Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!

Het coronavirus en drijfveren - Drijfveren in de media #105

Het coronanieuws door een drijfverenbril – Drijfveren in de media #105 (extra editie)

Het nieuws over het Coronavirus is niet missen. Daarom een extra editie van Drijfveren in de media om alles wat in je in de media ziet ook even vanuit de drijfveren te bekijken.  

Hamsteren

Het hamsteren van gisteren is een mooi voorbeeld van Rood gedrag. Veel mensen laten in hun stressprofiel de Rode drijfveer zien. Dus waar ze normaal dingen rationeel benaderen (Blauw) oplossingen bedenken (Oranje) of samen aan de slag gaan (Groen) zie je onder stress de Rode drijfveer naar voren komen.

De kwaliteit van Rood onder stress is dat er focus ontstaat maar een valkuil is dat mensen in drammerig gedrag schieten, alles moet nu! Of mensen schieten in de vecht of vlucht modus. Nou heb ik geen vechtende mensen in de supermarkt gezien maar wel mensen die in de ‘overleefstand’ stonden. 

Die niet meer nadachten over of het logisch is om 16 pakken rijst, 80 rollen wc-papier en 20 pakken pasta in te laden.Of ook niet meer nadachten dat andere mensen die aan het werk waren, lege schappen zouden aantreffen. Nee, het was pure stress en alleen denken aan ‘overleven’.


Stoppen

Mark Rutte die dan een beroep doet om er mee te stoppen. De Blauwe drijfveer was sowieso niet aan het hamsteren. Want de autoriteiten gaven aan dat het niet nodig was. En dat vertrouwt Blauw. Rood heeft geen vertrouwen in autoriteiten dus hoe harder die autoriteiten roepen hoe minder vertrouwen Rood heeft.

Hulp

Mooi om te zien hoe onder dit soort omstandigheden mensen elkaar helpen. Zo zag ik op Twitter met de hashtag #coronahulp diverse oproepen dat mensen hulp aanboden om boodschappen te doen of op kinderen te passen. Of de oproep om je geld niet terug te vragen van bijv. theatervoorstellingen maar het zien als een donatie aan de toneelgroepen e.d. Acties die duidelijk bij de Groene drijfveer passen.


Afgelast

Hockey werd in het hele land afgelast ook de trainingen. Ook voor Oranje (het hockeyteam niet de drijfveer) was de maatregel van toepassing. Max Caldas reageerde op het besluit als volgt: ‘als we met zijn allen afspreken dat we niet gaan trainen, is het niet gepast dat wij dat als Oranje wel doen. Wij zijn niet verheven boven de maatschappij. Duidelijk een Groene reactie.

Zingen

Ook deden op social media verschillende filmpjes de ronde dat in Italië niet alleen in Siena druk gezongen werd. Een Groen en Paars gebaar. Creëert saamhorigheid en laat je weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Nou de komende tijd zal nog veel onzekerheid (ook economisch) voor iedereen meebrengen. Dingen die vanzelfsprekend zijn gaan nu toch anders.

Voltooid leven - Drijfveren in de media #99

Voltooid leven – Drijfveren in de media #99

Vorige week viel ik twee keer je mailbox binnen. Zoals ik al zei, vraag ik niet snel hulp. Typisch iets voor de Gele drijfveer: eerst zelf proberen uit te zoeken en dan niet of te laat hulp vragen. Dat was voor veel mensen herkenbaar!

Maar wat ben ik blij dat ik het gevraagd heb. Heb mooie gesprekken gevoerd met nieuwe inzichten en waardevolle input. Toch blij dat ik dat mailtje heb verzonden ;)

Maar even iets anders.

Kon geen mooi bruggetje bedenken dus ik knal het er maar even in. 

De discussie over voltooid leven.


Voorstanders

De voorstanders hoor ik met name praten over dat zij niet afhankelijk willen worden van anderen. Dat ze het een besluit vinden wat zij zelf mogen nemen. Dat anderen niet hoeven te oordelen over wat zij zelf willen. Dat het gaat om hun autonomie. 

Een ander argument was de opmerking dat we inmiddels alle technieken en wetenschappelijke inzichten inzetten om leven mogelijk te maken denk bijvoorbeeld aan IVF. Maar dat we diezelfde wetenschap niet zouden mogen inzetten om datzelfde leven te beëindigen. 

Vrijheid

Ik herkende veel van de Gele drijfveer in deze argumenten.

Geel is onafhankelijk, wil vrijheid en ruimte. 

De vrijheid om zelf te kiezen. 

Zo las ik in interviews dat mensen die het middel in huis hebben, rust ervaren. Omdat ze weten dat ze het hebben en niet afhankelijk van het oordeel van een ander hoeven te zijn wanneer het voor hen genoeg is. 


Genoeg

Dat is ook het standpunt van D66 in deze, ‘een wet die het voor ouderen mogelijk maakt hun leven te beëindigen als zij zelf hun leven voltooid achten."

De Gele drijfveer staat in deze discussie lijnrecht tegenover Paars. 

Zingeving

Woordvoerder Carola Dik-Faber van de Christen Unie beschreef de doodswens van de ouderen als volgt: "een gedachte die opkomt in een samenleving die niet goed weet hoe om te gaan met ouderdom, met zorgen, met vragen naar zingeving."

Voor de tegenstanders lijkt de discussie zich meer toe te spitsen of het leven wel voltooid is. Kan er niet op een andere manier nog zin gegeven worden aan het leven? 

Waardering

Voor Paars gaat het om mensen het gevoel te geven dat ze ertoe doen dat ze gewaardeerd worden. Dat je er mag zijn. Dat we ouderen waarderen om wat zij voor levenswijsheid zij inmiddels hebben opgedaan. De offers die zij hebben gebracht. Dat we hier niet zouden zijn zonder onze voorouders.

En voor Paars speelt er nog iets anders. Het leven is ook een mystiek iets, we moeten dat niet allemaal willen begrijpen en controleren.


Dus?

Nu kan je denken, ja leuk hoor deze discussie, het zal mijn tijd wel duren (ja, Gele woordgrap). 

Maar wat kan ík daar nu mee?


Werk

De tegenstelling of botsing zo je wilt, tussen Geel en Paars zie je ook regelmatig op het werk:

  • Een nieuwe leidinggevende die binnenkomt en besluit we gaan het hier helemaal anders doen.
  • Een nieuwe collega die vraagt :Waarom doen jullie dat eigenlijk altijd zo?
  • Het ‘plotseling’ afschaffen van het vieren van jubilea op het werk.
  • De invoering van een papierloos werken wat op weerstand stuit. "Al dat digitale gedoe, het was prima zoals het was."
  • De zzp-er die nooit onderdeel zal worden van de organisatie-familie.
  • De nieuwe collega die nog niet weet welke ongeschreven regels er op kantoor zijn. Bijvoorbeeld als je een nieuwe lease-auto krijgt dat je dan trakteert. En niet zomaar een willekeurige traktatie. Nee, het standaard saucijzenbroodje.


Elkaar zien

Goed om te weten is hoe beide drijfveren naar elkaar kijken.

Geel ziet Paars als onwetend, als degene die niet wil geloven en niet wil begrijpen (door analyse). Geel vindt het onbegrijpelijk dat Paars zaken voor waar aanneemt die eenvoudig doorgeprikt kunnen worden.  

Paars vindt dat Geel geen gevoel heeft voor de verworvenheden uit het verleden en de binding met de organisatie. Maar ook dat Geel altijd alles wil analyseren in plaats van geloven.

Dat klinkt alsof die twee drijfveren elkaar nooit gaan vinden, toch?


Geheim

Zoals je wellicht weet worden mensen gedreven door meerdere drijfveren. Het geheim is dan ook om je niet te focussen op die verschillen maar te kijken welke drijfveer mensen wel gemeenschappelijk hebben. 

Maareh.. dat laat ik over aan D66 en de ChristenUnie zelf…

En? Heb jij nog mooie voorbeelden van Geel / Paarse botsingen in jouw werkomgeving? Ik hoor ze graag!

Volgende week komt mijn 100e blog uit! Heb jij nog een onderwerp/vraag wat ik zeker in dat blog (of in die erna) moet bespreken? Laat het mij weten!

Groet,
Danielle

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Megxit - Drijfveren in de media #98

Megxit – Drijfveren in de media #98

De afgelopen weken kon je er niet aan ontkomen, alle berichtgeving over Meghan Markle en Prins Harry oftewel de Megxit. 

Het koningshuis is vanuit de drijfveren gezien Paars en Blauw. Paars vanwege de vele tradities, ongeschreven regels. Maar ook je opofferen in het belang van het land. 


Plicht

Maar het gaat ook over je plicht doen (Blauw). In The Crown is te zien hoe Edward VIII (de oom van Elisabeth), besluit te trouwen met Wallis, een gescheiden vrouw. Hij ziet af van de troon en daardoor wordt de vader van Elisabeth koning. Hij koos voor persoonlijk geluk boven de zijn plicht. Naar het schijnt heeft Queen Elisabeth haar oom nooit vergeven om zijn plichtsverzuim.


Meghan

Decennia later was daar Meghan Markle. Met haar kwam de Hollywood het koningshuis binnen. Met alles wat daarbij hoorde. De halve kerk zat vol met beroemdheden zoals Oprah Winfrey en George Clooney. Die hele Hollywood status deed toch wat Oranje aan, niet iets wat past binnen het traditionele Britse Koningshuis.


Dresscode

Prins Harry en Meghan Markle lieten al snel zien dat zij zaken anders aanpakten. En moeite hadden met het Blauwe protocol. Zo is daar de dresscode waar Meghan zich niet altijd aan hield. Zo koos ze bijvoorbeeld voor haar bruiloft geen Engelse designer maar Dior. En dat kan natuurlijk niet!?


Nieuwe rol

Via hun Instagram account (ook dat was not done) postten zij "After many months of reflection and internal discussions, we have chosen to make a transition this year in starting to carve out a progressive new role within this institution." Tsja, een nieuwe progressieve rol in het koningshuis, dat klinkt sowieso al als een enorme tegenstelling.Een typische botsing tussen Geel en Paars.

De behoefte aan vrijheid, onafhankelijkheid en het bepalen van een nieuwe rol komt vanuit de Gele drijfveer. 

Botsing

Geel en Paars kunnen botsen. Waar Geel dingen wil begrijpen, analyseren en veranderen, is Paars gericht op de ongeschreven regels, het mysterieuze. Een Gele vraag waarom Paars iets doet zal Paars dan ook beantwoorden met: Dat hebben we altijd al zo gedaan. De Gele waarom-vragen is iets waar Paars kriebels van krijgt. 

Dus ja, die behoefte aan een nieuwe rol dat past niet voor Paars en Blauw. Een beetje koninklijk bestaat niet bleek ook al snel. De rechtlijnigheid van Blauw kwam al snel om de hoek, geen titels meer dan ook geen geld meer en de verbouwing terugbetalen. 


Persoonlijk geluk

Een beroep doen op de Groene drijfveer van Queen Elizabeth was ook geen optie. De regels van het koninghuis zijn altijd boven het persoonlijk geluk van de leden van het koningshuis gegaan. Voorbeelden genoeg Edward VIII, Prinses Diana en ook Prinses Margaret als ik The Crown mag geloven.

Deze hele kwestie liet goed zien dat de vrijheid die Prins Harry en Meghan Markle wilden niet goed bij het koningshuis past. In ruil voor privileges werd van hen verwacht dat zij zich zouden wegcijferen in het belang van het vaderland. In plaats daarvan kiezen (?) ze nu voor vrijheid en (financiële) onafhankelijkheid. 

En mocht je ook een liefhebber zijn van The Crown, lees dan deze blog.

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Samenwerken of liever niet – Drijfveren in de media #97

Dit weekend verzuchtte onze oudste ‘ik vind samenwerken niets, ik werk liever alleen. Dan kan ik mijn eigen tempo bepalen en weet ik ook zeker dat ik op tijd klaar ben en niet op het allerlaatste moment nog bezig ben. Ook is het niet eerlijk dat er mensen zijn die bijna alles doen en anderen niets’. 

Samenwerken. Pffft… Ik word er ook niet altijd blij van maar dan weer om andere redenen dan onze oudste. 

Mijn eigen gang gaan
Ik ga graag namelijk heel graag mijn eigen gang, als ik ineens besluit het toch anders te doen dan kan dat. Ik hou er niet van van te voren afspraken te maken, ik overzie namelijk niet gelijk alles. Ik heb wat 'broedtijd' nodig en dan kan ik ineens iets neerzetten. En als de ander begint over iets wat ik 'moet' doen dan haak ik af.... (Ik moet namelijk helemaal niets behalve ademhalen ;).


Onderwijs

In het onderwijs wordt er veel nadruk gelegd op samenwerken en dat snap ik. Ik bedoel je moet toch weten hoe het werkt, je sociaal; ontwikkelen, conflicten aan kunnen gaan en alles. Maar soms…


Afstuderen

Voor mijn HBO studie Personeel & Arbeid moest je met zijn tweeën afstuderen. Samen met een studiegenoot deden we onderzoek bij mijn eerdere stagebedrijf. Ik denk dat het rond februari was, dat mijn mentor vroeg of ik in mei wilde afstuderen of na september. Ik keek hem wat vragend aan. Natuurlijk wilde ik in mei afstuderen en niet pas na september. Als je dat wil, zei hij, ga dan alleen verder en studeer alleen af.

Ik weet nog dat er op dat moment allerlei gedachten door mij heen schoten. Waarom kwam hij daar nu pas mee? Je moest toch met zijn tweeën afstuderen? Als mijn studiegenoot het niveau niet had waarom kwamen ze daar dan pas in het laatste jaar mee?

Nou die laatste vraag kon ik zelf wel beantwoorden. We werkten zoveel in groepjes dat als iemand een beetje meewerkte het al snel goed was. Het was makkelijk om een beetje onder te duiken in die groepjes. Als je meehielp met aantekeningen maken of andere taken was het al snel goed. We spraken elkaar niet aan of je inhoudelijks wel iets meebracht. En alleen als je echt niets deed dan spraken we elkaar aan.

Samenwerken - Drijfveren in de media #97

Nu als zzp-er/ondernemer vind ik het wel leuk om samen te werken maar het is een andere manier van samenwerken als tijdens mijn studie. Ik werk samen of spar met mensen die dezelfde vragen hebben als ik. Samen kijken wat werkt, wat resultaat oplevert. Dat vind ik een fijne manier van samenwerken. Maar dat is voor iedereen anders.


Samenwerken en drijfveren

Samenwerken wordt namelijk door elke drijfveer anders gezien.  

Geel ziet samenwerken als het samen inhoudelijke oplossingen vinden. 

Groen wil graag overleggen en samen een groepsgevoel creëren.

Oranje wil samen doelen bepalen en samenwerken om die doelen te behalen. 

Blauw vindt het belangrijk dat iedereen doet wat afgesproken is en goed en degelijk werk levert.

Rood wil samen met zijn makkers de strijd aan gaan.

Paars stelt zich bescheiden en dienstbaar op in de samenwerking.

En Turkoois tenslotte werkt samen om zo een betere wereld / samenleving te creëren. Voor Turkoois dient samenwerken een groter belang. 

En ? Wat is samenwerken voor jou?

Geen Blue Monday voor mij - Drijfveren in de media #96

Geen Blue Monday voor mij – Drijfveren in de media #96

Vandaag is het Blue Monday. Het tijdstip om even te checken wat er met je goede voornemens is gebeurd. Heb je ze volgehouden of ben je na dag 3 weer over gegaan tot de orde van dag? Of heb je geen voornemens gemaakt, want onzin.

Dat hele Blue Monday blijkt een PR verhaal en helemaal geen echte theorie.


Het échte verhaal

In 2005 bedacht de Britse psycholoog Cliff Arnall namelijk Blue Monday. Hij maakte een formule waarin variabelen opgenomen waren als schulden, salaris, hoelang het geleden kerst was (haha), goede voornemens, motivatie en het gevoel om actie te ondernemen. De theorie en formule zijn echter (volgens The Guardian) geschreven door een pr-bureau en de wetenschapper Cliff Arnall kreeg geld aangeboden om zijn naam er aan te verbinden.

Geweldig dit hele verhaal is natuurlijk ook weer te bekijken vanuit drijfveren. 

Drijfveren

Zo’n PR bureau is gedreven door doelen en resultaat, Oranje dus. Omdat er iets van status (Oranje) aan deze theorie (Geel) toegevoegd moest worden ‘koop’ je een wetenschapper. Best Oranje ;) Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen.

Het is ze wel gelukt Social Media staat er vol mee en ook mag elke wetenschapper en geluksgoeroe op deze dag weer in verschillende media hun mening geven.

Geluk

En weet je, voor mij gaat het om geluk. Waar word jij blij van? Elke dag van het jaar? Niet alleen die ene Blue Monday, die dus niet bestaat.

Vanuit de drijfveren is heel goed te herkennen waar je blij van wordt.

Oefening

Maar eerst een kleine oefening, schrijf eens een paar dingen op die je gelukkig maken. Vind je het lastig? Maak dan ze zin af: Ik voel mij gelukkig als …. 

Het kan zo simpel en ingewikkeld als je zelf wilt. En niemand hoeft jouw lijstje te zien. Dus gewoon opschrijven! Deze oefening staat in het boek De logica van Geluk zie ook mijn blog daarover.


Wat maakt jou gelukkig?

En? Wat staat er op jouw lijstje? Veel dingen die je gelukkig maken zijn ook weer terug te leiden zijn naar jouw drijfveren.

De mensen in deze video noemden waar zij blij van werden: familie (Paars), vrienden (Groen), goede cijfers (Oranje), andere mensen zien lachen (Groen), iets doen zoals zwemmen (Rood).

Blue Monday - Drijfveren in de media #96

Dus, hoe zorg jij ervoor dat je energie houdt? 

Door díe dingen te doen waar je blij van wordt.

Of dat nu een klus afmaken is. Of samenwerking. Of in een nieuw boek beginnen, een nieuwe stad bezoeken (ja, daar word ik heel blij van!). Lekker resultaat halen. Of juist snel een beslissing nemen. Of misschien krijg jij wel energie van anderen helpen of zingeving ervaren. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt.

Heb jij tenminste nooit meer een Blue Monday ;)

P.S. Wil je meer weten over een drijfverenprofiel, kijk dan hier voor meer informatie. Of bel /mail mij even!

Kerstreclames - Drijfveren in de media #95

Kerstreclames – Drijfveren in de media #95

Volgende week is het kerst. Als je naar Skyradio luistert is het al een maand kerst.
De reden voor mij om de afgelopen drie weken er niet naar te luisteren maar vanaf vandaag kan ik dat wel hebben. (hoewel ik nog steeds liever naar de TOP2000 luister ;).

Kerst is echt een tijd met veel paarse en groene elementen. 

Paars vanwege de symboliek, de tradities, familie, de mythes, het ‘magische’ maar ook de normen en waarden, ‘hoe het heurt’ zeg maar. Het familiegevoel, de cirkel van het leven, ritme van de natuur, de symboliek. Ook die zijn prima te herkennen in de reclames.

Groen want gezelligheid, samenzijn. Maar ook samen, sociaal, het gevoel, delen, de warmte, het welkom zijn. 

Zo had de reclame van de Jumbo van vorig jaar en aantal groene elementen: schuif maar aan, dan gaan we eten, samen delen, beste wensen, het is kerstmis en iedereen doet mee.

En ook de kerstreclame van de Albert Heijn van dit jaar heeft Groene elementen. Samen zijn, iedereen mag aanschuiven, ook de poes. En Opa Overkant mag naast Oma gaan zitten.  En ook de verrassing is iets van Groen.

Maar er lijkt ook iets anders aan de hand deze kerst. Het valt mij namelijk op dat in de reclames meer Gele elementen komen. Meer verandering, het anders doen dan de tradities volgen.

In de kerstreclame van de Albert Heijn verzucht de moeder: “Dit jaar doen we wat simpels.” Dus even geen traditie en zoals we het elk jaar doen. Als hun zoon dan voorstelt om het bij hem te doen vinden de ouders dat prima. 

Dat het dit jaar anders gaat zie je ook terug in de kerstreclame van de Jumbo
Moeder moet op zakenreis naar Japan en hoe moet dat dan met de voorbereiding dit jaar. Nou zo dus, anders!

Maar ook deze reclame van Microsoft is de eerste Gele kerstreclame die ik zie (en een touch of Rood). Geel want vernieuwend en nu eens niet een traditionele man/vrouw verdeling. Rood want het meisje onderneemt direct actie en heeft wat directe vragen voor de elanden ;).

Kerstreclames - Drijfveren in de media #94

Maar het viel mij ook op in de Allerhande dit jaar. (En in de AH app zie je het ook). Albert Heijn zet dit jaar de traditionele gerechten naast de vernieuwende gerechten. Kijk je naar de carpaccio (hoe traditioneel wil je het hebben?) dan zie je dat het alternatief een bietencarpaccio is. De Boeuf bourguignon naast de vegetarische paddenstoelenstoof met knolselderij. De rollade naast de gevulde pompoenrollade.

Uiteraard ook vanuit de Oranje drijfveer, want ondernemers en overal kansen en mogelijkheden zien. 

Kreeg Albert Heijn vorig jaar nog veel commentaar van klanten dat een stukje vlees tijdens Kerst blijkbaar niet meer ‘mocht’. Dit jaar zetten ze vlees (traditioneel) en vegetarisch naast elkaar. 

Voor mij als ‘gele’ zijn tradities niet heilig. Zo ziet de kerstboom er niet elk jaar hetzelfde uit. Dit jaar hebben we zelfs twee bomen. En waar 'de mannen’ vorige jaren de boom gingen halen was ik het met Friso die dat dit jaar deed. 

En jij, heb jij vaste tradities of heb je juist elke jaar een nieuwe traditie?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Kijk dan hier!

Pakjesavond - Drijfveren in de media #93

Pakjesavond – Drijfveren in de media #93

Vanavond is het pakjesavond! De afgelopen twee weken heb ik geprobeerd om op tijd te beginnen met het helpen bij de surprise. Gelukkig hoeft alleen onze jongste er één te maken voor school, dat scheelt een hoop stress thuis.

Op zich allemaal best gezellig. Maar weet je wat is het is met surprises met mij? 

1. Ik hou niet van verplicht geknutsel.

2. Ik hou niet van geknutsel met een deadline.

3. Ik heb altijd fantastische ideeën maar in de praktijk pakt dat toch altijd minder goed uit…. 

4. Ik hou niet van moeten...

Hoor ik je nu lachen terwijl je dit leest?!

Planning
En ja, ik ben Geel dus ik hou van ruimte, vrijheid en creatief genoeg. Maar onder druk word ik Blauw dus dan ga ik plannen. De spullen voor het knutselen worden op tijd in huis gehaald. Zo hadden we twee weken geleden al het kadootje gekocjht en het karton. En drie weken geleden was ik al begonnen om dozen te ‘spotten’ waarmee geknutseld kon worden. 

Dobbelspel

Thuis vieren we vanavond Sinterklaas met een dobbelspel. Iedereen koopt één leuk, één stom en één lekker kadootje. Het stomme kadootje mag ook iets zijn uit ons huis, een wc-rol, schuurspons, stofzuigerzak, blik bruine bonen, hoe stommer hoe beter. 

Die stomme kadootjes vind ik vaak nog het leukste om te bedenken :0). Dat zal mijn Oranje drijfveer zijn die opspeelt, want Oranje vind het te leuk om iemand ‘in de zeik’ te nemen.

Drijfveren

De drijfveren zie je duidelijk terug ook als het gaat om surprises.

Zo ken ik een vriendin en haar moeder heeft de surprise altijd een week na lootjes trekken af. 

Diezelfde vriendin had een vader die op 5 december nog niets had gemaakt. Die dan altijd de schuur en kelder in dook om een uur voor pakjesavond nog even iets van surprise te maken met wat hij daar vond. Creatief was hij zeker!

Pakjesavond - Drijfveren in de media #93

Af
Het zal je niet verbazen, Blauw heeft uiteraard zijn surprise ruim van te voren af. Geldt overigens niet alleen voor surprises. Blauw is van de planning. Weet precies wanneer er wat moet gebeuren en doet dat dan ook!

Anders

Dat ligt bij Geel wel wat anders. Geweldige creatieve ideeën die bij nader inzien zeer moeilijk uitvoerbaar blijken te zijn. Doordat er veel ideeën de revue moeten passeren duurt het even voordat Geel begint.

En dan blijkt regelmatig dat de verf niet dekt (uit eigen ervaring), het ontwerp hopeloos is (eigen ervaring) en dat het er toch heeeeel anders uitziet dan je in gedachten had (je raadt het al, eigen ervaring).

Even snel

Rood zet gewoon even snel een surprise in elkaar, niet te moeilijk. Even googelen op makkelijk of snel te maken surprise en hoppakee in een uurtje klaar, wel vaak de avond van te voren.  Maar er waren dan ook allemaal andere brandjes die geblust moesten worden in de weken daarvoor.

Voor schut

Oranje heeft er echt zin in: lekker iemand afzeiken in het gedicht! Of iemand een beetje voor schut zetten met een surprise, moet kunnen toch?!

Heerlijk avondje

Voor Groen is het echt een heerlijk avondje, gezellig met z’n allen. Hapjes staan klaar, slingers hangen, pepernoten gebakken, liedjes opgezet. Nou laat de Sint maar komen! En o ja, die Pietendiscussie daar gaan we het niet over hebben vanavond. Dan wordt het zo ongezellig!

Traditie

Traditie dat is waar het voor Paars om draait. Paars houdt nou eenmaal van traditie. Dus viert Paars Sinterklaas zoals altijd. Zo speelt Oom Henk altijd Sinterklaas. Zo doen we altijd surprises. Zo doen we bij elk kadootje een gedicht. Zo gourmetten we altijd met Sinterklaas. Bakt Oma altijd een banketletter. Nou je hebt het plaatje wel, denk ik? 

En jij ? Hoe ga jij van Pakjesavond genieten? Herken je je drijfveer of die van je gezin, familie, vrienden hierin?

Wil jij weten wat jouw drijfveren zijn? Kijk dan hier!

Tips om jouw plan voor 2020 te maken - Drijfveren in de media #92

Tips om jouw jaarplan te maken – Drijfveren in de media #92

Ik zat even te tellen, nog 34 dagen en dan is het alweer 1 januari 2020. 

Pfft.. 

Op de een of andere manier krijg ik daar altijd stress van. Raar eigenlijk want juist na 31 december liggen er weer 365 dagen voor ons. En in 2020 nog een dag extra dus wel 366 dagen!

En zoals elk jaar vliegen de post met doelen stellen en je jaarplan voor je eigen business maken weer om de oren. 

Als ik als interimmer werk dan maak ik uiteraard ook die plannen voor HR (of draag eraan bij). Maar voor mijn eigen business maakte ik eigenlijk nooit zo’n plan. Dat was ook altijd mijn blauwe afkeer denk ik ;)


Beginnen

Maar vorig jaar ben ik daar toch maar eens mee begonnen. En beginnen is 1 ding maar bijhouden is vaak een uitdaging voor mij. Maar sinds een jaar plan ik niet alleen ik hou ook wat data bij. toen ik vorige week met een collega ondernemer aan het sparren was dacht ik ineens dat het misschien toch wel fijn is om alle acties in ieder geval een beetje te plannen. In de zin van: wanneer wil ik mijn online trainingen (online en live)geven, wanneer plan ik mijn webinars in etc.


Slim

Een slimme manier om je jaarplan te maken is aan de hand van de verschillende drijfveren. Zorg dat je in jouw plan niet alleen doelen (Oranje) neerzet, zoals omzet maar ook andere aspecten meeneemt.

Mix
Uiteraard maak jij je eigen mix van drijfveren en afhankelijk van jouw eigen drijfveren zullen er twee of misschien wel drie leidend zijn. Maar aandacht voor alle zes de drijfveren (of zeven als je Turquoise ook mee wilt nemen) zorgt ervoor dat je ook wat balans brengt in je plannen.


Want ik heb geen moeite om een visie, strategie en focus aan te brengen. Maar ik zou wel eerder de Paarse, Turquoise, Groene en Blauwe aspecten vergeten. 

Dat ik in mijn plan alle aspecten meeneem: Wie ben ik? Wat doe ik? Klopt het nog wat ik doe? Klopt het nog waar ik voor sta? Hoe communiceer ik dit? Hoe spreek ik mijn klanten aan?

Allemaal leuk maar waar begin je? Relax, ik neem je even mee door de drijfveren. 

Grote kans dat jij al 2 of drie aspecten hebt meegenomen in je plan. Kijk dus vooral naar de aspecten die nog missen of onderbelicht zijn.

Stap 1 Missie en visie
Stap 1 is namelijk de missie en de visie. De missie vanuit Paars, wie ben jij? Waar sta jij voor? Wat zijn jouw kernwaarden en competenties? Hoe herkennen klanten jou, waarin onderscheid je je?

Dan de Visie (Geel). Waar wil je staan over 3-5 jaar? Welke ontwikkelingen zie je? Hoe kan je waarde blijven toevoegen aan je klanten?

Stap 2 Strategie en focus
Stap 2 is de strategie en de focus. De strategie vanuit Oranje, welke doelen stel je voor jezelf / jouw business? Hoe ga je je visie vorm geven? Wat is je doelgroep? Welke groei wil je maken?

De focus (vanuit Rood). Want wat geef je prioriteit, waar kies je voor? Welke bottlenecks voorzie je en hoe zorg je ervoor dat je daar geen last (meer) van hebt.

Stap 3 Mens en Structuur 
Dan Stap 3 de Mens, vanuit Groen. Zijn er nog anderen die je kan betrekken bij je plan. Zijn er mensen betrokken bij de uitvoering van je plan? Kan je hen echt betrekken, mee laten lezen oid? Denk bijvoorbeeld aan je VA of je thuisfront. Maar je kan ook denken aan mensen die je nodig hebt voor de uitvoering van je plan. Wil je een boek uitgeven, een bedrijfsvideo maken? 

En dan de structuur, Blauw. Maak een helder plan waarin staat wat er precies moet gebeuren. Werk je samen met anderen (maak dan ook een taakverdeling). 

En tot slot Turkoois. Wat is voor jou de essentie? Wat is relevant? Waar doe je het voor? 

Onvoldoende aandacht zorgt voor ...
En om nog even goed scherp te hebben waar je het voor doet: onvoldoende aandacht voor een of meer aspecten zorgt voor problemen. 

Het ontbreken van een missie, geen aandacht voor Paars zorgt ervoor dat zaken als los zand worden gezien. Klanten gaan zich afvragen waar jij nu voor staat.

Het ontbreken van een visie, geen aandacht voor Geel zorgt voor onrust over de toekomst bij jezelf maar ook bij je klanten. Want ben je wel vernieuwend genoeg of doe jij al heel lang hetzelfde?

Geen strategie, geen aandacht voor Oranje, zorgt voor verwarring. Doelloos dwalen. Klanten vragen zich af of je wel ondernemend genoeg bent.

Ontbreken van de focus draagt bij aan ‘zwalkgedrag’ er is onvoldoende urgentie. Je pakt niet door wanneer dat noodzakelijk is. En dat is precies de vraag die jouw omgeving gaat stellen, pak je wel voldoende door?

Chaos, wanorde ontstaat wanneer er geen aandacht is voor structuur, voor Blauw dus. Klanten vragen zich of of je wel levert wat je beloofd hebt.

En tot slot geen aandacht voor de mens. Zeker als je samenwerkt met anderen is dit van belang (en trouwens ook voor het thuisfront). Mensen kunnen  zich miskend gaan voelen. Luister je eigenlijk wel naar hen? 

En vanuit Turkoois geldt dat jij je verbonden moet voelen, dat jij echt voelt waarvoor je het doet. Niemand anders kan je dat vertellen, pas als jij het voelt kom je in beweging. 

Zo zie je hoe belangrijk het is om in je plan alle drijfveren mee te nemen. Een goed plan bevat al deze aspecten.


Zo… dan ga ik nu maar eens beginnen aan mijn eigen plan.

En jij ? Maak jij ook een plan?

P.S. heb je nog geen persoonlijk drijfverenprofiel? Kijk hier voor meer informatie. In deze video laat ik je zien hoe een persoonlijk drijfverenprofiel eruit ziet.

Wat wil je nu écht?! - Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht?! – Drijfveren in de media #89

Wat wil je nu écht? 

Ben je Blauw of Groen dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je investeren in andere mensen. Maar let op, Blauw en Groen doen dat ieder op hun eigen manier.


Plichtsgetrouw

Blauw wil dat zaken goed geregeld en georganiseerd zijn. Dat komt ook omdat Blauw plichtsgetrouw is (en vaak ook introvert). Blauw kan veel werk verzetten, energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen

Groen wil het vaak gezellig maken voor anderen. Groen communiceert uitbundig. Een goede sfeer creëren. 

Oranje en Rood zijn de drijfveren die iets neer willen zetten in dit leven. Het zijn drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. 


Sneller

Rood doet dat met een logica die ongeduldiger, ruwer maar ook sneller is dan Oranje. De rode drijfveer wil het nú niet straks. De valkuil van Rood is de neiging om in zwart-wit te denken. Je bent een vriend of vijand, het is nu of nooit. Dat zorgt voor Rood wel voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En ja, wat een ander daarvan vindt dan boeit Rood niets. Whatever ;)

Voor Oranje werkt iets neer willen zetten anders dan voor Rood. Oranje wil namelijk niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt, wil daar ook waardering voor krijgen. Oranje wil dus niet alleen resultaat maar ook graag het applaus wat daarbij hoort. Maakt het soms wel onnodig ingewikkeld. Want succesvol zijn én dat mensen je aardig blijven vinden vraagt wel het een en ander. 


Waarheid

Voor Paars en Geel geldt dat zij naar de waarheid zoeken, dat is wat zij écht willen. Dat doen ze wel op hun eigen manier.

Voor Paars is het leven een mysterie. Niet alles is te begrijpen. Paars maakt gebruik van symbolen en rituelen om dagelijkse ervaringen en emoties te begrijpen. Zo helpen rituelen bij de cycli van het leven. Er zijn niet voor niets rituelen bij de geboorte en bij overlijden en alle belangrijke fasen van het leven daartussenin. 


Onderzoeken

Geel ziet dat het mysterie van het leven juist iets wat je moet onderzoeken. Door het te onderzoeken wordt het juist begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel.

Die zoektocht van zowel Paars als Geel kan soms onbegrip oproepen bij anderen.

Ik weet nog dat een oud-collega van mij altijd bezig was met cursussen, workshops, therapieën, altijd bezig zichzelf te verbeteren. Soms wel zoveel dat een andere collega zei: 'Poeh, kan je ook even niet zoeken naar jezelf?!'

Toch begreep ik het ook wel. 

Zoektocht

Het lastige van de zoektocht van zowel Paars als Geel is dat het resultaat niet altijd makkelijk met anderen te delen is, het is toch een individuele zoektocht naar het mysterie van het leven.

En in die zoektocht ben je toch vaak alleen met je gedachten. En dat kan er soms voor zorgen dat je je eenzaam kan voelen. 

En als je Geel (of Paars) bent dan herken je dat gevoel misschien ook wel. Het is niet zielige eenzaamheid zal ik maar zeggen, geen achter-de0geraniums-gevoel. Maar wel het gevoel soms om niet begrepen te worden, het gevoel dat je de enige soms bent. En rationeel weet je heus wel dat het niet zo is. 


Alleen

Een tijd geleden gaf ik een training aan een team. De meesten hadden Groen, Oranje en Blauw als drijfveer. Eén van de teamleden was Geel en toen ik vroeg of zij zich wel eens alleen in de groep voelde, beaamde ze dat.

Daar schrok Groen van. Groen reageerde: 'Maar het is toch gezellig en het voelt toch goed zo met elkaar'. Maar dat was niet wat ik bedoelde. Het gevoel van eenzaamheid meer in je hoofd dan in je hart zal ik maar zeggen. Dat jij bepaalde gedachten hebt die zich moeilijk laten delen omdat ze moeilijk uit te leggen zijn. 

Uitdaging

En zo heeft elke drijfveer zijn uitdaging bij wat je nu écht wilt in het leven. Voor Oranje is dat hoe kan je succes hebben en dat mensen je toch blijven waarderen. Voor Geel en Paars is dat de zoektocht die je eenzaam kan laten voelen. Voor Blauw is het dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd.  Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld.

En? Wat wil jij écht? En welke uitdaging kom jij daarbij tegen?

Nee zeggen - Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee – Drijfveren in de media #87

Dan zeg je toch gewoon: Nee?!

Nou zo simpel is het vaak niet anders had je dat wel gezegd toch? Niet iedereen vind het even makkelijk om 'nee' te zeggen om allerlei redenen.

Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ bedoelde?

Geen vraag

Voor Paars zijn sommige dingen geen vraag. Daar moest ik even aan wennen toen wij net bij de hockeyclub waren. Sommige dingen zoals een sponsorloop of invallen zijn vaak niet echt een vraag. 

Het idee is namelijk dat je gewoon 'ja' zegt, een ongeschreven regel zeg maar.  Het gaat voor Paars namelijk niet om het individu maar het collectief.

Teleurstellen
Groen vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen.  Omdat Groen nu eenmaal graag anderen helpt. En als het kan waarom dan niet? Ook wil Groen niet graag mensen teleurstellen.

Maar ja, die 'ja' gaat vaak wel ten kosten van Groen zelf. Voor Groen kan ‘nee’ zeggen ook voor een eventuele confrontatie zorgen die Groen liever uit de weg gaat. 

Geen zin

Rood heeft geen moeite met die confrontatie. Die zegt ‘nee’ als het iets is waar hij/zij geen zin in heeft. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ‘nee’ te zeggen denkt Rood.

Toegevoegde waarde

Oranje zal ‘nee’ zeggen als het geen toegevoegde waarde heeft of Oranje niet dichterbij het doel brengt. Risico voor Oranje is dat overal een uitdaging in wordt gezien en vanuit dat oogpunt misschien sneller ‘ja' wordt gezegd want misschien levert het nog wat op.


Planning

Voor Blauw is ‘nee’ zeggen alleen aan de orde als het echt niet in de planning past. Als je op dezelfde middag in Maastricht en Groningen met zijn bijvoorbeeld. 

Ook kan voor Blauw een vraag of een verzoek vaak als een plicht voelen. Blauw is ook loyaal en vindt het daarom ook lastig om 'nee' te zeggen.

Niet nieuw

Voor Geel is dat makkelijker. Die is onafhankelijk en voelt niet snel iets als een  verplichting. Geel zal sneller ‘nee' zeggen als het om iets gaat wat Geel al eerder gedaan heeft, wat niet nieuw meer is voor Geel. Of gewoon simpelweg omdat iets anders leuker is.

Belang

Voor Turkoois is 'nee' zeggen niet moeilijk. Als het iets is wat niet in het grotere belang is, in het belang van gemeenschap of de wereld dan is zal Turkoois ‘nee’ zeggen. Turkoois is qua drijfveer nog onafhankelijker dan Geel daarin.  

'Nee' zeggen blijft lastig en kan je soms naast tijd ook energie kosten. Een tip is om te kijken of datgene wat gevraagd wordt jou ook energie oplevert. 

Heb jij een drijfverenprofiel gemaakt? Kijk dan in je energieprofiel (of reactieprofiel) welke taken jouw energie geven. Dat maakt het wellicht ook makkelijker voor je om 'nee' te zeggen of 'ja' ;)

En?  Wanneer zeg jij 'nee'?

verandering - drijfveren in de media #83

To the ones who see things differently – Drijfveren in de media #83

'Zij had altijd gerookt boven het wiegje van de baby. Net als haar moeder en opa met zijn grote bolknak. Roken boven het wiegje dat hoorde er gewoon bij. Nu mag dat dus niet meer. Ze mist het wel. Wij niet. Verandering is goed.'

'Hier stond vroeger de telefooncel waarin hij altijd belde met een meisje die later zijn vrouw werd. Verandering is goed.'

Dat waren de radio reclames van Incentro die ik hoorde onderweg naar mijn klant.


Klassieke botsing

Bingo dacht ik, echt een klassieke botsing van de Paarse met de Gele drijfveer.

Geel vindt het onbegrijpelijk dat Paars dingen voor waar aanneemt die je met gemak door geprikt kunnen  worden. Geel vindt dat Paars niet analyseert maar wil geloven. 

Veranderen is iets waar Geel niet zonder kan, alles kan altijd anders, slimmer. Verandering is goed. Juist de heilige huisjes omver schoppen, tradities ter discussie stellen.


Gele drijfveer

Nu ik al zo lang met drijfveren werk, kan ik niet anders dan overal drijfveren zien.

Ik zie hoe een bedrijf als KPN hun klanten met een Gele drijfveer aanspreekt door de slogan te gebruiken: Voel je vrij. 

En hoe Apple dat doet met hun merk manifesto ‘ The crazy ones’.

Here's to the crazy ones.
The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.

The ones who see things differently.

They're not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.

You can quote them, disagree with them,
glorify or vilify them.
About the only thing you can't do is ignore them.

Because they change things.

They push the human race forward.

While some may see them as the crazy ones,
we see genius.

Because the people who are crazy enough to think
they can change the world, are the ones who do.

Echt, ik word zo blij als ik deze tekst lees. Niet geheel toevallig natuurlijk ;)


Klanten aantrekken

Bedrijven zoals Incentro, KPN en Apple spreken met deze boodschap klanten aan met een Gele drijfveer, het is het veranderen van Incentro, de vrijheid van KPN en het Think different van Apple.

En wat die bedrijven kunnen, kan jij ook in jouw eigen bedrijf. (Of bij het bedrijf waar je in loondienst bent). 

Want waar het omgaat is dat je weet wie je wilt aanspreken. 

Dat je weet van welke klanten jij energie krijgt. 

Wat jij die klanten te brengen hebt.

Hoe je jouw ideale klanten aantrekt met jouw verhaal. 

Met wat jij te brengen hebt. Met welke woorden je gebruikt. 

Als je dat weet dan heb je jouw eigen succesformule te pakken!


En? Ken jij nog andere reclames die de Gele drijfveer aanspreken? Ik hoor het graag!