch?

Klik
Ook die avond maar ook alle andere avonden in de jaren daarna, merkte ik dat ik met sommigen sneller een klik had dan met anderen. Maar ook dat mensen vanuit verschillende behoeftes kwamen netwerken. 

De één had echt een doel om minimaal 5 nieuwe mensen die avond te spreken en haar kaartjes uit te delen. 

De ander kwam voor de gezelligheid. 

En ik? 

Inspiratie
Ik kwam voor de inspirerende sprekers en te horen hoe andere ondernemers met bepaalde zaken om gingen. Hadden ze praktische tips, handige weetjes?

Met de kennis die ik nu heb vanuit de drijfveren kan ik heel goed voor mijzelf verklaren waarom een netwerk voor mij moet inspireren. 

En kan jij vanuit jouw drijfveren verklaren waarvoor jij naar een netwerkbijeenkomst gaat?

Gesprekspartner
Hoe handig (Oranje!) is het als je herkent wat jouw gesprekspartner drijft. (Natuurlijk met de disclaimer* die ik altijd geef.) 

Dat je weet wat die persoon belangrijk vindt. 
Dat je die persoon beter leert kennen. 
Misschien zelfs wel wilt kunnen overtuigen dat jij hem/haar iets te bieden hebt. 

Drijfveer en antwoord
Je kan de drijfveer van iemand herleiden aan het soort antwoord wat hij geeft op jouw vragen.

Groen antwoordt op je vraag , stelt ook vragen terug, luistert en praat met name over mensen (anderen zoals collega’s). 

Geel geeft als antwoord op jouw vraag een zeer brede schets. Beschouwt en kijkt omhoog bij het praten (dat is zo, omdat Geel vaak hardop denkt en praat ;). 

Oranje praat met name over de behaalde resultaten (vooral die hij/zij zelf heeft gerealiseerd). Over hoe goed het wel niet gaat. Oranje kan echt zenden en stelt (bijna) geen vragen aan jou terug. 

Blauw antwoordt zakelijk, feitelijk. Maakt weinig contact met jou. Geeft zeer gedetailleerde antwoorden. Heeft behoefte aan structuur en duidelijkheid. 

Rood antwoordt direct en kort op je vraag. Lijkt soms over je vraag heen te lopen. 

Paars kan argwanend reageren op de vragen die jij stelt. Zal je voorzichtig inwijden op het onderwerp waar jij vragen over hebt. 

Turkoois maakt graag écht verbinding, luistert geconcentreerd. 

Nodig
En als je dan hebt kunnen inschatten wat de drijfveer van je gesprekspartner is dan kan je schakelen naar wat die persoon van jou nodig heeft.

Groen wil graag aandacht en het gevoel hebben dat hij/zij ertoe doet.

Geel wil graag iets van je leren, door jou geïnspireerd raken. 

Oranje wil graag van jou horen hoe jij succesvol bent geworden. Welke handige tips jij hebt. 

Blauw wil graag dat je duidelijk uitlegt wat je precies doet, houd je bij de feiten, benoem details, maak er geen blabla verhaal van. 

Rood wil respect van jou en verbindt zich graag met ‘echte winnaars’. Houdt van held-verhalen. Hoe jij uit de goot bent geklommen bijvoorbeeld ;)

Paars laat zich graag leiden door iemand waarin hij/zij vertrouwen heeft. 

Turkoois wil graag echt verbinding met jou. Maar als Turkoois niet met jou of jouw business heeft of beter gezegd; resoneert,  dan haakt Turkoois af. 

Authentiek
En nee, je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan je bent. Blijf authentiek! Maar het zou zonde zijn als iemand geen interesse toont omdat je geen details geeft en je er een blabla-verhaal van maakt.  


Ben benieuwd hoe jij de volgende keer met deze kennis in je broekzak naar een netwerkbijeenkomst gaat. Laat je het mij weten? 

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 

*disclaimer: Als iemand een drijfverenprofiel heeft gemaakt kan ik met zekerheid zeggen wat die persoon drijft. Maar ja, als iemand die niet heeft kijk ik naar het gedrag wat iemand laat zien. Daar baseer ik dan mijn inschatting qua drijfveren op. En nee, dat is niet 100% wat iemand drijft, dat klopt. Geen 100% zekerheid zolang iemand geen profiel heeft.

Drijfveren in de media #69 - tijd om op te laden,waar krijg jij energie van stress en frustratie

Waar krijg jij energie van? – Drijfveren in de media #69

Oh man, soms word ik gek van mijzelf, had namelijk een blog klaar staan maar zag vanochtend dit artikel. En ja, dan gooi ik het dus snel over een andere boeg! Flexibel en veranderlijk, ‘meet’ Oranje en Geel ;). O ja, en impulsief natuurlijk ook, ‘meet’ Rood ;).

Vorige week schreef ik al over stress en frustratie maar nu over wat je energie geeft.

Het was dit stuk tekst in het artikel wat mij triggerde:

" Wie stress wil voorkomen of tegengaan, moet op zoek gaan naar de reden dat we uitgeput raken. Dan denken mensen vaak: ik verbruik te veel energie. Maar daar is helemaal niets mis mee. Het probleem is dat er te weinig energie bij komt. Dus wat we zelf, maar ook leidinggevenden, nog te vaak doen op het moment dat iemand veel stress ervaart, is minder gaan werken of een werknemer ontzien. Terwijl we daarmee een fundamentele vraag negeren: wat gééft energie?"

"Ik hoor mezelf dit vaak herhalen, maar het blijft een mooi voorbeeld. Op het moment dat mijn telefoon leeg is, leg ik hem dan een week op de vensterbank, of hang ik hem aan een oplader? Dat is het verschil."

Precies dat!
Vanuit de drijfveren is het antwoord op de vraag wat gééft energie zo beantwoorden. 

(Als je een drijfverenprofiel hebt laten maken kijk dan bij jouw energie- / reactieprofiel.)

Voor Oranje geldt dat je van succes kan genieten, dat het je is gelukt om resultaat neer te zetten, zeker als je dat zelf hebt bereikt en daar ook nog van anderen waardering voor krijgt.

Geel krijgt energie van dingen echt doordenken, op strategisch en fundamenteel niveau. Dingen écht snappen en leren van nieuwe dingen.

Turkoois krijgt energie van zingeving en bezieling. De belangrijke relevante zaken in de wereld aanpakken, het verschil maken.

Het met anderen samenwerken geeft Groen energie. De open communicatie, de harmonieuze sfeer, de betrokkenheid bij elkaar. Voor Groen is het gewaardeerd worden als mens een belangrijke waarde die echt energie geeft.

Blauw maakt heel graag dingen echt af en krijgt daar energie van. Structuur aanbrengen en op een planmatige manier aan de slag gaan, ja daar wordt Blauw blij van.

Het aanpakken van zaken door snel te besluiten dat is waar Rood energie van krijgt. Tempo maken, knopen doorhakken. Kort gezegd: actie boven alles.

Voor Paars is het investeren in onderling vertrouwen, door dienstbaar te zijn aan anderen.

Wat is het waar jij energie van krijgt?

Wat is het waardoor jij de tijd vergeet?

Wat is het wat je doet waar je van oplaadt?

En weet je in de ideale wereld is dat ook in je werk te vinden. Maar soms is het wat minder ideaal en dan moet je het buiten je werk zoeken.

In tijden waar ik wat minder uitgedaagd wordt, minder inspiratie heb ga ik op zoek naar dingen die mijn mind voeden. Ik ga (nog meer) boeken lezen, (nog meer) documentaires kijken, naar inspirerende TED talks of podcasts luisteren, nieuwe dingen leren. Kortom energie tanken!

Vandaag sprak ik nog een klant van mij die zo blij was dat ze haar drijfverenprofiel had laten maken, ze had zoveel meer inzicht gekregen waar zij gelukkig van werd, hoe zij het beste productief kon zijn op haar manier.

Ik denk dat het daar ook over gaat, weet wat jou drijft.

Weet wat je energie kost.

Weet hoe jij jezelf weer kan opladen.

Weten van welke taken/werk jij blij wordt.


Hoe laad jij jezelf weer op?


Wil jij weten wat jou energie geeft en kost? Wat jouw kwaliteiten zijn? En wat je valkuilen zijn? Laat mij dan je persoonlijke drijfverenprofiel maken. Binnen een half uur weet jij wat jou drijft, wat je energie oplevert en kost maar ook welk gedrag je onder stress laat zien. 

Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden. 


De kracht van Paars - drijfveren in de media #64

De kracht van de Paarse drijfveer – Drijfveren in de media #64

Paars blijft altijd een lastige drijfveer om uit te leggen in mijn trainingen. Dat komt natuurlijk ook door mijn eigen Gele drijfverenbril ;).


Eigenschappen

En als ik de eigenschappen van Paars uitleg zoals:

- bescheidenheid,

- zichzelf opofferen omwille van het geheel,

- werkt volgens ongeschreven regels

- heeft een behoefte aan geborgenheid en veiligheid,

dan herkennen mensen dit meestal wel.


Maar hoe herken je Paars dan? Kan je voorbeelden geven?

Ja zeker, maar eerst even naar de wereld van Paars.


Verhalen en magie

Paars houdt van volksverhalen, liedjes, tekeningen, en uitgebreide gebruiken, rituelen, symbolen.


Denk aan Disney die magie verkoopt, een fantasiewereld. Vol met mythen, legenden. Zo zeer dat de grens tussen werkelijkheid en fantasie vaag wordt. Dat vind ik ook mooi aan Disneyland. Werkelijk overal is aan gedacht om je in die ‘ state of mind te houden.


En in die wereld kan je je veilig en geborgen voelen.


Religie

Niet voor niets hebben veel religies een Paarse afkomst. Het gaat om het vertellen van verhalen, legendes. Tijdens onze vakanties in Italië en Spanje kan je de vele kerken waar relikwieën en iconen te bewonderen zijn, niet missen.


Eigen soort

Een Paarse groep houdt zich bezig met de overleving van de ‘eigen soort’. Die groep kan een indianenstam zijn, een motorclub, een studentencorps of de Chinese Dynastie, ja zelfs ‘het volk’.

Alle anderen zijn buitenstaanders en worden gewantrouwd.

Ubuntu

Bij Paars heerst ook de gedacht een voor allen en allen voor een. Die gedachte zie je ook terug in het Ubuntu (het Afrikaans socialisme/humanisme). En zie je nu veel terug in de organisatieantropologie in boeken van Danielle Braun en Jitske Kramer bijvoorbeeld.


Rituelen

Zo omschrijven Braun en Kramer in het boek The Corporate Tribe de functie van rituelen als ‘het in de spotlights plaatsen van datgene wat er cultureel echt toe doet en het onverklaarbare verklaarbaar en hanteerbaar te maken. Rituelen geven controle over gebeurtenissen en situaties die een beetje eng zijn’.


Voorbeelden in van rituelen in organisaties zijn: jaarlijkse beoordelingscyclus, borrel als er een grote klant is binnengehaald, de vrijdagmiddagborrel.


Samenleving

In de samenleving zie je Paars terug bijvoorbeeld in het organiseren van een stille tocht, het afschaffen van Zwarte Piet, Elfstedentocht, Prinsjesdag etc.


Afschaffen?

Volgens Braun en Kramer is het onverstandig om zomaar een ritueel te veranderen als je niet eerst hebt ontdekt welke waarde ze in zich dragen.

Bovendien komen er veel reacties op, denk maar aan afschaffen van vrijmibo of Zwarte Piet. Dat komt ook omdat rituelen een ‘kluwen van emoties, gedachten, waarden en gewoonten in zich dragen’.

En ? Herken jij Paars in je omgeving of werk?

Heb jij nog geen drijfverenprofiel? Dat is zo geregeld. Bestellen kan hier. Je krijgt dan van mij een link naar een online vragenlijst, die vul je in 20-30 minuten in en je kan direct je persoonlijke drijfverenrapport van ruim 25 pagina’s downloaden. Ik stuur je dan een link om samen (online) door je drijfverenprofiel heen te lopen en je vragen te beantwoorden.

Heb je al een drijfverenprofiel? Pak ‘m nog eens uit je kast of la. 
Weet je nog wat jou drijft, wat je energie geeft? En doe je daar ook wat mee? 

P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Wauw dat doe je goed #complimentendag - Drijfveren in de media #61

Wauw, dat doe je goed! – Drijfveren in de media #61

Een compliment, zo makkelijk gemaakt en toch doen we het vaak veel te weinig.  Ik ook. Nou ja, ik denk het vaak wel maar ik spreek het niet altijd uit.

Want ja, je wilt niet dat je compliment verkeerd wordt opgevat. Dat mensen denken dat je het doet om te slijmen (Oranje). Of dat je bang bent om anderen die je dan geen compliment geeft, tekort doet (Groen).

Want uiteindelijk vinden we het allemaal fijn om een compliment te krijgen, niet alleen Oranje.

Deze oefening die door een lerares op Facebook werd gepost vind ik dan ook echt geniaal. 

De oefening is als volgt: In de klas is een Mol. Die Mol moet onopvallend complimenten geven en aardig doen. Aan het einde van de dag mag de klas raden wie de Mol was. Maar ja, alle anderen in de klas hebben ook gemold en dus complimenten gegeven. Hoe mooi!

Uit onderzoek van wetenschapper Arjan Non blijkt dat mensen 10% harder werken als ze een compliment krijgen. Aha denkt Oranje nu, dus dat moet ik gaan doen, complimenten geven. Waarschuwing voor Oranje, Groen heeft écht wel door als je het niet meent….

Grappige conclusie uit het onderzoek was dat het niet uitmaakte of het individu of iemand anders uit de groep het compliment kreeg. "Dat vonden we het meest interessant", zegt onderzoeker Arjan Non. "Onze verklaring is dat mensen een bepaalde behoefte hebben om zichzelf te conformeren aan de norm."

Nou denkt Geel, voldoen aan de norm is niet persé mijn ding… 

Maar goed, ben je Blauw of Paars dan voelt dat alweer logischer.

Complimentendag 2019 - drijfveren in de media #61

Complimenten geven is soms ook lastig. 

Daarom een tip. 

Carol Dweck heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het effectiever is om een compliment te geven over het proces. 

Dus: Wat doe jij dat slim! (Geel) of Wat doe je dat handig (Oranje). Wat doe je dat snel (Rood). Wat doe je dat nauwkeurig (Blauw). In plaats van: Wat ben jij slim / handig / snel / nauwkeurig. 

Of geven we weinig complimenten omdat we het zelf ongemakkelijk vinden om er mee om te gaan? En eigenlijk is het ontvangen niet meer dan een simpel "dankjewel’ zeggen. We hoeven niet te zeggen dat het niet nodig was, waar we het gekocht hebben of hoeveel het kostte…

Wie geef jij vandaag een compliment?

Weten wat jouw drijfveren zijn? Maak dan de gratis test!


Verrassing Valentijnsdag Drijfveren in de media #59

Verrassing?! – Drijfveren in de media #59

Ja, het is weer 14 februari en dus Valentijnsdag.

Het is bijna niet te missen want de chocoladeharten liggen in de winkels, parfum is in de aanbieding en de bloemen zijn gelijk weer duurder ;).

Vanochtend postte ik expres vroeg op Instagram onderstaande afbeelding, want ja grote kans dat Rood nog snel een kado moet kopen. 

En grote kans dat Geel vergeten is dat het vandaag 14 februari is. Geel zal dus snel nog even iets leuks moeten bedenken. Geen probleem voor Geel, creatief en out-of-the-box dus...

Verrassing, valentijnsdag - Drijfveren in de media #59

Moeten

Nou ja, moeten, daar doet Geel niet aan. Als Geel al meedoet aan Valentijnsdag. Want er is ook een grote kans dat Geel die Valentijnsdag één grote commerciële onzin vindt. (Geel en zijn principes, zucht…)

Commerciële onzin of geldverspilling?

Voor Turkoois geldt, als die het vanuit zichzelf niet relevant vindt doet die sowieso niet mee. Turkoois is voor zover het kan (haha) nog onafhankelijker dan Geel.  En ja, Turkoois ontbreekt in de afbeelding, dat klopt!


Speciaal voor Geel nog even, Valentijnsdag is niet uitgevonden door Hallmark. 


Herkomst

Volgens Quest is de herkomst een beetje onduidelijk. Het verhaal over de priester Valentinus komt in de geschiedschrijving het vaakst terug. De priester trouwde in het geheim stellen toen keizer een wet had uitgevaardigd dat soldaten niet mochten trouwen.

De keizer kwam erachter en priester Valentinus werd gevangen gezet. In de gevangenis werd Valentinus verliefd op de dochter van een bewaker. 

Op de dag van zijn executie stopte hij haar nog een briefje toe: van je Valentijn. 

Ahh, tranentrekkend...?!


Verrassing

Groen laat zich graag verrassen en verheugt zich op een gezellige dag/avond. Maar Groen vindt het ook leuk om anderen te verassen en kan nu al genieten van de verassing die hij/zij zelf in petto heeft.

Blauw heeft alles al in huis en allang geregeld. Verrassingen zijn niet zo aan Blauw besteedt. Blauw is meer van de voorspelbaarheid en de structuur.

Dus om Blauw nu vandaag uit zijn omgeving te trekken met de mededeling: Pak je spullen schat, we gaan naar Schiphol over 30 minuten. Nah, daar maak je Blauw niet blij mee. 

Allereerst slaat de stress toe, waar gaan we heen, wat moet er mee? Had dat eerder gezegd dan had ik mij kunnen voorbereiden, zal Blauw verzuchten. 
Maar ja, dan zou het geen verrassing zijn toch? 


What's in it for me?

En Oranje? Die hoopt er zelf ook wat aan te hebben… Een grote fles parfum of een dikke bos rode rozen doet het altijd goed op Instagram. Want statusverhogend, ja toch ;).

Mooie traditie
Paars geniet van de mooie traditie, elk jaar weer. Duitsers met Paars in hun drijfveer kijken toch anders naar 14 februari. Het is daar een ongeluksdag omdat het de sterf- of geboortedag is van Judas.

En , hoe vier jij Valentijnsdag?

Ook meer inzicht?
Wil jij ook meer inzicht in je drijfveren zodat je anderen (en jezelf!) beter leert begrijpen? Makkelijker leert communiceren. Meer inzicht krijgt jouw kwaliteiten en talenten? Maar ook in wat jou qua energie helemaal leegslurpt? 

Laat mij dan een persoonlijk drijfverenprofiel voor je maken. 

Je krijgt niet alleen een rapportage van 25 pagina's maar ook een persoonlijk 1-op-1 gesprek met mij van 30 minuten waarin ik met jou door je profiel heen loop.

Waar word jij blij van? - Drijfveren in de media #56

Waar word jij blij van? – Drijfveren in de media #56

Het kan je niet ontgaan zijn afgelopen maandag was het Blue Monday. Overigens gewoon een PR verhaal en helemaal geen echte theorie.

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall heeft Blue Monday. Hij maakte een formule waarin variabelen opgenomen waren als schulden, salaris, hoelang het geleden kerst was (haha), goede voornemens, motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. De theorie en formule zijn echter (volgens The Guardian) geschreven door een pr-bureau en de wetenschapper Cliff Arnall kreeg geld aangeboden om zijn naam er aan te verbinden.

Geweldig dit hele verhaal is natuurlijk ook weer te bekijken vanuit drijfveren.

Zo’n PR bureau is gedreven door doelen en resultaat, Oranje dus. Omdat er iets van status (Oranje) aan deze theorie (Geel) toegevoegd moest worden ‘koop’ je een wetenschapper. Best Oranje ;) Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen.

Het is ze wel gelukt Social Media staat er vol mee en ook mag elke wetenschapper en geluksgoeroe op deze dag weer in verschillende media hun mening geven.

En weet je, voor mij gaat het om geluk. Waar word jij blij van? Elke dag van het jaar? Niet alleen die ene Blue Monday, die dus niet bestaat.

Vanuit de drijfveren is heel goed te herkennen waar je blij van wordt.

Maar eerst een kleine oefening, schrijf eens een paar dingen op die je gelukkig maken. Vind je het lastig? Maak dan ze zin af: Ik voel mij gelukkig als ….

Het kan zo simpel en ingewikkeld als je zelf wilt. En niemand hoeft jouw lijstje te zien. Dus gewoon opschrijven! Deze oefening staat in het boek De logica van Geluk zie ook mijn blog daarover.

En? Wat staat er op jouw lijstje?

Op mijn lijstje staat o.a.:

  • wekker niet aanzetten, wakker worden uit mijzelf dus,
  • muntthee met vriendin drinken,
  • dagje Amsterdam
  • chocolade van Pierre,
  • wandelen (op vakantie in de bergen of langs het strand!) ,
  • met zijn allen eten (en als er door de weeks kinderen sporten etc. Dan is dat fijn als dat lukt 2x per week ;),
  • boek lezen (altijd meerdere tegelijk en ook verschillende soorten ;),
  • supermarkten in het buitenland (grote zoals Carrefour of juist de kleintjes in Griekenland, Spanje)
  • met dit koude weer lekker binnen op de bank met een dekentje 90 days op TLC kijken ;).

Nou ik kan nog wel even doorgaan.

En jij?

Dezelfde vraag werd gesteld aan de mensen in deze video.

Mijn familie (Paars)

Vrienden (Groen)

Goede cijfers (Oranje)

Ergens naar toe (Geel)

Reizen (Geel/Groen)

Andere mensen zien lachen (Groen)

Iets doen zoals zwemmen, spelen. (Rood)

Veel dingen die je gelukkig maken zijn ook weer terug te leiden zijn naar jouw drijfveren.

Geen blue monday voor mij

Dus hoe zorg jij ervoor dat je energie houdt? Door die dingen te doen waar je blij van wordt en of dat nu dingen afmaken is of samenwerken. Doe waar jij blij van wordt.

Beetje motivatie nodig? Kijk dan deze video! And go for it!

Kan je wel een beetje hulp gebruiken om inzicht te krijgen waar jij energie van krijgt? Ik help je graag om je drijfverenprofiel te maken. De speciale prijs van €99,- geldt nog tot 1 februari.

Heb je al een drijfverenprofiel? Boek dan een serie van drie coachingsessies om aan de slag te gaan met jouw drijfverenprofiel en hoe je die voor je kunt laten werken.

Gedrag is een manier om dingen te realiseren - Drijfveren in de media #54

Gedrag is een manier om dingen te realiseren – Drijfveren in de media #54

'Maar ik ben altijd heel aardig tegen mijn klanten', zei zij toen we in Zoom-sessie haar drijfverenprofiel doorspraken. 

De klant in kwestie is ondernemer en verkoopt kleding. Haar profiel gaf aan dat haar belangrijkste drijfveer Oranje is. Dat herkende ze niet meteen.

Ik legde haar uit dat gedrag vaak als een manier wordt ingezet om dingen te realiseren. Dingen die voor de betreffende drijfveer van belang zijn. In haar geval een verkoop realiseren. 

Dat kan dus een ander gedrag zijn dan de kleur van haar belangrijkste drijfveer.

Ik weet dit klinkt misschien wat onlogisch maar stay with me, ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld.

Als deze ondernemer, laten we haar Noëlle noemen. Als Noëlle als ervaren verkoopster kleding wil verkopen aan klanten gaat zij echt geen Oranje gedrag vertonen (want: wel een beetje efficiënt, resultaat en voortgang graag).

Nee, zij zal eerder Blauw en Groen gedrag inzetten. Ze zal betrouwbaar willen zijn en vriendelijk willen overkomen. En dat draagt bij aan een goede verkoop kunnen leiden. (Oranje ook weer blij ;)

Noelle zet zo ander gedrag in om zo succesvol te kunnen verkopen. En ja, dat succes, resultaat, dát is haar drijfveer.

Het vriendelijk zijn, betrouwbaar dat is niet wat haar drijft maar wel wat zij gebruikt om zo haar doel te halen. Daarmee heb ik niet gezegd dat Oranje mensen niet aardig zijn...

Zo zijn we allemaal wel eens een Noëlle in het verkeer.

Je hoeft gedreven te worden door de Rode drijfveer om Rood gedrag te vertonen. Als iemand je afsnijdt, je parkeerplek inpikt dan vertoon je ook Rood gedrag zoals toeteren of schelden. Of niet dan? Niet dat iemand dat schelden hoort met de ramen dicht...

Net zoals in bovenstaand voorbeeld kan je Rood gedrag dus inzetten als je boos bent, of als je nu echt eens even van je af moet bijten. Of er als nu eens echt tempo gemaakt moet worden.

En zet je Blauw gedrag in wanneer je echt geen fouten wilt maken, dingen echt wat beter georganiseerd moeten worden.

Kan je Geel gedrag inzetten als het erg onduidelijk is en zaken erg complex zijn.

Zet je Oranje gedrag in als het veel efficiënter kan. Of als je iets wilt neerzetten.

Maak je gebruik van Groen gedrag om vooral te luisteren of als er veel communicatie nodig is.

En tenslotte Paars, Paars gedrag kan je inzetten als je een besloten sfeer wilt creëren en je de mensen om je heen wilt beschermen.

En? Welk gedrag zet jij weleens in om dingen te realiseren?

P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in.

hoe staat jij met iets nieuws - drijfveren in de media

Hoe start jij met goede voornemens? – Drijfveren in de media #53


Persoonlijk denk ik niet dat je moet wachten tot 1 januari van elk jaar om goede voornemens uit te voeren. Waarom niet op het moment dat het voor jou goed voelt. Maar ik snap ook wel dat 1 januari een magische datum is voor als je dingen anders wilt gaan doen. En als je bij een verjaardag taart wil afslaan, ben je niet de enige. Duurt natuurlijk altijd maar een paar weken maar toch….

Maar hoe begin je nu met die goede voornemens? Ook dat is afhankelijk van je drijfveren. De Rode drijfveer geeft vol gas en gaat voor het voornemen. Niet denken maar doen is hier het motto. Ook de Gele drijfveer begint vindt het interessant en is wel in voor experiment en begint gewoon ergens.

Dat is voor de Blauwe en Groene drijfveer wel anders.

Blauw heeft eerst alle benodigde informatie verzameld en maakt een plan en gaat aan de slag. En heeft veel zelfdiscipline, afspraak is immers afspraak ook als dat een afspraak is met alleen jezelf. En Blauw  maakt dingen ook af. Een jaarabonnement bij een sportschool wordt dan ook afgemaakt en niet na twee maanden al mee gestopt.

De Groene drijfveer overlegt eerst met anderen, hoe hebben zij het gedaan of hoe zouden zij het aanpakken. Grote kans dat Groen ook afspraken met een groepje vrienden, een vriendin of de buurvrouw heeft gemaakt om voortaan elke week samen te sporten. Of samen naar de sportschool te gaan of elke avond een wandeling te maken om aan de 10.000 stappen te komen.

Oranje bepaalt welke doelen behaald moeten worden en kiest de weg die het snelste tot resultaat leidt. Leidt de gekozen aanpak niet tot resultaat dan switcht Oranje net zo makkelijk. Dat kan de omgeving niet altijd bijhouden: ‘jij deed toch aan yoga/paleo/hardlopen?’ “Nee joh, allang niet meer….’

Paars tenslotte kijkt naar de eigen ervaring. Wat werkte in het verleden voor Paars en grote kans dat deze aanpak weer herhaald wordt. Zo ken ik iemand die elk jaar vanaf 1 januari op dieet gaat tot de skivakantie en dan is het weer klaar voor het jaar. Dat gaat haar blijkbaar goed af, want ze doet het al jaren zo.

En ik? Wat ik zal zei, ik hoef niet te wachten tot 1 januari om iets te veranderen. Maar wat ik dit jaar wel voor het eerst doe, als experiment (je bent Geel of niet), is een thema te kiezen voor dit jaar. Ik heb dit jaar twee woorden gekozen over hoe ik mij wil voelen in 2019. En een thema voor mijn business gekozen.

Deze jaarthema’s werken als een soort wegwijzer en geven mij richting (en focus) voor dit jaar. En nee, dat zijn geen uitspraken als: Ik ga 5x in de week naar de sportschool. Bij thema kun je denken aan: ik wil mij energieker voelen of goed voor mijzelf zorgen of meer rust nemen.

Door een thema te nemen kan ik dan gedurende het heel jaar blijven bijsturen zonder dat ik afspraken niet nakom, zoals 5x sporten in de week. Om je vervolgens een absolute loser te voelen.

Het zorgt ervoor dat ik elke dag keuzes maakt . En dat ik mij elke dag afvraag: Welke (kleine) stap kan ik vandaag nemen? Dát gaat mij helpen om mijn aandacht te houden bij wat ik belangrijk vindt maar ook ruimte om dingen uit te proberen. Zonder mijzelf te dwingen. Want dat past niet bij mij. 

Wat wel bij mij past? Vanuit Geel de behoefte om vrijheid te voelen en vanuit Oranje om resultaten neer te zetten en vanuit Rood om ook gewoon te gaan doen.

En jij? Wat past bij jou?

Hoe start jij iets nieuws - Drijfveren in de media

P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Kerst: samen tradities vieren - Drijfveren in de media #52

Kerst: samen tradities vieren – Drijfveren in de media #52

Morgen is het dan eindelijk kerst. Als je naar Skyradio luistert is het al een maand kerst. De reden voor mij om de afgelopen drie weken er niet naar te luisteren maar vanaf vandaag kan ik dat wel hebben. (hoewel ik nog steeds liever naar de TOP2000 luister ;).

Kerst is echt een tijd met veel groene en paarse elementen, kijk maar naar de reclames op tv. De reclame van de Jumbo is dit jaar ook Groen. Luister maar naar de tekst: schuif maar aan, dan gaan we eten, samen delen, beste wensen, het is kerstmis en iedereen doet mee.

De reclame van de Plus daarentegen is voornamelijk Paars. Alleen al de titel: Familietradities zijn er om door te geven. En eerlijk: ik hield het niet droog.

Welke paarse elementen zijn dan in de kerstreclames te herkennen? De tradities, de mythes, het ‘magische’ maar ook de normen en waarden, ‘hoe het heurt’ zeg maar. Het familiegevoel, de cirkel van het leven, ritme van de natuur, de symboliek. Ook die is prima te herkennen in de reclames.

De Jumbo reclame van 2017 laat dieren uit het bos op magische wijze het vakantiehuisje versieren. En deze kerstreclame van John Lewis speelt helemaal in op het gevoel van magie en (on)veiligheid.

Groene elementen zoals samen, sociaal, het gevoel, delen, de warmte, het welkom zijn. Kijk maar naar de reclame van de Jumbo, kersttrui weggeven, samen zingen.

Voor mij als ‘gele’ zijn tradities niet heilig en dus introduceer ik elk jaar wel weer een nieuwe ‘traditie’ die hooguit één misschien twee jaar blijft.

En jij, heb jij vaste tradities of heb je juist elke jaar een nieuwe traditie?

Ik wens je fijne kerstdagen!

P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in!


Kerst samen tradities vieren - Drijfveren in de media #52
Drijfveren en Heel Holland Bakt -Drijfveren in de media #51

Heel Holland Bakt – Drijfveren in de media #51

Wat heb ik mij zondagavond vermaakt met Heel Holland Bakt. Nou was ik niet de enige, ik las dat er 3,3 miljoen mensen naar hebben gekeken. Jij ook?

Het was ook weer een drijfverenfeest!


En weer even de inmiddels welbekende disclaimer: Natuurlijk kan ik niet zien wat hen echte drijft. Wat ik wel kan zien is het gedrag.

Ik neem je even mee naar de aflevering van afgelopen zondagavond.

Ahmed, die als eerste afviel, zat vol mooie ideeën maar de uitvoering liet wat te wensen over. Doet nogal denken aan Geel.

Later kom hij met zijn werk in beeld, hij is onderzoeker en onderzoekt de invloed van olie op zeeschuim. Ah, ok…. Geel it is!

Tikkie eigenwijs ook als hij van Janny de tip krijgt om vooral even van zijn karamel af te blijven. Hij weet dat dat beter is, maar blijft gewoon lekker roeren. Het is volgens hem zijn ongeduld. Nou dat Rood zie ik verder niet meer terugkomen.

Ook niet als bij de laatste opdracht zijn koek mislukt. Janny vraag of hij een Plan B heeft of dat hij dit nog even snel opnieuw kan doen. ‘Speed-up’ zegt ze maar dat lukt niet aan te komen. Voor zover het Rood bij Ahmed ;)

Robèrt geeft als feedback dat hij wat drukker moet doen, meer technieken moet laten zien. Bij de eerste opdracht heeft hij immers alleen een bodempje en karamel laten zien.

Liesbeth is een vrolijke chaoot.
Maakt al een goede start door de oven verkeerd in te stellen.
Roert zich in het zweet wanneer Janny haar tipt dat haar saus bijna schift.
Snijdt ook nog in haar vinger.

Zij krijgt als feedback op de eerste opdracht: leuk idee maar bewaar wat meer rust in de keuken. Doet Geel/Rood aan. Planning en rust (Blauw) lijken ver weg bij haar.

Hanneke laat Groen gedrag zien. Ze is aardig voor de andere deelnemers en laat zelfs Liesbeth tijdens de laatste opdracht haar oven gebruiken. Voor Hanneke niet meer dan logisch, want ze heeft hem toch niet nodig.

Als Liesbeth wat in haar oven wil zetten, staat Hanneke een beetje in de weg en gaat ze zelfs aan de kant. Ze moet zelfs aan de kant van Liesbeth. Nou, zegt André van Duin, dat moet je helemaal niet goed vinden!

Dat ze van Liesbeth zelfs aan de kant moet, doet ze ook niet moeilijk over. Als André dan zegt: dat dit voor het eerst is in alle zes seizoenen, zie je haar toch een beetje nadenken. Wel lief, zegt André, dat je dat doet.

Als Hanneke net de shock-freezer heeft geopend en haar enorme plak cake wil oppakken, glipt Maroeska voor om even snel haar taart erin te zetten. Serieus? zegt Hanneke.

En vervolgens helpt ze haar ook nog door te zeggen, zal ik hem iets hoger zetten anders? Oh, kan dat? vraagt Maroeska. Dat doet Hanneke. Vervolgens staat Maroeska haar taart er als eerste in.

Hanneke zegt nog: Ik dacht je nog je zet hem er voor mij nog in. Wake up! Dat is ook zo, Hanneke! Zag je het ook? Vraagt ze vervolgens aan de cameraman/vrouw. En zo wordt er keihard over je heengelopen Hanneke….

Om Maroeska was in het begin al veel te doen. Ze heeft een eigen cateringbedrijf en is genomineerd met haar kookboek voor kookboek van het jaar 2018. Ben je dan nog wel een echte amateur, waren de geluiden. Reactie van omroep Max was ja ze kan wel koken maar op bakgebied is het echt nog een amateur.

Maroeska zit er Oranje in. Ze zegt in de ze aflevering ook: ‘Het is wel een wedstrijd he! En dat maakt dat ze nog even snel voor Hanneke haar taart in de shockfreezer zet.

Nicole staat achterin de keuken en houdt vooral in de gaten wat de anderen aan het doen zijn. ‘Ja, de concurrentie goed in de gaten houden, natuurlijk! Ook zij doet wat Oranje aan.

Anna, laat Blauw gedrag zien. Ze is precies, redt het netjes binnen de tijd en ook werkt ze netjes. Werkt ook als korporaal bij de marine. Ook best een Blauwe omgeving, denk ik zo.

Voor alle deelnemers geldt dat Geel, creativiteit belangrijk is, maar ook Oranje, je wil tenslotte winnen of toch alleen maar meedoen (Groen), en Rood om door te pakken waar nodig. Blauw is ook niet te missen, je hebt tenslotte maar een beperkte tijd om het te doen.

Kortom, zo makkelijk win je niet bij Heel Holland Bakt, speed up!


P.S. Mijn blog voortaan wekelijks direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan hier in.