Het werkt altijd wel voor iemand - Drijfveren in de media #118

Het werkt altijd wel voor iemand – Drijfveren in de media #118

‘Als je nou gewoon doet wat ik deed dan heb jij net zoveel succes als ik'. 
'Precies doen zoals ik het zeg en dan kom je er vanzelf.’  Woorden van die strekking daar word je op social media mee doodgegooid. Je moet even stappenplan x downloaden en de 10 stappen volgen en je bent er, die miljoenen stromen moeiteloos binnen.


Boeken

Ik weet niet hoeveel boeken jij over online marketing, management en ondernemen in je kast hebt staan (hier een plankje of 5 …) maar doe gewoon wat ik doe en je bent succesvol... zo simpel is het niet.

Kijk, ik weet van mijzelf dat ik best eigenwijs (Geel) kan zijn dus ik volg die stappen sowieso niet. En als ik het al volg niet in precies die volgorde ;). 

Maar zelfs als je dat wel zo zou doen levert het niet automatisch hetzelfde resultaat als bij jouw grote roerganger, guru, CEO, voorbeeld.

Advies

Een jaar geleden had ik last van hielspoor, ontzettend irritant. De adviezen van (ervarings)deskundigen verschilden nogal: wel/geen hakken dragen, speciale sokken, speciale zooltjes, shockwave, etc.

Toen ik met mijn fysiotherapeut sprak die mij er uiteindelijk (fysiotherapeut nummer 3) van af heeft geholpen (die man moet een lintje krijgen) het over al die verschillende (en soms tegenstrijdige) adviezen had zei hij de legendarische woorden: ‘Het werkt altijd wel voor iemand.”

Nou echt, bij mij gingen de discolampen aan en uit, het bliksemde en de sirenes loeiden. Precies dat!! Want ja, ingewikkelder dan dat is het niet.

Het werkt

Waarom zijn er speciale zooltjes? Omdat het voor iemand werkte.

Waarom geen hakken dragen? Omdat dat voor iemand werkte.

Waarom wel hakken dragen? Omdat het voor iemand werkte.

En weet je, in jouw business (werk) is het niet anders. Echt niet! Heel fijn al die adviezen van anderen maar het werkte voor hen, dat wil niet zeggen dat het ook voor jou werkt.

Dus elke ochtend om 5.00 uur opstaan en dan lezen, oefeningen doen etc, dat werkt voor sommigen. De avond ervoor een planning maken waarmee je aan de slag gaat de volgende dag, dat werkt voor sommigen.

Een stappenplan kan voor Blauw werken maar niet voor Geel. (Bij Geel moet je sowieso niet zeggen wat hij/zij moet doen. Geel heeft sowieso een allergische reactie op het woordje: moeten.)

Voor jou

Dus goed om te kijken wat er voor jou werkt. Kijk daarom nog even naar je eerste drijfveer.

Ben je Blauw gedreven dan werkt voor jou een stappenplan, een handleiding en die zal je ook keurig in de juiste volgorde afwerken.

Geel neemt kennis als inspiratie tot zich en kiest daar voor zichzelf de dingen uit die aanspreken. En Geel doet het op zijn eigen tempo, in alle vrijheid.

Voor Groen werkt het om dingen samen te doen in goede harmonie. Groen wil samen bepalen wat werkt, door naar elkaar te luisteren en een geod gevoel bij de aanpak te hebben. 

Oranje wil wat praktische tips en een doel. Zo kan Oranje makkelijk bepalen of datgene wat hij/zij doet ook resultaat oplevert. Lekker praktisch dus en geen ingewikkelde theorieën. En Oranje doet niet moeilijk, alles wat ervoor zorgt dat het resultaat oplevert dat werkt, dus … Whatever it takes

Rood is ook wars van ingewikkelde zaken die lang duren. Zeg egwoon wat er moet gebeuren en hatseflats het is gebeurd. Niet nadenken even snel doen en klaar. Enne… Rood bepaalt zelf wel wat hij/zij belangrijk vindt.

Paars kijkt wat in het verleden heeft gewerkt. Wellicht dat dat weer werkt? Anders is er vast een mentor om het van te leren. Belangrijk voor Paars is dat het een beproefde methode moet zijn.

Turkoois kijkt of de aanpak iets bijdraagt aan het verbeteren van de wereld. Is het maatschappelijk verantwoord om die aanpak te kiezen? Staat het in verhouding met alles wat er op mdit momement mondiaal speelt? Turkoois kiest toch zelf wat hij/ zij relevant vindt om te doen, ook al ga jij op je kop staan. 

Dus

Kortom het werkt altijd wel voor iemand, als het bij je past, voeg ik daar dan maar aan toe.

En? Weet jij wat voor jou werkt en wat niet?

P.S. Ik kan je helpen om inzicht te krijgen in wat voor jou wel en niet werkt. Je vult online een vragenlijst in (kost je 20 minuten) en dan kan je direct je persoonlijke drijfverenprofiel downloaden. In een Zoom-call loop ik dan samen met jou nog door je drijfverenprofiel heen. Jij kan dan al je vragen stellen en ik vertel je wat mij opvalt aan jouw profiel. Je krijgt van mij ook een online basistraining waarin ik alle drijfveren uitleg. Jouw investering €269,- (excl BTW).

Wat is jouw ideale werkomgeving - drijfveren in de media #116

Welke werkomgeving past het beste bij jou? – Drijfveren in de media #116

Weet jij in welke werkomgeving je het liefste werkt? Wat voor jou daarin belangrijk is?

Toen ik net begon met werken was ik daar niet heel bewust mee bezig. Ik was net afgestudeerd en de banen lagen niet voor het oprapen en dus kon ik in de zomer werken in het informatiehuisje van Artis tegenover de apenrots. Het leukste daar vond ik dat ik daar achter de schermen mocht kijken. Maar dat niet alleen ik leerde mijn beste vriendin daar kennen en ik kijk van geen enkele vraag meer op ;).

Rabobank
Een ander uitzendbureau belde of ik voor de Rabobank wilde werken om 3 maanden functiebeschrijvingen te maken. Nou moet je weten in mijn vakgebied is dat het saaiste wat er is. Of een Handboek Personeel maken, net zo saai ;).

Maar ja, het was de Rabobank en in die tijd meer dan een prima werkgever met nog betere arbeidsvoorwaarden ;). Echt, die tijd komt nooit meer terug... Maar dat is een ander verhaal.

Daarna werkte ik een jaar bij het Purmerend ziekenfonds (need I say more) wat net was overgenomen door Achmea. Er werd druk gereorganiseerd en zelf besloot ik mijn jaarcontract niet te verlengen.

Na 4 jaar in bank- en verzekeringswezen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging werken bij de GGZ in Leiden. 

HR
Dat is het voordeel van HR, je kan echt overal werken. En tevens het nadeel want toen ik later voor mijzelf begon als interim HR adviseur keek ik voornamelijk nog steeds naar de inhoud van het werk en of er een klik was. Ook heel belangrijke punten maar ik was nog niet heel bewust aan het kijken in wat voor soort werkomgeving ik wilde werken. 

Dat veranderde toen ik drijfveren leerde kennen. (Hemel, dat klinkt echt als een Jambers-zin.... ).

​Proefklant
Tijdens de opleiding in drijfveren mocht ik met een aantal proefklanten oefenen. Een vriend van mij had net ontslag genomen en was zich aan oriënteren op een nieuwe baan. Aha, ik had mijn proefkonijn gevonden.

Hij vulde de vragenlijst in en kreeg zijn persoonlijke drijfverenprofiel. Zijn drijfveren waren Geel, Oranje en Paars. Hij wilde dus graag in een omgeving werken waar hij de vrijheid kreeg om het werk zelf in te delen en te bepalen. Hij wilde aandacht voor prestaties én hij wilde binnen een klein hecht team werken.

Die wetenschap maakte dat hij zijn sollicitatiegesprekken heel anders in ging. De inhoud van zijn werk was bij de verschillende bedrijven vaak hetzelfde maar wat hij belangrijk vond was niet overal te vinden. Hij wist ook welke vragen hij moest stellen om een beeld te krijgen of er aan zijn 'voorwaarden' werd voldaan.

​Gedoe
Een businessvriendin had veel gedoe met haar opdrachtgever. Nou ben ik van mening dat wrijving glans geeft maar hier werd je door de glans verblind, zal ik maar zeggen. Ze zat ermee in haar maag. Of ik even met haar mee wilde kijken. 

Uit haar drijfverenprofiel bleek dat zij Groen, Geel en Turkoois als dominante drijfveren had. Maar ze werkte in een Blauwe, Oranje, tikkeltje Groene en Paarse omgeving. Het Groen daar kreeg ze veel energie van. Maar ze kon haar Geel en Turkoois niet kwijt. 

Ze wilde graag vernieuwing en werken aan een betere wereld. Dat kon ze niet kwijt bij de organisatie waar ze nu werkte, die liet liever alles bij het oude vertrouwde en de vaste afspraken. 

Eerder was ze al benaderd door een organisatie die het anders dan anders wilde doen. Met het drijfverenprofiel in haar achterzak wist ze dat dit een goede keuze zou zijn. En ja, intuïtief wist ze dat ook al maar het was prettig toen het ook door het profiel werd bevestigd. Dat gaf net dat beetje extra houvast.

Welke werkomgeving past het beste bij jou - Drijfveren in de media #116

Als je mij al wat langer volgt/kent dan weet je dat ik kennis maakte met de drijfveren toen ik zelf jaren geleden vastliep in een interim-opdracht. Uit mijn profiel bleek dat ik werd gedreven door Geel, Oranje en Rood. Oftewel ik hou van een omgeving waar ik de ruimte krijg om mijn resultaten neer te zetten en in het doe-standje mag. Tsja, de organisatie waar ik toen zat was nogal Groen, Blauw en Paars. Needless to say dat we geen match waren.

Ruimte
En sinds die tijd weet ik dat ik niet alleen moet kijken naar de inhoud van het werk, de klik, het uurtarief (hoewel? hahaha) maar ook of de opdrachtgever mij de ruimte geeft om mijn werk op mijn manier te doen (uiteraard binnen de kaders, nou ja en soms daarbuiten als het resultaat dat vraagt). Om resultaten te bereiken en actie te ondernemen. 

Wat wil je?
In deze bijzondere tijd merk ik dat veel mensen ook aan het nadenken zijn over wat wil ik nu eigenlijk? Voor mensen in loondienst is de afstand tot het werk en collega's is ondanks alle calls, letterlijk en figuurlijk groter geworden. En dat maakt dat je ook van een afstandje naar de organisatie gaat kijken. 

Ook veel zzp-ers worden gedwongen om na te denken of ze hun eigen business wel voort willen zetten en zo ja hoe dan? Want waarom waren ze ook alweer voor zichzelf begonnen? Voor de vrijheid? 

Vraag
En als jij ook met de vraag zit in welke werkomgeving jij het liefste werkt én waar jij het beste tot je recht komt, maak dan eens een drijfverenprofiel.

Het drijfverenprofiel geeft je niet alleen daar inzicht in maar ook wat zijn jouw kwaliteiten, welke dingen gaan jouw moeiteloos af, waarom lig je met die collega/klant zo snel overhoop. Wat gebeurt er met jou onder stress?

Kan ik je natuurlijk allemaal vertellen maar misschien denk jij wel, klinkt als WC-eend. Download dan het voorbeeldprofiel en kijk zelf welke inzichten het jou zou kunnen geven. En hier kan je lezen wat anderen eraan hadden (zonder WC-eend).

Heb je nog vragen? Aarzel niet en bel/ mail mij!

Ik gun je een werkomgeving of eigen business die écht bij je past!

Blij van een stappenplan? - Drijfveren in de media #115

Blij van een stappenplan? – Drijfveren in de media #115

'Zie je de stoel waarop je nu zit?' 

Wat voor vraag was dat nu weer? 
'Ja, die zie ik' antwoordde ik. 

'Mooi!',  zei mijn manager tijdens het tweede sollicitatiegesprek. "Mooi, tot daar kan je gaan. Als je over een tijdje bij de poten bent aanbeland dan hebben we een goed gesprek. Tot die tijd: veel succes!"

Ik was verrast over de wending in dit tweede gesprek. Maar ik voelde ook een enorme vrijheid. Ik wist dat ik nog veel te leren had, het was tenslotte mijn eerste echte baan, maar ik kreeg op voorhand alle ruimte (tot die stoelpoten dus).

Blauwe kaart

Hoe anders was in een interimopdracht. Een opdracht waar ik niet de ruimte kreeg maar telkens in de structuren, systemen en processen werd ‘geduwd’. Waar geen ruimte was om er boven te hangen of er omheen te gaan. Waar ik vaak als antwoord op een vraag de ‘blauwe kaart’ moest spelen:  "Nee, kan ik je niet mee helpen moet je de administratie mailen". "Nee, ik kan het niet zelf accorderen in het systeem, dan moet je bij x zijn."

Horendol werd ik ervan en dat niet alleen, het kostte mij ook veel energie. 

Training
Vorige week volgde ik een training van een ondernemer met een Gele drijfveer. (En geen disclaimer deze keer want ze heeft een drijfverenprofiel bij mij gemaakt ;).

Deze ondernemer was druk aan het praten over hoe je naar haar idee dingen zou kunnen doen. Met veel gepraat. omwegen en zijstapjes, zoals wij Gelen dat nu eenmaal doen ;).

In de training was ook een deelnemer aanwezig die meer behoefte had aan structuur (Blauw) en vragen stelde als: Maar wanneer moet dat dan af? Net zei je dit nu zeg je dat, is dat hetzelfde? Wat zijn precies de stappen en wat is de volgorde? 

Ik zet mijn drijfverenbril nooit af, ik zou niet eens weten hoe, dus ook in die training herkende ik de drijfveren.

Inspireren
Daar waar deze ondernemer in haar training vanuit Geel haar deelnemers inspireert door haar aanpak en ideeën met ons te delen, wilde de deelnemer het liefst een stappenplan en een vaste volgorde. En een duidelijk antwoord op de vragen. Maar ja, dat is voor Geel nog niet zo makkelijk...

Want een vraag roept bij Geel allerlei associaties op en dus krijg je op drie manieren antwoord met de nodige bochten en omwegen. Ook praat Geel graag in metaforen wat niet echt voor iedereen te volgen is. 

Eigen bril
Daar komt nog bij dat zowel Geel als Blauw naar elkaar kijken vanuit hun eigen bril. Zo vindt Blauw Geel vaak chaotisch en zelfs bedreigend omdat Geel het altijd anders wil. Ook wil Geel niet echt in structuren passen. 

Geel vindt blauw vaak star en denkend vanuit het bestaande in plaats van een visie en de toekomst.

Afspraak is afspraak voor Blauw, Geel wil daarin regelmatig afwijken van de afspraak vanuit het gevoel en het idee van vrijheid.

Klanten
Het is goed om je te realiseren dat klanten (collega's) soms andere dingen van jou verwachten dan je te brengen hebt. Dat ligt niet aan hen en ook niet aan jou. Maar het is wel goed om daar duidelijk over te zijn en je te realiseren wat die ander nodig heeft. En als je dat weet, of je dat kan en wilt geven.

Stappenplan
In je marketing en taalgebruik is het goed om je daar bewust van te zijn. Want als ik (als Gele) een training ga geven en ik noem de training een 'stappenplan naar geluk'. Dan zal dat met name Blauwe mensen aanspreken want die worden blij van stappenplannen. Sterker nog zij volgen die stappenplannen ook écht. En maken het af ook!

Maar noem je het een stappenplan en vervolgens in je training ga je alle kanten op dan is dat voor Blauw niet te volgen.

Woorden
Wil je mensen inspireren en dus voornamelijk Gele klanten aantrekken dan gebruik je woorden als inzichten en leerzaam. Dus zoals in het voorbeeld geen 'stappenplan naar geluk' maar 'inspirerende inzichten over geluk'.

Zo zie je dat je met woordgebruik al bepaalde klanten naar je toe kan trekken of die op voorhand al gillend bij je vandaan rennen. 

En weet je dat is helmaal prima. Iedereen wil wat anders en iedereen heeft iets anders te geven. Je hoeft niet met een stappenplan-methode te werken als je daar zelf niet blij van wordt. Kijk vanuit jouw drijfveren wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij jouw klanten te brengen hebt.

Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar op donderdag 4 juni om 10.00 uur. In het webinarf 'Wat wil je klant?' geef ik je tips geef hoe je je klant (nog) beter leert kennen. En of die klant meer van de stappenplannen is of meer van de inzichten ;).

Zie ik je donderdag 4 juni?

Onzekere tijden - Drijfveren in de media #112

Onzekere tijden – Drijfveren in de media #112

Iedereen gaat anders om met deze onzekere tijden. Ik merkte dat ik het in het begin moeilijk kon bevatten. Het gebeurde eerst allemaal zo ver weg, China, Italië, Brabant ;). 

Dus toen alle maatregelen werden afgekondigd en wij niemand in onze omgeving kenden die ziek was of erger, voelde het toch vreemd. 

Om er meer grip op te krijgen, of gevoel bij te krijgen reed ik samen met onze jongste naar Amsterdam om daar het bijna lege Stationsplein te zien, een bijna leeg Leidseplein waar nog een paar verdwaalde toeristen liepen. En ook het Museumplein was onwerkelijk leeg.

Ik keek het journaal en las de achtergronden in de krant. De actualiteitenprogramma’s keek ik al nooit en nu ook niet. Ik had er ’s avonds gewoon even behoefte aan om te ‘ontsnappen’ aan het hele gedoe. Even een Netflixserie kijken, er lekker in op gaan. En als het afgelopen was, je na een paar minuten realiseren: shit, het is er nog… 

En nu ruim 6 weken later is ‘het’ er nog steeds en voorlopig nog geen einde in zicht. Hoe ga je daar vanuit je drijfveren mee om?

Begrijpen

Was het voor mij de eerste behoefte om te ‘begrijpen’, daarna kwam vanuit de Oranje drijfveer omhoog: Oké, wat kan er nog wel? Of hoe kunnen we het zo organiseren dat het wel kan? En vanuit de combinatie Geel, Oranje en Rood. Waar zit de ruimte, wat kan er wel? Hoe kan ik zelf kiezen hoe ermee om te gaan? Hoe kan ik tegengesteld aan wat iedereen doet toch dingen doen? (Nou doe ik wel vaker niet met de meute mee, dus dat bedenken was nog niet zo lastig).

onzekere tijden - Drijfveren in de media #112
Het eerste weekend zijn we lekker door de bollenvelden gaan fietsen, er bloeiden alleen wat hyacinthen en narcissen, de tulpen waren nog in de knop. Maar het is was prima te doen, weinig fietsers op de weg. In de eerste week ben ik gelijk naar de bouwmarkt gegaan voor wat verf en kwasten. Als dit een paar weken zou duren dan had ik nog wel wat klussen, dacht ik zo rond half maart. In de bouwmarkt was het nog heel rustig als ik nu langs de Karwei loop dan is het niet te doen. Of die rij van de week bij de Ikea dan… dat snap ik al helemaal niet… Net de Efteling zei iemand op het Journaal, ja leuk?!



Positief
Om mij heen zag ik mensen anders met deze crisis om gaan *). Sommigen zagen (vanuit Turkoois) de positieve kanten, de vissen in de grachten bij Venetië, het zicht op de Himalaya. Het milieubewustzijn van mensen dat nu vergroot is. Dat we na deze crisis heel anders met de aarde zullen omgaan nu we het weer hebben leren waarderen.
Vanuit Groen waren mensen druk bezig initiatieven te ontwikkelen. Boodschappen doen voor anderen, koken voor ouderen. Zich nog meer op anderen te richten dan normaal.

Oranje blijft tijdens deze tijden kansen en mogelijkheden zien. Door drive-throughs te openen voor aardbeien, asperges, bloemen etc. Of afhaalmaaltijden mogelijk te maken.

Paars houdt vertrouwen en beschermt zijn naasten. 

Blauw houdt zich netjes aan de instructies van de overheid. 20 seconden handen wassen is dan ook 20 seconden en niet minder. 1,5 meter afstand houden is niet 1 meter. 



Normaal
Af en toe wilde ik dat mijn drijfverenbril even zou beslaan, het was zoveel om te zien en te analyseren. En waren er ook weer nieuwe termen zoals Woningsdag (ai…) en het ‘nieuwe normaal’. Nou, daar word ik dan bijna agressief van (toch dat beetje rood), hoezo normaal. Niks normaal… Onze kinderen mogen weer sporten en naar school. Heel fijn voor hen (en ook voor ons) maar hoe dat allemaal gaat. Dat is niet normaal. Zoveel zaken om rekening mee te houden. Het is super dat het weer kan en dat iedereen bedenk hoe het zo slim (geel) en praktisch (Oranje) volgens de regels (Blauw) kan maareh kunnen we 1 ding afspreken het niet normaal. 



Daarbij als je erover nadenkt, en ja dat doe ik…, dan kan de term niet eens, het nieuwe normaal. Iets is normaal of nieuw maar niet het nieuwe normaal.
En? Hoe ga jij met dit alles om? Waar loop jij tegenaan? Kan ik je vanuit mijn drijfverenkennis ergens mee helpen? Inzicht te krijgen?

*) Met dank aan My Motivation Insights hoe iedere drijfveer met deze onzekere tijden omgaat.
Tips om online nog makkelijker te communiceren - Drijfveren in de media #111

Tips om online nog makkelijker te communiceren – Drijfveren in de media #111

Nou, naar kantoor gaan zit er voor velen nog niet in. En dus maken we ons allemaal op voor nog een maand op afstand werken (minimaal).

De periode van thuiswerken wordt door iedereen verschillend ervaren. Vanuit de drijfveren ook mooi om te zien hoe Oranje het eigenlijk wel praktisch vindt. Want minder reistijd, geen file (maar die heb je nu ook niet;), betere koffie (?), efficiënter werken. Niet meer 2 uur rijden voor een afspraak van 1 uur.

Anders
Maar Groen ervaart het toch anders. zo zag ik op een LinkedIn een bijdrage van een GZ-psycholoog die dat beeldbellen maar helemaal niets vond. Het werken met clienten via het scherm kostte hem meer energie dan normaal. Hij miste het persoonlijke contact, even een arm om iemand heen slaan. Het kunnen lezen van de lichaamstaal van een client. 

Waar de een het wel fijn vindt zo, vindt de ander het helemaal niets...

Tsja dat op afstand werken vraagt wat van ons. Een paar weken schreef ik al een blog met tips voor online meetings. Daarin beschreef ik wat elke drijfveer nodig heeft in een meeting.

Als je een persoonlijk drijfverenprofiel hebt dan weet je wat jouw dominante drijfveren zijn. En misschien lukt het je ook om drijfveren bij anderen te herkennen. 

Daarom vandaag extra tips voor jouzelf om nog makkelijker met je klant of collega te communiceren. Want we moeten nog wel even vrees ik....

Gewauwel
Is jouw klant of collega Oranje? Verdoe dan niet zijn tijd met gewauwel (en Oranje vindt alles wat niet naar resultaat of doelen leidt als snel gewauwel). Erger je niet als je collega een paar minuten te laat in de meeting komt. Ook op kantoor kwam hij/zij altijd te laat want er was altijd nog een telefoontje van een belangijke klant die ene grote order plaatste. Dat is nu online niet anders.

Actieplan
Is jouw klant of collega Blauw? Onderbouw je ideeën dan met feiten. Maak samen een duidelijk actieplan. Ook Blauw houdt niet van koetjes en kalfjes gepraat. Hou je aan de agenda, dwaal niet af van de onderwerpen. Hou je aan de tijd. 

Zijpaadje
Is je klant of collega Geel? Accepteer dat hij/zij meerdere onderwerpen wil bespreken tijdens de meeting. Geel pakt ook regelmatig een zijpaadje want die zijn nodig om zaken te illustreren of brengen nieuwe inzichten. Geef Geel even de tijd om hardop te denken. En als het even kan laat Geel dan zelf zijn prioriteiten bepalen, vrijheid blijft belangrijk voor Geel. 

Luisterend oor
Is je klant of collega Groen? Bied een luisterend oor, maak een afspraak om 'koffie' te drinken. Neem even de tijd om bij te praten. Groen zal in een meeting waarbij de meeste mensen het eens zijn niet zo snel een afwijkende mening ventileren, kijk hoe je hem/haar de ruimte kan geven om wel zijn/haar mening te uiten. Stel bijvoorbeeld open vragen. Bied aan om samen aan het project te werken of om buiten de meeting om even te sparren. Dan heeft Groen niet zo het gevoel dat hij er alleen voor staat.

Meivakantie
Ik kijk uit naar de meivakantie. Even twee weken niet helpen met het schoolwerk van onze jongste. Even geen persoonsvormen, breuken, begrijpend lezen en  verplichte knutsels (maar als je mij kent, die deed ik toch al niet ;).

Even wat meer tijd aandacht en vooral ook energie (want man, die 'school'-ochtenden vreten energie) voor mijn eigen werkzaamheden. 

Mocht jij nog ideeën hebben of zaken die je in deze blogs besproken zou willen zien, laat mij het dan weten! Ik word altijd blij van nieuwe inzichten;).

En? Kan je wat met de tips om online nog makkelijker te communiceren? Ik hoor het graag! Vorige week kreeg ik flink aantal reacties omdat voor velen de Gele valkuil zo herkenbaar was, was leuk om te lezen.

Heb jij de gratis online test al gemaakt? In 5 minuten weet jij wat jouw  dominante drijfveer zou kunnen zijn. Het is even quick en dirty om je een indruk te geven. Maar uit een persoonlijk drijfverenprofiel haal je zoveel meer!

Je persoonlijke drijfverenprofiel geeft jou inzicht in je kwaliteiten, valkuilen maar vooral ook wat je energie geeft en kost. En hoe jij onder druk reageert. Maar ook met wie je het beste samenwerkt.

Gratis download
Download hier gratis een voorbeeldprofiel zodat je kan zien welke inzichten het geeft in jouw persoonlijke en zakelijke drijfveren.

De valkuil van de Gele drijfveer - Drijfveren in de media #110

De valkuil van de Gele drijfveer – Drijfveren in de media #110

Tsja, zoals licht niet zonder schaduw bestaat zo bestaat een kwaliteit ook niet zonder een valkuil. Deze keer over de valkuil van Geel. 

Voor Geel is goed namelijk nooit goed genoeg. Daarom zal Geel altijd meer kennis willen vergaren, nog meer boeken lezen, nog meer opleidingen volgen. Het is nooit genoeg. 

Bordje

Dat is lastig voor Geel want wanneer mag je dan dat bordje naast je deur timmeren met daarop ‘coach’ of ‘adviseur’ of ‘trainer’ of vul maar in. Mag dat als je een universitaire opleiding heb gedaan of als je postdoctorale opleiding heb gedaan? Waar sommige mensen na een workshop van een halve dag dat bordje al op de deur spijkeren zal Geel dat na drie universitaire studies nóg niet doen. En daarmee doet Geel zich snel tekort.

Maar Geel kan ook anderen tekort doen. Door maar te blijven zoeken naar de meest slimme oplossing en ondertussen met niets concreets te komen.

Hulp vragen

Hulp vragen, ook een valkuil, of liever gezegd geen hulp vragen. Want Geel knobbelt het liever helemaal zelf uit. Geel trekt zich liever even terug en gaat zitten broeden. Met het risico dat Geel uiteindelijk helemaal vastloopt in zijn/ haar eigen gedachten. Maar hulp vragen, not gonna happen.

En dat is zonde, want zoveel mensen willen  je helpen. Dat bleek wel toen ik aan jullie eind januari hulp vroeg. Je moet het alleen maar vragen....

Ingewikkeld

En Geel kan zaken onnodig ingewikkeld maken. Deed ik zelf stiekem ook weleens tijdens vergaderingen. Dat er dan iets werd voorgesteld wat ik helemaal niet zag zitten. Dan gewoon een paar vragen stellen en het helemaal ‘groot’ maken. Zoiets als: maar als we dat gaan doen dan moeten we dit en dat ook daarin meenemen en dan moeten we dat ook veranderen. Door het dan zo groot te maken dat niemand er zin meer in heeft. Doel bereikt ;) (dat is dan weer Oranje ;).

Zijpaadje

Even een zijpaadje… Dat zag ik ook deze week toen het erover ging of de scholen weer open kunnen en hoe dat dat zou kunnen, rekening houdend met de 1,5 meter afstand. Eugenie Stolk werd geinterviewd bij Nieuwsuur. Er waren vooral heel veel bezwaren en geen oplossingen. Soms wens ik het onderwijs wat meer Oranje toe.

Overigens zie je in datzelfde interview dat er vanuit stress gevraagd wordt om meer Blauw. WE willen duidelijke kaders en regels. Ik denk dan: 1,5 meter lijkt mij een duidelijk kader. Maar nee, het moet klip en klaar zijn, voornamelijk álles dichtregelen. Maar hé, er zijn geen garanties. Die krijgen de mensen die nu in de verpleeghuizen werken of thuiszorg of in de kinderopvang (noodopvang), ook niet. 

Zijpaadjes ook een goed Geel gebruik ;).

Verschillen

Laatste valkuil van Geel is zich op de verschillen te richten in plaats van de overeenkomsten. Vooral Groen kan zich daar (Groen en Geel hahaha, woordgrapjes ook al Geel) aan ergeren. Maar jongens, Woningsdag in plaats van Koningsdag dat kan toch niet, dat zijn  geen 'slimme' woordgrappen dus daar kan Geel dan weer niets mee) aan ergeren.

Er is toch meer dat ons verbindt denkt Groen dan. Maar Geel zal bijvoorbeeld bij een presentatie van een vakexpert kritisch zijn en in gaan op de dingen die Geel zelf mist in de presentatie. Want het is toch logisch dat dát er ook bijhoort? En dan is Geel ook nog kritisch op degene die zichzelf vakexpert noemt, is die person dat ook of is het iemand die ideeën heeft verzameld (met name van anderen). 

En ? Welke valkuil(en) herken jij van jezelf of een ander?

P.S.  Over valkuilen van Paars, of Groen heb ik al blogs geschreven? Zou je graag willen lezen over de valkuilen van Rood, Oranje en Blauw dan hoor ik het graag!

P.S. Wil je inzicht in je kwaliteiten, valkuilen maar vooral ook wat je energie geeft en kost. En hoe jij onder druk reageert. Maak dan vandaag nog je persoonlijk drijfverenprofiel. De uitleg en toelichting deed ik altijd al online en nu dus ook ;).

Wat wil je nu écht? - Drijfveren in de media #109

Wat wil je nu écht? – Drijfveren in de media #109

Ik merk dat het op dit moment voor iedereen qua werk zo verschillend is. 

De een zit thuis zonder werk. De ander werkt thuis maar heeft het niet heel druk, weer een ander werkt thuis en heeft het nog drukker dan anders. Dan zijn er mensen die gewoon (?)naar het werk gaan en naast de 1,5 meter is er niet veel verschil. Je hebt mensen die gaan naar het werk en daar is het superdruk. 

Dus ook de beleving van deze periode is voor iedereen anders. 

Maar ik denk dat iedereen juist in deze periode waar veel anders is, waar veel onzekerheden zijn, ook even nadenkt: wat wil ik nu écht?

Vind je het maar niets dat alles zo onduidelijk is?

Vind je het fijn om juist nu voor anderen wat te betekenen?

Houd je stiekem wel van de hectiek die deze periode met zich meebrengt?

Mis je je collega’s zelfs degene die altijd zit te tikken met zijn pen?

Wat wil je nu écht? En dat kan zeker een laagje dieper dan de voorgaande vragen ;).


Betekenen

Want word jij gedreven door de Blauwe of Groene drijfveer dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je anderen helpen. Maar dat doen Blauw en Groen wel ieder op hun eigen manier. 

Blauw wil iets voor de ander betekenen door zaken goed te regelen en georganiseerd te zijn. Blauw is daarin ook plichtsgetrouw. Blauw kan veel werk verzetten en energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen.

Sfeer

Groen creëert graag voor anderen een goede sfeer (ook of juist in deze tijd). Groen communiceert dan ook uitbundig. 

En om het even naar deze tijd te trekken, Groen helpt anderen in deze periode door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Blauw kijkt hoe ze het voor een ander goed kan regelen. Hoe kunnen we het eea zo inrichten dat mensen toch nog naar de supermarkt kunnen. Een rij voor de gebruikte winkelkarretjes en een een rij voor de schoongemaakte karretjes, eenrichtingsverkeer in de gangpaden van de Jumbo bijvoorbeeld.

Iets neerzetten

Word jij gedreven vanuit de Rode of Oranje drijfveer? Dan wil je graag iets neerzetten in dit leven. Rood en Oranje zijn de drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. Maar ook hier geldt dat zij dat ieder op een eigen manier doen.

Rood doet dat ongeduldiger en ruwer maar ook sneller dan Oranje. Voor Rood geldt: nú, niet straks. Rood kan hierin zwartwit gaan denken, je bent vriend of vijand, het is nu of nooit. Rood zorgt voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En wat jij daarvan vind? Dat boeit Rood totaal niet!

Voor Oranje werkt het anders. Die wil niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt door anderen. En wil daar ook waardering voor krijgen. Dus in je eentje een briljant resultaat neerzetten daar wordt Oranje niet blij van. Die wil applaus, erkenning, waardering van anderen. Maar ja, dat maakt het wel ingewikkeld. Want succesvol zijn en waardering krijgen zijn soms wel twee verschillende dingen. 

Lege stadions

En of Oranje blij wordt van het spelen in lege voetbalstadions of het racen in de F1? Dat denk ik niet. Die magnifieke goal scoren in een leeg stadion, zonder applaus, ik denk dat het voor veel spelers niet werkt. Maar ja er zijn ook (Oranje) commerciële belangen dus die gaan misschien wel de boventoon voeren.  

(By the way de serie Drive to Survive over de Formule 1 op Netflix is een absolute aanrader, veel Oranje en Rood in deze serie!). Titel alleen al is Rood ;).


De waarheid

Paars en Geel willen iets anders in het leven. Zij zijn op zoek naar de waarheid. Dat is wat zij écht willen. Maar dat doen ze ieder op hun eigen manier. 

Voor Paars is het leven een mysterie, je hoeft niet alles te begrijpen. Om dagelijkse ervaringen en emoties te kunnen begrijpen maakt Paars gebruik van symbolen en rituelen. Zo helpen de rituelen bij de cycli van het leven. Daarom zijn er ook zoveel rituelen bij geboorte, overlijden en alles daar tussenin. 

Dat maakt het nu ook zo vreselijk lastig, mensen overlijden aan het virus maar er is bijna geen ruimte om de rituelen die daarbij horen vorm te geven. En als er ruimte is voor afscheid dan is dat niet via de gebruikelijke symbolen en rituelen omdat daar vanwege besmettingsgevaar geen ruimte voor is. 

Geel wil juist de mysterie van het leven begrijpen en doorgronden. Juist door te onderzoeken worden alles begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel. 

Zo ben ik ontzettend benieuwd naar wat er zo vreselijk mis kon gaan in Italië. En lees ik nu de analyses over de situatie in Amerika. Ik kan het niet oplossen maar wil het wel kunnen begrijpen. Wat is er gebeurd dat het zo mis kon gaan / gaat?

Wat wil je écht?

Maar goed even terug naar wat je écht wilt in het leven. Want dat wat je wilt komt niet zonder uitdaging. Zo is het voor Oranje een uitdaging om succesvol te zijn en dat mensen je toch waarderen. Voor Blauw is dat dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd. Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld. En de zoektocht van Geel naar de waarheid kan soms eenzaam voelen.

En ? Heb jij tijd om even stil te staan bij wat je nu echt wilt? En welke uitdaging je daarbij tegenkomt?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Wat heb jij nu nodig? – Drijfveren in de media #108

Schreef ik vorige week nog tips over online meetings en de week daarvoor wat je klant van je nodig had, deze week gaat het over jou. 

Want laten we eerlijk wezen we doen ons best maar het valt niet altijd mee. Zeker nu de maatregelen zijn verlengd tot 28 april. 

Hoe zorg je nu voor jezelf, waar word jij blij van?

En hoe ga je nu met alle veranderingen om?

Wat zijn dingen om je energie vast te houden?

Inspiratie
Als je zoals ik, blij wordt van nieuwe inzichten en inspiratie van buitenaf? Zo heb ik regelmatig een portie Amsterdam nodig of een stedentripje. Heerlijk even andere omgeving, andere mensen, ander eten, liefst ook een andere taal, heeeerlijk!

Maar ja, dat zit er nu even niet in. Hoewel ik toen net de maatregelen afgekondigd waren, toch even door Amsterdam ben gereden in de auto. Gewoon om te zien hoe leeg het op straat is, heel apart. 

Boeken
Dus hoe zorg ik ervoor dat ik op een andere manier mijn Gele drijfveer 'voedt'. Door meer boeken te lezen (ik lees altijd al en ook verschillende boeken door elkaar heen). Door alle opgeslagen items in het mapje 'Inspiratie' eens even te bekijken. Door TED talks te bekijken.

Vrijheid

Maar ook vrijheid en ruimte creëren, hoewel dat nu (letterlijk en figuurlijk) soms best lastig is. Maar een autoritje maken met de muziek hard, heerlijk. Het gevoel van vrijheid dat ik zo naar Maastricht zo kunnen rijden. (Verder kan ook niet want grens met België is docht maar toch). Of een wandeling in de buurt (ja we houden afstand en gaan op rustige momenten).

Of zoals gisteren toen onze oudste aanbood om onze jongste even te helpen met zijn schoolwerk. Heerlijk, die vrijheid even dat gestolen momentje. Even mijn 'eigen' ding te kunnen doen.

Waar haal jij nú energie uit?

Wat heb jij nu nodig - Drijfveren in de media #108

Harmonie

Voor Groen geldt dat zij energie halen uit harmonie in relaties. Als je zoals nu een aantal weken 'opgehokt' zit is de vraag of die harmonie altijd goed is. Maar als je dat belangrijk vindt dan maak je het ook gezellig. Toch even pannenkoeken bakken voor de lunch. Even samen met vrienden monopoly doen via Skype. Een eetclub online.  Dat soort dingen. Toch even langsrijden bij vrienden en familie en van een afstandje met elkaar praten of zwaaien.

Maar ook even tijd nemen voor jezelf Groen! Want iedereen helpen is fijn en daar krijg je ook energie van maar denk ook aan jezelf!

Resultaten
Voor Oranje geldt dat zij het fijn vinden om resultaten te halen en gezien te worden. Maar ja resultaten in deze tijd kunnen nog wel een uitdaging zijn. Maar resultaten halen kan nog steeds. Zelfs als je nu even niet kan werken. Het kan zijn  dat je besluit nu even extra te wandelen en daar een doel in stelt. Of een klus aan te pakken die je allang heb uitgesteld maar waar je straks zo blij wordt van het resultaat. 

Afmaken
Blauw heeft een paar weken geleden al gelijk schema's en to-do-lijsten opgesteld. En die wordt heel blij van het afmaken van dingen. Afvinken die to-do-lijst en de routine voor zover mogelijk vast blijven houden. Want het is niet makkelijk voor Blauw nu. Alle afspraken gaan niet door, alles is anders en verandert soms ook per uur. Dus Blauw, kijk wat je wel kan doen en kijk welke dingen jij kan afmaken, zo hou jij je energie.

Tempo
Voor Rood geldt dat zij het fijn vinden om tempo te maken, beslissingen te nemen. Rood gedijt goed in een crisis wat dat betreft. Rood wil graag duidelijkheid maken we het voetbal /hockeyseizoen af of niet? 

KNHB
Even een zijpaadje (ben je wel gewend van mij), sinds de verlenging van de maatregelen heeft de KNVB besloten dat het amateurvoetbal klaar is voor dit seizoen. De KNHB wacht nog even af. De commentaren die dan onder zo'n bericht staan, vanuit de drijfveren is dat wel heel vermakelijk. 

Mensen die zeggen neem gewoon een beslissing om te stoppen, heb lef (Rood). Anderen die zeggen je hoeft toch niet met de kudde (KNVB) mee te lopen, je kan toch je eigen beslissing nemen (Geel). Weer anderen die zeggen maar we kunnen toch kijken wat er na 28 april wel mogelijk is (Oranje). Het hockeyseizoen duurt tot begin juni dus als er nog een paar wedstrijden mogelijk zijn, waarom niet? 

Goed weer even terug naar Rood. Breng focus aan, neem beslissingen wat je de komende weken wel gaat doen of niet dus (dat is ook focus). 

Dienstbaarheid
Paars krijgt energie van geborgenheid en dienstbaarheid. Nu misschien even je eigen dingen opofferen voor je gezin, familie. Tijd nu te hebben voor je kinderen. Kijken wat je in deze tijd voor anderen in je gezin, familie, groep, club kan betekenen dat is iets waar Paars blij van wordt.

Betekenis
Voor Turkoois geldt dat die heel erg aan het kijken is wat betekent die hele crisis nu voor mij? Voor de wereld? Wat is de betekenis hiervan? Hoe blijf ik toch in verbinding? Met mijzelf, anderen, of het universum. Hoe zorg ik dat ik die connectie vasthoudt. 

Je ziet dat waar je energie uit haalt is voor iedereen verschillend. 

Wat het ook is. Doe waar jij blij van wordt. (maar hou je wel aan de RIVM richtlijnen ;).

En? Wat geeft jou nu energie in deze tijd? Ik hoor het graag!

Tips voor online meetings met je klant of collega - Drijfveren in de media #107

Tips voor online meetings met je klant of collega – Drijfveren in de media #107

Rare tijden zijn het. Maar langzamerhand vinden we hier thuis ook een nieuw evenwicht. Iedereen vindt inmiddels ook online zijn weg via hangouts, zoom, magister, teams, facetime en al die andere apps ;). 

In deze tijd hebben we allemaal verschillende dingen nodig. Zo ook met online meetings. Daarom een paar tips vanuit de drijfveren om online te werken.

Tips

Zo vindt Blauw het prettig om toch iets van een agenda te hebben en te weten welke tijd er gereserveerd is voor de meeting. Blauw houdt van structuur en zal zoveel mogelijk de werktijden aan proberen te houden, zelfde tijd opstaan en dat soort zaken. 

Maar Blauw mist nu wel de routine, zoals het altijd ging. Help Blauw een beetje met hoe zaken online werken. Juist nu er allerlei nieuwe apps, programma’s worden gebruik, maak voor Blauw even een handleiding/stappenplan hoe in te loggen e.d. En ja, Blauw vindt het ook fijn als er wat afspraken worden gemaakt over hoe online te vergaderen. 

Persoonlijk

Groen vindt het fijn om mensen persoonlijk te zien. Nu dat niet gaat is dit enigszins een vervanging maar toch ook weer niet. Groen wil graag persoonlijke aandacht dus bel eens even extra, vraag hoe het echt gaat, stuur een kaartje of een lief berichtje. Groen vindt het écht lastig dat er nu geen handen of knuffels gegeven mogen worden. En dat kan voelen alsof je niet 'jezelf' mag zijn. Niet even iemand troosten met een arm. 

En Groen staat altijd klaar om anderen te helpen maar vergeet daarbij zichzelf. Let dus goed op onze Groene klant/collega.

O ja, en Groen vindt het ook fijn als iedereen online aan bod komt, dus hou dat ook in de gaten.

Besluiten

Ondanks dat er veel op losse schroeven staat wil Rood wel dat er besluiten genomen worden. Waar leggen we de focus op en wat doen we nu gewoon even niet. Wat doen we eerst en wat daarna? In rondjes blijven praten doet Rood niet aan mee, die is allang afgehaakt.

Tips voor online meetings met je klant of collega - Drijfveren in de media #107

Mogelijkheden

Oranje is druk op zoek naar mogelijkheden. Wat kan er nog wel? Of hoe kan het nog wel. Zo was is vorige week nog bij mijn kapper (gelukkig, ik kan even 6 weken vooruit). Nu zijn ze dicht maar geen punt je kan op afspraak een haarverfsetje halen. Even bellen en zetten het voor je klaar, super toch? Scheelt dat je nog 6 weken met die enorme uitgroei over straat moet ;). Oh nee, over straat ging je toch al minder. Maar goed, je wilt er online ook mooi bij zitten toch?

Heel veel ketens sluiten hun winkels. Vanilia pakt het anders aan. Zij mailden dat je nu een afspraak kan maken om met een personal shopper in de winkel kleding te passen en te kopen, mooi staaltje omdenken. Het wordt nu bijna iets exclusiefs ;).

Terug naar Oranje. Oranje snapt ook wel dat doelen en resultaten nu bijgesteld worden. Maar Oranje vindt het wel fijn als er iets van doelen worden gesteld. 


Waarom

En Geel zal altijd de ‘waarom’-vraag stellen. Dus is het het slimste wat we nu kunnen doen. Geel kan ook erg behulpzaam zijn met ‘out-of-the-box denken en creatief te zijn.

Je ziet iedereen heeft andere behoeften, ook als het gaat om online vergaderen.

En? Waar heb jij behoefte aan?

En hoe vervelend ook deze tijd, de voorbeelden van drijfveren liggen wel voor het oprapen hoor!

Zo wilde ik ook nog vertellen dat de overheid na de Geel /Groene aanpak nu toch maar gekozen heeft voor striktere richtlijnen (Blauw) en sancties (Rood).

En dat de overheid vooral een appèl doet op onze Groene drijfveer om voor elkaar te zorgen en de kwetsbaren te beschermen. 

Dat de video van Doutzen Kroes, waar ze later excuses voor heeft gemaakt, bekeken is vanuit de Turkooise drijfveer. Maar daar was nog niet iedereen klaar voor. 

Dat Trump de insteek kiest voor Oranje /Rood om na Pasen de economie weer volop te laten draaien. En de burgemeester van New York geen prijskaartje aan een mensenleven wil hangen (gisteravond in het RTL nieuws).

Maar ja, dat is misschien voor een volgende keer ;)

Take care!

Wat hebben je klanten (en je collega’s) nú van je nodig? - Drijfveren in de media #106

Wat hebben je klanten (of collega’s) nú van jou nodig? – Drijfveren in de media #106

Het zijn bijzondere tijden. Iedereen is aan het schakelen. 

Vanuit de Oranje drijfveer zoeken verschillende ondernemers nu naar nieuwe initiatieven. Oranje is in dit soort tijden op zijn best! Want de omstandigheden zijn een uitdaging maar niets is onmogelijk en dus zie je allerlei initiatieven ontstaan. 

Groenteboeren en bakkers die niet meer op de markt mogen staan verkopen aan huis. Ook de koffietentjes en restaurants leveren aan huis. En bloemen kan jij nu bij elke kweker aan ‘de deur’ kopen. En posten de sportscholen allerlei video's om thuis fit te blijven.

De kinderen krijgen online les en veel mensen werken thuis. 

En nu we allemaal thuis werken of thuis zijn al dan niet met kinderen, vraagt het ook iets nieuws van ons. Want waar je normaliter je klanten en/of je collega’s ziet is dat nu toch even wat anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je toch ‘verbonden’ blijft? Wat hebben je klanten en collega’s nú in deze situatie van je nodig? En wat heb jij hen te bieden vanuit jouw drijfveren?

Inzicht

Jouw klant (of collega, maar dat ga ik nu niet meer elke keer typen, is ook irritant om te lezen, je snapt mij well). Jouw klant dus met de Gele drijfveer heeft juist in deze tijden behoefte aan nieuwe kennis en inzichten. Heb jij Gele Gina of Gele Gijs als klant dan wil zij van jou inspiratie en nieuwe inzichten hoe zij haar business nu toch kan laten draaien. Of waar ze nu aan kan werken om straks na de Coronacrisis er klaar voor te zijn.

Samenwerken

Groene Gerben en Groene Grace willen graag anderen helpen en willen graag samenwerken. Zij vinden het maar niks om nu vanachter een scherm van alles te moeten doen. Zij missen van alle drijfveren het meest het menselijke contact. 

Dus ook al is het vanachter een scherm, drink even écht koffie met je klant achter je scherm, video en microfoon aan. Praat even bij. Kijk of je je klant kan helpen met waar ze mee bezig zijn. Zij zijn vast al boodschappen aan het doen voor anderen. Help je klant om zichzelf niet te vergeten, aandacht te blijven houden voor zichzelf. 

Kansen

Oranje Olga en Oranje Oscar zijn druk kansen en mogelijkheden te zien. Zij zijn aan het kijken hoe zij onder deze ongewone omstandigheden toch hun business kunnen laten draaien. Zij proberen toch resultaat neer te zetten ook als zullen het misschien niet de (financiële) doelen zijn die zij zich eerder hadden gesteld. 

Structuur

Blauwe Bibi en Blauwe Bram proberen de structuur van het werk (of gezin) vast te houden. Schema’s zijn gemaakt. Het is duidelijk wanneer er pauze wordt gehouden, wat iedereen moet doen en ook ontspanning is in het schema gezet. Zij willen het leifst zo veel mkogelijk de structuur die zij twee weken geleden hadden vasthouden. Dus gewone tijd opstaan, aankleden en ontbijten. Weet niet of ze in pak achter hun laptop zitten maar die kans is er wel ;). En niet niet alleen de bovenkant en van onderen een joggingbroek aan dat is weer iets wat andere drijfveren bedenken. 

Is Blauwe Bibi jouw klant? Probeer de structuur vast te houden met haar. Had jij elke donderdag een afspraak om 10.00 uur? Hou die afspraak dan vast, maar ‘zie’ elkaar online. Leg Blauwe Bibi uit hoe zij gebruik kan maken van de onlinetechnieken om de afspraak goed na te komen. Zet in een mail een stappenplan hoe ze om 10.00 uur kan inbellen. 

Actiemodus

Rode Rosa en Rode Roel zitten al ruim een week vol in de adrenaline en actiemodus. Zij hebben niet afgewacht maar gehandeld. Direct een abonnement genomen op een webinarprogramma of programma om samen online te werken. Zij hebben snel besluiten genomen toen de maatregelen duidelijk werden. Sterker nog, ze zullen niet echt op de autoriteiten hebben gewacht. 

Rode Rosa had al een actieplan gemaakt voordat het aan de orde was. Rode Rosa verwacht ook van jou dat je snel kan schakelen. Dus hoezo kan een afspraak niet doorgaan? We facetimen toch gewoon?


Te bieden

Nu je weet hoe jouw klanten in deze situatie reageren en waar ze behoefte aan hebben, kan jij kijken wat jij jouw klanten te bieden hebt. Wat zijn jouw drijfveren en wat heb jij aan je klanten toe te voegen? Daarover ga ik het hebben in de gratis online training a.s. maandag 23 maart om 10.00 uur. Jij komt toch ook?


En?

En ? Welke klant herken jij? Is dat Gele Gina, Oranje Oscar, Groene Grace, Blauwe Bram of Rode Rosa?

En voor degenen die zich afvragen waar Paarse Paula en Turkooise Toine zich schuilhouden. Paars en Turkoois komen in Nederland bijna niet voor als eerste drijfveer, vandaar de focus op de andere drijfveren.

Het coronavirus en drijfveren - Drijfveren in de media #105

Het coronanieuws door een drijfverenbril – Drijfveren in de media #105 (extra editie)

Het nieuws over het Coronavirus is niet missen. Daarom een extra editie van Drijfveren in de media om alles wat in je in de media ziet ook even vanuit de drijfveren te bekijken.  

Hamsteren

Het hamsteren van gisteren is een mooi voorbeeld van Rood gedrag. Veel mensen laten in hun stressprofiel de Rode drijfveer zien. Dus waar ze normaal dingen rationeel benaderen (Blauw) oplossingen bedenken (Oranje) of samen aan de slag gaan (Groen) zie je onder stress de Rode drijfveer naar voren komen.

De kwaliteit van Rood onder stress is dat er focus ontstaat maar een valkuil is dat mensen in drammerig gedrag schieten, alles moet nu! Of mensen schieten in de vecht of vlucht modus. Nou heb ik geen vechtende mensen in de supermarkt gezien maar wel mensen die in de ‘overleefstand’ stonden. 

Die niet meer nadachten over of het logisch is om 16 pakken rijst, 80 rollen wc-papier en 20 pakken pasta in te laden.Of ook niet meer nadachten dat andere mensen die aan het werk waren, lege schappen zouden aantreffen. Nee, het was pure stress en alleen denken aan ‘overleven’.


Stoppen

Mark Rutte die dan een beroep doet om er mee te stoppen. De Blauwe drijfveer was sowieso niet aan het hamsteren. Want de autoriteiten gaven aan dat het niet nodig was. En dat vertrouwt Blauw. Rood heeft geen vertrouwen in autoriteiten dus hoe harder die autoriteiten roepen hoe minder vertrouwen Rood heeft.

Hulp

Mooi om te zien hoe onder dit soort omstandigheden mensen elkaar helpen. Zo zag ik op Twitter met de hashtag #coronahulp diverse oproepen dat mensen hulp aanboden om boodschappen te doen of op kinderen te passen. Of de oproep om je geld niet terug te vragen van bijv. theatervoorstellingen maar het zien als een donatie aan de toneelgroepen e.d. Acties die duidelijk bij de Groene drijfveer passen.


Afgelast

Hockey werd in het hele land afgelast ook de trainingen. Ook voor Oranje (het hockeyteam niet de drijfveer) was de maatregel van toepassing. Max Caldas reageerde op het besluit als volgt: ‘als we met zijn allen afspreken dat we niet gaan trainen, is het niet gepast dat wij dat als Oranje wel doen. Wij zijn niet verheven boven de maatschappij. Duidelijk een Groene reactie.

Zingen

Ook deden op social media verschillende filmpjes de ronde dat in Italië niet alleen in Siena druk gezongen werd. Een Groen en Paars gebaar. Creëert saamhorigheid en laat je weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Nou de komende tijd zal nog veel onzekerheid (ook economisch) voor iedereen meebrengen. Dingen die vanzelfsprekend zijn gaan nu toch anders.

Hoe creëer jij vertrouwen bij je klant – Drijfveren in de media #104

Gisteren had ik een gesprek met Floor de Ruiter, auteur van het boek Valueframing en Driven by Dialogue. 

Fantastische anekdotes gehoord over hoe Mandela in zijn aanloop naar de verkiezingen en zijn presidentschap gebruik heeft gemaakt van de drijfveren. Eigenlijk meer dan alleen gebruik heeft gemaakt van drijfveren. Hij gebruikte de kennis van de drijfveren om zijn rainbow nation, het nieuwe Zuid-Afrika te bouwen. En had in zijn speeches aandacht voor de diverse drijfveren (en door die kennis te gebruiken in zijn speeches. Door in zijn speech elke drijfveer aan te spreken. #datzoudenmeermensenmoetendoen

En nee we zijn allemaal niet zo’n legende als Mandela of zo’n uitzonderlijke spreker.

Maar ook wij kunnen, als wij in gesprek zijn met onze klanten of collega’s, gebruik maken van de kennis van de drijfveren.

Vertrouwen

Hoe zorg je ervoor dat jouw klant (of collega), vertrouwen heeft in jou en wat je zegt. Een klant die wordt gedreven door de Gele drijfveer, laten we die voor het gemak maar even Gele Gina noemen ;).


Gele Gina

Gele Gina dus wil dat je haar laat zien dat je écht over dingen hebt nagedacht. Dat je met nieuwe inzichten komt. Inzichten die nog niet ‘standaard zijn’. Bijvoorbeeld doordat jij degene bent die de online marketing wereld in de gaten houdt. Dat je deelt met Gele Gina wat haar te wachten staat met chatbots, funnels en al die zaken.

Groene Gerben

Wordt jouw klant (of collega) gedreven door de Groene drijfveer, ook die krijgt een naam: Groene Gerben, dan creëer je op een andere manier vertrouwen dan bij Gele Gina het geval is. 

Gelijkwaardig

Voor Groene Gerben is het belangrijk dat je jij gelijkwaardig opstelt. Dat jij aandachtig luistert. En hé, als jij zelf ook gedreven wordt door de Groene drijfveer dan is dat gemakkelijker dan wanneer jij wordt gedreven door de Oranje drijfveer. 

Welkom

Groene Gerben vindt het fijn als jij ervoor zorgt dat hij zich ‘welkom’ voelt. Heb je bijvoorbeeld een Facebook groep dan heet je hem welkom in de groep en dan vraag je hem zich voor te stellen. 

Is Groene Gerben jouw nieuwe collega dan zal hij de manier waarop jij hem ontvangt op zijn eerste dag belangrijk vinden. Ook zal hij de sfeer op het werk van belang vinden, het moet goed voelen voor Groene Gerben.

En ja dan hebben we natuurlijk ook nog Rode Rosa en Blauwe Bob maar die komen een volgende keer aan bod. Net zoals ik even wat speeches van Mandela ga kijken om te kijken of ik die drijfveren herken. Uiteraard deel ik dat dan met jou.

En , herken jij Gele Gina of Groene Gerben als klant of collega?