Verandering, joepie /Hoe ga jij om met veranderingen - Drijfveren in de media #122

Verandering, joepie?! – Drijfveren in de media #122

Ik sprak vorige week een klant van mij die zei: 'Veranderingen? Joepie, (ja dat zei ze echt, zijn niet mijn woorden) daar kan ik echt zo blij van worden!'  

Nou geloof mij, dat heeft niet iedereen! Nu ken ik deze klant wat beter dus ik weet dat ze wordt gedreven door een Gele drijfveer.

Ze vertelde mij ook dat ze in deze tijd genoot van al die nieuwe initiatieven en ontwikkelingen. Veel dingen gaan niet meer zoals we het altijd deden. En zij wordt daar zo blij van.

Misverstand
Nu is het een wijdverbreid misverstand dat de Blauwe drijfveer niet van verandering houdt. Dit roepen vooral mensen met een Gele of Oranje drijfveer, want die vinden dat (quilty!). Maar voor Blauw is verandering dat bestaande afspraken worden vervangen door nieuwe afspraken en niet door vage gedachten (hè Geel?!).

Zo zag ik zojuist een mail van een ontwerper die aangaf meer rust en ritme te willen inbouwen in haar werk. Kan zijn dat je als ontvanger denkt, ja joh prima. Leuk voornemen maar klinkt vaag want: wat ga je dan doen? Zij gaf in de mail heel duidelijk aan nieuwe afspraken met haar klanten te willen maken. Zo noemde zij op welke dagen zij per mail en app bereikbaar is en op welke dagen niet. Dat is niet vaag, dat is een heldere afspraak. Ik denk dat haar Blauwe klanten het erg op prijs stellen en geen moeite zullen hebben met deze verandering.

Kansen
De Oranje klanten zullen toch anders tegen haar verandering in bereikbaarheid hebben aangekeken. Oranje ziet het als een moment waarop zich nieuwe kansen voordoen en zal dus direct gaan berekenen wat die kansen zijn. Want als zij niet bereikbaar is wat betekent dat dan voor mijn business? Gelukkig stond onderaan de mail, heeft je opdracht bloedspoed, bel me dan. Dat is voor Oranje heel fijn!

Op het eind van deze blog nog een ander misverstand even de wereld uithelpen, ben nu toch bezig. Geel wil best veranderen maar die veranderingen moeten niet door iemand anders worden opgelegd. En als dat als zo is, dan bekijkt Geel het kritisch. Als de gedachte erachter logisch is, dan vindt Geel een verandering prima. 

Weet jij hoe jij met veranderingen omgaat?


En hoe jouw klanten naar veranderingen kijken? Want als je zoals de ontwerper in mijn voorbeeld veranderingen aanbrengt in je business is het goed om te kijken hoe jouw klanten daar op reageren. Hoe zorg jij ervoor dat je in je communicatie aansluit bij jouw (ideale) klant?

Anders dan anders /Vakantie is voor mij - Drijfveren in de media #121

Anders dan anders – Drijfveren in de media #121

(Bijna) vakantie! De oudste twee hebben al een week vakantie en de jongste krijgt volgende week vakantie. Altijd leuk die twee vakantieregio's (Noord en Midden). Maar goed wij zijn nog nooit zes weken op vakantie gegaan dus tot nu toe gaat het altijd goed.

Anders
Vakantie is dit jaar voor veel mensen anders. Net zoals de Coronacrisis door verschillende mensen anders beleefd wordt. Ik schreef het al eerder maar sommigen waren deze periode juist extra druk. Sommigen hadden geen werk en geen inkomen. Anderen hadden geen werk en wel inkomen.

Ik zie de verschillen nu ook als het over de zomervakantie gaat. Sommigen gaan naar het buitenland wat ze al geboekt of gepland hadden. Anderen pakken nog een last-minute naar het buitenland. Weer anderen gaan in Nederland op vakantie en weer anderen blijven thuis.

Ook wij blijven dit jaar thuis. We hadden geboekt voor Zuid-Engeland maar ja dat is nu geen optie. 

Inspiratie
Vakantie is voor mij altijd inspiratie op doen. Andere taal, andere mensen, andere omgeving. Dat zal dit jaar, nu we thuisblijven, anders zijn. Vanuit Geel hou ik ervan als alles anders is dan anders. Nou dat is het dit jaar zeker! Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren.

Opladen en inspiratie opdoen doe ik ook door een stapel boeken te lezen. Op de vakantiestapel ligt nu:
- De Staatsbank (over de ABN AMRO), 
- Suikerbastaard van Jaap Scholten, 
- Mathilde van Leïla Slimani,  
- Online Invloed van Bas Woters en Joris Groen,
- The Wow starts now - Theo Hendriks

(Mocht je nog een boekentip hebben, altijd welkom! Dit is niet genoeg voor drie weken ;).

Lezen
Heerlijk om even wat langer te lezen, echt in een boek te kunnen duiken, dan een paar pagina's 's avonds voor het slapen. Meestal lees ik meer dan 1 boek tegelijk. Herkenbaar? Dan ben jij ook vast Geel ;).


Blauw
Blauw kan zich hier helemaal niets bij voorstellen. Je begint in een boek en dan lees je die uit. En dan pas begin je aan de volgende toch? Zelfs als het boek niet leuk is, leest Blauw het boek uit. Blauw is echt van het idee: je maakt af waaraan je begonnen bent!

Niet voor mij dus, ik lees meerdere boeken tegelijk. Veelal managementboeken, boeken over persoonlijke ontwikkeling, spirituele boeken, biografieen, romans. Kan beter een lijstje geven wat niet haha. Maar meerdere boeken door elkaar dus, omdat ik nu eenmaal de ene keer zin heb in het ene boek en de andere keer in het andere. 

Anders dan anders / Vakantie is voor mij - Drijfveren in de media #121

Groen
Groen wordt in de vakantie blij van gezelligheid, gezellige etentjes, uitstapjes, op vakantie met vrienden. Maar gezelligheid it is!

Oranje

Oranje onderneemt allerlei activiteiten in de vakantie. Ja, zeg je dat doen Geel en Groen ook. Klopt. Maar voor Geel gaat het om iets nieuws, voor Groen gaat het om gezelligheid en voor Oranje is het een doel of een resultaat. 

Blauw
Blauw heeft een plan voor de vakantie. Een uitgestippeld plan, kaartjes voor de drukste plekken ook al ruim van te voren gekocht. Reis is tot in de puntjes voorbereid.

Rood
Rood gaat voor avontuur. Op zoek naar fysieke uitdagingen. Naar dingen waar je lef voor nodig hebt. Echt avontuur. Maar misschien is dit jaar in een vliegtuig en met mondkapjes naar de Franse supermarkt ook een avontuur voor Rood? 

Paars
Paars brengt het liefst tijd door met familie. Opa en oma gaan mee op vakantie. Oranje denkt nu ja dat doen wij ook dat is handig want oppas tijdens vakantie. Maar nee, Paars doet dat echt vanuit familiegevoel.

En, hoe breng jij dit jaar vakantie door? Waar laad jij van op in de vakantie?

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren - Drijfveren in de media #119

5 Manieren om jouw Oranje klant te demotiveren – Drijfveren in de media #119

Vorige week schreef ik al, het werkt altijd voor iemand. En dat is ook zo met motivatie en demotivatie. Wat de ene drijfveer motiveert, is demotiverend voor de andere drijfveer.

Ik realiseer mij dat ik inmiddels als twee series heb gemaakt: De kracht van .. en De valkuil van... De kracht van is inmiddels af. En De valkuil van ... daar heb ik er nog een paar van te schrijven: Rood, Oranje, Blauw en Turkoois.


Nieuwe serie

Maar ik zou niet Geel zijn als ik weer een nieuwe serie had bedacht: Vijf manieren om jouw ... klant te demotiveren. 

Als je mijn blog al een tijdje leest dan weet je ook dat die niet volgordelijk wordt afgewerkt. Het idee dat ik nu zeven blogs alleen maar met dit onderwerp moet maken (let op het woordje moet)… 

Naast de actualiteiten (het heet niets voor niets drijfveren in de media), en de valkuil van kan je de komende maanden dus ook een afleveringen lezen op welke manieren je de verschillende drijfveren kan demotiveren.

Vandaag: 5 manieren om jouw Oranje klant te demotiveren.

Hoe

Als je kijkt naar de verschillende drijfveren dan zie je dat de ene drijfveer er een hekel aan heeft  als anderen vertellen hoe zij hun werk moeten doen (Groen, Geel, Turkoois en Oranje). Andere drijfveren vinden het juist wel prettig om af te spreken hoe zij dingen gaan aanpakken (Blauw, Rood en Paars).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw Oranje klant (collega) echt volledig afhaakt?


Ondernemerschap

De eerste manier is geen enkele ruimte laten voor ondernemerschap. Precies zeggen hoe en wat er moet gebeuren en geen ruimte voor invulling laten. Ook niet een beetje flexibel, nee exactt zoals we hebben besproken. Ook geen ruimte laten om iets te winnen in de onderhandeling...


Relativeren

Zeggen dat de doelen die gehaald zijn eigenlijk niet zo moeilijk, belangrijk of bijzonder waren is een tweede manier. Die doelen flink relativeren, beetje lacherig over doen, zeggen dat het wel erg laaghangend fruit was, dan heb je Oranje zo waar je ‘m hebben wilt.


Belonen

De derde manier is prestaties niet individueel gaan belonen. Daar doen we gewoon niet aan, de teamdoelstelling is gehaald, er zijn 1.000 stofzuigers verkocht en dus krijgt het hele team een bonus. Ja, dat jij er 900 van hebt verkocht is dan jammer voor jou. 


Gelijk

Iedereen is gelijk hier op deze wereld. We maken geen verschil, waarom zou jij een VIP behandeling moeten hebben? Nee hoor, daar doen we niet aan. Wij behandelen iedereen gelijk en jou ook, dus geen privileges. Een prima vierde manier.

En dan de allerlaatste manier, hoewel ik denk dat jouw Oranje klant allang  is afgehaakt…. 


Kosten

De vijfde manier is om te zeggen dat de kosten belangrijker zijn dan de opbrengsten. Een businesscase bekijken en het dan alleen over de kosten hebben, killing! Zeuren over geld terwijl je het €10 kost en er €100 uit kan halen. Oranje wordt gééékkk, als je dat niet begrijpt.

Nou was niet zo moeilijk toch om jouw Oranje klant volledig te laten afhaken?

Motiveren

Kies je er toch liever voor om je klant (collega) met een Oranje drijfveer liever te motiveren? Dan heb ik nog wat tips voor je. 

Als je je Oranje klant uit de startblokken wilt krijgen dan geef je jouw Oranje klant kansen om succes te halen. 

Schijnwerper

Momenten waarop jouw Oranje klant de schijnwerper kan pakken. Of opdrachten te laten doen die uitdagend zijn met kans op succes. Uitdagend grenzend aan bijna onmogelijk. Want voor Oranje is niets onmogelijk, zoals je weet. 

En ja, om die doelen te halen loopt Oranje wat risico, maar hé, niet geschoten altijd mis toch? Dus.

Applaus

Jouw Oranje klant vindt het ook fijn als je een schouderklopje, applaus, of een kadootje geeft als er succes behaald is. En een dikke bonus is ook lekker. En een standbeeld mag ook ;).

Status

Maar iets wat de status van jouw Oranje klant verhoogt werkt ook motiverend, dus toch maar dat die dure auto, die designerbag of die dure Louboutins. Of ergens als VIP uitgenodigd worden, mogen spreken op een highclass event, dat soort dingen.

Doel

Oranje vindt het ook fijn als de nadruk op het doel ligt en hoe Oranje dat bereikt dat mag Oranje helemaal zelf weten! Het doel heiligt de middelen dus Oranje zal vast iets doen wat op het randje was, maar hé, wel het doel gehaald. Dus. Moet je dus ook niet over gaan zeuren dat het wel randje was, het is gefixed. Doel behaald, slingers uit, champagne laten knallen. 

Nou lijkt mij duidelijk hoe je jouw Oranje klant ge(de)motiveerd krijgt toch?

En? Wat herken jij?

Het werkt altijd wel voor iemand - Drijfveren in de media #118

Het werkt altijd wel voor iemand – Drijfveren in de media #118

‘Als je nou gewoon doet wat ik deed dan heb jij net zoveel succes als ik'. 
'Precies doen zoals ik het zeg en dan kom je er vanzelf.’  Woorden van die strekking daar word je op social media mee doodgegooid. Je moet even stappenplan x downloaden en de 10 stappen volgen en je bent er, die miljoenen stromen moeiteloos binnen.


Boeken

Ik weet niet hoeveel boeken jij over online marketing, management en ondernemen in je kast hebt staan (hier een plankje of 5 …) maar doe gewoon wat ik doe en je bent succesvol... zo simpel is het niet.

Kijk, ik weet van mijzelf dat ik best eigenwijs (Geel) kan zijn dus ik volg die stappen sowieso niet. En als ik het al volg niet in precies die volgorde ;). 

Maar zelfs als je dat wel zo zou doen levert het niet automatisch hetzelfde resultaat als bij jouw grote roerganger, guru, CEO, voorbeeld.

Advies

Een jaar geleden had ik last van hielspoor, ontzettend irritant. De adviezen van (ervarings)deskundigen verschilden nogal: wel/geen hakken dragen, speciale sokken, speciale zooltjes, shockwave, etc.

Toen ik met mijn fysiotherapeut sprak die mij er uiteindelijk (fysiotherapeut nummer 3) van af heeft geholpen (die man moet een lintje krijgen) het over al die verschillende (en soms tegenstrijdige) adviezen had zei hij de legendarische woorden: ‘Het werkt altijd wel voor iemand.”

Nou echt, bij mij gingen de discolampen aan en uit, het bliksemde en de sirenes loeiden. Precies dat!! Want ja, ingewikkelder dan dat is het niet.

Het werkt

Waarom zijn er speciale zooltjes? Omdat het voor iemand werkte.

Waarom geen hakken dragen? Omdat dat voor iemand werkte.

Waarom wel hakken dragen? Omdat het voor iemand werkte.

En weet je, in jouw business (werk) is het niet anders. Echt niet! Heel fijn al die adviezen van anderen maar het werkte voor hen, dat wil niet zeggen dat het ook voor jou werkt.

Dus elke ochtend om 5.00 uur opstaan en dan lezen, oefeningen doen etc, dat werkt voor sommigen. De avond ervoor een planning maken waarmee je aan de slag gaat de volgende dag, dat werkt voor sommigen.

Een stappenplan kan voor Blauw werken maar niet voor Geel. (Bij Geel moet je sowieso niet zeggen wat hij/zij moet doen. Geel heeft sowieso een allergische reactie op het woordje: moeten.)

Voor jou

Dus goed om te kijken wat er voor jou werkt. Kijk daarom nog even naar je eerste drijfveer.

Ben je Blauw gedreven dan werkt voor jou een stappenplan, een handleiding en die zal je ook keurig in de juiste volgorde afwerken.

Geel neemt kennis als inspiratie tot zich en kiest daar voor zichzelf de dingen uit die aanspreken. En Geel doet het op zijn eigen tempo, in alle vrijheid.

Voor Groen werkt het om dingen samen te doen in goede harmonie. Groen wil samen bepalen wat werkt, door naar elkaar te luisteren en een geod gevoel bij de aanpak te hebben. 

Oranje wil wat praktische tips en een doel. Zo kan Oranje makkelijk bepalen of datgene wat hij/zij doet ook resultaat oplevert. Lekker praktisch dus en geen ingewikkelde theorieën. En Oranje doet niet moeilijk, alles wat ervoor zorgt dat het resultaat oplevert dat werkt, dus … Whatever it takes

Rood is ook wars van ingewikkelde zaken die lang duren. Zeg egwoon wat er moet gebeuren en hatseflats het is gebeurd. Niet nadenken even snel doen en klaar. Enne… Rood bepaalt zelf wel wat hij/zij belangrijk vindt.

Paars kijkt wat in het verleden heeft gewerkt. Wellicht dat dat weer werkt? Anders is er vast een mentor om het van te leren. Belangrijk voor Paars is dat het een beproefde methode moet zijn.

Turkoois kijkt of de aanpak iets bijdraagt aan het verbeteren van de wereld. Is het maatschappelijk verantwoord om die aanpak te kiezen? Staat het in verhouding met alles wat er op mdit momement mondiaal speelt? Turkoois kiest toch zelf wat hij/ zij relevant vindt om te doen, ook al ga jij op je kop staan. 

Dus

Kortom het werkt altijd wel voor iemand, als het bij je past, voeg ik daar dan maar aan toe.

En? Weet jij wat voor jou werkt en wat niet?

P.S. Ik kan je helpen om inzicht te krijgen in wat voor jou wel en niet werkt. Je vult online een vragenlijst in (kost je 20 minuten) en dan kan je direct je persoonlijke drijfverenprofiel downloaden. In een Zoom-call loop ik dan samen met jou nog door je drijfverenprofiel heen. Jij kan dan al je vragen stellen en ik vertel je wat mij opvalt aan jouw profiel. Je krijgt van mij ook een online basistraining waarin ik alle drijfveren uitleg. Jouw investering €269,- (excl BTW).

De kracht van de Blauwe drijfveer - Drijfveren in de media #117

De kracht van de Blauwe drijfveer – Drijfveren in de media #117

Elke week schrijf ik een blog en stuur die op donderdag rond lunchtijd naar mijn maillijst. Afgelopen donderdagavond schrok ik. Oh nee, het is alweer donderdag. Je hebt van die weken die lijken te verspringen van maandag naar donderdag, dit was er zo een. En dus ging mijn mail pas om kwart over 8 's avonds de deur uit.

Er zijn mensen die dan denken: Hé waar was je met je mail? Je komt toch altijd op donderdag rond de lunch mijn mailbox binnen?. Er zijn er ook die niet doorhadden dat ik niet rond de lunch had gemaild. En er zijn er ook die denken: Gaat het wel goed met je? 

En ja, drie reacties,  drie verschillende drijfveren ;).

En nu even je kennis testen, bij welke drijfveer past de eerste opmerking? 

Blauw, inderdaad! Vandaag dus een blog over de kracht van de Blauwe drijfveer.

Afspraak

Want afspraak is afspraak voor Blauw. Blauw vergeet niet snel wat voor dag het is en is gewend aan routines. Sterker nog als ik Blauw was geweest dan had ik maandag uitgezocht over welk onderwerp ik het ging hebben. Beter nog als ik Blauw was geweest dan had ik een lijstje met blogonderwerpen gehad en die zelfs al ingepland voor de komende maanden.

Not me! 

Maar goed als ik Blauw was geweest dan had ik dus een lijstje met blogonderwerpen en die had ik ook ruim van te voren ingepland. Dan had ik op vrijdag mijn blog geschreven, op maandag nog even doorgenomen en op dinsdag had hij klaargestaan voor donderdag. En dan ook nog alvast twee weken vooruit. En dan had jij mijn blog vandaag rond de lunch gehad ;).

Plannen

Ja, plannen en organiseren daar is Blauw goed in. Heel soms kan ik daar wel jaloers op zijn. Ik bedoel ik maak wel een planning maar daar hou ik mij niet echt aan… Dat zou in Blauw niet op komen. Een planning is een planning, als je er toch niet aan houdt waarom maak je ‘m dan?

Blauw is ook van de discipline en de routine. Blauw vindt het fijn als dingen voorspelbaar zijn. Blauw houdt niet zo van impulsief gedrag. 

Regels

Als iedereen zich aan de regels houdt dan weten we waar we aan toe zijn. Daarvoor is het wel belangrijk dat iedereen zijn plek kent en zich aan de hiërarchie houdt zoals deze is afgesproken.

Wat echt een kracht van de Blauwe drijfveer is, is dat Blauw consequent, betrouwbaar, voorspelbaar en volhardend is. En dat draagt bij aan stabiliteit. Met Blauw weet je waar je aan toe bent, geen gekke fratsen, geen impulsief gedoe, niet ‘ik dacht ik doe het even helemaal anders’. 

Afgesproken

Gewoon zoals afgesproken of zoals het plan, het proces, de handleiding, de agenda voorschrijft.

En nog iets heel fijns: Blauw maakt dingen écht af. Geen smoesjes, er kwam wat tussen, ik voelde mij niet lekker. Nee hoor, Blauw maakt het af zoals afgesproken. En dan kan je denken maar er kan toch wat tussen komen, je kan toch ziek worden. Blauw heeft daar in zijn/haar planning allang rekening mee gehouden. Die heeft op twee weken van tevoren op maandag deze blog al af….

Afmaken

En nog even over dat afmaken. Tijdens een teamtraining vraag ik vaak: Wie speelde er een instrument, had er geen zin in maar maakte het toch af omdat dat nu eenmaal afgesproken was? Wie maakte er een cursus af waar je geen zin meer in had? Wie leest er een boek uit als je na 5 pagina’s al weet dat dit echt geen goed boek is. Juist… Blauw.

En ? Wat herken jij van de Blauwe drijfveer? Van jezelf of van anderen?

De kracht van

Dit was de laatste in de serie ‘de kracht van’. Wil je meer lezen over de kracht van  

TurkooisGroenOranjeGeelRood of Paars, dat kan. Ze staan hier met een link, hoef jij niet te zoeken ;).

Wat is jouw ideale werkomgeving - drijfveren in de media #116

Welke werkomgeving past het beste bij jou? – Drijfveren in de media #116

Weet jij in welke werkomgeving je het liefste werkt? Wat voor jou daarin belangrijk is?

Toen ik net begon met werken was ik daar niet heel bewust mee bezig. Ik was net afgestudeerd en de banen lagen niet voor het oprapen en dus kon ik in de zomer werken in het informatiehuisje van Artis tegenover de apenrots. Het leukste daar vond ik dat ik daar achter de schermen mocht kijken. Maar dat niet alleen ik leerde mijn beste vriendin daar kennen en ik kijk van geen enkele vraag meer op ;).

Rabobank
Een ander uitzendbureau belde of ik voor de Rabobank wilde werken om 3 maanden functiebeschrijvingen te maken. Nou moet je weten in mijn vakgebied is dat het saaiste wat er is. Of een Handboek Personeel maken, net zo saai ;).

Maar ja, het was de Rabobank en in die tijd meer dan een prima werkgever met nog betere arbeidsvoorwaarden ;). Echt, die tijd komt nooit meer terug... Maar dat is een ander verhaal.

Daarna werkte ik een jaar bij het Purmerend ziekenfonds (need I say more) wat net was overgenomen door Achmea. Er werd druk gereorganiseerd en zelf besloot ik mijn jaarcontract niet te verlengen.

Na 4 jaar in bank- en verzekeringswezen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging werken bij de GGZ in Leiden. 

HR
Dat is het voordeel van HR, je kan echt overal werken. En tevens het nadeel want toen ik later voor mijzelf begon als interim HR adviseur keek ik voornamelijk nog steeds naar de inhoud van het werk en of er een klik was. Ook heel belangrijke punten maar ik was nog niet heel bewust aan het kijken in wat voor soort werkomgeving ik wilde werken. 

Dat veranderde toen ik drijfveren leerde kennen. (Hemel, dat klinkt echt als een Jambers-zin.... ).

​Proefklant
Tijdens de opleiding in drijfveren mocht ik met een aantal proefklanten oefenen. Een vriend van mij had net ontslag genomen en was zich aan oriënteren op een nieuwe baan. Aha, ik had mijn proefkonijn gevonden.

Hij vulde de vragenlijst in en kreeg zijn persoonlijke drijfverenprofiel. Zijn drijfveren waren Geel, Oranje en Paars. Hij wilde dus graag in een omgeving werken waar hij de vrijheid kreeg om het werk zelf in te delen en te bepalen. Hij wilde aandacht voor prestaties én hij wilde binnen een klein hecht team werken.

Die wetenschap maakte dat hij zijn sollicitatiegesprekken heel anders in ging. De inhoud van zijn werk was bij de verschillende bedrijven vaak hetzelfde maar wat hij belangrijk vond was niet overal te vinden. Hij wist ook welke vragen hij moest stellen om een beeld te krijgen of er aan zijn 'voorwaarden' werd voldaan.

​Gedoe
Een businessvriendin had veel gedoe met haar opdrachtgever. Nou ben ik van mening dat wrijving glans geeft maar hier werd je door de glans verblind, zal ik maar zeggen. Ze zat ermee in haar maag. Of ik even met haar mee wilde kijken. 

Uit haar drijfverenprofiel bleek dat zij Groen, Geel en Turkoois als dominante drijfveren had. Maar ze werkte in een Blauwe, Oranje, tikkeltje Groene en Paarse omgeving. Het Groen daar kreeg ze veel energie van. Maar ze kon haar Geel en Turkoois niet kwijt. 

Ze wilde graag vernieuwing en werken aan een betere wereld. Dat kon ze niet kwijt bij de organisatie waar ze nu werkte, die liet liever alles bij het oude vertrouwde en de vaste afspraken. 

Eerder was ze al benaderd door een organisatie die het anders dan anders wilde doen. Met het drijfverenprofiel in haar achterzak wist ze dat dit een goede keuze zou zijn. En ja, intuïtief wist ze dat ook al maar het was prettig toen het ook door het profiel werd bevestigd. Dat gaf net dat beetje extra houvast.

Welke werkomgeving past het beste bij jou - Drijfveren in de media #116

Als je mij al wat langer volgt/kent dan weet je dat ik kennis maakte met de drijfveren toen ik zelf jaren geleden vastliep in een interim-opdracht. Uit mijn profiel bleek dat ik werd gedreven door Geel, Oranje en Rood. Oftewel ik hou van een omgeving waar ik de ruimte krijg om mijn resultaten neer te zetten en in het doe-standje mag. Tsja, de organisatie waar ik toen zat was nogal Groen, Blauw en Paars. Needless to say dat we geen match waren.

Ruimte
En sinds die tijd weet ik dat ik niet alleen moet kijken naar de inhoud van het werk, de klik, het uurtarief (hoewel? hahaha) maar ook of de opdrachtgever mij de ruimte geeft om mijn werk op mijn manier te doen (uiteraard binnen de kaders, nou ja en soms daarbuiten als het resultaat dat vraagt). Om resultaten te bereiken en actie te ondernemen. 

Wat wil je?
In deze bijzondere tijd merk ik dat veel mensen ook aan het nadenken zijn over wat wil ik nu eigenlijk? Voor mensen in loondienst is de afstand tot het werk en collega's is ondanks alle calls, letterlijk en figuurlijk groter geworden. En dat maakt dat je ook van een afstandje naar de organisatie gaat kijken. 

Ook veel zzp-ers worden gedwongen om na te denken of ze hun eigen business wel voort willen zetten en zo ja hoe dan? Want waarom waren ze ook alweer voor zichzelf begonnen? Voor de vrijheid? 

Vraag
En als jij ook met de vraag zit in welke werkomgeving jij het liefste werkt én waar jij het beste tot je recht komt, maak dan eens een drijfverenprofiel.

Het drijfverenprofiel geeft je niet alleen daar inzicht in maar ook wat zijn jouw kwaliteiten, welke dingen gaan jouw moeiteloos af, waarom lig je met die collega/klant zo snel overhoop. Wat gebeurt er met jou onder stress?

Kan ik je natuurlijk allemaal vertellen maar misschien denk jij wel, klinkt als WC-eend. Download dan het voorbeeldprofiel en kijk zelf welke inzichten het jou zou kunnen geven. En hier kan je lezen wat anderen eraan hadden (zonder WC-eend).

Heb je nog vragen? Aarzel niet en bel/ mail mij!

Ik gun je een werkomgeving of eigen business die écht bij je past!

Blij van een stappenplan? - Drijfveren in de media #115

Blij van een stappenplan? – Drijfveren in de media #115

'Zie je de stoel waarop je nu zit?' 

Wat voor vraag was dat nu weer? 
'Ja, die zie ik' antwoordde ik. 

'Mooi!',  zei mijn manager tijdens het tweede sollicitatiegesprek. "Mooi, tot daar kan je gaan. Als je over een tijdje bij de poten bent aanbeland dan hebben we een goed gesprek. Tot die tijd: veel succes!"

Ik was verrast over de wending in dit tweede gesprek. Maar ik voelde ook een enorme vrijheid. Ik wist dat ik nog veel te leren had, het was tenslotte mijn eerste echte baan, maar ik kreeg op voorhand alle ruimte (tot die stoelpoten dus).

Blauwe kaart

Hoe anders was in een interimopdracht. Een opdracht waar ik niet de ruimte kreeg maar telkens in de structuren, systemen en processen werd ‘geduwd’. Waar geen ruimte was om er boven te hangen of er omheen te gaan. Waar ik vaak als antwoord op een vraag de ‘blauwe kaart’ moest spelen:  "Nee, kan ik je niet mee helpen moet je de administratie mailen". "Nee, ik kan het niet zelf accorderen in het systeem, dan moet je bij x zijn."

Horendol werd ik ervan en dat niet alleen, het kostte mij ook veel energie. 

Training
Vorige week volgde ik een training van een ondernemer met een Gele drijfveer. (En geen disclaimer deze keer want ze heeft een drijfverenprofiel bij mij gemaakt ;).

Deze ondernemer was druk aan het praten over hoe je naar haar idee dingen zou kunnen doen. Met veel gepraat. omwegen en zijstapjes, zoals wij Gelen dat nu eenmaal doen ;).

In de training was ook een deelnemer aanwezig die meer behoefte had aan structuur (Blauw) en vragen stelde als: Maar wanneer moet dat dan af? Net zei je dit nu zeg je dat, is dat hetzelfde? Wat zijn precies de stappen en wat is de volgorde? 

Ik zet mijn drijfverenbril nooit af, ik zou niet eens weten hoe, dus ook in die training herkende ik de drijfveren.

Inspireren
Daar waar deze ondernemer in haar training vanuit Geel haar deelnemers inspireert door haar aanpak en ideeën met ons te delen, wilde de deelnemer het liefst een stappenplan en een vaste volgorde. En een duidelijk antwoord op de vragen. Maar ja, dat is voor Geel nog niet zo makkelijk...

Want een vraag roept bij Geel allerlei associaties op en dus krijg je op drie manieren antwoord met de nodige bochten en omwegen. Ook praat Geel graag in metaforen wat niet echt voor iedereen te volgen is. 

Eigen bril
Daar komt nog bij dat zowel Geel als Blauw naar elkaar kijken vanuit hun eigen bril. Zo vindt Blauw Geel vaak chaotisch en zelfs bedreigend omdat Geel het altijd anders wil. Ook wil Geel niet echt in structuren passen. 

Geel vindt blauw vaak star en denkend vanuit het bestaande in plaats van een visie en de toekomst.

Afspraak is afspraak voor Blauw, Geel wil daarin regelmatig afwijken van de afspraak vanuit het gevoel en het idee van vrijheid.

Klanten
Het is goed om je te realiseren dat klanten (collega's) soms andere dingen van jou verwachten dan je te brengen hebt. Dat ligt niet aan hen en ook niet aan jou. Maar het is wel goed om daar duidelijk over te zijn en je te realiseren wat die ander nodig heeft. En als je dat weet, of je dat kan en wilt geven.

Stappenplan
In je marketing en taalgebruik is het goed om je daar bewust van te zijn. Want als ik (als Gele) een training ga geven en ik noem de training een 'stappenplan naar geluk'. Dan zal dat met name Blauwe mensen aanspreken want die worden blij van stappenplannen. Sterker nog zij volgen die stappenplannen ook écht. En maken het af ook!

Maar noem je het een stappenplan en vervolgens in je training ga je alle kanten op dan is dat voor Blauw niet te volgen.

Woorden
Wil je mensen inspireren en dus voornamelijk Gele klanten aantrekken dan gebruik je woorden als inzichten en leerzaam. Dus zoals in het voorbeeld geen 'stappenplan naar geluk' maar 'inspirerende inzichten over geluk'.

Zo zie je dat je met woordgebruik al bepaalde klanten naar je toe kan trekken of die op voorhand al gillend bij je vandaan rennen. 

En weet je dat is helmaal prima. Iedereen wil wat anders en iedereen heeft iets anders te geven. Je hoeft niet met een stappenplan-methode te werken als je daar zelf niet blij van wordt. Kijk vanuit jouw drijfveren wat jouw kwaliteiten zijn en wat jij jouw klanten te brengen hebt.

Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar op donderdag 4 juni om 10.00 uur. In het webinarf 'Wat wil je klant?' geef ik je tips geef hoe je je klant (nog) beter leert kennen. En of die klant meer van de stappenplannen is of meer van de inzichten ;).

Zie ik je donderdag 4 juni?

Drijfveren in de media - Last dance

Last dance – Drijfveren in de media #113

Vorige week had ik even een pauze nodig, even geen nieuwe blog. Even opladen. 

Maar , heel eerlijk? Ik merk toch dat in deze omstandigheden het steeds lastiger voor mij is om echt op te laden. Herken jij dat ook?

Ja, ik lees veel en kijk documentaires e.d. maar het is niet voldoende  om mijn Geel en Oranje te ‘voeden’. Ik mis het geven van teamtrainingen en de dynamiek op de werkvloer. Ik mis het om over lastige kwesties na te denken, het sparren en slimme oplossingen te bedenken. En het vervolgens gewoon doen! (Dus mocht je nog een interim HR opdracht / klus voor mij weten ;).

Boekentips
Om mijn Geel toch te 'voeden' heb ik ‘Het grote gevecht' gelezen van Jeroen Smit over Paul Polman en Unilever. Aanrader!

En ‘De strijd om Uber’ van Mike Isaac. Ook interessant maar ergerde mij dood aan de stijl van leidinggeven en alle misstanden op HR gebied (beroepsdeformatie, I know!).

Netflix

En nu ben ik Last Dance op Netflix aan het kijken. Wat een fantastische documentaire over Michael Jordan en the Chicago Bulls. Ik heb niets met basketbal en ken de spelregels niet eens maar wat een mooie documentaire! Heerlijk ook om de wereld achter de schermen te zien. Ook dat zal mijn Gele nieuwsgierigheid zijn, willen weten hoe dingen werken...

Overigens vind ik achter de schermen altijd wel leuk of dat nu is in een bedrijf of in het theater, dat is ook waarom ik jaren in juni voor het Holland Festival heb gewerkt. 


Wars van routines

Ik doe weinig dingen altijd of vaak, ben altijd wars van routines, ga ook nooit naar dezelfde plek op vakantie maar Holland Festival heb ik toch wel een jaar of drie voor gewerkt. 

De hele maand juni werken of het nou overhemden strijken was van een koor of met een gloednieuwe Audi de festivalkrantjes elke dag bij de theaters leggen, kaartjescontrole, je kon het zo gek niet bedenken en ik vond het allemaal leuk. Het was leuk om bij te dragen en dan ‘s avonds het resultaat te zien. Hoewel ik vaak helemaal niets van de voorstellingen begreep…. 


Competitie

Even terug naar de Last Dance. Het draait allemaal om Michael Jordan. Een man die verslaafd is aan competitie. En overal een weddenschap van maakt, op de golfbaan maar ook met de beveiligers van het stadion. Wie het dichtst een muntje bij de muur kan gooien is een spelletje met de beveiligers. Alles is competitie voor hem! Een duidelijk voorbeeld van iemand met een Oranje drijfveer. 

Michael Jordan kan zichzelf enorm motiveren. Als de manager van het team (Jerry Krause) zijn oog op een speler heeft laten vallen, dan speelt hij die speler helemaal gek. Vindt ie leuk. Dat is weer een uitdaging. (Hij heeft ook een hekel aan Krause maar dat is een lang verhaal). 

Uitdaging


Overal zoekt Michael Jordan uitdagingen in. Na 3x kampioen te zijn geworden is dat niet echt een uitdaging meer. Eigenlijk wilde hij het seizoen ervoor al stoppen maar geen enkel team heeft 3x gewonnen en dus gaat hij er weer voor.  

In 1993 is hij mentaal uitgeput na 3x kampioen te zijn geworden, de media achter hem aan zit vanwege een vermeende gokverslaving en zijn vader is vermoord. Hij stopt dat jaar met basketbal en pakt het honkballen weer op. Gelijk hoog niveau bij de Sox, weer daagt hij zichzelf uit om tot het uiterste te gaan. Oefent uren op zijn slagen. Wil weer onderaan beginnen. Fascinerend!

Coach

Coach Phil Jackson heb ik inmiddels een zwak voor. Wat een man, hij weet exact hoe hij zijn mensen moet coachen. Dennis Rodman bijvoorbeeld heeft echt ruimte nodig (Geel). Phil Jackson snapt dat volledig: ‘Een mustang valt niet te temmen.’ 

Wat Rodman privé doet moet hij weten maar hij staat er tijdens de wedstrijden. En dat is wat Phil Jackson van hem verlangt. Het hoeft niet volgens het boekje als hij maar er vol voor gaat in de wedstrijden. Mooi.

Oranje

Uit alles blijkt dat Michael Jordan gedreven wordt door Oranje (en soms ook Rood als dat nodig is om resultaat te halen). Niet iedereen vindt hem door zijn gedrevenheid aardig. Hij pusht ook iedereen tot het uiterste.

De interviewer stelt in aflevering 7 de volgende vraag aan hem: Denk je dat die intensiteit ten koste ging van als aardige man gezien te worden?

Michael Jordan zoekt naar woorden en zegt dan het volgende:

Winning has a price.

And leadership has a price.

So I pulled people along when the didn’t want to be pulled.

I challenged people when the didn’t wanted to be challenged.

And I earned that right because my teammates who came after me didn’t endure all the things that I endured.

Once you join the team you live at a certain standard that I play the game. And I wasn’t’ gonna take anything less.

Now, if that means that I had to go in and get in your ass a little bit. Then I did that.

You ask all my teammates? "The one thing about Michael Jordan was he never asked me to do something that he didn’t fucking do."

When people see this, they gonna say: "He wasn’t really a nice guy. He may have been a tyrant". Well that’s you, because you never won anything.

I wanted to win but I wanted them to win and be a part of that as well.

Look, I don’t have to do this. I’m only doing it because it is who I am. 

That’s how I played the game. That’s my mentality.

If you don’t wanna play that way, don’t’ play that way.


Hoe duidelijk Oranje / Rood wil je het hebben? Fascinerend.

En? Wat vind jij van de Last Dance? Welke drijfveren herken jij? 

Onzekere tijden - Drijfveren in de media #112

Onzekere tijden – Drijfveren in de media #112

Iedereen gaat anders om met deze onzekere tijden. Ik merkte dat ik het in het begin moeilijk kon bevatten. Het gebeurde eerst allemaal zo ver weg, China, Italië, Brabant ;). 

Dus toen alle maatregelen werden afgekondigd en wij niemand in onze omgeving kenden die ziek was of erger, voelde het toch vreemd. 

Om er meer grip op te krijgen, of gevoel bij te krijgen reed ik samen met onze jongste naar Amsterdam om daar het bijna lege Stationsplein te zien, een bijna leeg Leidseplein waar nog een paar verdwaalde toeristen liepen. En ook het Museumplein was onwerkelijk leeg.

Ik keek het journaal en las de achtergronden in de krant. De actualiteitenprogramma’s keek ik al nooit en nu ook niet. Ik had er ’s avonds gewoon even behoefte aan om te ‘ontsnappen’ aan het hele gedoe. Even een Netflixserie kijken, er lekker in op gaan. En als het afgelopen was, je na een paar minuten realiseren: shit, het is er nog… 

En nu ruim 6 weken later is ‘het’ er nog steeds en voorlopig nog geen einde in zicht. Hoe ga je daar vanuit je drijfveren mee om?

Begrijpen

Was het voor mij de eerste behoefte om te ‘begrijpen’, daarna kwam vanuit de Oranje drijfveer omhoog: Oké, wat kan er nog wel? Of hoe kunnen we het zo organiseren dat het wel kan? En vanuit de combinatie Geel, Oranje en Rood. Waar zit de ruimte, wat kan er wel? Hoe kan ik zelf kiezen hoe ermee om te gaan? Hoe kan ik tegengesteld aan wat iedereen doet toch dingen doen? (Nou doe ik wel vaker niet met de meute mee, dus dat bedenken was nog niet zo lastig).

onzekere tijden - Drijfveren in de media #112
Het eerste weekend zijn we lekker door de bollenvelden gaan fietsen, er bloeiden alleen wat hyacinthen en narcissen, de tulpen waren nog in de knop. Maar het is was prima te doen, weinig fietsers op de weg. In de eerste week ben ik gelijk naar de bouwmarkt gegaan voor wat verf en kwasten. Als dit een paar weken zou duren dan had ik nog wel wat klussen, dacht ik zo rond half maart. In de bouwmarkt was het nog heel rustig als ik nu langs de Karwei loop dan is het niet te doen. Of die rij van de week bij de Ikea dan… dat snap ik al helemaal niet… Net de Efteling zei iemand op het Journaal, ja leuk?!



Positief
Om mij heen zag ik mensen anders met deze crisis om gaan *). Sommigen zagen (vanuit Turkoois) de positieve kanten, de vissen in de grachten bij Venetië, het zicht op de Himalaya. Het milieubewustzijn van mensen dat nu vergroot is. Dat we na deze crisis heel anders met de aarde zullen omgaan nu we het weer hebben leren waarderen.
Vanuit Groen waren mensen druk bezig initiatieven te ontwikkelen. Boodschappen doen voor anderen, koken voor ouderen. Zich nog meer op anderen te richten dan normaal.

Oranje blijft tijdens deze tijden kansen en mogelijkheden zien. Door drive-throughs te openen voor aardbeien, asperges, bloemen etc. Of afhaalmaaltijden mogelijk te maken.

Paars houdt vertrouwen en beschermt zijn naasten. 

Blauw houdt zich netjes aan de instructies van de overheid. 20 seconden handen wassen is dan ook 20 seconden en niet minder. 1,5 meter afstand houden is niet 1 meter. 



Normaal
Af en toe wilde ik dat mijn drijfverenbril even zou beslaan, het was zoveel om te zien en te analyseren. En waren er ook weer nieuwe termen zoals Woningsdag (ai…) en het ‘nieuwe normaal’. Nou, daar word ik dan bijna agressief van (toch dat beetje rood), hoezo normaal. Niks normaal… Onze kinderen mogen weer sporten en naar school. Heel fijn voor hen (en ook voor ons) maar hoe dat allemaal gaat. Dat is niet normaal. Zoveel zaken om rekening mee te houden. Het is super dat het weer kan en dat iedereen bedenk hoe het zo slim (geel) en praktisch (Oranje) volgens de regels (Blauw) kan maareh kunnen we 1 ding afspreken het niet normaal. 



Daarbij als je erover nadenkt, en ja dat doe ik…, dan kan de term niet eens, het nieuwe normaal. Iets is normaal of nieuw maar niet het nieuwe normaal.
En? Hoe ga jij met dit alles om? Waar loop jij tegenaan? Kan ik je vanuit mijn drijfverenkennis ergens mee helpen? Inzicht te krijgen?

*) Met dank aan My Motivation Insights hoe iedere drijfveer met deze onzekere tijden omgaat.
Tips om online nog makkelijker te communiceren - Drijfveren in de media #111

Tips om online nog makkelijker te communiceren – Drijfveren in de media #111

Nou, naar kantoor gaan zit er voor velen nog niet in. En dus maken we ons allemaal op voor nog een maand op afstand werken (minimaal).

De periode van thuiswerken wordt door iedereen verschillend ervaren. Vanuit de drijfveren ook mooi om te zien hoe Oranje het eigenlijk wel praktisch vindt. Want minder reistijd, geen file (maar die heb je nu ook niet;), betere koffie (?), efficiënter werken. Niet meer 2 uur rijden voor een afspraak van 1 uur.

Anders
Maar Groen ervaart het toch anders. zo zag ik op een LinkedIn een bijdrage van een GZ-psycholoog die dat beeldbellen maar helemaal niets vond. Het werken met clienten via het scherm kostte hem meer energie dan normaal. Hij miste het persoonlijke contact, even een arm om iemand heen slaan. Het kunnen lezen van de lichaamstaal van een client. 

Waar de een het wel fijn vindt zo, vindt de ander het helemaal niets...

Tsja dat op afstand werken vraagt wat van ons. Een paar weken schreef ik al een blog met tips voor online meetings. Daarin beschreef ik wat elke drijfveer nodig heeft in een meeting.

Als je een persoonlijk drijfverenprofiel hebt dan weet je wat jouw dominante drijfveren zijn. En misschien lukt het je ook om drijfveren bij anderen te herkennen. 

Daarom vandaag extra tips voor jouzelf om nog makkelijker met je klant of collega te communiceren. Want we moeten nog wel even vrees ik....

Gewauwel
Is jouw klant of collega Oranje? Verdoe dan niet zijn tijd met gewauwel (en Oranje vindt alles wat niet naar resultaat of doelen leidt als snel gewauwel). Erger je niet als je collega een paar minuten te laat in de meeting komt. Ook op kantoor kwam hij/zij altijd te laat want er was altijd nog een telefoontje van een belangijke klant die ene grote order plaatste. Dat is nu online niet anders.

Actieplan
Is jouw klant of collega Blauw? Onderbouw je ideeën dan met feiten. Maak samen een duidelijk actieplan. Ook Blauw houdt niet van koetjes en kalfjes gepraat. Hou je aan de agenda, dwaal niet af van de onderwerpen. Hou je aan de tijd. 

Zijpaadje
Is je klant of collega Geel? Accepteer dat hij/zij meerdere onderwerpen wil bespreken tijdens de meeting. Geel pakt ook regelmatig een zijpaadje want die zijn nodig om zaken te illustreren of brengen nieuwe inzichten. Geef Geel even de tijd om hardop te denken. En als het even kan laat Geel dan zelf zijn prioriteiten bepalen, vrijheid blijft belangrijk voor Geel. 

Luisterend oor
Is je klant of collega Groen? Bied een luisterend oor, maak een afspraak om 'koffie' te drinken. Neem even de tijd om bij te praten. Groen zal in een meeting waarbij de meeste mensen het eens zijn niet zo snel een afwijkende mening ventileren, kijk hoe je hem/haar de ruimte kan geven om wel zijn/haar mening te uiten. Stel bijvoorbeeld open vragen. Bied aan om samen aan het project te werken of om buiten de meeting om even te sparren. Dan heeft Groen niet zo het gevoel dat hij er alleen voor staat.

Meivakantie
Ik kijk uit naar de meivakantie. Even twee weken niet helpen met het schoolwerk van onze jongste. Even geen persoonsvormen, breuken, begrijpend lezen en  verplichte knutsels (maar als je mij kent, die deed ik toch al niet ;).

Even wat meer tijd aandacht en vooral ook energie (want man, die 'school'-ochtenden vreten energie) voor mijn eigen werkzaamheden. 

Mocht jij nog ideeën hebben of zaken die je in deze blogs besproken zou willen zien, laat mij het dan weten! Ik word altijd blij van nieuwe inzichten;).

En? Kan je wat met de tips om online nog makkelijker te communiceren? Ik hoor het graag! Vorige week kreeg ik flink aantal reacties omdat voor velen de Gele valkuil zo herkenbaar was, was leuk om te lezen.

Heb jij de gratis online test al gemaakt? In 5 minuten weet jij wat jouw  dominante drijfveer zou kunnen zijn. Het is even quick en dirty om je een indruk te geven. Maar uit een persoonlijk drijfverenprofiel haal je zoveel meer!

Je persoonlijke drijfverenprofiel geeft jou inzicht in je kwaliteiten, valkuilen maar vooral ook wat je energie geeft en kost. En hoe jij onder druk reageert. Maar ook met wie je het beste samenwerkt.

Gratis download
Download hier gratis een voorbeeldprofiel zodat je kan zien welke inzichten het geeft in jouw persoonlijke en zakelijke drijfveren.

De valkuil van de Gele drijfveer - Drijfveren in de media #110

De valkuil van de Gele drijfveer – Drijfveren in de media #110

Tsja, zoals licht niet zonder schaduw bestaat zo bestaat een kwaliteit ook niet zonder een valkuil. Deze keer over de valkuil van Geel. 

Voor Geel is goed namelijk nooit goed genoeg. Daarom zal Geel altijd meer kennis willen vergaren, nog meer boeken lezen, nog meer opleidingen volgen. Het is nooit genoeg. 

Bordje

Dat is lastig voor Geel want wanneer mag je dan dat bordje naast je deur timmeren met daarop ‘coach’ of ‘adviseur’ of ‘trainer’ of vul maar in. Mag dat als je een universitaire opleiding heb gedaan of als je postdoctorale opleiding heb gedaan? Waar sommige mensen na een workshop van een halve dag dat bordje al op de deur spijkeren zal Geel dat na drie universitaire studies nóg niet doen. En daarmee doet Geel zich snel tekort.

Maar Geel kan ook anderen tekort doen. Door maar te blijven zoeken naar de meest slimme oplossing en ondertussen met niets concreets te komen.

Hulp vragen

Hulp vragen, ook een valkuil, of liever gezegd geen hulp vragen. Want Geel knobbelt het liever helemaal zelf uit. Geel trekt zich liever even terug en gaat zitten broeden. Met het risico dat Geel uiteindelijk helemaal vastloopt in zijn/ haar eigen gedachten. Maar hulp vragen, not gonna happen.

En dat is zonde, want zoveel mensen willen  je helpen. Dat bleek wel toen ik aan jullie eind januari hulp vroeg. Je moet het alleen maar vragen....

Ingewikkeld

En Geel kan zaken onnodig ingewikkeld maken. Deed ik zelf stiekem ook weleens tijdens vergaderingen. Dat er dan iets werd voorgesteld wat ik helemaal niet zag zitten. Dan gewoon een paar vragen stellen en het helemaal ‘groot’ maken. Zoiets als: maar als we dat gaan doen dan moeten we dit en dat ook daarin meenemen en dan moeten we dat ook veranderen. Door het dan zo groot te maken dat niemand er zin meer in heeft. Doel bereikt ;) (dat is dan weer Oranje ;).

Zijpaadje

Even een zijpaadje… Dat zag ik ook deze week toen het erover ging of de scholen weer open kunnen en hoe dat dat zou kunnen, rekening houdend met de 1,5 meter afstand. Eugenie Stolk werd geinterviewd bij Nieuwsuur. Er waren vooral heel veel bezwaren en geen oplossingen. Soms wens ik het onderwijs wat meer Oranje toe.

Overigens zie je in datzelfde interview dat er vanuit stress gevraagd wordt om meer Blauw. WE willen duidelijke kaders en regels. Ik denk dan: 1,5 meter lijkt mij een duidelijk kader. Maar nee, het moet klip en klaar zijn, voornamelijk álles dichtregelen. Maar hé, er zijn geen garanties. Die krijgen de mensen die nu in de verpleeghuizen werken of thuiszorg of in de kinderopvang (noodopvang), ook niet. 

Zijpaadjes ook een goed Geel gebruik ;).

Verschillen

Laatste valkuil van Geel is zich op de verschillen te richten in plaats van de overeenkomsten. Vooral Groen kan zich daar (Groen en Geel hahaha, woordgrapjes ook al Geel) aan ergeren. Maar jongens, Woningsdag in plaats van Koningsdag dat kan toch niet, dat zijn  geen 'slimme' woordgrappen dus daar kan Geel dan weer niets mee) aan ergeren.

Er is toch meer dat ons verbindt denkt Groen dan. Maar Geel zal bijvoorbeeld bij een presentatie van een vakexpert kritisch zijn en in gaan op de dingen die Geel zelf mist in de presentatie. Want het is toch logisch dat dát er ook bijhoort? En dan is Geel ook nog kritisch op degene die zichzelf vakexpert noemt, is die person dat ook of is het iemand die ideeën heeft verzameld (met name van anderen). 

En ? Welke valkuil(en) herken jij van jezelf of een ander?

P.S.  Over valkuilen van Paars, of Groen heb ik al blogs geschreven? Zou je graag willen lezen over de valkuilen van Rood, Oranje en Blauw dan hoor ik het graag!

P.S. Wil je inzicht in je kwaliteiten, valkuilen maar vooral ook wat je energie geeft en kost. En hoe jij onder druk reageert. Maak dan vandaag nog je persoonlijk drijfverenprofiel. De uitleg en toelichting deed ik altijd al online en nu dus ook ;).

Wat wil je nu écht? - Drijfveren in de media #109

Wat wil je nu écht? – Drijfveren in de media #109

Ik merk dat het op dit moment voor iedereen qua werk zo verschillend is. 

De een zit thuis zonder werk. De ander werkt thuis maar heeft het niet heel druk, weer een ander werkt thuis en heeft het nog drukker dan anders. Dan zijn er mensen die gewoon (?)naar het werk gaan en naast de 1,5 meter is er niet veel verschil. Je hebt mensen die gaan naar het werk en daar is het superdruk. 

Dus ook de beleving van deze periode is voor iedereen anders. 

Maar ik denk dat iedereen juist in deze periode waar veel anders is, waar veel onzekerheden zijn, ook even nadenkt: wat wil ik nu écht?

Vind je het maar niets dat alles zo onduidelijk is?

Vind je het fijn om juist nu voor anderen wat te betekenen?

Houd je stiekem wel van de hectiek die deze periode met zich meebrengt?

Mis je je collega’s zelfs degene die altijd zit te tikken met zijn pen?

Wat wil je nu écht? En dat kan zeker een laagje dieper dan de voorgaande vragen ;).


Betekenen

Want word jij gedreven door de Blauwe of Groene drijfveer dan wil je echt iets voor anderen betekenen. Dan wil je anderen helpen. Maar dat doen Blauw en Groen wel ieder op hun eigen manier. 

Blauw wil iets voor de ander betekenen door zaken goed te regelen en georganiseerd te zijn. Blauw is daarin ook plichtsgetrouw. Blauw kan veel werk verzetten en energie geven zonder daar de aandacht op te vestigen.

Sfeer

Groen creëert graag voor anderen een goede sfeer (ook of juist in deze tijd). Groen communiceert dan ook uitbundig. 

En om het even naar deze tijd te trekken, Groen helpt anderen in deze periode door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Blauw kijkt hoe ze het voor een ander goed kan regelen. Hoe kunnen we het eea zo inrichten dat mensen toch nog naar de supermarkt kunnen. Een rij voor de gebruikte winkelkarretjes en een een rij voor de schoongemaakte karretjes, eenrichtingsverkeer in de gangpaden van de Jumbo bijvoorbeeld.

Iets neerzetten

Word jij gedreven vanuit de Rode of Oranje drijfveer? Dan wil je graag iets neerzetten in dit leven. Rood en Oranje zijn de drijfveren die willen overleven, iets willen overwinnen. Zij zijn gericht op zelfrealisatie. Maar ook hier geldt dat zij dat ieder op een eigen manier doen.

Rood doet dat ongeduldiger en ruwer maar ook sneller dan Oranje. Voor Rood geldt: nú, niet straks. Rood kan hierin zwartwit gaan denken, je bent vriend of vijand, het is nu of nooit. Rood zorgt voor daadkracht, besluitvaardigheid en onverschrokkenheid. En wat jij daarvan vind? Dat boeit Rood totaal niet!

Voor Oranje werkt het anders. Die wil niet alleen ambities waarmaken maar wil ook dat dat gezien wordt door anderen. En wil daar ook waardering voor krijgen. Dus in je eentje een briljant resultaat neerzetten daar wordt Oranje niet blij van. Die wil applaus, erkenning, waardering van anderen. Maar ja, dat maakt het wel ingewikkeld. Want succesvol zijn en waardering krijgen zijn soms wel twee verschillende dingen. 

Lege stadions

En of Oranje blij wordt van het spelen in lege voetbalstadions of het racen in de F1? Dat denk ik niet. Die magnifieke goal scoren in een leeg stadion, zonder applaus, ik denk dat het voor veel spelers niet werkt. Maar ja er zijn ook (Oranje) commerciële belangen dus die gaan misschien wel de boventoon voeren.  

(By the way de serie Drive to Survive over de Formule 1 op Netflix is een absolute aanrader, veel Oranje en Rood in deze serie!). Titel alleen al is Rood ;).


De waarheid

Paars en Geel willen iets anders in het leven. Zij zijn op zoek naar de waarheid. Dat is wat zij écht willen. Maar dat doen ze ieder op hun eigen manier. 

Voor Paars is het leven een mysterie, je hoeft niet alles te begrijpen. Om dagelijkse ervaringen en emoties te kunnen begrijpen maakt Paars gebruik van symbolen en rituelen. Zo helpen de rituelen bij de cycli van het leven. Daarom zijn er ook zoveel rituelen bij geboorte, overlijden en alles daar tussenin. 

Dat maakt het nu ook zo vreselijk lastig, mensen overlijden aan het virus maar er is bijna geen ruimte om de rituelen die daarbij horen vorm te geven. En als er ruimte is voor afscheid dan is dat niet via de gebruikelijke symbolen en rituelen omdat daar vanwege besmettingsgevaar geen ruimte voor is. 

Geel wil juist de mysterie van het leven begrijpen en doorgronden. Juist door te onderzoeken worden alles begrijpelijk. Alles heeft een oorzaak en gevolg voor Geel. 

Zo ben ik ontzettend benieuwd naar wat er zo vreselijk mis kon gaan in Italië. En lees ik nu de analyses over de situatie in Amerika. Ik kan het niet oplossen maar wil het wel kunnen begrijpen. Wat is er gebeurd dat het zo mis kon gaan / gaat?

Wat wil je écht?

Maar goed even terug naar wat je écht wilt in het leven. Want dat wat je wilt komt niet zonder uitdaging. Zo is het voor Oranje een uitdaging om succesvol te zijn en dat mensen je toch waarderen. Voor Blauw is dat dat de inzet niet altijd wordt gewaardeerd. Groen doet veel voor anderen maar wordt daarin regelmatig teleurgesteld. En de zoektocht van Geel naar de waarheid kan soms eenzaam voelen.

En ? Heb jij tijd om even stil te staan bij wat je nu echt wilt? En welke uitdaging je daarbij tegenkomt?